Vreemd probleempje: Benzinegeur, slecht stationair toerental, vreemd rempedaalgevoel.

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
JJRV
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: za 09 nov 2019, 12:24
4
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Jason

Vreemd probleempje: Benzinegeur, slecht stationair toerental, vreemd rempedaalgevoel.

Bericht door JJRV »

Beste forumleden, Ik zit met een vreemde combinatie van kwaaltjes aan mijn T4.

kwaaltje 1: Benzinegeur. Binnenin te ruiken wanneer Ik van hoge snelheid naar stilstand/lage snelheid kom. bvb autosnelweg gereden, dan afrit nemen en straag rijden of aan een rood licht staan -> duidelijke geur. Direct motorkap open maar geur niet te pinpointen... Ik heb al injectoren gechecked, nieuwe rubbertjes gestoken en nieuwe pcv potje gestoken, probleem blijft. Ook heb ik de indruk dat het meer merkbaar is bij legere tank. Alle koppelingen rond benzinepomp + filter gechecked, daar is het niet. Mijn beste gok is het evap systeem maar ik ben er nog niet aan uit waar aale slangetjes zitten ervan. Die naar de inlaat met de klepjes is wel ok en vervangen.

Is er een check die ik kan doen om te zien of de rest van de evap nog goed werkt of een common leiding die zou verstorven zijn?

kwaaltje 2: Vreemd rempedaalgevoel. Mijn remkracht is goed, heb ook al alle blokken en klauwen vervangen (en lekker rood gespoten :tumbup ) Maar bij een eerste remgebruik na effe rijden zakt het rempedaal precies eerst met een paar schokjes in tot zijn normale rempositie. moeilijk uit te leggen... Het voelt alsof iets precies niet goed gesmeerd is en daarom een piepklein beetje blijft 'hangen'. Wat ik wel heb gemerkt is dat de buis van de rembekrachtiger bij de gasklep enorm losjes zit. Is dit te verhelpen? Mijn theorie is dan dat bij acceleratie de turbodruk deze buis er iets uitduwt en dan bij het remmen het eerst weel effe op zijn plaats gezogen moet worden?

kwaaltje 3: Stationair toerental is niet meer perfect. Deze is sinds kort begonnen. Bij koude motor alles goed, eens opgewarmd zit mijn stationair toerental soms opeens wat hoger, bijna 1000tr/min. En dan kan het opeens een enorme val krijgen naar een te laat toerental, amper 500 tr/min voordat het weer stabiliseert naar het normaal toerental. Dit alles is met
AC uit natuurlijk. klinkt dit bekend voor iemand? Is er een manier om de werking van het stationair klepje te checken?

Bedankt voor alle info :duimomhoog
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Vreemd probleempje: Benzinegeur, slecht stationair toerental, vreemd rempedaalgevoel.

Bericht door volvoS40 »

Misschien heeft je rem en toerental met elkaar te maken.
De slang van rembekrachtiger hoort vast te zitten.

Als deze omhoog komt en omlaag kan het rempedaal probleem veroorzaken.

Omdat er dus lucht lekt, kan daar dus ook je stationair toerental mee in de problemen komen.

Trek die slang er maar eens uit, je blok loopt daarna hoog de toeren in. (Doe maar niet)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
JJRV
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: za 09 nov 2019, 12:24
4
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Jason

Re: Vreemd probleempje: Benzinegeur, slecht stationair toerental, vreemd rempedaalgevoel.

Bericht door JJRV »

Alright, zal eens kijken wat ik kan doen om die terug goed vast te zetten. bedankt voor de info
Plaats reactie