Blower / aanjager werkt niet meer.

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door rory4ever »

Hallo,

Ik heb wederom een probleem met mijn V40 :ogenrollen
De aanjager deed al jarenlang vreemd (op stand 1 blaast hij als stand 5 en andersom) en later werd dat alleen maar erger, hij ging zelf gewoon van 1 naar 3 en dan binnen een paar seconden weer even terug naar 1 en dan opeens stand 5 een halve minuut later en dat soort dingen...

Nu doet hij het helemaal niet meer. De aircoknop werkt ook niet meer net als de achterruitverwarming en ventilatiemodus. Het hele paneel lijkt niets meer te doen. Ik heb begrepen dat voor dat vreemde gedrag mbt de standen het probleem vaak in de kachelweerstand zit, maar heb ik nu dus twee afzonderlijke problemen?

Ik zou nog kunnen leven met het originele probleem gezien de v40 niet nog jaren mee zal gaan maar het tweede probleem is erg vervelend want dan kan ik enkel nog rijden bij droog weer, in de middag. Tips/advies welkom :)
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door MarcO »

Dat van die wisselende toeren van de ventilator is inderdaad de kachel weerstand. Die zit onder/achter je dashboard kastje. Kost een paar tientjes. Ik zou eerst die vervangen voor verder te gaan. Eventueel kan ook de ecc overleden zijn maar die is een stuk duurder.

**Getikt met Tapatalk**

rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door rory4ever »

MarcO schreef: za 15 jul 2023, 20:28 Dat van die wisselende toeren van de ventilator is inderdaad de kachel weerstand. Die zit onder/achter je dashboard kastje. Kost een paar tientjes. Ik zou eerst die vervangen voor verder te gaan. Eventueel kan ook de ecc overleden zijn maar die is een stuk duurder.

**Getikt met Tapatalk**
Dank je :)

Ik moet er wel bijvertellen dat ik al een tijd vreemde elektronische problemen heb.
Eind van de winter kwam ik erachter dat er schimmel zat op mijn bank rechtsachter. Bleek dat het raamrubber niet meer goed aansloot o.a. omdat dat rubber loszat en ook omdat de achterdeur iets krom was waardoor de deur niet 100% goed sloot...

Sindsdien veel problemen met het volgende:

de gasinstallatie (laatste tijd gaat dat wel iets beter, behalve bij heel vochtig weer),
dan weer de cruisecontrol die niet meer werkt maar de volgende keer opeens weer wel.
lampen gingen soms ook spontaan aan terwijl de sleutel uit het contact was.
airco is ook eens spontaan aangesprongen terwilj de sleutel uit het contact was waardoor de accu werd leeggetrokken
het aircolampje gaat soms aan en dan weer uit en dan weer aan als ik de luchtstroom op de ramen richt, bij andere standen heb ik dit niet dus dat is een "workaround"
Ook heel lang flinke condensproblemen...

Het lijkt erop dat ik dus twee aparte problemen heb, de variabele toerental met de aanjager en de verder genoemde problemen die voor mij een heel stuk vervelender zijn (probleem met variable toeren heb ik al sinds ik de auto kocht dus daar heb ik mee leren leven) De hele module lijkt niets meer te doen dus ik vermoed misschien toch een probleem met vocht dat in aanraking komt met verschillende delen van de eletronica.

Ik vraag me af wat er qua elektronica/lkabels/stekkers e.d. zit bij de deur en zitting rechtsachter, misschien dat het vocht daar soms verderkruipt en allerlei problemen veroorzaakt...?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door MarcO »

Dit klinkt ook wel als een massa probleem. Daar krijg je veel spontane problemen van. Bekijk je massa kabel eens bij je accu op zichtbare aantasting. Beste is wel om problemen afzonderlijk op te lossen en begin bij de meest eenvoudige.

**Getikt met Tapatalk**

rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door rory4ever »

MarcO schreef: zo 16 jul 2023, 12:06 Dit klinkt ook wel als een massa probleem. Daar krijg je veel spontane problemen van. Bekijk je massa kabel eens bij je accu op zichtbare aantasting. Beste is wel om problemen afzonderlijk op te lossen en begin bij de meest eenvoudige.

**Getikt met Tapatalk**
Dank, Massakabel daar ziet er goed uit, accupolen ook...

Ik moet er nog wel bij vermelden dat sommige problemen enkel voorkomen bij veel regen (zoals 1x dus die lampen die spontaan aan gingen terwijl de sleutel uit het contact was) Als ik de auto van binnen goed laat drogen (hetzij door bij warm weer ramen stukje open te doen en / of de airco te gebruiken) dan zijn de problemen er niet. De vochtschade zit dan ook vrijwel 100% zeker aan de binnenkant. Ik vermoed dat misschien een relais of stekker (of meerdere) is aangetast ergens. Ik wil dat lokaliseren maar hoe pak je dat aan? Is er ergens een schema van de bedradingen/stekkers/relais/contact die zich binnen in de auto bevinden en dan met name in de omgeving van de deur rechtsachter en onderkant/zijkant bijrijdersstoel en zitbank RA? evt. ook naar het dashboard/midden-console toe.

voor wat betreft het probleem met de blower/aanjager zit ik dus ook te denken aan een slecht contact of relais die nu blijkbaar helemaal de geest heeft gegeven...
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door volvoS40 »

Als het paneel dood is, paneel vervangen, die leveren wel vaker problemen op. Komt door soldeersel wat intern los laat.

Als de blower hierna nog wispelturig is (niet goed regelbaar)
Dan kan je ook naar de kachelweestand kijken

Omtrent overige problem (licht en cc) als je de wagen niet gebruikt en toch iets wil uitsluiten, trek de stekker van de die handel er eens uit.

Intern wil er wel eens smeer in het contact gedeelte zitten, is ook een topic over.

Omtrent cc, knoppen en veertje willen graag lam raken of ook vervuild.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door rory4ever »

Even een update:

De gasproblemen (beschreven in een ander topic) lijken definitief verholpen te zijn.
Het probleem zat bij de gastank en dan de module die onder de gastank zit.
Blijkbaar is er door nog onbekende reden een 5L vat koelvloeistof gelekt en zeker 3L hiervan is helemaal onderin de bagageruimte terechtgekomen en de module of gascomputer (?) was half ondergedrompeld.... Na dit helemaal weggepompt en drooggemaakt te hebben doet de gasinstallatie het weer helemaal goed.

Helaas is de blower nog steeds stuk, al heeft hij het een maandje gedaan toen ik hard op de zijkant van de middenconsole had geslagen en later ook nog een keer mijn radio had verschoven.

Helaas werken die "oplossingen" niet meer en doet de blower helemaal niets meer en met deze regen is de auto onrijdbaar geworden :(

Het probleem met de lampen (beginnen te knipperen als sleutel uit het contact is en de lampschakelaar staat op "aan" OF als de lampschakelaar op "uit" staat dan beginnen ze te knipperen (iedere paar seconden aan en weer uit)) zijn er nu ook weer.
De accu is dan binnen een half uur leeg, ik haal mijn accu maar los als "workaround"
De lampen blijven verder netjes aan als de sleutel in het contact zit.
De cc werkt al maandenlang prima overigens.
Enige wat ik nog niet heb gedaan is de stekker voor het dimlicht eruit getrokken om eea uit te sluiten, waar kan ik die vinden?

vwb de blower heb ik het volgende gedaan:

- zekeringen gechecked .
- relais voor blower goed aangedrukt (nog niet vervangen overigens)
- de kabels van de kabelboom achter de middenconsole optisch bekeken, evenals de stekkers daar. Ik zie geen beschadigingen maar ik kan een groot gedeelte niet zien omdat ik er niet bij kan.
- kachelpaneel vervangen (even tijdelijk geleend van de sloperij, maar helaas hetzelfde resultaat)

De airco doet het wel en hoor je ook lopen, het is echt alleen de blower die helemaal niets doet.

Mocht er geen oplossing voor te viden zijn (bijv. toch ergens een probleem met een stekker/draadje waar ik niet bij kan) is het dan een idee om de aanjager direct aan te sluiten op de accu ipv via het kachelpaneel? Hij blijft dan waarschijnlijk op maximale stand draaien maar dat is beter dan helemaal niets. Als dit mogelijk is is er ergens een schema o.i.d. te vinden? Is dit te doen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door MarcO »

Mooi dat je gas probleem opgelost is maar het is zeker zeer vervelend als je blower niet werkt en zeker met nat weer.
Het kan ook maar zo zijn dat je blower kapot is. Je zou daar inderdaad 12 Volt opzetten om te kijken of hij dan wel draait. Kan ook maar zo zijn dat de koolborstels versleten zijn van de blower.
De vraag is alleen of je er een beetje bij kan of dat je dashboard eruit moet.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door volvoS40 »

Of vervang de weerstand ...
Al eerder gemeld.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door rory4ever »

volvoS40 schreef: vr 22 sep 2023, 17:48 Of vervang de weerstand ...
Al eerder gemeld.
Inderdaad, dat ga ik ook nog proberen. Morgen ga ik eerst het eea meten. Kan ik mbv meten bepalen of de kachelweerstand defect is? Ik heb het geld niet om lukkraak ieder onderdeel 1 voor 1 te vervangen dus als ik het eerst kan testen en uitsluiten dan helpt mij dat :)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door volvoS40 »

9 van de 10x is het de weerstand
Er is een heel compleet topic over.

Kabelboom / stekkers hebben eigenlijk nooit iets.
Dit is ook hier op het forum te zien, wat er wel en niet stuk gaat.

En een weerstand kost de wereld niet.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door rory4ever »

Even een update:

Ik heb een andere kachelweerstand aangeschaft. Het slechte nieuws is dat de blower nog steeds niet draait. Het positieve is dat het kachelpaneel weer naar behoren werkt. De knopjes doen wat het moet doen, je hoort ook netjes het kachelrelais klikken als je van stand 5 naar 6 (max stand) gaat en het beetje lucht wat er nog uitkomt klopt qua temperatuurregeling nu ook weer.

Enige tijd geleden heb ik de kachelmotor rechtstreeds aangesloten en toen deed hij het (op max stand alleen uiteraard)

Mogelijk is er in de tussentijd (dus tussen het rechtstreeks aansluiten en testen en het monteren van een nieuwe kachelweerstand iets veranderd?

Heater-zekering nagekeken, deze was goed. Verder heb je alleen maar 2 relais (1 binnen, 1 buiten in het motorcompartiment), mogelijk is er 1 van deze stuk?

Ik begin een beetje door mijn mogelijke oplossingen te raken...
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door rory4ever »

Nogmaals een update:

Bleek dat de stekker die in de kachelmotor gaat nie goed vastzat, dat doet hij inderdaad niets ;)
Even opnieuw goed aangedrukt maar helaas werkt hij dan nog steeds niet.

Er zijn wel wat dingen anders, als de stekker er goed inzit, namelijk het feit dat het kachelpaneel na een paar seconden helemaal uitvalt en als ik de snelheidsregelaar op 0 zet dan komt hij binnen 10 seconden o.i.d. weer tot leven.
Ik hoor nu ook geen geklik maar vanuit het kachelrelais als ik van 5 naar 6 ga en weer terug, dat heb ik dus alleen als de stekker van de kachelmotor los is.

Ik hoor verder wat vreemde geluiden uit de kachelmotor komen, alsof hij probeert te gaan lopen. Toch de kachelmotor (opeens) stuk?
Kan dit er ook voor zorgen dat hij een soort van sluiting maakt op het kachelpaneel?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door MarcO »

Er zitten 2 relais links onder je stuur en 1 op de kachel motor.
Als je de motor ontkoppeld hebt, heb je toen nog spanning gemeten?
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door rory4ever »

MarcO schreef: wo 11 okt 2023, 18:16 Er zitten 2 relais links onder je stuur en 1 op de kachel motor.
Als je de motor ontkoppeld hebt, heb je toen nog spanning gemeten?
Nee, geen spanning gemeten.
ik denk dat ik toch voor een andere kachelmotor ga, zijn goedkoper dan ik had verwacht. Ik vond hem verder ook al onrustig lopen toen ik hem rechtstreeks had aangesloten dus ik denk dat hij sowieso op zijn eind was, al vind ik het wel frappant dat hij er dan "opeens" mee kan stoppen (?)

Heeft het nog zin om ook de 2 relais te vervangen voordat ik een nieuwe kachelmotor aanschaf? Door de eerder genoemde "vage" klachten mbt de massa (bijv. lampen die aangaan ook al is de sleutel uit het contact) zijn er al wat zekeringen doorgebrand dus mogelijk is er ook een relais stuk maar ik weet niet of dat zeldzaam is...
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door MarcO »

Alles kan stuk gaan natuurlijk of los zitten. Ik weet niet of het dezelfde relais zijn maar je zou ze eens kunnen omwisselen. Waarschijnlijk zijn ze nog goedkoper ook dan een nieuwe motor.
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door rory4ever »

Zal ik doen, bedankt voor de tip.
Ik kan intussen ook even naar de sloop hier vlakbij. Die hebben vast ook nog wel een kachelmotor liggen en de vorige keer mocht ik een kachelpaneel direct testen aldaar en als dat het niet was mocht ik hem gewoon terugbrengen, misschien dat dat ook wel kan/mag met een kachelmotor.

Niet om dit topic te vervuilen verder met iets anders maar het probleem met de lichten speelt ook weer op :(
Vannacht stonden de stadslichten 3x per seconde te knipperen. Ik hoorde duidelijk ook snel getik komen uit het compartiment waar de lichtschakelaas zit. Klinkt als een relais maar ik dacht dat daar geen relais zit?
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door cdwebman »

Ik heb de kachelweerstand vervangen, omdat de ventilator nog maar amper reageerde.

Nu doet die het weer perfect, echter op de hoogste stand doet die niks, ik hoor wél wat licht gebrul bij de ventilator,
maar er komt geen lucht.

Raar, want een half standje lager dan max, werkt die wél goed ?

Iemand een idee wat er mis is ?
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door hervelt »

cdwebman schreef: vr 13 okt 2023, 18:23 Ik heb de kachelweerstand vervangen, omdat de ventilator nog maar amper reageerde.

Nu doet die het weer perfect, echter op de hoogste stand doet die niks, ik hoor wél wat licht gebrul bij de ventilator,
maar er komt geen lucht.
Ik heb nu geen schema dus kan het zo niet controleren, maar volgens mij gaat de hoogste blower stand buiten de kachelweerstand om en komt deze binnen op een aparte aansluiting van de blower.
Of.., voor de hoogste stand zou ook een relais gebruikt kunnen zijn (zoals bij fase 2) om de kachelweerstand te by-passen.

Voornoemde is de reden dat als de kachelweerstand defect is, de hoogste blowerstand nog wel werkt en bij doorgeslagen kachelweerstand gaat hij op alle standen voluit.)

Je zegt dat op de hoogste stand een vreemd geluid klinkt bij de motor maar geen lucht. Dan denk ik dus aan een aparte aansluiting daarvoor aan de blower die ofwel te weinig spanning afgeeft, of aan een gare blower.
De bedrading loopt achter je dashboard kastje en spanningen meten (in aangesloten/belaste toestand doe ik wel eens door een naald door de isolatie heen in een draad te steken. En met een voltmeter t.o.v. massa te meten. (Oppassen dat je geen sluiting maakt.)
Laatst gewijzigd door hervelt op ma 16 okt 2023, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Blower / aanjager werkt niet meer.

Bericht door cdwebman »

> Of.., voor de hoogste stand zou ook een relais gebruikt kunnen zijn (zoals bij fase 2) om de kachelweerstand te by-passen.

Het is een Fase 2, zou dus ook kunnen dat relais geen goede spanning doorgeeft.

Ga dus even uitzoeken, waar dat relais precies zit.

Bedankt voor de info i.i.g.
Plaats reactie