Motorolie

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Plaats reactie
BlackSaphire
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
2
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Motorolie

Bericht door BlackSaphire »

Hallo mensen,

Ik heb even gezocht maar ik zag hier nog geen specifiek onderwerp over. Misschien dat ik het ook te moeilijk maak, maar dit is waar ik mee zit.

Wat is de juiste/veilige motorolie voor in de V40?

Ik weet dat 5W-30 de juiste viscositeit is, maar dan nu de tweede code. Originele documentatie vermeld dat je ACEA A1/B1 dient te nemen, je mag ook wisselen naar A5/B5, maar niet andersom. Waarom dat is, staat er niet bij. Verwarrend genoeg vermelden bijna alle motoroliën met het A1-label ook A5. Dat wijst erop dat het gewoon aan de specificaties van beide klassen voldoet. Dat er in VIDA zo expliciet over wordt gewaarschuwd vind ik daarom wel gek. Misschien iets van vroeger dat is achterhaald. Verder heb ik van diverse mensen gehoord dat je het beste volsynthetisch kunt nemen en dat Volvo het liefst heeft dat je voor Castrol gaat.

Nu ben ik er echt even in gedoken, maar de informatie her en der is erg tegenstrijdig. Als je kentekencheckers invult bij diverse olieproducenten krijg je uiteenlopende ACEA-codes en viscositeiten.

Bijkomend probleem, bij Castrol is alleen de Edge-lijn echt volsynthetisch, ze schrijven zelf op hun site dat de andere lijnen zoals magnatec en GTX nog altijd semi-synthetisch zijn (link). Als je met dealergarages belt blijken die dat soms niet eens te weten. En binnen Castrol Edge is er geen 5W-30 A1 of A5, er is wel 5W-30 C3 en het verder onverklaarde 5W-30 'M'.

Derde probleem, de meeste nieuwe klassen, zoals bijvoorbeeld C3 zijn geïntroduceerd nadat de documentatie voor de V40 werd geschreven. Ik heb her en der op allerlei onbekende sites ook gelezen dat je C3 uitsluitend zou moeten gebruiken als dat door de fabrikant expliciet wordt aangeraden, maar waarom en wat de gevolgen voor je motor zouden zijn als je dat in de wind slaat wordt nergens duidelijk. Ik kan alleen vinden dat de C-klasse aan strengere eisen voldoet voor wat betreft nevenschade aan uitlaatgasbehandeling (zoals bepaalde katalysatoren en DPF-filters), doordat het minder sulfaten bevat.

Wat zijn jullie ervaringen/kennis?
Maakt de ACEA-klasse iets uit?
Maakt mineraal of volsynthetisch iets uit?
Of telt alleen de viscositeit?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Motorolie

Bericht door MarcO »

Als ik heel eerlijk ben heb ik altijd gelet op de viscositeit. 5W30 en meer niet.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Motorolie

Bericht door volvoS40 »

Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie