Olieverbruik

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
roy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
14
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2005
Locatie: Enschede

Re: [B] 2.0T verbruikt (veel) olie

Bericht door roy »

hey stef

je zegt een aantal maanden geleden ???

wat is een aantal maanden en hoeveel km

het is normaal voor een turbo motor dat deze olie verbruikt helemaal als je relatief dunne olie plaatst en veel in de stad rijd (korte ritjes)

je zult zien dat als je een lange snelweg rit maakt het verbruik hoogst waarschijnlijk niet aanwezig is

suc7 Roy
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: [B] 2.0T verbruikt (veel) olie

Bericht door stefmen »

krismazur schreef:Stef, heb je misschien gekeken of er geen lekkage bij krukaskeering aanweezig is?
Dan kan het haard gaan met olie verlies.
Hoe kan ik dit controleren?... Ik heb nog nooit olie onder mijn auto zien liggen ofzo..

Ik maak inderdaad vrij veel korte ritjes ja.. Misschien dat het daaraan ligt.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: B Hoog olieverbruik T4

Bericht door devnullT4 »

Ik verbruik nu 1L/3000km. (5W40)
Schijnt aan de hoge kant te zijn.

Om eea schoon te maken de volgende topics:
Carterventilatie topic
Reinigen Stationairklep & Gasklep

Dit ga ik binnenkort eens aanpakken.
Verder heb ik net gecheckt en zie onder het gasklephuis wel veel olie + drap zitten. Ook loopt er een kabel/leiding (klein) van het blok naar het gasklephuis, weet iemand waar die voor dient ? Die ziet er bij niet echt lekker uit in elk geval. Zal straks eens proberen een foto te maken.
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Martijn137

Re: B Hoog olieverbruik T4

Bericht door Martijn137 »

om nog even terug te komen op de discussie uit het WDB van devnullT4:
Martijn137 schreef:
R.O.B schreef: ?
Ik heb begrepen dat je geen mineraalolie en gewone olie met elkaar mag mengen. Maar gewoon 5w40 synth en 10w40 synth mag toch gewoon?
nou breng je mij in de war :P zal het straks in mijn pauze eens goed uitzoeken :-D
je mag het allebei niet mengen :tumbup
sdirkx

Re: B Hoog olieverbruik T4

Bericht door sdirkx »

devnullT4 schreef:Ik verbruik nu 1L/3000km. (5W40)
Schijnt aan de hoge kant te zijn.

Om eea schoon te maken de volgende topics:
Carterventilatie topic
Reinigen Stationairklep & Gasklep

Dit ga ik binnenkort eens aanpakken.
Verder heb ik net gecheckt en zie onder het gasklephuis wel veel olie + drap zitten. Ook loopt er een kabel/leiding (klein) van het blok naar het gasklephuis, weet iemand waar die voor dient ? Die ziet er bij niet echt lekker uit in elk geval. Zal straks eens proberen een foto te maken.
PCV kan inderdaad de oorzaak zijn. Probeer ook 's na een rit eens om de peilstok eraf te halen en daar een ballon om te doen. Als die snel vol blaast, heb je een slechte carterontluchting (en loop je door de druk ook kans op lekkende seals ed). Onderneem dan actie!
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: B Hoog olieverbruik T4

Bericht door myalexx »

Weet iemand toevallig wat af fabriek een beetje de goeie waardes zijn van olie verbruik?

Want ik vind bijvoorbeeld in mijn geval dan +/- 1,5L olie op +/-12.000 veel.

Terwijl de ander pas 1L op 3000km veel vind ?

Ik ga mijn carter ventilatie preventief wel schoonmaken, maar wil eens weten welke marge's er af fabriek gelden.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: B Hoog olieverbruik T4

Bericht door devnullT4 »

myalexx schreef:Weet iemand toevallig wat af fabriek een beetje de goeie waardes zijn van olie verbruik?

Want ik vind bijvoorbeeld in mijn geval dan +/- 1,5L olie op +/-12.000 veel.

Terwijl de ander pas 1L op 3000km veel vind ?

Ik ga mijn carter ventilatie preventief wel schoonmaken, maar wil eens weten welke marge's er af fabriek gelden.
schoonmaken kan geen kwaad, maar 1,5L op 12.000km is vrijwel niks.. helemaal met een hoge kmstand!
Dit zegt Vadis oa:
Afbeelding
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: B Hoog olieverbruik T4

Bericht door devnullT4 »

devnullT4 schreef:Ook loopt er een kabel/leiding (klein) van het blok naar het gasklephuis, weet iemand waar die voor dient ? Die ziet er bij niet echt lekker uit in elk geval. Zal straks eens proberen een foto te maken.
never mind, verkeerd gekeken. wat dingen gedemonteerd en het is gewoon elektra dat naar het gasklephuis gaat. Wel is het verder overal droog, behalve onder het gasklephuis lijkt er wat olie ergens vandaan te komen

Eerst volgende ding nu: carterventilatie. Volgens Vadis kan hoger olieverbruik overigens aan zoveel dingen liggen, alleen is het bij mij wel wat plotseling dus verwachte ik eerder een lek
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: B Hoog olieverbruik T4

Bericht door myalexx »

devnullT4 schreef:
devnullT4 schreef:Ook loopt er een kabel/leiding (klein) van het blok naar het gasklephuis, weet iemand waar die voor dient ? Die ziet er bij niet echt lekker uit in elk geval. Zal straks eens proberen een foto te maken.
never mind, verkeerd gekeken. wat dingen gedemonteerd en het is gewoon elektra dat naar het gasklephuis gaat. Wel is het verder overal droog, behalve onder het gasklephuis lijkt er wat olie ergens vandaan te komen

Eerst volgende ding nu: carterventilatie. Volgens Vadis kan hoger olieverbruik overigens aan zoveel dingen liggen, alleen is het bij mij wel wat plotseling dus verwachte ik eerder een lek
Als ik het zo lees is 1,5L voor 3000km niet veel als je veel in de bergen rijd..

Edit, mijn blok heb al ruim 2ton gedraait inderdaad..

maar ik vond persoonlijk 1,5L veel maar blijkbaar dus normaal :tumbup
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: B Hoog olieverbruik T4

Bericht door devnullT4 »

Martijn137 schreef:
Martijn137 schreef: nou breng je mij in de war :P zal het straks in mijn pauze eens goed uitzoeken :-D
je mag het allebei niet mengen :tumbup
Dat leek mij ook al. Ik doe dit zelf ook zeker niet, wel hoor ik meestal van anderen dat ze bij de pomp even olie hebben gehaald voor "een bezine motor". Oftewel het is nog net niet voor een grasmaaier, voor de rest hebben veel mensen niet door dat er verschillende types olie zijn :O
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: B Hoog olieverbruik T4

Bericht door myalexx »

Je moet je altijd aan één regel houden.

'n dat is, na het verversen van de olie altijd een flesje van het zelfde merk en type in de kofferbak meenemen voor het bijvullen ervan.

'n als je altijd dezelfde gebruikt kan je ook 1L en 5L kopen en elke keer je kleine flesje vullen.

Kan het nooit fout gaan :-D .

Wellicht een les voor de volgende keer of voor andere leden die denken van ow het kan best.

Voor die mensen, let er wel op dat verkeerde olie rampzalige gevolgen kunnen hebben.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
2misty2
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 12:00
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zwolle

Veel olie verbruik V40 2T

Bericht door 2misty2 »

Hoi,
Ik heb een vraag over mijn Volvo V40 2L Turbo. Deze verbruikt behoorlijk wat olie. Nu ongeveer 1L op de 1500km.
Er staat 227000 op de teller ongeveer. Ook als ik bv de trailer trek of de auto eens wat op zijn staart trap uiteraard met warme motor ruik ik olie. Op de bumper achter zie je ook olie spetters. De auto rookt verder niet en tot nu toe geen tekenen van een lekke koppakking. Ik rij veel kleine stukken in de stad en af en toe wat langere afstanden. Is dit normaal voor deze auto? Gezien de omstandigheden waarvoor ik hem gebruik? Zou het kunnen dat de turbo versleten is en meer olie verbruikt? Of is het toch wat anders kwa verstopping waardoor er veel druk op komt te staan en daardoor de olie toch ergens kwijt moet? Ik kan nergens een lekkage vinden. Ook nergens olie onder de auto.
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Veel olie verbruik V40 2T

Bericht door w.rusman »

dit lijkt me inderdaad een lekke turbo...
Nissan micra K12
2misty2
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 12:00
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zwolle

Re: Veel olie verbruik V40 2T

Bericht door 2misty2 »

w.rusman schreef:dit lijkt me inderdaad een lekke turbo...
Ai, dat zou balen zijn! Valt dat te controleren? Of is dat alleen een kwestie van vervangen en zien of het klopt?
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2492
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rob
Locatie: Venray

Re: Veel olie verbruik V40 2T

Bericht door Rob »

Carterventilatie gechecked? Niets dicht zitten?

Als je de wagen 10 minuten stationair laat lopen en je geeft dan flink gas (in z'n vrij), komt er dan een dikke pluim blauwe rook uit?
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
2misty2
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 12:00
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zwolle

Re: Veel olie verbruik V40 2T

Bericht door 2misty2 »

Rob schreef:Carterventilatie gechecked? Niets dicht zitten?

Als je de wagen 10 minuten stationair laat lopen en je geeft dan flink gas (in z'n vrij), komt er dan een dikke pluim blauwe rook uit?
Dat ga ik eens even testen! Ik heb nog nooit rook gezien bij mijn auto namelijk.
Dat van dat carterventilatie las ik indd hier ergens. Ik ga dat ook maar even uitzoeken als me dat lukt. :D
2misty2
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 12:00
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zwolle

Re: Veel olie verbruik V40 2T

Bericht door 2misty2 »

Als er een blauwe pluim rook uitkomt betekend dit dan dat er iets mis is met de turbo?
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2492
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rob
Locatie: Venray

Re: Veel olie verbruik V40 2T

Bericht door Rob »

Of klepsteelrubbers.

Maar laten we hopen de turbo. Je kan ff de speling aan het wieltje voelen door aanvoerbuis los te maken.
Beetje speling mag ie hebben, maar niet teveel!
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4217
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: Veel olie verbruik V40 2T

Bericht door DinanT »

2misty2 schreef:Ook als ik bv de trailer trek of de auto eens wat op zijn staart trap uiteraard met warme motor ruik ik olie. Op de bumper achter zie je ook olie spetters. De auto rookt verder niet en tot nu toe geen tekenen van een lekke koppakking.
Klinkt eerder als een lekkage. Olieretour vanaf de turbo misschien? De rubberafdichting terug het carter in wil nog weleens gaan vervormen en lekken ...
Laatst gewijzigd door DinanT op wo 25 apr 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Veel olie verbruik V40 2T

Bericht door quincy »

wat is teveel?? :think

hij mag niet het huis raken daar tussen kan je hem eigenlijk niet op speling afkeuren.

als die olie verbruikt zie je dat dmv de blauwe rook ( wat al gezegt is)

en anders inderdaad even er onder oid kijken of hij niet gewoon lekt.
Plaats reactie