Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Harry »

Vandaag moest de auto voor de apk. Afgelopen zondag zijn de remschijven en remblokken aan de voorkant vervangen (howto volgt nog (A)), want die waren aan vervanging toe. De auto is weer een jaar goed gekeurd, maar ze belden wel ff: de remvloeistof moest bijgevuld worden (volgens mij hadden ze het zelfs over verversen, maar dat weet ik niet zeker meer). Dat konden ze wel ff doen: 75 pleuro's. Dat leek me niet nodig want aanvullen kan ik vast zelf en ik wilde toch ff e.e.a. navragen hier over aanvullen of misschien verversen.

Haalde ik de auto vanmiddag op, ben ik net onderweg terug naar huis, zie ik opeens een rood lampje met een uitroepteken tussen haakjes (!) branden. Waarschijnlijk brandde het lampje direct bij het starten al, maar dat was me niet opgevallen. Er lag behoorlijk wat sneeuw en ik moest een weg oversteken, dus dan let ik op andere dingen dan lampjes. Maar goed, direct aan de kant, wat blijkt, het lampje van het remsysteem (ik moest wel ff opzoeken wat het lampje betekent). De auto remde wel gewoon, merkte er niks van (ik kon immers nog naar de kant). Ik ben gewoon maar naar huis gereden (wel voorzichtig, je weet maar nooit).

Ik heb het toen uitgebreider opgezocht ik in het instructieboekje. Het reservoir van de rem- en koppelingsvloeistof is hetzelfde reservoir. Ik onder de motorkap kijken, kapje eraf, blijkt deze erg vol te zitten (boven de max) met gele vloeistof. Bijvullen hoeft dus niet lijkt me, want hij staat al boven de max. Verversen dan? Maar waarom dan nu (toevallig na de apk en een belletje dat het gedaan moest worden) opeens een lampje op het dashboard?

Wie weet wat de oorzaak kan zijn van het rode lampje en wat ik eraan kan/moet doen? Gelukkig ben ik morgen vrij, dus dan kan ik nog e.e.a. kopen of laten doen zo vlak voor de Kerstdagen. Maar graag wel even advies want ik heb het gevoel dat ik vandaag genaaid ben, want waarom brandde het lampje opeens toen ik de auto weer ging ophalen? Toen ik de auto vanmorgen bracht was er niks aan de hand namelijk. Of ben ik te wantrouwend?

Maar nu ik er verder over nadenk vraag ik me af hoe het kan dat de auto met een brandend lampje voor het remcircuit gewoon door de apk komt. :O :O Dat zou toch niet mogen gebeuren? :O :O
Jaapiooo...
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 581
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 07:56
14
Model: V70
Locatie: Zuid-Holland

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Jaapiooo... »

Kan het niet een stekkertje van je remschijfslijtageindicator :O zijn?
Dat die is losgeschoten ofzo?
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 32004
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door René »

Zou ook kunnen wat Jaap zei.
Teveel vloeistof en branden lijkt me ook weer onwaarschijnlijk.
Gewoon niks aan doen en morgen naar de garage terug, ze lossen het maar op. :swear
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Harry »

De remschijven heeft Niek zondag vervangen en op de terugweg naar huis brandde geen lampje, ook vanmorgen tijdens het wegbrengen niet. Dat betekent dus dat ze tijdens de keuring hebben zitten klooien, dat kan toch niet? :swear En dat 'ie met een brandend lampje door de apk komt! :O
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 32004
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door René »

Als een speer terug morgen Harry.
Laat even horen wat je van die @#$ vindt. :swear
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Jaapiooo...
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 581
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 07:56
14
Model: V70
Locatie: Zuid-Holland

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Jaapiooo... »

Rijd met m'n bedrijfswagen ook al weken rond met zo'n brandend lampje. Zit een draadbreuk in de remschijfslijtageindicatordraad (ja, ik maak 'm steeds langer :D ).
Breng 'm in januari wel een keer weg.
Gebruikersavatar
Niek
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:55
14
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Salland

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Niek »

Hoi Harry, het gele wat je ziet is de remvloeistof. Dit zit te hoog omdat ik de zuigers terug heb gedrukt, dan stroomt de vloeistof terug naar het reservoir. Zakt vanzelf weer naarmate de remblokken weer slijten. Je kan ook voorzichtig weer iets met een keukenrol er uit deppen. Smeer het niet op de lak!!!!!!! Maar daar door gaat het indicatie lampje niet branden. slijtindicatoren zitten er niet op. Zit het stekkertje op het reservoir er nog wel op? (zit op de dop of op het reservoir) Kan me zo ff niks anders bedenken.

Als je er echt niet uitkomt mag je ook wel ff bellen.

Groeten Niek.
Familiehut met Turbo!

Afbeelding
Jaapiooo...
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 581
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 07:56
14
Model: V70
Locatie: Zuid-Holland

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Jaapiooo... »

Niek schreef:Hoi Harry, het gele wat je ziet is de remvloeistof. Dit zit te hoog omdat ik de zuigers terug heb gedrukt, dan stroomt de vloeistof terug naar het reservoir. Zakt vanzelf weer naarmate de remblokken weer slijten. Je kan ook voorzichtig weer iets met een keukenrol er uit deppen. Smeer het niet op de lak!!!!!!! Maar daar door gaat het indicatie lampje niet branden. slijtindicatoren zitten er niet op. Zit het stekkertje op het reservoir er nog wel op? (zit op de dop of op het reservoir) Kan me zo ff niks anders bedenken.

Als je er echt niet uitkomt mag je ook wel ff bellen.

Groeten Niek.
Kijk, weer wat geleerd! :-D
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Volvodriver86 »

Het kan ook nog een los contact zijn van je handrem!
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 32004
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door René »

Volvodriver86 schreef:Het kan ook nog een los contact zijn van je handrem!
Handrem is bij mij (P)
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Harry »

Zojuist ff met Niek aan de telefoon gekeken. Het stekkertje van het reservoir zit er wel op, er even wat aan gefriemeld maar dat zit gewoon goed vast. Ik heb het teveel aan remvloeistof met een keukenrol verwijderd, dus dat zit weer mooi op niveau. Het lampje brandt nog steeds dus morgen weer terug om e.e.a. aan te kaarten. I'll keep you posted!

@Wim: het is een ander lampje dan de handrem. Ik dacht eerst ook dat het om de handrem ging, maar die was niet aangetrokken. Toen ik 'em aantrok ging het handremlampje ook branden. Dat zal het waarschijnlijk niet zijn dus.
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Harry »

Vandaag terug gegaan en gevraagd hoe het kon dat het lampje opeens brandde terwijl dat niet zo was toen ik de auto bracht. Ze hebben er naar gekeken en 5 minuten later kwamen ze terug met de melding dat de vlotter vast zat waardoor het lampje brandde. Ze hebben 'toen gelijk maar even' remvloeistof aangevuld. Ik kwaad want gisteren stond het boven het maximum dus ik had er gisteren juist wat uit gehaald zodat het netjes aan het maximum stond. 'Ja, maar er zat echt te weinig in.' En of ik wel ff 24 euro wilde betalen. :O :swear Amehoela dus, ik ben niet gek, ik ga niks betalen wat ik niet wil. Maar ze hadden toch wel 5 minuten eraan gewerkt en het tussendoor gedaan, dus het kon niet voor niks. 12 euro was ook wel goed. Nou ja, onder protest maar gedaan want dan was ik er vanaf, maar wel even extra hard gezegd dat ik daar niet meer weer kom en dat ze dingen bewust manipuleren en dingen doen waar ik niet om gevraagd heb (waar een heleboel wachtende mensen bij zaten :P ). Maar je moet verdomme met je neus overal bovenop staan en overal verstand van hebben want anders word je gewoon genaaid.

Maar goed, het probleem is verholpen en ik heb weer een jaar de tijd om te kijken waar ik de volgende apk laat doen...Ik weet in ieder geval waar ik het NIET laat doen.
Jaapiooo...
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 581
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 07:56
14
Model: V70
Locatie: Zuid-Holland

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Jaapiooo... »

Wat een stelletje ........ beetje service is ver te zoeken tegenwoordig :tumbdown
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door stefmen »

Harry schreef:Ik weet in ieder geval waar ik het NIET laat doen.
Gelukkig dat het is opgelost! Waar laat je het NIET meer doen? :D
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
DeNNiS
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Dennis

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door DeNNiS »

Wat een apen daar

ik zie het vaak dat er te veel rem olie in het reservoir gedaan word
want wat vele vergeten is dat er in de dop een groot vulstuk zit bij opdraaien lopen ze vaak over

ik zou het niet eens betaald hebben is slechte service van hun belachelijk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Volvodriver86 »

René schreef:
Volvodriver86 schreef:Het kan ook nog een los contact zijn van je handrem!
Handrem is bij mij (P)
Oh... mijn fout!! Hebben ze in de s/v40 een nieuw lampje voor aangebracht (A) :tumbup
Bij diverse modellen is dit namelijk wel gekoppeld vandaar...
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 32004
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door René »

Deze garage zit dus niet verlegen om klanten.
Dit hoort gewoon onder service te vallen en "excuus meneer, dit lossen we even voor u op!"
En dan ook nog geld durven te vragen? :O
Zijn die gasten helemaal van de pot gerukt?
Maar goed, ik begrijp het probleem Harry, je wilt weg en het euvel is over.
Deze garage krijgt de de koperen eik*l van 2009. :swear
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
Niek
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:55
14
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Salland

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Niek »

Mooi dat het weer terecht is. Kan je weer met een gerust hart de weg op. Ik had altijd al mn bedenkingen bij een kwikfit garage. Maar het is weer opgelost.

Groeten Niek
Familiehut met Turbo!

Afbeelding
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door martink »

De meeste Kwikfit garages zijn afzetters. Krijgen aan het begin van de dag te horen voor hoeveel omzet ze moeten zorgen en dit gaat zo om een euro of 5000 per dag. als je komt voor een band, zijn je remblokken ook versleten en je uitlaat is ook niet supper meer, zullen we die ook maar meteen even vervangen? Set eikels zijn het vaak :swear
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Remcircuit-lampje brandt na apk-keuring!

Bericht door Harry »

...en ik maar denken: het gaat alleen maar om een apk, dat is een vanuit de wet vastgestelde procedure, dan zou het niet uit moeten maken waar je dat laat doen. En aangezien je heel makkelijk via internet een afspraak kon maken, dus ook in de avonduren, heb ik dat maar gedaan. Overdag ben ik aan het werk en heb ik vaak niet de mogelijkheid om te bellen om een afspraak te maken. Na ja, ik denk weer eens te simpel, maar ik ben nu wel genezen in ieder geval en ga daar dus niet weer heen.
Plaats reactie