Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Interieur (bv dashboard middenconsole) en exterieurverlichting, Aftermarket, Xenon, (black) dual headlights enz
Plaats reactie
erwinroossien
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 28 aug 2009, 09:09
14
Locatie: Haren

Re: verlichting middenconsole werkt niet meer

Bericht door erwinroossien »

Het bleek inderdaad een kapotte printplaat te zijn. Nu een andere erin gezet en alles werkt weer!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: verlichting middenconsole werkt niet meer

Bericht door volvoS40 »

:tumbup super
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
robins40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 07:41
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Zierikzee Zeeland
Contacteer:

Re: Dashboard verlichting lampjes vervangen (hoe, led, kleur

Bericht door robins40 »

hallo

ik heb het zelfde probleem bij mijn s40 van 2003 heb ik dus ook dat steeds het lampje achter me draaiknop van verwarmingstand hapert maar ik vin het raar dat bij me draaiknop van me verlichting dat is superfel groen licht en van heel me middenconsole gewoon normaal groen licht weet iemand hoe dat kan en/of heb de vorige eigenaar mieschien er een ledje achtergedaan een groene ( want door heel de auto is de verlichting van dat blauwe led )
????
- Volvo S40 2.0 Turbo -


Afbeelding


============ Mijn Webdagboek ===========
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Re: Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Bericht door DirkV40 »

Weet iemand of de lampjes van het dashbord en schakelaars nog ergens anders te krijgen, en goedkoper, dan alleen bij de dealer?

Groetjes Dirk
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Bericht door krismazur »

sloperijen :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
WelmoedJ

Re: Dashboard verlichting lampjes vervangen (hoe, led, kleur

Bericht door WelmoedJ »

erwinroossien schreef:Ok, zal eens langs de AVA gaan in Groningen. Weten jullie anders een adres?

*edit

Shit, bedenk me net dat die dopjes al blauw zijn en de gloeilampjes natuurlijk een gele kleur hebben... Geel en blauw maakt groen... Hmm dat wordt kiezen tussen groen en geel licht terwijl mijn display blauw is net als de cd speler verlichting.
Ik kwam deze opmerking tegen bij het zoeken naar een oplossing voor de consoleverlichting.
Vandaar een wat verlaatte reactie.

Een gedachtenfoutje wat kleurmenging betreft: dat gaat wel op voor potloodkleuren, maar niet altijd voor licht (wel bij bv TV).
Een gloeilamp heeft weliswaar geen helder wit licht, maar een wat warmere kleur wit.
Ook dit "witte" licht valt nog steeds in het witte kleurspectrum.

Een blauw kapje op een wit lampje zal dat lampje blauw licht laten uitstralen.
Het licht doorlatend materiaal in de knoppen is van oorsprong ook wit, niet geel.
Na plaatsing van een andere kleur, bv rood, zal het licht doorlatend deel in knoppen dan ook rood licht uitstralen.

Anders is het met LEDs.
Daar geldt het principe dat het licht doorlatend venster dezelfde kleur moet hebben als de kleur van de LED.
D.w.z. een groene LED moet in principe achter een groene "lens" om groen uit te stralen.
Een heldere lens zal met alle kleuren LEDs kunnen werken, zodat je geen "geverfde" gloeilampen nodig hebt.

Een LED is een licht uitstralende diode.
LEDs stralen het sterkst (en dus het verst) in het hart van de bundel.
De meeste LEDs voor gebruik in instrumentarium hebben een enkele LED.
Bij zulke LEDs moet je wel rekening houden met de maximale lichtbundel (de spreiding).
Afhankelijk van de "bouw" van de (enkele) LED valt de spreiding ergens tussen 45° en 90°.
Het spreekt vanzelf dat daarbij het licht zwakker wordt naar mate de rand van de bundel wordt genaderd.

Voor toepassingen in de "buiten"verlichting wordt meestal gebruik gemaakt van een LEDunit.
Die zijn, naar gelang doel en prijs, opgebouwd uit meer dan één LED.
De LEDs zijn dan zodanig geplaatst dat een zo groot mogelijk veld (de lichtbundel) wordt bestreken.

Ik heb proeven genomen met verschillende typen LEDunits.
Daarbij heb ik kunnen vaststellen dat in een voor een gloeilamp bedoelde reflector met refractielens de gloeilamp de breedste lichtbundel en verst dragende licht straalt.
In moderne auto's gebruikte LEDunits hebben vaak een speciaal daarvoor ontwikkelde reflector, zodat de LED lichtbron optimaal wordt gebruikt.
Bij oudere auto's zal dus de lichtopbrengst van LEDunits (sterkte, bepalend voor de reikwijdte) en breedte van de bundel (stand van de LEDs in de unit) minder tot slecht zijn.
Deze proeven zijn genomen met de juiste kleuren (gele LEDunit met oranje lens, rode LEDunit met rode lens).
Helaas zijn er geen oranje LEDs, waardoor de lichtsterkte van een gele LED achter een oranje lens getemperd wordt.
De bundel en sterkte van de LEDunits is sterk afhankelijk van de soort en het aantal LEDs in de units.

Ik ga de in mijn "testauto gebruikte LEDunits nog eens in mijn Volvo testen.
Mogelijk dat door de heldere lenzen de stralingssterkte beter is dan in mijn testauto.
Zodra ik de tests klaar heb zal ik de resultaten hier melden en de foto's van het stralingsbeeld er bij zetten.
Een plaatje zegt nu eenmaal meer dan 1000 woorden.
Gebruikersavatar
julyknives
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: di 06 aug 2013, 08:22
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Bergen op Zoom

Interieur verlichting middenconsole

Bericht door julyknives »

Goedemorgen x40 vrienden!

Korte vraag: Weet iemand waar ik interieurlampjes kan bestellen voor een een acceptabele prijs (Ph.2)?
Via de lokale bluekens kom ik op een totaal van krap €25,-
Nu vind ik onderdelen kopen voor de auto geen probleem maar 8 euro voor een lampje lijkt mij aan de dure kant.
De handleiding voor het vervangen heb ik wel terug kunnen vinden op het forum! Thanks daarvoor!
Gebruikersavatar
aelse
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 11:29
12
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Roepnaam: Lou
Locatie: Elsloo

Re: Interieur verlichting middenconsole

Bericht door aelse »

Nee, een goedkopere optie kan ik je niet bieden. Ik heb dit ook onlangs betaald voor deze drie lampjes.
Maar ik ben wel op zoek naar de defecte lampjes om een test te doen deze om te vormen naar een LED uitvoering. Als dit lukt kunnen we met z'n allen hopelijk gebruik maken van de opgedane kennis en een goedkopere oplossing bieden.
Dus mijn vraag is mag ik de defecte lampjes van je hebben zodra je deze vervangen hebt? Uiteraard tegen vergoeding van de verzendkosten.

Gr: Lou
V40-1.9D MY 2004 (van Sept 2010 tot Juni 2018)
V70-2.4D MY 2007 (Juni 2018 - ......)
Gebruikersavatar
julyknives
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: di 06 aug 2013, 08:22
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Interieur verlichting middenconsole

Bericht door julyknives »

Helaas... In principe is er 1 kapot maar ik wil ze best alle 3 opsturen als ik ze heb vervangen.
Je zou toch eigenlijk verwachten dat er wel een bedrijf is die ze verkoopt voor een euro of 2 per stuk..
fmaassen
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Stein

Re: Interieur verlichting middenconsole

Bericht door fmaassen »

Hey Lou,

Ik heb er volgens mij nog een paar.
Anders koop ik wel wat nieuwe want ik wil ze toch in een andere kleur.
Als ik ze heb gevonden laat ik het je weten.
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Interieur verlichting middenconsole

Bericht door w.rusman »

Je kunt ook de lampjes die in de houders zitten los vervangen :-D
Ik heb laatst bij mijn v70 de lampjes van de middenconsole vervangen door de standaard lampjes van de automaterialenzaak (25 cent per lampje of zo)
In je Volvo boekje staat als het goed is het type en wattage van het lampje

Je moet alleen handig zijn met een soldeerboutje, en een mesje hebben om de houder iets in te korten.

Stap 1 : haal de lampjes uit het paneel van de middenconsole (schroevendraaier in de achterkant, kwartslag linksom)
stap 2 : licht heeeeeel (maar dan ook echt heeeeel) voorzichtig een klein stukje van de onderkant van het blauwe hoesje om het lampje op en spuit hier wat remmenreiniger onder. pruts nu (wederom heeeeeel voorzichtig) een dun pinnetje (botte speld of ander dun draadje) voorzichtig onder het hoesje en draai dit ondertussen om de lamp heen. Door het vliesje van remmenreiniger komt het hoesje nu los te zitten en kun je het er af halen. (inspiratie :
stap 3 : haal het lampje uit de houder, je zult nu zien dat de draadjes veel langer zijn dan degene die je bij de automaterialenzaak hebt gehaald
stap 4 : knip de draadjes van het oude lampje en soldeer deze aan het nieuwe lampje
stap 5 : houdt het nieuwe lampje naast de houder en kort eventueel de houder wat in met behulp van een mesje als het nieuwe lampje iets langer is
stap 6 : plaats het nieuwe lampje in de houder en draai de draden weer om de voet zoals ze zaten in de beginsituatie
stap 6 : schuif (al dan wel met wat remmenreiniger) het blauwe hoesje weer over het lampje
stap 7 : plaats het lampje terug in het paneel (schroevendraaier in de achterkant, kwartslag rechtsom)

en klaar is klara
Nissan micra K12
Gebruikersavatar
julyknives
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: di 06 aug 2013, 08:22
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Interieur verlichting middenconsole

Bericht door julyknives »

Thanks voor de tip! Weer een leuk projectje voor de druilerige zaterdag middag!
Gebruikersavatar
aelse
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 11:29
12
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Roepnaam: Lou
Locatie: Elsloo

Re: Interieur verlichting middenconsole

Bericht door aelse »

Da's handig en zo dicht in de buurt. Laat maar iets horen.
V40-1.9D MY 2004 (van Sept 2010 tot Juni 2018)
V70-2.4D MY 2007 (Juni 2018 - ......)
Gebruikersavatar
arianwimmenhove
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 18:26
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoogeveen

Re: Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Bericht door arianwimmenhove »

moest laatst voor de v40 van mn pa (1996 phase 1) lampje halen die achter de lichtschakelaar zit.. 4 euro per stuk.
Voor mn eigen s40 (2001 phase 2) eerder al lampjes gehaald achter de midden console 7 euro per stuk.
Maar het zijn wel precies dezelfde lampjes! heb ze naast elkaar gehouden maar verschilt niks!
LarsJanse
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
11
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Bericht door LarsJanse »

Heeft iemand de specificaties van die lampjes?

Ik kan het in mijn boekje niet vinden, en als ze bij de dealer 25 euro per 3 kostenvind ik het wel wat zoekwerk waard op internet.

En ik wil eigenlijk voorkomen dat ik mijn dash uit elkaar moet halen om te kijken wat voor lampje het is, en dan de boel weer in elkaar zetten voor de tijd dat ik het lampje nog niet heb, en dan bij levering lampjes de exercitie weer te moeten herhalen. Niet dat het me teveel werk lijkt, maar kunsttof van 12 jaar oud ga ik liefst zo weinig mogelijk mee rommelen...
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Bericht door JohanH »

Zit een weer net andere fitting in als dat je op internet kunt kopen, dusja, helaas...
CAS
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 14:41
10
Model: S40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2004

Re: Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Bericht door CAS »

Bij mij doen de lampjes van de lichtschakelaar en verwarmingsstand het ook niet. Ook niet van de achterruitverwarming en circulatie.
Zit er bij de verwarmingsstand 1 lampje die ook de 2 knoppen verlicht of meerdere?

En welke nummers heb ik nodig (2003 met ECC)? Kan ik die bij een onafhankelijk merk automaterialen zaken verkrijgen?
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Bericht door JohanH »

Achter dat verwarmingspaneel zitten er 3, de bovenste 3 langere zijn voor het verwarmingselement met nummer 3061842:
Afbeelding
Alleen bij de dealer te verkrijgen zover ik weet.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Bericht door myalexx »

Johan, heb jij de maten ervan toevallig? of niet los liggen ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Miesjel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: Dashboard / midden console lampjes vervangen enz

Bericht door Miesjel »

Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997
Plaats reactie