Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: lichte stroom wegval
Ik meen me te herinneren dat ik de vorige keer heb gemeten met de schakelaar op 0, en ook met de schakelaar op 1 (groot licht vast te zetten). Geen verschil. Maar voor de zekerheid zal ik dit nog eens bewust doen, wie weet heb ik toen iets overgeslagen.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Idle
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
- 13
dynamo
Ik ga vandaag even het voltage van de accu meten wanneer de motor draait.
Dus even kijken hoeveel voltage die geeft, ik heb begrepen dat dit rond de 13,5 a 14 v moet zitten.
Ik ben benieuwd; als ik nu gas geef stationair dan zie ik mn lampen feller doen branden dus wat dat betreft...
Nu, als het de dynamo is, dan zag ik op volvo-parts.nl dat koolborstels nog geen 6 euro kosten. Als je deze nieuwe er in zet dus, ben je al klaar? Goedkoper dus dan een gereviseerde aanschaffen.
PS: Als ik mijn accu loskoppel terwijl de motor draait dan gaat ie best beroerd lopen dus dit duidt toch sowieso al op een slechte dynamo, of niet? Toen ik deze auto kocht een week geleden is de accu vervangen waar ik bij stond omdat die accu niet goed was. Met de motor aan. En toen ging hij echt beroerd in toeren lopen.
Dus even kijken hoeveel voltage die geeft, ik heb begrepen dat dit rond de 13,5 a 14 v moet zitten.
Ik ben benieuwd; als ik nu gas geef stationair dan zie ik mn lampen feller doen branden dus wat dat betreft...
Nu, als het de dynamo is, dan zag ik op volvo-parts.nl dat koolborstels nog geen 6 euro kosten. Als je deze nieuwe er in zet dus, ben je al klaar? Goedkoper dus dan een gereviseerde aanschaffen.
PS: Als ik mijn accu loskoppel terwijl de motor draait dan gaat ie best beroerd lopen dus dit duidt toch sowieso al op een slechte dynamo, of niet? Toen ik deze auto kocht een week geleden is de accu vervangen waar ik bij stond omdat die accu niet goed was. Met de motor aan. En toen ging hij echt beroerd in toeren lopen.
-
- Idle
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
- 13
Re: dynamo
Heb i kdat niet gezegd dan?
Uhm, dat lampje van electrisch circuit probleem gaat aan na een paar minuten meestal. En blijft dan aan. Ongeacht of ik hem naar benzine nog switch, dat maakt niets uit.
Ben net bij garage geweest, stationair laadt mn accu niet op, tijdens gas geven wel. Duidelijk verhaal dus.
Dacht eerst nog dat misschien lambdasonde probleem had, aangezien dat hetzelfde lampje is. Maar niet dus zo te zien.
Jullie ervaring: dynamo laten reviseren of een andere kopen? Sloop of onderdelenzoeker.nl of iets anders?
Uhm, dat lampje van electrisch circuit probleem gaat aan na een paar minuten meestal. En blijft dan aan. Ongeacht of ik hem naar benzine nog switch, dat maakt niets uit.
Ben net bij garage geweest, stationair laadt mn accu niet op, tijdens gas geven wel. Duidelijk verhaal dus.
Dacht eerst nog dat misschien lambdasonde probleem had, aangezien dat hetzelfde lampje is. Maar niet dus zo te zien.
Jullie ervaring: dynamo laten reviseren of een andere kopen? Sloop of onderdelenzoeker.nl of iets anders?
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: dynamo
Een ruildynamo kopen bij de automaterialen zaak.
Huub
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
-
- Idle
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
- 13
Re: dynamo
even wat gemeten:
12,35 als motor uitstaat
14,5 op 1100 rpm met stadslicht
14,4 op 1000 rpm met dimlicht
14,4 op 700 rpm met stadslicht
13,3 op 700 rpm met dimlicht
en wanneer ik beetje gas bij geef met dimlicht aan dan komt ie weer op 14,4.
dynamo? of iets anders?
12,35 als motor uitstaat
14,5 op 1100 rpm met stadslicht
14,4 op 1000 rpm met dimlicht
14,4 op 700 rpm met stadslicht
13,3 op 700 rpm met dimlicht
en wanneer ik beetje gas bij geef met dimlicht aan dan komt ie weer op 14,4.
dynamo? of iets anders?
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Re: dynamo
Op basis van die metingen kun je volgens mij niet zeggen of er iets met de dynamo is.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: dynamo
Lijkt erop dat het een nieuwe dynamo wordt, de regeling hoort de laadspanning redelijk stabiel te houden.
Paar tienden is oke, maar meer als 0,5V verschil en het lampje op het dashboard, zou ik zeggen vervangen.
12,35V (50% lading) accu spanning is ook niet veel, volledig geladen is 12,60V (100%).
http://www.scubaengineer.com/documents/ ... graphs.pdf
Groetjes Wouter
Paar tienden is oke, maar meer als 0,5V verschil en het lampje op het dashboard, zou ik zeggen vervangen.
12,35V (50% lading) accu spanning is ook niet veel, volledig geladen is 12,60V (100%).
http://www.scubaengineer.com/documents/ ... graphs.pdf
Groetjes Wouter
Re: dynamo
Gaat het niet om de stroom die een dynamo genereerd? Is er niet een mogelijkheid dat in dit geval de spanningsregelaar niet (goed) meer werkt? Zo maar een idee hoor...
-
- Idle
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
- 13
Re: dynamo
dat vraag ik me dus ook af maar ik weet dat niet
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
- Rob Koning
- 4th Gear member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 16:31
- 13
- Model: V50
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Oosthuizen (NH)
Re: dynamo
Ik vraag me af of de gelijkrichter nog wel helemaal in orde is.
En wat je zegt de stroom is het belangrijkste. De spanning zou wel ongeveer gelijk moeten blijven. Normaal iets hoger dan de baterijspanning. Als je gelijkrichter ook een probleem heeft, deze bestaat normaal uit 4 diodes; als 1 diode defect is werkt het nog wel, maar de capaciteit zakt erg in. Dit is doormiddel van een weerstandsmeting te doen, maar dan moet die er uit en uit elkaar.
Een gereviseerde van de plank laten trekken is vaak beter. Zijn de lagers, koolborstels en gelijkrichter ook vervangen. Scheelt je een hoop sorus.
En wat je zegt de stroom is het belangrijkste. De spanning zou wel ongeveer gelijk moeten blijven. Normaal iets hoger dan de baterijspanning. Als je gelijkrichter ook een probleem heeft, deze bestaat normaal uit 4 diodes; als 1 diode defect is werkt het nog wel, maar de capaciteit zakt erg in. Dit is doormiddel van een weerstandsmeting te doen, maar dan moet die er uit en uit elkaar.
Een gereviseerde van de plank laten trekken is vaak beter. Zijn de lagers, koolborstels en gelijkrichter ook vervangen. Scheelt je een hoop sorus.
- Volvo V50 Momentum 2.0D 100kW -136Pk (D4204T)
Bouwjaar: 1-2005 Kleur: Barents Blue Metallic (Mica)
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: dynamo
De spanning heeft wel degelijk een relatie met de geleverde stroom.
De spanning moet daarom zo constant mogelijk blijven ongeacht de belasting, omdat de stroom geleverd het moet opvangen.
Daalt dit teveel, dan kan de dynamo het vermogen niet leveren.
charging checks
Hierbij lees je dat het vaak aan de diode regeling ligt, oftewel het regelcircuit voor AC naar DC.
Het beste is dan de dynamo compleet te vervangen, of aan te bieden bij een revisie bedrijf.
Groetjes Wouter
De spanning moet daarom zo constant mogelijk blijven ongeacht de belasting, omdat de stroom geleverd het moet opvangen.
Daalt dit teveel, dan kan de dynamo het vermogen niet leveren.
charging checks
Hierbij lees je dat het vaak aan de diode regeling ligt, oftewel het regelcircuit voor AC naar DC.
Het beste is dan de dynamo compleet te vervangen, of aan te bieden bij een revisie bedrijf.
Groetjes Wouter
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Dynamo's uitwisselbaar
Ik sta op het punt een tweetal verstralers op het dak van mijn V te plaatsen (geen vaste opstelling, maar met twee dakdragers). Waar ik nu aan zit te denken is: kan mijn dynamo genoeg amperage leveren om alles nog steeds van stroom te voorzien?
Nu weet ik niet zeker welke dynamo ik heb (ik plaats dit bericht nu redelijk impulsief), maar ik zie op ebay vrij veel dynamo's van bijvoorbeeld 120 Ampere, zelfs 140 Ampere (en volgens mij heb ik iets van 80 of 85 Ampere).
De vraag is natuurlijk: zijn ze uitwisselbaar? Past een 120 of 140 Ampere dynamo op een B4184S motor?
Nu weet ik niet zeker welke dynamo ik heb (ik plaats dit bericht nu redelijk impulsief), maar ik zie op ebay vrij veel dynamo's van bijvoorbeeld 120 Ampere, zelfs 140 Ampere (en volgens mij heb ik iets van 80 of 85 Ampere).
De vraag is natuurlijk: zijn ze uitwisselbaar? Past een 120 of 140 Ampere dynamo op een B4184S motor?
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Idle
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
- 13
Re: Dynamo's uitwisselbaar
dit wil ik ook graag weten.
ik heb gisteren een 120 ampere overgenomen van een 1.9 td diesel.
terwijl ik zelf nu een 80 ampere 2.0 heb.
beide auto's wel dezelfde phase, 1.
ik heb gisteren een 120 ampere overgenomen van een 1.9 td diesel.
terwijl ik zelf nu een 80 ampere 2.0 heb.
beide auto's wel dezelfde phase, 1.
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: Dynamo's uitwisselbaar
Praten jullie nu over ampere van de accu of hoe moet ik dit zien.
Huub
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Dynamo's uitwisselbaar
Huub,
Ja en nee. Ik ben benieuwd hoeveel spare ik nog heb in de amperages. Maw: Hoeveel gebruikers kan ik nog aansluiten voor ik een te zwakke dynamo heb. Dit is iets wat ik natuurlijk moet meten door met de huidige gebruikers op vol vermogen het amperage vanaf de dynamo te meten (kan dat met een multi meter, of zijn die niet geschikt voor deze hoge amperages?)
En dan het vervolg: indien ik naar mijn idee te krap zit (stel huidige gebruikers vragen 70 Ampere, en de huidige dynamo geeft max 80 Ampere), kan ik dan gewoon een 120 Ampere dynamo van een andere V40 overzetten of past dat niet? Hier gaat het dan vooral om boutgaten, en formaat wiel (multiriem).
Ja en nee. Ik ben benieuwd hoeveel spare ik nog heb in de amperages. Maw: Hoeveel gebruikers kan ik nog aansluiten voor ik een te zwakke dynamo heb. Dit is iets wat ik natuurlijk moet meten door met de huidige gebruikers op vol vermogen het amperage vanaf de dynamo te meten (kan dat met een multi meter, of zijn die niet geschikt voor deze hoge amperages?)
En dan het vervolg: indien ik naar mijn idee te krap zit (stel huidige gebruikers vragen 70 Ampere, en de huidige dynamo geeft max 80 Ampere), kan ik dan gewoon een 120 Ampere dynamo van een andere V40 overzetten of past dat niet? Hier gaat het dan vooral om boutgaten, en formaat wiel (multiriem).
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Idle
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
- 13
Re: Dynamo's uitwisselbaar
inderdaad. het gaat me puur om het overzetten.
dat de diesel dynamo meer ampere heeft, dat zal wel goed zitten.
ik weet dat er 2 type poulies zijn, te weten: 5 rib en 6 rib.
maar dit komt bij mij sowieso overeen.
nu hopen dat de bevestiging overeen komt.
dat de diesel dynamo meer ampere heeft, dat zal wel goed zitten.
ik weet dat er 2 type poulies zijn, te weten: 5 rib en 6 rib.
maar dit komt bij mij sowieso overeen.
nu hopen dat de bevestiging overeen komt.
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
-
- Idle
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
- 13
Re: dynamo
ik wil dit weekend even de dynamo gaan vervangen, nog tips of een handleiding ergens?
kom er vast wel aan uit maar goed, nog iets waar ik op moet letten?
kom er vast wel aan uit maar goed, nog iets waar ik op moet letten?
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
-
- Idle
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
- 13
Re: dynamo
weet iemand of een 1.9 td dynamo op een 2.0 benzine past?
beide fase 1. de mijne is uit 1996 trouwens.
diesel dynamo:
huidige dynamo:
beide fase 1. de mijne is uit 1996 trouwens.
diesel dynamo:
huidige dynamo:
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
-
- Idle
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
- 13
Re: dynamo
heb het al gezien: andere bevestiging
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3