Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 32004
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?

Bericht door René »

Dus gewoon een 60 Amph. plaatsen PP, deze voldoet zat. :vertag
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
rob040
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 13:35
14
Model: V40
Type: 1.8i GDI
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Rob
Locatie: Regio Oss

Re: Accu keer op keer leeg...

Bericht door rob040 »

-PP- schreef: het enige wat aan 12v aansluitingen hangt is:
de engine-startknop
de tomtom-lader
de telefoonlader

Die laatste twee zitten standaard ingeplugd in een sigarettenaansteker-verloop ding. De tomtom lader heeft wel een ledje er in, maar denk toch niet dat dat het probleem kan zijn?
Sorry voor de late reactie...
Nee, lijkt me geen enkel probleem. Die verbruiken praktisch geen stroom.
Ik ben er toen achter gekomen door de stroom te meten die de accu moet leveren. Misschien een idee?
roy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
14
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2005
Locatie: Enschede

Re: Accu keer op keer leeg...

Bericht door roy »

PP

het is niet goed voor een accu om leeg te zijn meermaals van leeg naar vol kost levens jaren van de accu
ik zou inderdaad snel ff langs de garage en het ding aan een belasting test hangen ze kunnen dan zien wat de staat van de accu is

suc7 Roy
-PP-
Veteraan
Veteraan
Berichten: 714
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: PP
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Accu keer op keer leeg...

Bericht door -PP- »

Uitslag:
Drie laders in de sigarenaansteker en de verloopstekkers hadden ledjes/lampjes die bij elkaar te veel stroom trokken om de auto een week stil te kunnen laten staan. Stekkers er uit getrokken op het moment en nieuwe bosch silver S4 60 Ah accu er in.
zomaar
Engine off
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 20:14
14

Re: Toptip

Bericht door zomaar »

Volvo knuppel schreef:een goede tip ja, kan je omschrijven wat waar moet enzo? of beter nog een kiekje/howto?
Ik ben nieuw op dit forum (cq vraagbaak) , toch ik zit met een probleem(pje), verleden week mijn auto( een Volvo V40 , 2 liter , APK laten keuren , olie verversen en een kleine beurt.

Nu zit ik echter met het euvel dat hij slecht start, en in het begin niet zo mooi meer loopt als wat ik gewend ben .

Ik heb hem door laten meten , en wat de monteur te melden had was dat mijn dynamo het zo goed als begeven had , en dat terwijl ik afgelopen winter in de extreme koude periode één keer een start probleem gehad heb , wegens dat de accu leeg stond , en volgens de wegenwacht het gewoon lag aan het fiet dat ik te korte afstanden en te weinig ree.


Dus hij adviseerde mij eens wat langere afstanden te rijden , daarna geen problemen meer gehad tot af gelopen Zondag en vandaag , Maandag .

Kan het zijn dat de sleep kontakten (koolborstels) van de dynamo , op zijn ?.

En zo ja zijn die makkelijk te vervangen?.

Bij voorbaat dank
wbe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo

Bericht door wbe »

controleer de aarde eens want de s40 waar mijn vriendin in rijd had dat ook hij starte steeds zwaarder en we hebben er toen eerst een andere accu in gezet maar dat maakte ook weinig verschil later starte hij helemaal niet meer en toen maar een andere start motor er op gezet waarna hij nog geen kick gaf dus accu gemeten en geladen en nog helemaal niks na bijna alles geprobeerd te hebben toch maar eens een start kabel van de min pool van de accu naar het blok gedaan en toen starte hij weer als een nieuwe :tumbup het bleek dus zo te zijn dat de aarde naar het blok steeds verder corrodeerde en uiteindelijk gebroken was.

gelukkig had ik de andere accu en start motor nog liggen en waren er dus geen kosten mee gemoeid anders zou het toch zonde zijn geweest

het enige probleem is nu nog dat het lampje van de imobilizer blijft branden denk dat dat door het tekort aan aarde komt.
als iemand weet hoe ik dat kan reseten zou je mij er een groot plezier mee doen.

groeten Watze
Gebruikersavatar
jaapdr
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 09:51
13
Locatie: Eerbeek

Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo

Bericht door jaapdr »

Als nieuweling in dit forum (ik stel me straks wel even voor in een ander topic)
Herken ik helaas een hoop van het eerder genoemde gelazer.

Als nieuwe eigenaar van een V40 1.9 TD uit '97 werd ik twee weken terug verrast door een half stervende auto. Rijdende vanuit Apeldoorn naar Breda en weer terug, ging na ca. 280 km ineens de complete kerstverlichting van het dashbord aan....
Vervolgens vlogen het toerental en snelheid naar 0! Kortom alle stroom uit het beestje was weg. Daar kwam ik echter pas achter nadat ik een noodzakelijke sanitaire stop had gemaakt. Hij deed helemaal niks meer... je hoorde alleen nog maar het relais tikken.

Vervolgens door de ANWB weer aangeslingerd, en mbv de pech-hulp de accu geladen.
Bij doormeting bleek volgens de monteur dat de dynamo was overleden. Deze na veel pijn en moeite vervangen (ik heb er 1 met een 3-pools aansluiting) en kreeg dan ook de 1e keer de verkeerde dynamo mee.

Uiteindelijk dus de dynamo vervangen. Na de vervanging nog diverse ritten gemaakt, zowel kort als lang. Maar vanmorgen was de accu weer compleet leeg.....

Gezien al het vorige lijkt mij dat naast de accu (overstarten mocht ook niet baten) ook wel eens de bedrading overleden kan zijn. Want toen afgelopen week de auto na een rit van 25 km even uit stond, was daarna bij het op contact zetten de spanning 0,0. Klep open gemaakt en na het aanraken van de plus draad was er ineens weer stroom........

Kortom een hoop gedonder om uit te zoeken waar het euvel zit.
Momenteel zit er een 80 Ah dynamo is en een 12v 60Ah accu. Ik ben niet mega technisch, maar gezien het feit dat ik een Diesel heb doet mij vermoeden dat dit niet echt toereikende waarden zijn...
Ik hoop een aantal suggesties van jullie te mogen ontvangen.

M.v.g. Jaap

Afbeelding

en dan de bedrading op de + pool
Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Hoge weerstand bekabeling accu/startmotor/dynamo

Bericht door Wouter »

Jaap goed dat je er was gisteren met de meeting!

Het probleem is dus opgelost en het lag dus aan de gemaakte aansluiting bij de dynamo, waardoor de accu niet opgeladen werd.

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
rlottmann
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 23:37
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

B: Tijdens afremmen: Uitval Radio en div. lampjes aan

Bericht door rlottmann »

Beste Volvo-fans,

Vanavond reed mijn vrouw in de auto en tijdens het afremmen lichtten de lampjes van het "remcircuit" en het "ABS" op. Ook viel de radio even uit. Het lampje van het remcircuit bleef branden totdat ze zoals het hoort, de rem weer aanraakte.
Op de terugweg heeft ze hier geen last van gehad.

Na een stevige proefrit met 90% remmen, bochten en stevige accilleratie, gebeurde er niets ongewoons.

Ik denk zelf stroomuitval door iets met de dynamo???
Ik bel morgen zowoeso mijn monteur.

HELP, ik heb zaterdag avond een optreden in Duitsland. Dit ken nu echt nie!!!

Alvast bedankt voor de hulp,

Robert Lottmann
Volvo S40 1998, Dark Blue, 1.8 Benzine
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: B: Tijdens afremmen: Uitval Radio en div. lampjes aan

Bericht door DirkT4 »

zal inderdaad een storing of massaprobleem kunnen zijn.
Zijn je accupolen nog goed en zitten ze vast?
Zitten alle aansluitingen naar de dynamo vast?

even wat zaken uitsluiten voordat je gaat vervangen.
En laat je accu even doormeten.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Gebruikersavatar
rlottmann
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 23:37
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

Re: B: Tijdens afremmen: Uitval Radio en div. lampjes aan

Bericht door rlottmann »

Ik heb straks zoals je zegt de bekabeling van de dynamo nog gecheckt. De accu polen heb ik afgelopen jaar bij het vervangen van de accu nog schoon gemaakt met een accu-staal borstel. Deze zijn reeds blank.
Maar de monteur heeft idd zoals je zegt de bout van de massa los gehad en schoon gemaakt. Heb het tot nog toe niet meer gehad..... "toktok" Ik hoop dat het dat was. We wachten af.

Zeer bedankt....
Robert
Volvo S40 1998, Dark Blue, 1.8 Benzine
Fritske
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 07:57
13
Locatie: Asten

lichte stroom wegval

Bericht door Fritske »

Beste,

Ik heb een klein probleempje met mijn volvo s40 1.8 van 1996.

Op moment brand mijn remlicht lampje (het oranje lampjes teken), volgens mijn boekje houdt dit in dat er ergens een lampje kapot is. Helaas is dit niet het geval. Maar wat er nu gebeurd is het volgende:

Als ik rustig optrek (wegrijd) dan dimmen mijn lampen 1 sec en valt mij radio uit (waarschijnlijk te lage spanning)
En als ik constant 1 snelheid rij dan zie je mijn koplampen (inclusief het lampje op mijn dashboard + mijn dashbord verlichting) een keer knipperen dit knipperen is maar heel minimaal.

Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan gaan oplossen?

Met vriendelijke groet,
Thijs Philipsen
Een dag niet gesleuteld, is en dag niet geleefd.

Sleutelen is mijn hobby dus ik probeer der maar altijd weer wat van te maken.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: lichte stroom wegval

Bericht door myalexx »

Beste,

Pak gereedschap en je auto sleutel en doe het volgende.

- Start de auto en laat hem stationair draaien.
- Maak de motorkap open.
- Maak de plus pool van je accu los en demonteer deze van de accu.

Als je motor zonder de plus pool nog goed loopt is 1 ding zo goed als uitgesloten.
Dan is bijna zeker te noemen dat je dynamo nog werkt.

Gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: lichte stroom wegval

Bericht door V3lv3T »

Dat probleem had ik bij mijn vorige S door de subwoofer, elke keer als die piekte zwakte mijn lichten een klein beetje af :P
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: lichte stroom wegval

Bericht door MarcO »

Fritske schreef:Beste,

Ik heb een klein probleempje met mijn volvo s40 1.8 van 1996.

Op moment brand mijn remlicht lampje (het oranje lampjes teken), volgens mijn boekje houdt dit in dat er ergens een lampje kapot is. Helaas is dit niet het geval.
Dit lampje is alleen voor de remlampen. Weet je zeker dat remlampen heel zijn of te veel weerstand veroorzaken?
Fritske schreef:Maar wat er nu gebeurd is het volgende:

Als ik rustig optrek (wegrijd) dan dimmen mijn lampen 1 sec en valt mij radio uit (waarschijnlijk te lage spanning)
En als ik constant 1 snelheid rij dan zie je mijn koplampen (inclusief het lampje op mijn dashboard + mijn dashbord verlichting) een keer knipperen dit knipperen is maar heel minimaal.

Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan gaan oplossen?

Met vriendelijke groet,
Thijs Philipsen
Ik denk ook dat dit een slechte dynamo betreft. Misschien dat Wouter daar betere info over kan geven?
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

laadstroom dynamo / grotere accu

Bericht door tnjkoster »

Beste lezers,
Weet iemand wat de laadstroom is van een V40/S40 dynamo (1.8i)? De voltage is 14.4 volt, maar de stroom weet ik niet.

Ik wil dat eens meten, omdat mijn accu defect is, of de dynamo te weinig stroom levert. De accu is namelijk nogal vaak leeg, en dan moet ik weer met startkabels op gang geholpen worden. Maar voordat ik iets ga vervangen wil ik eerst even wat meten.

Weet iemand of het mogelijk/verstandig is om de standaard 65ah accu te vervangen door een zwaardere, bv 80ah?


Bedankt
Theo
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: laadstroom dynamo / grotere accu

Bericht door kiwi »

Hmm, een direct antwoord kan ik je niet geven. Wel weet ik dat een zwaardere accu geen probleem mag geven. Het duurt gewoon langer voor hij is opgeladen, maar duurt ook weer langer voordat ie leeg getrokken wordt.

Het zal je alleen niet helpen denk ik. Een zwaardere accu helpt je volgens mij alleen maar te overleven wanneer je met het de motor uit veel gebruikers aan laat staan.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: laadstroom dynamo / grotere accu

Bericht door schaefer »

als je een laadstroom van 14.4 volt hebt is dat prima. Dan functioneert je dynamo prima. Je moet gewoon idd
je accu vervangen. Een zwaardere accu heeft weinig effect. Een normale accu volstaat gewoon. Je accu is gewoon zo vaak leeg omdat hij niet meer goed is. Een nieuwe normale accu heeft hier geen last van. Een extra grote accu is wel makkelijk als je bijvoorbeeld heel veel elektronica of audio in de waggel hebt. Anders is het zonde van 't geld.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

Re: laadstroom dynamo / grotere accu

Bericht door tnjkoster »

Ik heb even opgezocht dat de dynamo 100 ampere moet leveren, dus dan zal de maximale laadstroom wel iets lager zijn dacht ik zo, als er zo'n 30 ampere voor de verlichting, lamba verwarming, aanjager, ed afgaat blijft er 70 ampere over voor de accu bij flinke toeren, in stationair denk ik 40 ampere.
Nu nog even vanavond de spanning en stroom meten.

Even tav de grotere accu, die heeft behalve een grotere capaciteit ook een grotere startstroom, dus in theorie zou je daarmee minder problemen moeten hebben, mits de dynamo het voor elkaar krijgt om de accu op te laden.Ik dacht dat een grote accu ook altijd een zwaardere dynamo nodig had.
Gebruikersavatar
COOLV40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 20:47
13
Locatie: 't leven is goed in het brabantse land

Re: laadstroom dynamo / grotere accu

Bericht door COOLV40 »

Kan zijn dat je accu idd kapot is.
Vraag hoe oud is je accu en hoeveel rij je, kleine ritjes of veel snelweg.
Mijn ervaring is dat een accu die gebruikt wordt in een boodscappenautootje vaak al na 3 à 4 jr de geest geeft. Kan zijn dat er dan ergens in de accu sluiting ontstaat tussen enkele platen, de capaciteit loopt dan enorm terug waardoor hij niet meer start. Dit kan echt van het ene op andere moment gebeuren. M.a.w. 's Morgens nog starten 's Middags dood.

Kan ook zijn dat de spanningsregelaar kapot is of de dynamo niet goed meer functioneert.

Ik heb het zelf wel eens getest door de auto te starten, dan de accu los te koppelen en dan te gaan rijden met alle verlichting en alles aan.
Blijft alles het gewoon doen en blijft hij gewoon rijden dan doet de dynamo zijn werk nog.

Btw een accu van 65ah is ruim voldoende voor een 1.8i

Ik weet niet hoe je laadstroom moet zijn en hoe te meten, beste kun je ff bij een garage langs om dit te laten meten.
Afbeelding
Plaats reactie