Pagina 15 van 16

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: wo 07 mar 2018, 21:35
door opaslof
Heeft iemand ervaring met een AGM accu? Mag ik die als vervanger gebruiken voor een normale loodaccu?
Volvo accu inderdaad 140 euro bij dealer, of net iets goedkoper bij parts4swedes. Daarnaast een AGM accu online op eBay voor 150 (Exide EK700).
Die agm schijnen wat minder last te hebben met starten als ze niet 100% vol zijn.

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: do 08 mar 2018, 09:22
door dannyw
Ik heb een Varta 75ah bij Accumegastore gekocht voor 90 euro incl verzendkosten.

Goedkoper kon ik het echt nergens vinden.

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: do 08 mar 2018, 10:49
door jbruijs
Ach ik heb een of ander merkloos, cheap-ass, goedkope accu.... en die doet het prima :-D

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: za 29 dec 2018, 13:50
door Musicus
Ik heb de accu eens doorgemeten vanwege het voor mijn gevoel langzaam draaien van de startmotor. De auto start wel altijd bij de eerste poging ondanks het feit dat we veel kleine stukjes rijden met de V40.

Gisteren na een ritje van 15 minuten gaf de accu (gemeten op de polen) na een uur stilstand 12.4V
Vanochtend voor het starten was dit 11.7V Auto startte overigens meteen.
Tijdens het starten dipte hij onder de 10V
Stationair wordt er 14.3 weergegeven.

Ik heb weinig verstand van electra, maar wat ik heb gelezen is dat 11.7V te weinig is. De dynamo zou dan wel goed zijn gezien de 14.3 bij stationair lopen.

Wat me ook nog opvalt is dat de elektrische ramen erg langzaam open en dicht gaan. Ik dacht aan een versleten raam motor, maar ik zag de eerste post in dit topic en daar bleek het in de kabel tussen accu en startmotor te zitten? Of in de massakabel?

Kan iemand met vertellen hoe ik dit door moet meten? Ik heb een prima multimeter maar weet er te weinig van.

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: za 29 dec 2018, 16:02
door sjoerdb
Je accu zakt veel in korte tijd. 11.7 is niet veel, de laad spanning is voldoende. Ik vermoed een terminale accu onder de motorkap.

Of sluip verbruikers die je accu leeg snoepen.

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: ma 31 dec 2018, 08:59
door Musicus
Okee, dan gaat er een nieuwe accu komen.

Wat betreft die massa kabel ben ik een beetje in de war. Gaat het nou om de min kabel van accu naar chassis? Bij mij is die kabel blauw met 2 vertakkingen, ongeveer 50cm lang? Ziet er op het oog nog goed uit.
Of gaat het om de massakabel van motorblok naar chassis? Ik begreep dat deze ook slecht worden? Welke wordt vaak vervangen?

Koop je die bij de dealer of zijn er nog andere adressen?

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: ma 31 dec 2018, 13:00
door Cavanta
Ik geloof beide, die van mij is ook zo rot als iets. Moet hem nog is vervangen wanneer ik er zin in heb. Als je hem loshaalt zie je waarschijnlijk geen koper meer zitten, alleen oxidatie.

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: wo 02 jan 2019, 15:40
door Musicus
Kan ik in plaats van een originele Volvo kabel die vertakt, ook 2 losse kabels monteren? 1 van accu naar chassis en 1 van accu naar de versnellingsbak? Scheelt een bak geld want de dealer vraagt meer dan €70.
Zou dat passen op de aansluiting? Weet iemand wat voor een kabeloog ik moet hebben? En wat is een geschikte dikte?

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: do 03 jan 2019, 00:01
door MarcO
Lijkt mij wel dat je 2 losse kabels kan monteren. De vraag is even of het passend te krijgen is op de accuklem. Je zou zelf een accuklem moeten maken die geschikt is voor 2 kabels. Ik zou tenminste dezelfde dikte gebruiken als origineel tenzij je goudkabels gebruikt :P

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: zo 17 feb 2019, 15:17
door fcapri
toen ik de auto kocht was de accu al niet te fris. ik heb ze direct vervangen. nu 3weken later stond de nieuwe accu op 2V.
iets trekt de accu dus volledig leeg.
ik heb de accu weer opgeladen (hopelijk doet ze het nog) en heb nu een stroom van 76-85mA die loopt.
elke 5sec springt dat naar 160mA en dan weer direct terug omlaag.
is dit een normaal verbruik of veel te hoog?
als ik zo reken: 80mA x 24h, dan is er per dag 2Ah ongeveer dat er wegloopt. dat zou beteken dat na 20dagen, mijn accu morsdood is. ik zou dus minstens elke 10dagen moeten rijden om geen lege accu te hebben

mijn mercedes had dit vroeger ook, die trok 300mA maar na 30min viel alles terug naar quasi niks. die stond na een 3-4weken met een lege accu.
ter vergelijking, mijn golf staat soms 35dagen aan het station in de winter, en die start nog perfect. wij gaan regelmatig 1maand naar het buitenland, t zou dan wel handig zijn als de auto het nog doet bij terugkomst

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: zo 17 feb 2019, 16:32
door v40fan
Heeft de vorige eigenaar soms z'n OBD2 dongel er in laten zitten? Ongeveer bij je rechter knie zit een rechthoekige plug, daar hoort niks in te zitten.

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: zo 17 feb 2019, 21:09
door fcapri
is er ene uit 98, geen obd2 dus.
zit ook niks op de plug, want had al geprobeerd hem uit te lezen met mijn odb2 scanner.

ik heb een ampere meter tussen de massa van de accu gezet, en er gaat 40mA weg als ik de zekering 'engine' weg haal.
waarschijnlijk zijn er een aantal systemen die na een tijd in slaap gaan (zoals mijn benz destijds), maar hoe kan ik nu weten of er zo een systeem niet gaat slapen, of dat die stroom te hoog is?
kofferlampje blijft ook niet branden, binnenverlichting ook niet.
vind het ook al verdacht dat de volvo de accu leegtrekt tot 2V. meestal vallen alle systemen uit als de accu onder de 10V valt.
ofwel heb ik een slechte nieuwe accu gekregen

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: zo 17 feb 2019, 21:29
door René
Even (laten) testen, op een nieuwe heb je standaard minimaal 2 jaar garantie :vertag

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: ma 18 feb 2019, 16:36
door fcapri
never mind, na 2maand ellende vliegt de volvo alweer de deur uit. ik heb het gehad ermee

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: zo 21 jul 2019, 12:13
door fcapri
de volvo is dus niet vertrokken, en rijd nu al een aantal maand goed, tot deze morgen. de auto volledig door. accuspanning 0,2V.
zelf mijn lader wil er niks meer mee doen. wel raar dat die gisteren nog gewoon reed en nu deze nacht de accu weer volledig leeg werd getrokken

iemand enig idee of er aan de dynamo een vervangbare spanningsregelaar zit, of wordt die door de ECU geregeld. ik vermoed dat de accuspanning niet hoog genoeg is en de accu dus over de dagen heen altijd leeg loopt (tenzij ik eens hele lange afstanden rijd). doordat mijn vrouw is bevallen, zijn het quasi allemaal ritjes van max 10km

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: zo 21 jul 2019, 15:49
door volvoS40
Word niet door de ecu geregeld.
Neem een andere dynamo en pleur die er in.

Alles kan een keer stuk door ouderdom.

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 08:44
door fcapri
wel, dat had dus een nutteloze investering geweest.
op een electronica forum raad gevraagd en daar kreeg ik instant het antwoord:
Bekend probleem , zelf zo'n ding gahad en die van mij vader, en de nodige klanten.

de accukabel die van de + pool naar de startmotor loopt(en dan door naar dynamo) lost inwendig op, die word helemaal groen, en er kan steeds minder stroom door, meet de spanning maar eens over die kabel, met wat verbruikers aan. de kabel word, net na de de accupool, vaak ook heet!! is bij Volvo bekend, en er is een update voor.(oude bestelnr. bestaat niet meer, er is een nieuw partnr. voor)
volvo gebeld, en die wisten van niks dat er een update voor is. erger nog, ze wisten zelf niet of ze daar nog kunnen aan geraken.
mijn bekabeling uitgemeten: als de motor nog koud is staat er 0,6V over. dynamo levert dus 14,2V, accu krijgt er 13,6van.
en eens de motor opwarmt (en de kabel mee want die zit er vlak bij), loopt die zelf op tot meer dan 1V.
14,2V dynamo en 13V accu. koolborstels vervangen had nutteloos geweest, accu vervangen (welke ik in febrauri deed) was nutteloos, want die oude doet het goed in mijn golfke. gewoon dat stom stuk kabel die rot is geworden.
bij volvo kan ik origineel bestellen voor 62€ maar die upgrade weten ze niks van.
heb maar zelf een extra kabel van accu naar dynamo gemaakt met 16mm² en heb mooi 14,2V op de accu nu.

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 23:09
door hervelt
fcapri schreef: zo 21 jul 2019, 12:13 iemand enig idee of er aan de dynamo een vervangbare spanningsregelaar zit, of wordt die door de ECU geregeld.
De dynamo's hebben een vervangbare koolborstel/spanningsregelaar module van Bosch, ca €65 op Ebay geloof ik.

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: do 25 jul 2019, 09:19
door volvoS40
Te laat, probleem had ie al gevonden en opgelost

Re: Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 20:37
door hervelt
Laat antwoord op zijn vraag. Maar wel een antwoord, handig om te weten.
(Een tweedehandse dynamo is wel goedkoper)