Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

D EGR (afdoppen) 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door sjoerdb »

de egr, er is al wel 1 en ander over geschreven maar ik hoop dat ik weer wat leerzame momenten krijg. mijn auto heeft nu 220000 km gereden en ik wil graag de egr afdoppen(echt afdichten) en het inlaatspruitstuk controleren en indien nodig schoonmaken.

nu gok ik even dat het volgende plaatje behoort bij mijn motorblok, het ziet er in ieder geval wel bekend uit:
Afbeelding
(wouter bedankt!)

nu heb ik wel eens gehoord dat je de EGR-klep kan draaien in zijn huis en dat hij dan mogelijk ook afgedicht is.

ik zal buuntje ff een pb sturen of hij nog fotos heeft en of het ook de toepassing heeft net als mijnes.

-zijn er pakkingen die stuk gaan tijdens demontage van inlaatspruitstuk? zo jah dan hoor ik graag welke ik mogelijk alvast op reserve kan bestellen voordat ik ermee begin.
-is er een goed middel waar je de vette en vieze troep los kan weken die mogelijk in het inlaatspruitstuk zit?
-ik zal mijn best doen om er ook foto's bij te maken en informatie te verschaffen.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: D EGR 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door dannyw »

makkelijkste is egr schoonmaken en kijken of ie goed afsluit.
Daarna stekker los laten, Dan is je egr buiten werking zonder dat je een storing krijgt.

gr Danny
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: D EGR 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door sjoerdb »

als ik me goed herinner heb ik de stekker al eens los gehad, ik kreeg toen wel een storingsmelding in dashboard. ik zal het nogmaals proberen, en laten weten wat de uitslag is.

hoe zeker is het dan dat het totaal afgeslote is? ik ga het onderzoeken. ik denk dat ik dan wel een pakking op reserve bestel, nummer 2 uit de afbeelding. bij loshalen van hele uitlaatspruitstuk hoop ik losse pakking te vinden en die ook alvast bestellen.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: D EGR 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door dannyw »

Pakking hoef je niet te vervangen is gewoon een platte pakking zonder veerrand?
Ga niet met een grote tang de egr loswrikken.

boutjes eruit halen en met een beitel iets naar buiten halen, daarna flink in de kruipolie spuiten,
evt ook de stopklep loshalen zodat je ook aan de binnenkant van het spruitstuk kruipolie op de egr klep kan spuiten.

Je zal zien dat ie nu vanzelf eruit te halen is!

succes Danny
Gebruikersavatar
mikey
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
13
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: hoorn

Re: D EGR 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door mikey »

geeft de auto storingen aan wanneer de EGR is afgedopt of stekker eraf..?

zit zelf ook te denken om dit te doen bij mijn 1.9D 102pk, vind het een waardeloze toevoeging die EGR
zorgt alleen maar voor mogelijke problemen... dus liever helemaal uitschakelen/weghalen.

las ergens op internet dat het zelfs voordelen bied mbt apk.. roetmeting valt veel lager uit door het weghalen vd egr klep schijnt...! :O

ben benieuwd of het allemaal lukt...

grtss
Afbeelding The future is today !
volvop31
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 27 jul 2009, 19:26
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Antwerpen

Re: D EGR 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door volvop31 »

dannyw schreef:makkelijkste is egr schoonmaken en kijken of ie goed afsluit.
Daarna stekker los laten, Dan is je egr buiten werking zonder dat je een storing krijgt.

gr Danny
Ik kan dit bevestigen, ik verwijderde de stekker op een 1,9D 115pk van 2002 een zestal maanden geleden. Geen storing.
tt20
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 14 nov 2009, 15:40
14

Re: D EGR 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door tt20 »

De EGR klep op mijn V40-2001 heb ik als volgt afgesloten: de klep bestaat volgens mij uit twee delen, een elektrisch deel en een mechanisch deel welk in het inlaatspruitstuk zit. Beiden zijn aan elkaar geklonken door omgewalste afstandsbuisjes in de montageopeningen.
Ik heb beide delen gescheiden:uit het electrische gedeelte steekt een metalen nippel van +/- 10 mm. lang en 5 mm. dik. Het andere deel bevat de mechanische klep. Tussen beide delen heb ik een metalen plaatje geplaatst van 1 mm. dik waar de metalen nippel tegenaan stoot en de achterkant van de klep dus niet meer kan bereiken.
Na montage en een stevige rit ondervind ik geen negatieve gevolgen.
Toch twijfel ik of dit een goede manier is om de werking van de klep af te sluiten, ik vraag me namelijk af of ik nu niet het tegenovergestelde bekomen heb, dat ze dus altijd openstaat. ????
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: D EGR (afdoppen) 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door dannyw »

Hij zal nu dicht blijven, maar vind dit niet de beste oplossing omdat de je egr toch aan het slopen bent,omdat je hem moet gaan scheiden.

gr Danny
tt20
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 14 nov 2009, 15:40
14

Re: D EGR (afdoppen) 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door tt20 »

De klep is volgens mij niet echt gesloopt.
Omdat na het verwijderen van het metalen plaatje, de twee delen terug op de juiste manier gemonteerd zijn en terug met elkaar verbonden door de drie montagebouten van de klep.
Volgens mijn mening dienen die omgewalste buisjes enkel om de montage te vergemakkelijken en hebben geen invloed op de werking.
Ze dienen ook niet als afstandshuls omdat de flens van beide delen uit metaal is en de verbinding als vast/vast te omschrijven is.
Een ander voorbeeld van verbinding is de gasklep boven de EGR, die is uit kunststof gemaakt en daar dienen de buisjes wel als afstandshuls.
Daar kan dus wel schade ontstaan door te hard aanspannen van de bouten.
Trouwens het polymeer van die klep is niet van de beste kwaliteit, door de warmte van de motor, verpulverd die na enige tijd.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

D Weer problemen egr buisje

Bericht door dannyw »

Op terugweg vanuit Italië, in Duitsland gestrand met de V.
Bleek dat het buisje weer was gescheurd, door de ADAC afgesleept naar een volvo dealer.
Daar aangekomen afwachten of ze de onderdelen op voorraad hadden, gelukkig hadden ze het liggen.
Na 2 uur kon ik mijn weg weer vervolgen.

Maar na 200 km weer hetzelfde probleem, hiermee toch nog naar huis kunnen rijden.
Nu blijkt dat er in het inlaatspruitstuk een pijpje zit geperst wat loszit en dat geeft het resultaat dat het egrbuisje telkens scheurt.

Nu opzoek naar een ander inlaatspruitstuk om het compleet te kunnen vervangen, en hopelijk van al deze problemen af te zijn!
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: D Weer problemen egr buisje

Bericht door dannyw »

hier een foto van het kapotte spruitstuk
Afbeelding
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: D EGR (afdoppen) 1.9D 115pk 2000-2004

Bericht door dannyw »

Zo ziet een inlaatspruitstuk er van binnen uit met een werkende egr
Dit is mijn oude spruitstuk, nu dat ik een ander spruitstuk erop heb zitten meteen de egr afgesloten
(dit met stekker los) Geen storing gekregen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kun je zien wat een rotzooi erin zit, mischien goed voor het milieu maar zeker niet voor je motor.
christiaan
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 10:17
14

Re: D olielek

Bericht door christiaan »

Hallo Allemaal,

Ben gisterochtend langs de volvo gegaan om de brandstoffilter te vervangen van mijn v40 diesel en meteen even laten kijken zoals foto boven. er zit een rubber ring in deze worden naar een tijd hard, heb deze meteen laten vervangen en het is opgelost was ook zo gepiept dus geen lekken meer daar gelukkig.

Groet Chris.
gnarp
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 21:17
13
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Gouda

Re: D olielek

Bericht door gnarp »

Aha, bekend probleem...
Ik rij sinds 5 dagen in een V40 (en voor het eerst diesel prive) en mij viel deze lekkage ook op.
Als ik het goed begrijp zit er dus tussen het aluminium en het zwarte stuk een rubber? Het zwarte stuk is dan de stop klep zoals bij benzine motoren de gasklep?
Bij mij was de lekkage iets heftiger, maar ja, de bouten zaten ook niet echt vast gedraaid.
Ik zal wel even een nieuw rubber halen bij de Volvo garage.

Groet Martijn
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
14

Re: D olielek (bij EGR?)

Bericht door martijnv40 »

en toch komt het olie lekken weer terug met een nieuwe ring, heb het idee dat de ring te smal is ofzo ik ga eens een dikkere proberen
gnarp
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 21:17
13
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Gouda

Re: D olielek (bij EGR?)

Bericht door gnarp »

De nieuw ring lijkt inderdaad te dun, maar re zitten twee vernauwingen waardoor de ring perfect op z`n plaats blijft. Ik denk dat de extra ruimte is om uit te zetten bij hitte. De ring dicht alleen af op z`n hoogte en niet op de dikte.
De oude ring was bij mij ook hard geworden en zat vol scheurtjes. Daarnaast leek de ring wat dunner/minder hoog geworden, hij dichtte in ieder geval niet meer af.
Hieronder de oude ring:
Afbeelding

Gr. Martijn
stevenvdb
Idle
Idle
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 nov 2009, 20:24
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002
Locatie: Rumst - België

Re: D olielek (bij EGR?)

Bericht door stevenvdb »

Ik heb exact hetzelfde.
Hoeveel hebben jullie betaald voor de ring, zien of het de moeite is om te gaan halen?
Is het moeilijk om deze er tussen te plaatsen?
gnarp
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 21:17
13
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Gouda

Re: D olielek (bij EGR?)

Bericht door gnarp »

De pakking kost 11 euro bij de Volvo dealer en hij zit er met een 20 minuten tussen. Het schoonmaken rondom de lekkage is meer werk...

Gr. martijn
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: D olielek (bij EGR?)

Bericht door dannyw »

vind het maar een hoop geld, voor een o-ring.
waarschijnlijk is ie bij de renault nog geen 5 euro.
Dit heb ik namelijk al bij meerdere onderdelen van de dieselmotor gemerkt.

gr Danny
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: Alles over de EGR

Bericht door davotje »

Ik heb net de stekker van de EGR eraf gehaald. (1.9d 102pk 11/2002, 91dkm)
Maar even voor de duidelijkheid:
Nu de stekker er af is zullen de uitlaatgassen niet meer terug de motor in gaan en dus ook niet meer door dat korte geribbelde pijpje gaan?

Grts
Bavo
Plaats reactie