Pagina 1 van 1

Koppeling ontluchten

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 19:20
door Saab95V4
Beste Volvo 40 liefhebbers,

Misschien kan een van de 'techneuten' zijn mening geven over het volgende:

Ik ging vanmiddag de olie voor de bediening van de koppeling vervangen.
Zo te zien komt de olie uit het reservoir dat zowel voor remmen als de koppeling dient. Ik heb het reservoir eerst leeggezogen en toen met verse DOT 4 gevuld.

Vervolgens mijn ontluchtset aangesloten op de nippel bij de versnellingsbak, op onderdruk gezet en de nippel een slag opengedraaid. Er kwam bijna zwarte troep uit, dus verversen was geen overbodige luxe.

MAAR nu het merkwaardige: ik kon niet echt doorspoelen zoals ik bij mijn andere auto gewend ben. Ook zag ik het nivo in het reservoir niet dalen. Wat is hier aan de hand, mis ik iets???

Alles maar weer gemonteerd en de koppeling werkte als vanouds.

Er is dus geen ramp gebeurd, maar ik zit toch wel met een puzzeltje. Wie weet de oplossing?

Groeten, Eric

P.S. de V40 1.8 is nu 2 weken in mijn bezit en bevalt uitstekend, behalve een continu brandend airbag-controlelampje (zie bericht bij Electronica)

Re: Koppeling ontluchten

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 23:22
door Wouter
Waarschijnlijk komt dit door het gezamelijke reservoir, waarbij de aansluiting ook vrij hoog zit.

Zie ook deze topic :
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=2304

Groetjes Wouter

Re: Koppeling ontluchten

Geplaatst: di 02 mar 2010, 18:36
door Saab95V4
Dank voor de reactie Wouter.
Ik heb het reservoir tot aan de MAX streep gevuld, dus er zou verse aanvoer moeten zijn.
Poging 2 ga ik op de ouderwetse manier doen, dus met z'n tweeën. Ik laat weten of het zo wel lukt.

Groeten, Eric

Re: Koppeling ontluchten

Geplaatst: za 06 mar 2010, 18:20
door Saab95V4
Op de ouderwetse manier is het geen probleem, een helper bedient de koppeling en ik ververs de olie zoals elders op het forum beschreven staat. Er kwam een bijna vol bekertje zwarte troep uit.
DUS GRATIS TIP VOOR IEDEREEN: spoel die leiding eens door. Het is weinig werk en je kan gelijk de hulpcylinder op lekkage controleren als je de rubber beschermhoes loshaalt. Bij mij kwam er een plens zwarte olie uit, dus vermoedelijk moet ik een nieuwe monteren. Maar beter op tijd gerepareerd dan onderweg in de ellende zitten!

Om er makkelijk bij te kunnen 2 onderdelen loshalen: 1) het zwarte kapje boven de gasklep en 2) de dikke slang van luchtfilter naar de motor.

Re: Koppeling ontluchten

Geplaatst: za 06 mar 2010, 20:28
door Wouter
Controleer dan ook voor de zekerheid achter de hoes van de hoofdcilinder, deze kan daar ook gaan lekken.

Groetjes Wouter

Re: Koppeling ontluchten

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 13:51
door Saab95V4
Goede aanvulling, Wouter.

Bij Brezan (waar ik zelfs voor mijn 33 jaar oude Saab bijna alles kan krijgen voor het reguliere onderhoud) bleek de hulpcylinder niet te leveren, zit niet in het assortiment.
Weet iemand of er alleen origineel Volvo leverbaar is of zijn er alternatieven?

Groeten, Eric

Re: Koppeling ontluchten

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 13:55
door René
Probeer het hier eens Eric.
Deze gasten hebben echt veel op dit gebied.
Succes. :-D

http://www.abs-bv.nl/

Re: Koppeling ontluchten

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 22:49
door Edwins40
Ik meen te herrinneren dat mijn beun een originele volvo hulpcilinder moest bestellen omdat hij imitatie niet goed verkrijgbaar was..