Alles mbt aandrijfas (sen) ; kapot?, olielek enz
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 18:31
- 14
Alles mbt aandrijfas (sen) ; kapot?, olielek enz
Goedemorgen,
Even om een verhaaltje te delen:
Gisteren reed mijn vriendin met onze auto naar School (V40 2.0 aut, bj 2001)
Komt de snelweg af en opeens geen aandrijving meer, Motor draait, maar de wielen niet.
Kort verhaal lang --> ANWB erbij --> ja is de versnellingsbak
Afgesleept naar de dealer en gelukkig nog binnen de garantie.
Volgende week gaan ze de auto repareren en waarschijnlijk een nieuwe bak eronder.
Ik krijg nog te horen wat de exacte oorzaak is, maar het lijkt mij redelijk catastrophaal....
Is dit vaker gebeurd bij deze versnellingsbakken vroeg ik mij af?
Even om een verhaaltje te delen:
Gisteren reed mijn vriendin met onze auto naar School (V40 2.0 aut, bj 2001)
Komt de snelweg af en opeens geen aandrijving meer, Motor draait, maar de wielen niet.
Kort verhaal lang --> ANWB erbij --> ja is de versnellingsbak
Afgesleept naar de dealer en gelukkig nog binnen de garantie.
Volgende week gaan ze de auto repareren en waarschijnlijk een nieuwe bak eronder.
Ik krijg nog te horen wat de exacte oorzaak is, maar het lijkt mij redelijk catastrophaal....
Is dit vaker gebeurd bij deze versnellingsbakken vroeg ik mij af?
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: Automatische versnellingsbak V40 2.0 kapot
Na 7 jaar nog garantie, of was het aankoopgarantie?
Dit kan voorkomen, ligt er ook aan hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan.
Verder nog vrij weinig ervaring hier met AT's....maar ehm, misschien is het iets heel simpels....sensor of een switch!?
Suc6 en mooi van je garantie.
Dit kan voorkomen, ligt er ook aan hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan.
Verder nog vrij weinig ervaring hier met AT's....maar ehm, misschien is het iets heel simpels....sensor of een switch!?
Suc6 en mooi van je garantie.
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 18:31
- 14
Re: Automatische versnellingsbak V40 2.0 kapot
Net weer terug van vakantie en ondertussen is er nieuws.
Voor de goede orde, het betreft aankoopgarantie (6 maanden Bovag)
Ik heb in mijn vakantie contact gehad met de dealer, en die wist mij te vertellen een van de aandrijfassen in de bak was gebroken.
Morgen ga ik de auto weer ophalen en zal ik eens vragen wat aan dit euvel ten grondslag kan liggen....
Dus hopelijk morgen meer
Voor de goede orde, het betreft aankoopgarantie (6 maanden Bovag)
Ik heb in mijn vakantie contact gehad met de dealer, en die wist mij te vertellen een van de aandrijfassen in de bak was gebroken.
Morgen ga ik de auto weer ophalen en zal ik eens vragen wat aan dit euvel ten grondslag kan liggen....
Dus hopelijk morgen meer
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 20 okt 2009, 21:27
- 14
aandrijfas kapot, zegt de garage
Kan dit kloppen?
bonkbonkbonk, doet het ergens links voorin als ik gas geef, als ik gas loslaat en ontkoppel is het over.
t werd vandaag zo erg dat de vrouw niet meer verder durfde te rijden, inderdaad, geen gehoor.
Bij een garage even laten luisteren en ja, vreemd, moet maar ff op de brug, ook lag er olie, Versnellingsbak olie zei de apk keurmeester, je hoort t wel strax.
Later even de uitslag gehaald, linker aandrijf as is stuk, zo goed als zeker.
Bij apk een maandje geleden is er een aandrijfhoes vernieuwd aan die zijde, dus, kan het zeker zijn dat dan de as voor die tijd ook aan het kapot gaan was?
Heb reeds een vervangende aangevraagd op de sloop voor 50 euro, dus die kan er zowiezo in, donderdag of vrijdag.
Maar wie geeft me de zekerheid, sloperij zegt, hele bak kan ook stuk zijn.
Dus ja, dan krijg je toch twijfels.
V40, 1800 motor, 1996 november.
Ik lees heel graag ervaringen, of zekerheid voor de garage uitslag.
Wie heeft er gelijk.
bonkbonkbonk, doet het ergens links voorin als ik gas geef, als ik gas loslaat en ontkoppel is het over.
t werd vandaag zo erg dat de vrouw niet meer verder durfde te rijden, inderdaad, geen gehoor.
Bij een garage even laten luisteren en ja, vreemd, moet maar ff op de brug, ook lag er olie, Versnellingsbak olie zei de apk keurmeester, je hoort t wel strax.
Later even de uitslag gehaald, linker aandrijf as is stuk, zo goed als zeker.
Bij apk een maandje geleden is er een aandrijfhoes vernieuwd aan die zijde, dus, kan het zeker zijn dat dan de as voor die tijd ook aan het kapot gaan was?
Heb reeds een vervangende aangevraagd op de sloop voor 50 euro, dus die kan er zowiezo in, donderdag of vrijdag.
Maar wie geeft me de zekerheid, sloperij zegt, hele bak kan ook stuk zijn.
Dus ja, dan krijg je toch twijfels.
V40, 1800 motor, 1996 november.
Ik lees heel graag ervaringen, of zekerheid voor de garage uitslag.
Wie heeft er gelijk.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: do 25 mar 2010, 13:51
- 14
- Locatie: Almere
Re: aandrijfas kapot, zegt de garage
Vraag ff of de homokineet ook stuk is , als er al een aandrijfashoes is vervangen zal de homokineet ook wel versleten zijn .
Tijdens wisselen van de hoes hebben ze ook de homokineet los moeten halen , wellicht zat ie er niet goed op gedrukt op de as en is nu kapot!
Groet Hans
Tijdens wisselen van de hoes hebben ze ook de homokineet los moeten halen , wellicht zat ie er niet goed op gedrukt op de as en is nu kapot!
Groet Hans
VW Passat V6 2.8 syncro aut TT5 Highline 193 pk bj 1998
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 20 okt 2009, 21:27
- 14
Re: aandrijfas kapot, zegt de garage
Update,
vandaag was er een andere aandrijfstang opgezet, maar t geluid blijft hetzelfde.
Nu zou de bak stuk moeten zijn.
Hopeloos, dat gaat een 600 euries kosten, kweet er nu geen end meer aan eigenlijk.
Update,
differentieel is kapoet.
750 euries verder en weer helemaal klaar.
vandaag was er een andere aandrijfstang opgezet, maar t geluid blijft hetzelfde.
Nu zou de bak stuk moeten zijn.
Hopeloos, dat gaat een 600 euries kosten, kweet er nu geen end meer aan eigenlijk.
Update,
differentieel is kapoet.
750 euries verder en weer helemaal klaar.
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 10:14
- 13
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Karsten
Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Hallo iedereen,
reeds bij aanschaf van mijn Volvo V40, 1.9TD uit 2002 had ik vastgesteld dat de onderkant van het blok wat oliesporen bevatte, maar recentelijk heb ik ook de eerste druppels op de oprit kunnen vinden. Dat vind ik de druppel, dus daar moet ASAP wat aan gedaan worden.
Na een controle dit weekend, heb ik vastgesteld dat het vermoedelijk uit de versnellingsbak komt, meer specifiek, de uitgaande aandrijfas naar het wiel aan de bijrijderszijde. Mijn vermoeden komt doordat er heel wat spatsporen zijn die zelfs tot ver achter de downpipe-aansluiting met uitlaatlijn zitten. Dat zou consistent zijn met de roterende beweging die uitgaat van deze as.
Wat er dus naar mijn mening mis is, is dat dus de keerring die lekt. Deze moet dus eigenlijk worden vervangen.
Helaas laat mijn kopie van Vadis het afweten (geeft telkens een foutmelding en herinstalleren werkt helaas niet als oplossing, iemand toevallig een idee hoe ik ALLES van Vadis er in een keer af kan krijgen, inclusief kleine register bestanden???) dus kan ik hier ook niet gedetailleerder zijn, ook helaas geen foto gemaakt, dus ik hoop dat mijn beschrijving voldoet.
Heb ergens gelezen dat het vervangen geen eenvoudige klus was, maar ik ben niet zeker dat hierin precies deze keerring besproken werd.
Ik wil het graag zelf doen, maar in de Haynes staat er van de diesel helaas niets besproken...
Wie weet het moet?
reeds bij aanschaf van mijn Volvo V40, 1.9TD uit 2002 had ik vastgesteld dat de onderkant van het blok wat oliesporen bevatte, maar recentelijk heb ik ook de eerste druppels op de oprit kunnen vinden. Dat vind ik de druppel, dus daar moet ASAP wat aan gedaan worden.
Na een controle dit weekend, heb ik vastgesteld dat het vermoedelijk uit de versnellingsbak komt, meer specifiek, de uitgaande aandrijfas naar het wiel aan de bijrijderszijde. Mijn vermoeden komt doordat er heel wat spatsporen zijn die zelfs tot ver achter de downpipe-aansluiting met uitlaatlijn zitten. Dat zou consistent zijn met de roterende beweging die uitgaat van deze as.
Wat er dus naar mijn mening mis is, is dat dus de keerring die lekt. Deze moet dus eigenlijk worden vervangen.
Helaas laat mijn kopie van Vadis het afweten (geeft telkens een foutmelding en herinstalleren werkt helaas niet als oplossing, iemand toevallig een idee hoe ik ALLES van Vadis er in een keer af kan krijgen, inclusief kleine register bestanden???) dus kan ik hier ook niet gedetailleerder zijn, ook helaas geen foto gemaakt, dus ik hoop dat mijn beschrijving voldoet.
Heb ergens gelezen dat het vervangen geen eenvoudige klus was, maar ik ben niet zeker dat hierin precies deze keerring besproken werd.
Ik wil het graag zelf doen, maar in de Haynes staat er van de diesel helaas niets besproken...
Wie weet het moet?
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Antwoord op de vraag heb ik niet, maar wat Vadis betreft heb ik het idee dat je naar Windows Explorer 9 ge-update hebt, en dan werkt Vadis niet meer.
Update ongedaan maken (dus terug naar Explorer 8), en Vadis werkt weer als vanouds.
Update ongedaan maken (dus terug naar Explorer 8), en Vadis werkt weer als vanouds.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Leuke woordspelingrecentelijk heb ik ook de eerste druppels op de oprit kunnen vinden. Dat vind ik de druppel,
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Help die jonge ff of zeg even niets aub.
@Wouter: kom eens in.
Wanneer je niet goed weet hoe alles werkt begin er aub niet aan. Een tip kan zijn om een volvospecialist in jou buurt te zoeken en even goed naar het uurloon te kijken. Dan kan het geheel ebst meevallen. Zullen voornamelijk uren zijn. Wanneer je dan toch zelf aan de slag wilt is denk ik een stappenplan van de te verwijderen onderdelen veel hetzelfde als de benzine versies in Haynes.
Heb zelf Vadis even niet draaien...
Heb je ook je olieretourleiding gecontroleerd van de turbo bij aansluiting op het blok? Maar weet bij diesels helaas niet precies "hoe en wat".
Suc6, moet zeker op te lossen zijn!
@Wouter: kom eens in.
Wanneer je niet goed weet hoe alles werkt begin er aub niet aan. Een tip kan zijn om een volvospecialist in jou buurt te zoeken en even goed naar het uurloon te kijken. Dan kan het geheel ebst meevallen. Zullen voornamelijk uren zijn. Wanneer je dan toch zelf aan de slag wilt is denk ik een stappenplan van de te verwijderen onderdelen veel hetzelfde als de benzine versies in Haynes.
Heb zelf Vadis even niet draaien...
Heb je ook je olieretourleiding gecontroleerd van de turbo bij aansluiting op het blok? Maar weet bij diesels helaas niet precies "hoe en wat".
Suc6, moet zeker op te lossen zijn!
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Ja, ik weet het. Het was een weinig zinvolle opmerking, maar laat mij ook 's 'n zinloze opmerking maken
Tip mbt VADIS is een goede. Hebben al veel mensen last van gehad.
Heb je al gezocht op keerring hier? Is wel 's vaker voorbij gekomen in ieder geval. Om welke keerring het dan ging weet ik zo niet.
Tip mbt VADIS is een goede. Hebben al veel mensen last van gehad.
Heb je al gezocht op keerring hier? Is wel 's vaker voorbij gekomen in ieder geval. Om welke keerring het dan ging weet ik zo niet.
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 04 jun 2011, 22:54
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: s'Gravenhage
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Heb het er met mijn Volvo specialist over gehad vanmiddag (khad zelf schakelbusjes nodig) en zei dat het een dag werk is
voor de specialist! Je versnellingsbak moet geheel uitelkaar..
voor de specialist! Je versnellingsbak moet geheel uitelkaar..
"people don't make mistakes, just happy accidents"
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
€60 x 8u = ca 500,= Iets in die richting? Grof geld voor alleen een keerring als je het mij vraagt.
Keerring zelf kost niet zoveel lijkt me.
Keerring zelf kost niet zoveel lijkt me.
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 10:14
- 13
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Karsten
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Mmm, kan mij eigenlijk heel slecht voorstellen dat hiervoor heel de bak uit elkaar moet, maar ik ben verder zelf wel een ervaren sleutelaar, dus eerlijk gezegd schrik je mij daarmee helemaal niet af.
Ik sleutel ondertussen al verschillende jaren aan mijn eigen auto's, dus om nou naar een garage te gaan en daar voor 600 euro een keerring van mss 30 tientjes te laten vervangen... Daar moet ik dan wel eens stevig over gaan nadenken.
De spreekwoordelijke druppel was idd een klein grapje en dat is blijkbaar niet onopgemerkt gegaan.
Voor de Vadis, geen update van IE gedaan denk ik, maar ik kijk het alsnog even na. Wel een beetje dwaas om eerlijk te zijn, want daar zou toch ook gewoon een oplossing voor moeten zijn.
Ik zoek allesinds vanavond wat verder over hoe of wat. Was het trouwens voor iedereen duidelijk over welk onderdeel ik het heb?
Ik sleutel ondertussen al verschillende jaren aan mijn eigen auto's, dus om nou naar een garage te gaan en daar voor 600 euro een keerring van mss 30 tientjes te laten vervangen... Daar moet ik dan wel eens stevig over gaan nadenken.
De spreekwoordelijke druppel was idd een klein grapje en dat is blijkbaar niet onopgemerkt gegaan.
Voor de Vadis, geen update van IE gedaan denk ik, maar ik kijk het alsnog even na. Wel een beetje dwaas om eerlijk te zijn, want daar zou toch ook gewoon een oplossing voor moeten zijn.
Ik zoek allesinds vanavond wat verder over hoe of wat. Was het trouwens voor iedereen duidelijk over welk onderdeel ik het heb?
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 04 jun 2011, 22:54
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: s'Gravenhage
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
geen probleem, heb het er wel degelijk met hem over gehad!Dendorssers schreef:Mmm, kan mij eigenlijk heel slecht voorstellen dat hiervoor heel de bak uit elkaar moet, maar ik ben verder zelf wel een ervaren sleutelaar, dus eerlijk gezegd schrik je mij daarmee helemaal niet af.
maar succes ermee... ps, vertel je ook het vervolg verhaal als je de klus hebt geklaard?
ben wel benieuwd!
"people don't make mistakes, just happy accidents"
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Ik vond 'm in ieder geval leukDendorssers schreef:De spreekwoordelijke druppel was idd een klein grapje en dat is blijkbaar niet onopgemerkt gegaan.
Wanneer Windows automatisch updates uitvoert, dan heb je die update wel ontvangen denk ik. Ikzelf gebruik namelijk Chrome, maar vond toch de update in de lijst updates van Windows. Toen ik die updates terugrolde werkende Vadis weerVoor de Vadis, geen update van IE gedaan denk ik, maar ik kijk het alsnog even na.
PS: Bij 64-bits OS kun je zelfs 2x IE hebben (map voor 32 en voor 64-bits programma's). ff goed checken dus. Wat is je foutmelding? Check ook in het Vadis-topic.
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 10:14
- 13
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Karsten
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Hupatee, ten eerste, Vadis lag idd aan IE9, dat er maar snel weer af gegooid en het was weer allemaal tip-top!
Nadat de vadis weer werkte, kon ik ook even kijken wat het nou was en of het uberhaubt wel haalbaar was en ja hoor, er staat zelfs een volledige werkinstructie op, voor diegenen die dachten dat er professionele hulp aan te pas zou moeten komen, nee hoor... Kijk zelf maar naar een klein previewtje uit de VADIS...
Morgen maar is keerring bestellen en installeren dit weekend...
Dit is dus de juiste keerring:
Nadat de vadis weer werkte, kon ik ook even kijken wat het nou was en of het uberhaubt wel haalbaar was en ja hoor, er staat zelfs een volledige werkinstructie op, voor diegenen die dachten dat er professionele hulp aan te pas zou moeten komen, nee hoor... Kijk zelf maar naar een klein previewtje uit de VADIS...
Morgen maar is keerring bestellen en installeren dit weekend...
Dit is dus de juiste keerring:
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Aan welke kant van het plaatje lekt ie bij jou dan? Links (bestuurderszijde volgens mij) zit ie zo te zien tegen de hulpkoppelingscilinder. Was er ook al achter gekomen dat het niet zo simpel zou worden als die nog 's vervangen zou moeten worden (M56). Zit dus ook in de versnellingsbak.
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 10:14
- 13
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Karsten
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
niet links hoor, maar rechts, waar je de lange steekas hebt zitten, of toch de verlengde steekas...
Volgens de Vadis beschrijving is het dus echt wel haalbaar en moet de versnellingsbak dus helemaal niet uit elkaar voor het vervangen. Zelfs voor de keerring aan de bestuurderszijde hoeft de bak er niet onderuit, is ook gewoon te vervangen onder de auto!
Valt mij dus al bij al heel erg goed mee... Dat is binnenkort weer een zorg minder!
Wel ook direct olie maar verversen van de versnellingsbak, onder het mon, ik ben er dan toch bezig! Hoeveel moet er eigenlijk in?
Volgens de Vadis beschrijving is het dus echt wel haalbaar en moet de versnellingsbak dus helemaal niet uit elkaar voor het vervangen. Zelfs voor de keerring aan de bestuurderszijde hoeft de bak er niet onderuit, is ook gewoon te vervangen onder de auto!
Valt mij dus al bij al heel erg goed mee... Dat is binnenkort weer een zorg minder!
Wel ook direct olie maar verversen van de versnellingsbak, onder het mon, ik ben er dan toch bezig! Hoeveel moet er eigenlijk in?
Re: Olielek uitgaande aandrijfas kant bijrijder
Zie How to: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =34&t=7243
Heb ook een M56. Maar zag wel dat bij jou M56 DSL stond. DSL = Diesel?
Heb ook een M56. Maar zag wel dat bij jou M56 DSL stond. DSL = Diesel?