Pagina 2 van 2

Re: Winterbanden op stalen velg: centreerringen?

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 21:11
door Jaapiooo...
Bert-V40 schreef:Ik heb nog een setje winterbanden op stalen velgen van m'n vorige oto en na contact met de leverancier bleek dat de velgen en de banden ook prima voor de V40 zijn, alle maten kloppen.

Alleen moest ik wel even centreerringen halen?

Waar is dat voor nodig? Weten jullie dat? (vergeten aan de bandenboer te vragen)

De velgbouten zijn conisch en de gaten in de velg ook, dan centreerd de velg toch automatisch?

Ik ben confuus.... :O

Oja mocht je denken "gewoon halen", daar zit wat in maar deze bandenboer zit in Roden en ik in Zaandam.
Blijkbaar is de naafdiameter van je velg iets groter dan die van je auto. De centreerringen moeten dat verschil dan opvangen.
Denk dat anders je wielbouten te zwaar belast worden...

Re: Winterbanden op stalen velg: centreerringen?

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 21:14
door Dimitri
Centreerringen zitten in het midden van je velg die vallen over het middelste deel van je naaf,daar centreert de velg ook op. Die ringen kan je overgens bij elke banenboer halen ook in Zaandam :D
De diameter voor een x40 velg is 67,1mm de velgen die je nu hebt zijn ze waarschijnlijk groter.
Hier nog even een linkje daar kan je de steek-etwaarde-naafdiameter vinden van de verschillende merken http://www.jenrcardesign.nl/steekwijzer

Re: Winterbanden op stalen velg: centreerringen?

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 21:16
door Bert-V40
Oke bedankt voor de super-snelle antwoorden! :D :tumbup

Re: Winterbanden op stalen velg: centreerringen?

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 21:20
door Dimitri
Bert-V40 schreef:Oke bedankt voor de super-snelle antwoorden! :D :tumbup
Graag gedaan,hoop dat er wat aan hebt :tumbup

Re: Winterbanden op stalen velg: centreerringen?

Geplaatst: di 15 dec 2009, 08:48
door V3lv3T
Jaapiooo... schreef:
Blijkbaar is de naafdiameter van je velg iets groter dan die van je auto. De centreerringen moeten dat verschil dan opvangen.
Denk dat anders je wielbouten te zwaar belast worden...
Zonder centreerringen worden de wielbouten ook compleet anders belast.
Omdat de naaf van de velg en de auto schuin zijn, word het wiel naar buiten gedrukt zeg maar, omdat die schuin naar beneden moet.
Dan wordt het schroefdraad dus belast, wat een heleboel kan hebben (2 van die bouten kunnen al iets van 350kg dragen) omdat het gewicht over een groot oppervlak (elke mm² van het schroefdraad) wordt verspreid.
Als er ruimte is tussen de velg en de naaf, hang het hele gewicht op de bout zelf, op 1 punt, namelijk daar waar het aan de naaf bevestigd is.
Dit zorgt voor een breekpunt, wat dus een heel stuk minder kan hebben.

Althans, dat is wat er in mijn gedachte opkomt maar ik ben geen ingenieur ofzo :P

ET naafmaat velgen

Geplaatst: di 15 dec 2009, 22:26
door KLX_V40
Hiervoor heb ik een nissan primera gereden.

Heb hier 15 inch et 45 6j velgen liggen 4 x 114.3 winterbanden snowtrack 3 vredestein 7,5 mm.
Had het gat gemeten en dacht dat past, kan je niet goed met een schuifmaat bij.
Dus niet nissan 66,1 en 67,1 volvo. blijkt nu achteraf en morgen sneeuwt het

oeps, kan ik nu 1 mm wegvijlen/slijpen?



edit: heb gat 1 mm groter gemaakt en op de v40 geplaatst :O

Re: Alles over centreerringen; verschil in, naafdiameter?

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 22:11
door scottreeder
Ik heb van Roel (Kiwi) deze velgen gekocht.
Er miste 1 centreerring. Kan ik wel kopen, maar ik dacht: ik maak hem zelf op m'n werk.
Even 4 ringetjes gedraaid op de draaibank, maar achteraf bedacht ik mij dat ik het gewoon van normaal st 52.3 heb gemaakt.

Moet ik persé RVS of kunststof hebben voor centreerringen? of zou dat niet zo uit moeten maken?
Anders moet ik ze kopen namelijk.

Groeten

Wielen vraag

Geplaatst: za 24 sep 2016, 20:46
door Alain1234
Goedenavond,

Ik heb een vraag over de wielen.
Ik heb een set wielen op t oof met een steek van 4x114.4 en een naafdiameter van 73mm.
De orginele naafdiameter is 67mm.
Is dat een probleem als de velg een grotere naafdiameter heeft?

Mvg

Re: Wielen vraag

Geplaatst: za 24 sep 2016, 20:51
door Kuip
Ja, de velg wordt gecentreerd op de naaf,.daar zijn de bouten niet voor bedoeld....

Re: Wielen vraag

Geplaatst: zo 25 sep 2016, 09:13
door krismazur
Alain1234 schreef:Goedenavond,

Ik heb een vraag over de wielen.
Ik heb een set wielen op t oof met een steek van 4x114.4 en een naafdiameter van 73mm.
De orginele naafdiameter is 67mm.
Is dat een probleem als de velg een grotere naafdiameter heeft?

Mvg
centreeringen bestellen via winparts
kosten nog geen 20euro incl verzendkosten

Re: Alles over centreerringen; verschil in, naafdiameter?

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 14:06
door opaslof
Kan je die ringen er zo vanaf wippen?
Ik heb namelijk winterwielen die nu niet op de naaf passen, waarschijnlijk om de reden dat er spacerringen omheen zitten.
Mijn winterwielen hebbem een groot gat en vier 'nokken' in het gat waardoor het gat van het wiel op die plek niet om de naaf(ring) heen past.

Moet ik dan voor de zomer/winterbandenwissel echt iedere keer die specers gaan omzetten?

[edit]: ik zie het al: de plastic ringen kun je er gewoon afwippen met een platte schroevendraaier. De oude zomerwielen passen nu wel. Nu nog spacers vonden voor de winterset vinden...