Pagina 2 van 4

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: wo 26 mei 2010, 08:47
door kiwi
Euhm, filmpje?

Moet ik eerst is even gaan kijken hoe ik filmpjes op youtube knal... MOet wel lukken hoor, maar niet 1,2,3. :O
Zal m'n best doen :D

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 14:32
door snowdog
Heb hem vandaag gemonteerd.
Klinkt niet zo hard als ik dacht, echt achterlijk dat dit de legale max. is qua geluid. Maar de toon is wel een stuk beter en het is wel iets harder dan de standaard claxon. Verder staan de gaten ( waar het geluid uit komt? ) naar de achterkant op dit moment, kon hem niet makkelijk monteren met die dingen naar de voorkant, maar dat komt nog wel een keer :).

Afbeelding



Ik gebruik het relais niet, gewoon de standaard bekabeling.

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 15:04
door Wouter
Ik denk dat je hem moet monteren zoals kiwi heeft gedaan, dan blaas je het geluid rechtstreeks naar voren door de grill.

LET EROP BELANGRIJK! : gebruik het relais met eigen 20A zekering voor deze claxon, want deze gebruikt veel meer stroom dan de originele claxon (orgineel 5A, de Nautilus Stebel 18A!).
Scheelt verbrande bedrading, contacten en een teleurstellend geluid.

http://www.valkmotorparts.nl/downloads/ ... de_min.pdf

http://www.stebel.it/public/stebel.pdf


Afbeelding

Dan moet het zeker wel zoiets worden als dit :

[youtube][/youtube]


Groetjes Wouter

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 15:42
door hcaluwe
Lijkt mij vrij duidelijk deze uitleg, en voorkomt ook narigheid , dus gewoon relais gebruiken!

Groet

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 16:34
door snowdog
Lijkt mij onzin om eerlijk te zijn, de standaard bekabeling kan 18A wel hebben lijkt me, heb een vriend die er al maanden lang mee rondrijd in een oude fiesta op de standaard bekabeling... Als het echt te veel is, dan brand gewoon de zekering ( 20a) wel door van de claxon en mistlampen. Omdraaien doe ik wel binnenkort! Ik had vandaag geen zin om te spelen met de bedrading en daar waar die nu zit was de enige plek met waar de standaard kabels bij konden.

Als jullie gelijk hebben en de bedrading doorbrand zeg ik het wel ( dat niemand anders dezelfde fout maakt) en geef ik de ''officiele instructie'' gelijk, maar ik betwijfel het. Zou wel hele slechte bedrading zijn als het al met een sterkte van tot de 18 amp doorbrand.


ps. het klinkt zoals in de vid maar ik vind het gewoon niet hard genoeg.

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 17:11
door Wouter
Snow we proberen je alleen wat tips te geven en te helpen.

Gezien hoeveel moeite er gedaan wordt om uit te zoeken of het geluidsnivo legaal is,
hoe sommige daarna de elektrische aansluiting maken en de hoorn monteren.
lijkt mij een degelijke aansluit en installatie begeleiding wel op zijn plaats.

Ps het is de zekeringen kast (11A) onder de motorkap positie 4 (zekering 20 Ampere).
Nog even voor de duidelijkheid je schakelt orgineel met 5A en nu met 20A, waarbij een relais met een directe aansluiting de voorkeur heeft. De contacten in het stuur zijn niet te vergelijken met de 30A contacten van het relais.

Let op : Trial en error werkt niet en een vergelijking met een Ford Fiesta is vergezocht.

Groetjes Wouter

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 17:12
door Jacob
Hoe veel herie maakt diet als je 2 inbouwt. De v40 heeft standaart 2 toeters

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 18:00
door hcaluwe
Jacob schreef:Hoe veel herie maakt diet als je 2 inbouwt. De v40 heeft standaart 2 toeters
Zou zeggen Jacob , probeer het :tumbup

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 18:02
door snowdog
Wouter schreef:Snow we proberen je alleen wat tips te geven en te helpen.

Gezien hoeveel moeite er gedaan wordt om uit te zoeken of het geluidsnivo legaal is,
hoe sommige daarna de elektrische aansluiting maken en de hoorn monteren.
lijkt mij een degelijke aansluit en installatie begeleiding wel op zijn plaats.

Ps het is de zekeringen kast (11A) onder de motorkap positie 4 (zekering 20 Ampere).
Nog even voor de duidelijkheid je schakelt orgineel met 5A en nu met 20A, waarbij een relais met een directe aansluiting de voorkeur heeft. De contacten in het stuur zijn niet te vergelijken met de 30A contacten van het relais.

Let op : Trial en error werkt niet en een vergelijking met een Ford Fiesta is vergezocht.

Groetjes Wouter
Dat snap ik en stel ik op prijs, maar ik geloof gewoon persoonlijk niet dat de standaard bekabeling beschadigd zou kunnen worden door een stroomsterkte van tot de 18 ampère.
Installatie met relais is wel makkelijk en je weet dan zeker dat er niks is gaat, maar of het nodig is... Bij elektrische dingen zeggen ze wel vaker van je moet dit en dat en in de praktijk hoeft het vaak niet.

ps.
Je laat een foto zien van hoe hij gemonteerd is, dit mag volgens mij ''officieel'' ook niet, volgens de instructie mag de hoorn niet meer dan 25 graden gekanteld zijn ( niet dat ik denk dat dat uitmaakt hoor, ik heb hem 90 graden gedraaid :P ):
Afbeelding

Maar zoals ik al zei, dit is maar tijdelijk zo gemonteerd, ik ga hem sowieso nog omdraaien, als ik wat ongebruikte kabel vind zal ik misschien voor de zekerheid het relais ook gebruiken, maar ik denk dat het niet nodig is. Ik wilde hem gewoon vandaag even snel monteren in 5 minuten en kijken hoe die klinkt.
De v40 heeft standaart 2 toeters
Mijne niet :(.

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 18:03
door hcaluwe
snowdog schreef:Lijkt mij onzin om eerlijk te zijn, de standaard bekabeling kan 18A wel hebben lijkt me, heb een vriend die er al maanden lang mee rondrijd in een oude fiesta op de standaard bekabeling... Als het echt te veel is, dan brand gewoon de zekering ( 20a) wel door van de claxon en mistlampen. Omdraaien doe ik wel binnenkort! Ik had vandaag geen zin om te spelen met de bedrading en daar waar die nu zit was de enige plek met waar de standaard kabels bij konden.

Als jullie gelijk hebben en de bedrading doorbrand zeg ik het wel ( dat niemand anders dezelfde fout maakt) en geef ik de ''officiele instructie'' gelijk, maar ik betwijfel het. Zou wel hele slechte bedrading zijn als het al met een sterkte van tot de 18 amp doorbrand.


ps. het klinkt zoals in de vid maar ik vind het gewoon niet hard genoeg.
Of het onzin is kom je pas achter als je auto uitfikt omdat ie niet volgens de normen is ingebouwd :sleeping
Maar ja , doe maar lekker eigenwijs, er zit niet voor niets een relais bij? :P

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: di 01 jun 2010, 21:12
door kiwi
Ik denk dat ik nog wel iets eenvoudigs kan toevoegen hier. Als ik de originele "signaal"draad meet naar de claxon, dan meet ik max 4 volt. Deze gata bij mij nu dus richting relais. Vanaf de accu gaat er een volle 12 tot 14 volt (ook via het relais, maar de andere kant uiteraard) naar de neue claxon.

Verschil bij mij was heel duidelijk te horen: Stebel op de originele draden gaf een zacht reutelend gepruttel, Stebel op de accu (en nu via relais aangesloten) geeft een leuk en duidelijk signaal.

Het is niet dat je een takke herrie te horen krijgt, tenzij je natuurlijk met je hasses voor die hoorn hangt. Het geluid wordt natuurlijk verspreid, en gedempt door de grill. Wel is het zo dat het signaal een stuk beter te horen is, ook vanuit de eigen auto. :tumbup

Re: Betere claxon ( apk?)

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 23:37
door Flok
The Real Master schreef:Zoiets misschien :tumbup
[youtube][/youtube]
Dude.. Die had ik in m`n Peugeot.. Kijk maar bij de foto's van de uitgefikte motorruimte links zie je 2 rode gesmolten stukken plastic, dat waren 2 van de 6 luchthoorns.. 130Db HEERLIJK! Ik mis em!! :P (kost maar 85,-)

nu ff de rest van het topic lezen.. :D

claxon probleem

Geplaatst: do 10 nov 2011, 14:57
door Jacob
Hoi, mijn claxon werkt niet meer. Ik heb van de volvo dealer de tip gekregen om een nieuwe massa van de stuurkolom te monteren. Dit heb ik gisteren even geprobeerd maar zonder resultaat. Iemand bekend met het probleem?

Re: claxon probleem

Geplaatst: do 10 nov 2011, 15:07
door myalexx
Jacob schreef:Hoi, mijn claxon werkt niet meer. Ik heb van de volvo dealer de tip gekregen om een nieuwe massa van de stuurkolom te monteren. Dit heb ik gisteren even geprobeerd maar zonder resultaat. Iemand bekend met het probleem?
Probeer eerst even je claxon met draden te monteren op de accu ( gewoon even los, anders blijft hij toeteren haha )

Als deze functioneerd even rondom je stuurkolom gaan meten, weet alleen de kleur van de toeter niet meer ( roze kan dat ? )

Gr Alexx

Re: claxon probleem

Geplaatst: do 10 nov 2011, 15:57
door Jacob
myalexx schreef:
Jacob schreef:Hoi, mijn claxon werkt niet meer. Ik heb van de volvo dealer de tip gekregen om een nieuwe massa van de stuurkolom te monteren. Dit heb ik gisteren even geprobeerd maar zonder resultaat. Iemand bekend met het probleem?
Probeer eerst even je claxon met draden te monteren op de accu ( gewoon even los, anders blijft hij toeteren haha )

Als deze functioneerd even rondom je stuurkolom gaan meten, weet alleen de kleur van de toeter niet meer ( roze kan dat ? )

Gr Alexx
Ik heb 2 claxons en het lijkt me stug dat ze tegelijk dood zijn gegaan.

Re: claxon probleem

Geplaatst: do 10 nov 2011, 16:24
door kiwi
Volgens mij werkt de claxon zonder relais (de standaard is niet zo'n stroomvretert), dus dat zal het probleem niet zijn. Qua zekering is het volgens mij een gedeelde zekering, welke weet ik even niet. Maar die zal het ook niet zijn, want anders was er wel meer dood gegaan.

Blijft over: slechte contacten in het stuur of in de relais/zekeringen kast (waar verschillende draadbomen aan elkaar geknoopt zitten) of een draadbreuk in het gedeelde stuk draadboom (dus voordat deze splitst naar de twee losse hoorns).

Re: claxon probleem

Geplaatst: do 10 nov 2011, 16:35
door volvoS40
met dank aan Arie

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... ilit=stuur

officeel is dit een topic waarbij je een stuur vervangt, maar er word ook beschreven hoe je daar o.a. bij je contact punten kunt komen die je clacson doet werken (in het stuur zelf)

voor als het de bekabeling rondom je stuur het niet is.

Re: claxon probleem

Geplaatst: do 10 nov 2011, 22:21
door Arie
Klopt is voor vervangen van stuurwiel, maar na het reinigen van die punten maakte hij ook beter contact. Daarvoor maakte hij dan wel en dan geen contact.

Re: claxon probleem

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 12:16
door Jacob
bij mij doet ie helemaal niks, maar het is het proberen waart om het schoon te maaken. Anders moet ik zo lelijke druk knop plaatsen. Of anders een analoge stroomloze claxon

Afbeelding

Re: Alles over de claxon

Geplaatst: do 19 jun 2014, 12:34
door v40forever
Hoi,

Sinds een paar dagen werkt de claxon niet meer. Je hoort alleen een heel zacht toetergeluid dus er is wel contact met de claxon. Bij het laatste gebruik van de claxon deed hij het, de tweede keer meteen erna niet meer.
Wat zou dit kunnen zijn?

En heb ik nou 1 of 2 claxons?

Afbeelding

Als het er maar eentje is zou ik er uit van kunnen gaan dat de claxon zelf kaput is?