Pagina 1 van 5

Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 12:51
door R.O.B
Oude copie

De luchtfilter zou ik graag willen veranderen, maar ik wil geen filter hebben die je telkens moet schoonmaken en in oliën.
Dus dacht ik aan om de originele behuizing aan te passen zodat er meer oppervlakte van het luchtfilter gebruikt kan worden.
Afbeelding
Hiervoor kwam ik op het idee om de kap (rechts) die erop zit, ook te gebruiken als onderkant.
Bij Marans heb ik een tweede luchtfilterbehuizing gekocht. Op het onderste onderdeel zit een rand op die ik er al afgehaald heb. Deze rand houdt het filter bijeen.

Afbeelding
Op deze manier is het de bedoeling dat de rand vast komt te zitten met de behuizing. De rand valt in de kap.

Afbeelding
Zo ziet het er van binnen uit. Je ziet nog wat open gaten, maar dit komt omdat de rand nog niet vast zit en er los opzit.

Mijn gedacht erover is het volgende:
Er zit weinig ruimte tussen de groene vlakken en het filter (paar mm) eerste foto.
Op deze foto is te zien dat er 'vervuilde' en 'schone' oppervlakten zijn.
Afbeelding

Door de kap als onderkant te gebruiken is alleen het blauwe vlak dicht bij het filter (eerste foto).
Het oranje gedeelte is een nauwe doorgang die nu ook weg is (eerste foto).
Het onderdeel dat als klep dient voor de warme lucht in de doorgang is nu ook weg, onderste foto.
De warme luchttoevoer naar de bak is weg.
Doordat het schuine gedeelte toeloopt, zal de aangezogen lucht naar boven willen (geel) tweede foto.

Enkele andere zaken.
Het luchtfilter wat op de foto te zien is, zat erbij.
Afbeelding
Het onderdeel links op de bovenste foto is gewoon hol en is volgens mij een soort van klankkast.
Afbeelding
De klep in de doorgang om warme lucht door te laten stromen wordt door een veer bediend die onder de dop zit.

De vraag:
Wat denken jullie erover?
Zal hierdoor minder restrictie zijn van de behuizing en meer en/of makkelijker lucht aangezogen door de grotere beschikbare oppervlakte?

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 13:02
door R.O.B
Inmiddels ben ik wat verder en heb ik een opstelling af en getest op de auto. Ik kan niet zeggen dat ik verschil in geluid als vermogen merk. Een rollerbanktest zal dit moeten uitwijzen.

Zo ziet de lmm eruit:
Afbeelding

In eerste instantie had ik het met een koppelstuk willen maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het bruine koppelstuk is vervallen, het blijkt dat een pijp er goed in past.
Dit is de opstelling:
Het grijze gedeelte wat te zien is in de bak wordt nog iets gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op het oude forum was er een opmerking door TRM over het vergroten van de toevoer.
Dit is ook gedaan:
Afbeelding

Foto's van het passen in de auto:
Normale luchtfilterbehuizing en accu eruit:
Afbeelding

Hier heb ik iets teveel van de pijp afgehaald, dus dit moet nog verandert worden.
Afbeelding
Afbeelding

Hier zit de opstelling in de auto:
Afbeelding
Afbeelding

De behuizing kan als het goed is zoals ik het heb gezien op de orginele plek bij de vering door een langere bout worden vastgemaakt.
Aan de rechtse kant moet ik nog bekijken of dit vastgemaakt gaat worden.
De gehele behuizing zit nu dichter tegen de motorkap aan en dit past maar net.

Wat zijn jullie gedachten erover (ook kijkend naar de opsomming van de punten)?

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 14:47
door The Real Master
Dat is een mooi hobby klusje wat je daar hebt gedaan ik ben benieuwd naar wat het opbrengt.
Persoonlijk zou ik die grijze pvc buis mooi zwart spuiten :vertag

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 18:18
door R.O.B
Ja dat klopt, eens bekijken of dat netjes gaat dat zwart maken.
Het geheel moet eerst nog netjes afgewerkt worden enzo.
Maar wat denk je erover of het werkt?

En ieder is vrij om er een mening erover te geven of het iets uit zou maken?!

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 02 jul 2009, 22:42
door The Real Master
Tja of het wat zou uitmaken, ik heb me daar niet in verdiept eigenlijk.
Wat denk jij ermee te bereiken ?

Wellicht zou hij wat beter kunnen oppakken bij gas geven ? ik denk dat een sportluchtfilter wel degelijk wat verschil zal maken (inleg dan wel he van K&N ofzo) :vertag

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 17:19
door R.O.B
Ik hoop inderdaad op een betere response, maar ook gewoon vermogenswinst op ergens in de curve. Ik verwacht dat dit niet veel zal zijn. Daarom ben ik ook van plan om dit apart te testen.

Maar ieder die dit leest mag er zijn/haar mening over zeggen of de punten die ik in de eerste post heb gezet geloofwaardig zijn.

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 10:14
door R.O.B
Niemand die zijn/haar mening met een gegronde reden durft te zeggen of de punten die ik in de eerste post heb gezet geloofwaardig zijn?
Achteraf heeft het namelijk weinig nut wanneer dit getest is.

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 10:28
door Geert T4
Die aanzuigbuis vervangen voor zo'n dikke pvc-buis moet zeker een positief effect geven.
Zowieso is mijns inziens een filter met de aanzuiging ergens daar vandaan waar het wèl koel is stukken beter dan een vooral mooie airbox. (die meestal gewoon de warme lucht onder de motorkap wegzuigt.)
Netjes gemaakt. Wel even verven nog :-D

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 11:13
door R.O.B
Dank je. Oke, die tip gaf TRM ook over het vergroten van de aanzuigbuis, dus mooi dat je er hetzelfde over denkt :tumbup
De plek waar de lucht vandaan wordt gehaald is zeg maar hetzelfde gebleven: het gat bij het zijscherm.

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: di 21 jul 2009, 00:56
door sgroen
Of het echt gaatwerken zal de meting moeten uitwijzen, het idee hierachter is goed,ongeveer hetzelfde als grotere kelken op oude carburateurs. Normaal gesproken zal het originele luchtfilter voor de behoefte van jouw motor voldoende moeten zijn,het enigste wat jij nu verbetert is de aanvoer van de lucht, de toevoer naar het filter is beter. Beperkende factor blijft het originele luchtfilter, deze laat nog steeds net zoveel lucht door als eerst,als je deze weerstand ook wilt verminderen moet er toch ook een k&n filter oid in.

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: di 21 jul 2009, 18:21
door R.O.B
Dat weet ik dus niet zeker over hetzelfde doorlaten, want in principe heb ik nu het oppervlak vergroot van de filter waar lucht doorheen kan. Zie ook 'vakken' boven. Bedankt voor de reactie!

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: di 21 jul 2009, 19:05
door Geert T4
Volgens mij moet het gewone filter meer dan genoeg lucht doorlaten, zeker nou er meer ruimte om te ademen is gecreerd.
Dit filter is ook dezelfde als een turbomodel gebruikt en daar gaat misschien bijna de dubbele hoeveelheid lucht door..

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: di 21 jul 2009, 19:16
door R.O.B
Yep Geert, zoals je het zegt, zo denk ik er ook over.

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: di 21 jul 2009, 21:13
door Tijs
Ben ook benieuwdnaar de testresultaten,meer aanvoer grotere oppervlakte beschikbaar, dus meer lucht ! Lijkt mij dat hij veel lekkerder kan ademen zo. Wellicht niet meer vermogen, maar allicht soepeler oppakken en een gunstiger verbruik.

Succes met de metingen !

Gr Tijs

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: di 21 jul 2009, 21:46
door R.O.B
Meer lucht zou in principe toch ook moeten betekenen meer vermogen? Er wordt dan toch meer brandstof ingespoten naar aanleiding van een A/F waarde?

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: di 21 jul 2009, 22:28
door The Real Master
Rob ligt eraan wat de volgorde is spuit de auto meer benzine in aan de hand van de lucht wat hij krijgt, of zuigt hij lucht aan aan de hand van de benzine wat word ingespoten, hierbij word ook gekeken naar wat hij kwijt kan dus de uitlaat kant.

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: di 21 jul 2009, 23:44
door V3lv3T
Volgens mij wordt er lucht aangezogen/doorgelaten naar gelang dat nodig is bij de hoeveelheid inspuiting, hens de choke...

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 10:11
door DinanT
R.O.B schreef:Meer lucht zou in principe toch ook moeten betekenen meer vermogen? Er wordt dan toch meer brandstof ingespoten naar aanleiding van een A/F waarde?
Dit werkt inderdaad goed bij een carburateurmotor, maar ik denk dat het bij een injectiemotor niet zoveel uit zal maken omdat het motormangagement dit regelt. Wel een mooi stukje huisvlijt :tumbup en een negatief effect zal het zeker niet hebben. :D waarschijnlijk zou je wel een betere respons kunnen krijgen zoals je al zei... maar in hoeverre of je daar echt iets van merkt.... Ik merkte bij mezelf wel een licht verschil toen ik die BMC airbox op mijn ´Turbootje´ had gezet, maar kan ook suggestief zijn geweest....

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 18:01
door R.O.B
Ik heb de behuizing al eens in de auto gehad en ermee gereden, maar ik kan niet zeggen dat ik er iets van merkte.
Het is toch dat de brandstofinspuiting wordt geregeld en niet de luchttoevoer? Deze wordt toch alleen gemeten om de 'hoeveelheid' te bepalen.
Ik hoop gewoon dat het positief uitvalt op de rollerbank.

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 19:50
door V3lv3T
Er zit toch een choke in de auto die de luchttoevoer regelt...?