Hoe het beste leer te behandelen / kleuren?

Interieur-exterieur zoals Kunststof, Bekleding, Lak kleuren, Roest(preventie) enz
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Vesleten leder goedkoop opknappen

Bericht door volvoS40 »

Kende je deze al ?
Ik bewerk als hobby leer. Riemen, tassen en soms autodeeltjes. Voor het onderhoud van leer heb ik n recept van n man die veel oldtimerinterieurs opknapt.
Men neme ; 2 delen gekookte lijnolie op 1 deel azijn. Doe in n flesje met dop en schudden maar . Opbrengen met je hand of een spons. Laat minuut of 20 intrekken en uitwrijven met schone zachte doek.

Begint je leer hard te worden of te craqueleren ?
Is t uitgelubberd of erg gevouwen?
Men neme ;
50 procent spiritus of andere heldere alcohol
25 procent kraanwater of mineraal
25 procent baby shampoo .
Goed schudden in een fles en schrobben maar.
Als je je leer zacht wilt maken leer inspuiten tot het nat blijft. Op laten drogen. Insmeren met onderhoudsmiddel.

Probeer eerst op n proef stukje.
Als je schoen te strak zitten werkt t ook. Inspuiten tot verzadigd. En aantrekken.

Let op. Spiritus is blauw. Houdt daar rekening mee op wit open leder. Neem dan liever een kleurloze gedenaturaliseerde alcohol.
Overigens smeer ik t al jaren op interieurs. Mn Gobi zie je er niks van.
Lijnolie kun je rauw of gekookt bij de bouwmarkt krijgen. Kost geen drol een liter.
Niet rauw gebruiken. Dan droogt t namelijk niet op. Dus even koken. Kleur verandert dan iets.

Als je t kunt krijgen bij je drogist, met glycerine kun je prima leer schoonmaken en onderhouden. 1 liter kost 2 à 3 euro. Online of drogist. Gewoon n scheutje toevoegen aan beide recepten.
Aanvullend op de vraag of dit ook afgeeft:
Trekt erin. Er blijft niks op t leer zitten. Bovendien wordt dat ook met dit soort ingrediënten gemaakt. Gooi maar eens wat lijnolie en azijn in de juiste verhouding in n beker, staafmixer erdoorheen en vergelijk met t gekochte spul. Het enige verschil is dat bij de dure crème die je koopt er 4 keer zoveel water in zit. Daar betaal je voor en heeft geen reden anders dan meer winst maken.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
Kapiteinrob
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Rob
Locatie: Huizen

Re: Vesleten leder goedkoop opknappen

Bericht door Kapiteinrob »

Ja dat wel maar ik wilde ook de kleur weer terugbrengen.
Op veel plekken was het donkergrijs verdwenen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4768
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Vesleten leder goedkoop opknappen

Bericht door EnigmaEll »

Gaaf dat er kleur in zit! Dan komt het geheel weer helemaal tot leven.
Ik vraag me af: stel dat je op een warme dag wat vochtige rug of billetjes hebt, blijft het dan nog goed op de stoel zitten? Of verpest je dan je nieuwe korte broek ermee? :-D

Ik heb spul van colourlock gebruikt. Inderdaad wat duurder (ik was 60 kwijt ofzo voor lederverf en verzegeling (dan komt het er dus no way meer vanaf) en ook daar erg tevreden over.
Gebruikersavatar
Kapiteinrob
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Rob
Locatie: Huizen

Re: Vesleten leder goedkoop opknappen

Bericht door Kapiteinrob »

Vandaag een uurtje gereden met een wit shirt aan en schoon weer uitgestapt.
Dat lijkt wel oké dus, het is natuurlijk ook bedoeld voor zitmeubelen dus daar is vermoedelijk wel over nagedacht.
Tot nu toe heel tevreden!
En ik wil als ik de passagiers zitkamer ook heb gedaan er nog overheen met een rondje ledervet.
Dat doe ik sowieso eens per jaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7736
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
8
Model: V40new
Bouwjaar: 2019
Roepnaam: Hans
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: Versleten leder goedkoop opknappen

Bericht door Bigdog »

Duidelijk verhaal Rob.
Was het niet goed geweest, dan had je het nu wel geweten.
Eigenlijk iets wat je standaard op voorraad moet hebben. :think
Volvo, what else.
BornInBorn
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 nov 2021, 20:56
2
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Born

Re: Hoe het beste leer te behandelen / kleuren?

Bericht door BornInBorn »

Mijn S40 had bij de aankoop zwaar verwaarloosd en verkleurd leer (Arena 7990).
Al jaren was er niets meer aan gedaan en achterin hadden langere tijd banden gelegen...

Kijk die achterbank. Wie doet nou zoiets? :tumbdown
Afbeelding

Die foto is trouwens gemaakt NA 2 keer flink reinigen.

Hoe heb ik dat weer redelijk in orde gekregen?
Valma interior cleaner schuimspray, dat dringt goed door in het uitgedroogde leer.
Sprayen, een minuutje laten schuimen en intrekken, nog beetje sprayen en dan borstelen met een middel harde borstel.
Heel even intrekken weer en dan afnemen met een schone doek. Wat daar voor troep en rotzooi uit is gekomen...
Achteraf gezien had ik de bank beter uit de auto kunnen halen. Laat het een tip zijn als 't erg smerig is.

Daarna Maguire's Leather Cleaner, Gold Class gebruikt om te kijken of die verkleuring nog wat minder zou worden.
Dat viel tegen, niet het product zelf, op andere stoelen werkte het best goed.
Let wel op: echt meteen uitwrijven, anders wordt de 'spuitvlek' snel lichter van kleur :naughty

Maar die plekken op mijn bank waren erg hardnekkig, die zaten al te diep in het leer.
Zwaardere maatregelen dan maar, nu is het ook niks.

Uiteindelijk Colourlock Leder Fresh gekocht na lang zoeken en youtuben en reviews lezen.
In mijn interieurkleur. Werkt perfect, ook als je niet helemaal de aanwijzingen volgt. :tumbup

Bestuurders stoel VOOR.
Afbeelding

Disclaimer: op de Colourlock site staat de echte handleiding, ik heb het als volgt gedaan:

Sprayen met die Valma spray, borstelen en afnemen, drogen, sommige plekken licht schuren met schuursponsje.
Daarna met de andere kant van hetzelfde sponsje de wasbenzine aanbrengen om te ontvetten. Daarna drogen !
Leder fresh goed schudden, een paar druppeltjes op 't meegeleverd sponsje is genoeg, deppen, vaker op moeilijke plekken.
Dan rondjes maken, ook in de naden en kieren komen en proberen strepen te vermijden.

Bestuurders stoel NA.
Afbeelding

Het meeste leer heeft aan 1 of 2 dunne lagen genoeg, je moet eigenlijk wel echt drogen tussendoor met die föhn.
Ik heb geen föhn :afro
Maar dan zie je het spul echt in het leer trekken bij het opdrogen.
Moeilijke plekken meerdere keren deppen en drogen (föhn) en bij het uitwrijven heel weinig druk zetten, dat werkt beter.

Passagiers stoel VOOR.
Afbeelding

Detail zitvlak pass.stoel.
Afbeelding

De verf was weg en de structuur ook bijna.
Lichtjes geschuurd, je ziet (en voelt?) het leer openen en merkt dat later de leder fresh beter wordt opgenomen.
Ook de structuur komt op die licht geschuurde plekken veel beter terug.

Dit is na 1 keer behandelen, met nog wat extra deppen op de probleem plek.
Je ziet nog wat verschil in kleur en dekking en structuur.
Afbeelding

Na de 2 behandelingen voor de hele stoel en een 3e op die probleem plek.
Afbeelding

Dit is de hele stoel NA.
Afbeelding

Maar ik heb nog meer foto's. Onder andere van die achterbank... :worthless
Laatst gewijzigd door BornInBorn op wo 15 dec 2021, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4768
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Hoe het beste leer te behandelen / kleuren?

Bericht door EnigmaEll »

Fijn spul idd dat lederfresh van colourlock. Heb er zelf ook zeer veel plezier aan beleefd. Kijk maar eens in m'n WDB van mijn V50.
Tip is wel echt drogen met een fohn, dan trekt het echt beter in het leer. En hoef je minder vaak te behandelen. Droogt gewoon mooier op. Dus even aanbellen bij de buurvrouw voor een kopje suiker en een fohn.
En vergeet de verzegeling niet. Na minimaal (echt niet eerder!) 24 uur aanbrengen, en je sluit de verf echt goed op.
Daarna is cleanen enkel nog maar nodig.
v40fan
Overleden
Overleden
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Roland
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe het beste leer te behandelen / kleuren?

Bericht door v40fan »

BornInBorn schreef: wo 15 dec 2021, 00:09 Ik heb geen föhn :afro
Die fout heb ik ook gemaakt :-D Voor veel euri's leerbehandelingsspullen bestellen, en dan bezuinigen op de föhn. Een föhn kost een tientje. Maar als je een leuke buurvrouw hebt, vooral de tip van @EnigmaEll volgen :D
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003
BornInBorn
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 nov 2021, 20:56
2
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Born

Re: Hoe het beste leer te behandelen / kleuren?

Bericht door BornInBorn »

v40fan schreef: vr 17 dec 2021, 03:39
BornInBorn schreef: wo 15 dec 2021, 00:09 Ik heb geen föhn :afro
Die fout heb ik ook gemaakt :-D Voor veel euri's leerbehandelingsspullen bestellen, en dan bezuinigen op de föhn. Een föhn kost een tientje. Maar als je een leuke buurvrouw hebt, vooral de tip van @EnigmaEll volgen :D
Ik zal mijn buurvrouw eens vragen :D
Het probleem is dat ik geen 220 Volt heb waar ik poets en knoei. Maar binnenkort wel.
v40fan
Overleden
Overleden
Berichten: 107
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Roland
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe het beste leer te behandelen / kleuren?

Bericht door v40fan »

BornInBorn schreef: za 18 dec 2021, 19:32 Het probleem is dat ik geen 220 Volt heb waar ik poets en knoei.
Ow. Sja, een 12 volt föhn, dat gaat 'm niet worden...
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003
Plaats reactie