Pagina 1 van 3

Motor temperatuur loopt naar rood , koelprobleem?

Geplaatst: za 03 jul 2010, 10:23
door rkeyers
Hoi Volvo-Techniek-Guru's :)

Een paar jaar geleden tijdens een hete zomer stond de Volvo stationair te draaien (met airco aan) terwijl ik nog even met iemand aan het buurten was.
Op een gegeven moment vond ik dat er uit de buurt van de Volvo een apart luchtje kwam. Toen ik instapte zag ik direct dat de temperatuurmeter in het rood stond.

Gelijk de auto in de schaduw gezet en uit gezet.
Ik kon dit wel verklaren (vond ik): Geen rijwind om wat te koelen en wel de Airco die volle petoet aan het trekken is.
Koelvloeistof peil e.d. gecheckt: niets bijzonders.
Daarna ook geen last meer van gehad.

Gisteren reed ik gewoon op de snelweg (het was wel iets van 36 graden buiten op dat moment). Gelukkig kijk ik onderweg regelmatig ook verder dan mijn kilometerteller, dus het viel mij op dat de temperatuurmeter weer tegen het rood aanhikte. Airco uitgezet en snelheid terug laten vallen van 130 naar 100 km/h.
Toen zakte de temperatuur weer redelijk snel.

Toen alles weer in orde was, ben ik wat gaan experimenteren met airco aan/uit en harder en zachter rijden.
Op de snelweg kon ik er geen pijl op trekken of het aan de airco lag of aan het toerental.

Op een binnenweg kon ik in ieder geval met 80 km/h gewoon de airco aan laten staan zonder dat dit een negatieve invloed had op de temperatuur.
Bijna thuis aangekomen kom ik langs een paar stoplichten (dus stop-rijden, stop-rijden, stop-rijden), en daar was hij weer niet zo blij mee.

Het is dus alleen met heet weer, maarja... dat moet eigenlijk niet uitmaken.

Heeft iemand van jullie enig idee?

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: za 03 jul 2010, 11:01
door Pepijn
Als de airco aangaat moet er ook een fan gaan draaien. Bij een benzineversie zit deze aan de bijrijderskant, of dit bij een diesel ook zo is weet ik niet.

Deze fan gaat direct draaien als je de airco aanzet, dus da's makkelijk te controleren.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat er een apart relais voor deze fan is. Check tevens even de zekering.

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: za 03 jul 2010, 11:09
door Xblast
Bij mij moest de radiator door gespoten worden.

Wat hier ook vaak geantwoord wordt, is om de thermostaat na te (laten) kijken.

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: za 03 jul 2010, 12:39
door maurice.
Ik heb ook een diesel en heb hier totaal geen last van. De temperatuur stijgt zelfs niet verder dan normaal. Ik denk dat je inderdaad je koelwater installatie eens moet laten nakijken. Ventilator, de warmtewisselaar/radiator eens met de hogedrukreiniger op een beetje afstand en vanuit het motorcompartiment uit naar buiten toe doorspoelen (beide radiatoren), Oliepeil eens controleren. Ik zet de airco met dit weer trouwens op circulatie, de warme lucht van buiten vergt meer energie om af te koelen, dan de reeds gekoelde binnenlucht en minder energie verbruikt dus ook minder motorvermogen.

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: za 03 jul 2010, 15:22
door Koen is Sleeping
Thermoswitch kapot? Die zorgt ervoor dat de fan achter de radiator gaat draaien.
Laar maar eens nakijken.

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: za 03 jul 2010, 17:57
door V3lv3T
Mijn diesel blijft ook gewoon mooi in het midden staat, ongeacht snelheid, temp of airco... (ja ok kan 1 mm verschilen)

Deze keer ook weer niets mis met de koelvloeistof?

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: za 03 jul 2010, 19:19
door dannyw
Mijn diesel 102pk dci motor loopt bij hoge buitentemp ook in het rood, (lampje is echter nooit gaan branden)
koelvloeistof is in orde en circulatie is ook goed. Ik heb er verder nooit zo,n waarde aan gehecht.

Dit is mij op vakantie richting het zuiden en in de file met hoge temp. div keren voorgekomen.
Maar een maat van mij met een zelfde volvo waar ik al jaren mee op vakantie gaat heeft precies hetzelfde.

Maar een nieuwe thermostaat zal nooit verkeerd zijn denk ik, want hij kan ook niet ver genoeg open gaan natuurlijk.

mvg Danny

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: za 03 jul 2010, 20:27
door Wouter
Het zal eerder het niet aanslaan zijn van de ventilator, waardoor de temperatuur te hoog wordt.
Oorzaak waarschijnlijk defecte sensor, relais, ventilator of slechte verbinding.

Groetjes Wouter

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: zo 04 jul 2010, 09:44
door rkeyers
Bedankt voor jullie reacties.
De fans gaan wel draaien gelukkig.
Dat wekt bij mij de indruk dat het met de thermostaat wel goed zit, maar misschien moet ik er wel eens naar laten kijken.

De radiator reinigen klinkt ook wel aannemelijk. De auto is inmiddels toch alweer 11 jaar oud, dus hij zal niet super schoon zijn :)

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: zo 04 jul 2010, 12:25
door Wouter
De radiator van de airco is de condensor.

Probeer het schoon te spoelen, zodat de koellucht er goed doorheen kan.
Bekijk de condensor lamellen als deze gecorrodeerd en weg zijn, belemmerd dat ook de koeling.
Voel of de condensor over het gehele oppervlak warm wordt, dit om te controleren dat er geen restricties (verstoppingen) in de condensor zitten.

Groetjes Wouter

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: zo 04 jul 2010, 12:56
door Dodo-tje
Een radiateur vervangen is een prima doe het lekker zelf klusje als je handig bent en een krik hebt. Aftermarket radiateur was rond de 120 geloof ik. (en een paar liter koelvloeistof)

Dus mocht er inderdaad veel corrosie zijn of missen er te veel lamellen...

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: zo 04 jul 2010, 13:15
door maurice.
Ik bedoel niet de condensor, maar de radiator van het koelsysteem zelf, dus van de motor. Ik denk niet dat de condensor veel te doen heeft met het opwarmen van de motor.

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: zo 04 jul 2010, 15:07
door Wouter
Voor de radiator geldt hetzelfde qua controle.

Als de koeling van de condensor onvoldoende wordt loopt de temperatuur en druk in het airco systeem op, de compressor zal de motor meer gaan belasten, waardoor de motor en koeling ook veel warmer wordt.

Groetjes Wouter

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Geplaatst: do 15 jul 2010, 18:03
door MI-7
Dit probleem heb ik nu ook...
Sinds ik deze auto, 1.9D 115pk, heb wordt deze warm bij warm weer en het rijden in de bergen.
Fan werkt perfect, getest door dealer.
Thermostaat is vervangen... geen oplossing.. (was ook niks fouts aan te vinden)
Heb nu koppakking lek, cq er komen bubbeltjes uit het koelvloeistofreservoir en
ook tijdens het rijden in de bergen loopt er veel koelvloeistof onder de koelreservoir dop weg :S..
Als ik de kachel in de auto aanzet komt deze ineens makkelijk uit het rooie..
misschien ook radiator verstopt oid... en daardoor pakking stuk..
hmm blijft handig dit forum :P :tumbup

Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: do 30 mei 2013, 11:21
door brandt75
Beste forumleden,

Ik ben sinds een aantal dagen lid van dit geweldige forum. Heb er al heel wat uurtjes in gelezen.
Ik heb een probleem waar ik met enig zoekwerk nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik hoop dat ik het op deze manier goed doe (heb niet veel ervaring met het posten op forums).
Ik heb een V40 1.9D (115pk) uit november 2000. Dit is dus een phase 2(?)
Het probleem:

Als ik de motor start en hem 5 minuten stationair laat draaien en daarna rustig wegrijd, loopt binnen 5 tot 10 minuten de temperatuurmeter op naar "rood". Als ik dan stop draait de fan in de radiateur op volle toeren en blijft erg lang (min 10 minuten) dit doen ook al zet ik de motor uit. Als ik dan de dop van het koelvloeistoftankje afdraai komt er met een hoop gesis en gesputter lucht en koelvloeistof uit.
Tot hier kan ik zelf wel verklaren wat er allemaal aan de hand kan zijn. Maar nu komt het:
Wanneer ik de motor start (warm of koud) en ik direct (normaal) wegrijd is er niets aan de hand. De temperatuurmeter loopt na enige kilometers rustig op tot exact horizontaal, en blijft in deze positie. Ook als ik ergens stop en de motor stationair laat draaien!
Ik heb nu in 2,5 maand 5000 kilometer gereden en heb het maar 2x meegemaakt. Dat het maar 2x gebeurd is komt natuurlijk omdat ik de motor niet meer stationair heb laten draaien voordat ik ben weggereden. 2x dit probleem vond ik wel genoeg...
Overige informatie:
-Verwarming en airco werken goed
-Koelvloeistof ziet er niet heel schoon uit maar geen olie-verhalen zoals ik ze op dit forum ben tegengekomen (auto is toe aan grote beurt)
-Geen brandstof-geur in vloeistoftankje
-Geen witte rook
-Geen zichtbare lekkage
-Start goed, loopt goed, rijdt goed.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Mijn vermoeden is dat het iets met de thermostaat of de temp.sensor moet zijn, maar ik kan niet verklaren waarom het alleen gebeurt met stationair draaien direct na het starten?

Ik heb al een afspraak bij de garage (volgende week), maar zou toch graag ook de mening van jullie hebben. Alvast bedankt!

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: do 30 mei 2013, 11:32
door LarsJanse
vreemd verhaal... Is en Blijft het niveau van je expansietankje wel goed en constant?
Ik heb er niet heel veel verstand van hoor....
Maar ik zou bijna denken dat je waterpomp niet goed meedraait als je stationair blijft draaien, maar wel als je meteen wegrijdt (hogere toeren ofzoiets?)

Maar euhm, waarom zou je de motor voordat je wegrijdt 5 minuten stationair laten draaien????? :think

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: do 30 mei 2013, 11:38
door brandt75
Omdat ik 2 kinderen en een vrouw heb die nogal eens na het instappen erachter komen dat zie iets vergeten zijn...
Dat van die waterpomp is misschien wel een goeie!
Niveau in het tankje heb ik een aantal keer moeten bijvullen, maar komt misschien door lucht in het systeem omdat ik na 2 twee keer niet op de juiste manier vloeistof heb bijgevuld.
Bedankt!

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: do 30 mei 2013, 18:07
door daan27
Ik zou de thermostaat vervangen en dan vervang je meteen de koelvloeistof voor nieuwe. En dan GOED op niveau brengen allemaal en niet "overfillen"...... Succes

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: do 30 mei 2013, 19:33
door Donald
Bij mijn probleem (zie witte smurrie topic :think ) lijkt dit het probleem vooralsnog te hebben opgelost.

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: do 30 mei 2013, 23:14
door dannyw
Wanneer je moet bijvullen, lijkt mij dat er toch ergens een lekkage is. Waterpomp willen bij deze blokken nog weleens gaan lekken. Thermostaat vervangen is natuurlijk het makkelijkste om mee te beginnen.

Waterpomp loopt volgens mij mee op de distributieriem, weet niet de staat van onderhoud van je wagen, maar zou deze dan meteen mee laten wisselen.