Pagina 7 van 8

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 22:28
door Donald
Dus een inlegfiltwr gebruiken veranderd niks, anders dan de doorlaatbaarheid?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 00:57
door Infinitus
Bij een inlegfilter veranderd inderdaad alleen de doorlaatbaarheid. Je blijft het originele kanaal gebruiken. Bij een open lucht filter kun je lucht onder de motorkap vandaan aanzuigen, en deze is na een paar minuten erg warm.
Ben ook erg benieuwd naar het geluid, zeker als ik ook de isolatie uit het filterhuis haal. En hopelijk pakt hij laag in de toeren ook wat sneller op. Zodra het inlegfilter er in ligt laat ik het weten!

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 12:50
door sjoerdb
De theoretische beredenering van warme lucht onder de motorkap snap ik, maar wie heeft er meet gegevens van die hogere lucht temperatuur onder de motorkap? Bij lage snelheid zal het meer zijn, maar hoe harder hoe minder het zal zijn.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 13:37
door Zeurdoos
Als je rijd zal die lucht themp die je openlucht filter zonder koude lucht toevoer helemaal niet slecht zijn aangezien je hem achter de acu plaatst en de warmelucht meteen wordt afgevoerd tijdens het rijden (H) alleen bij stationair zal hij "warme" lucht binnen krijgen :-D

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 17:35
door JohanH
Wat denk je van stralingswarmte? Wordt goed heet hoor onder de kap. En het is gewoon bewezen dat je bij een NA motor gewoon GEEN winst hebt met een open luchtfilter, vaak zelfs verlies. Beste is een inlegfilter voor de gasrespons omdat origineel gewoon behoorlijk dik is. Maar het filtert wel de meeste rommel uit je blok. Ander nadeel is dat als je een inlegfilter of open luchtfilter schoonmaakt en opnieuw invet dat je vaak al te snel teveel olie erop doet waardoor de LMM vettig wordt en je daardoor problemen gaat krijgen.

Mooiste voorbeeld zijn de filmpjes van Mighty Car Mods op Youtube, zoek die maar eens op.

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 18:52
door Zeurdoos
JohanH schreef:Wat denk je van stralingswarmte? Wordt goed heet hoor onder de kap. En het is gewoon bewezen dat je bij een NA motor gewoon GEEN winst hebt met een open luchtfilter, vaak zelfs verlies. Beste is een inlegfilter voor de gasrespons omdat origineel gewoon behoorlijk dik is. Maar het filtert wel de meeste rommel uit je blok. Ander nadeel is dat als je een inlegfilter of open luchtfilter schoonmaakt en opnieuw invet dat je vaak al te snel teveel olie erop doet waardoor de LMM vettig wordt en je daardoor problemen gaat krijgen.

Mooiste voorbeeld zijn de filmpjes van Mighty Car Mods op Youtube, zoek die maar eens op.
Die pipo's op youtube makken leuke filmpjes maar daar is ook alles mee gezegd 9 van de 10 keer is het gewoon onzin . En stralings warmte nou nee alleen als je stil staat . Heb het zelf al eens op een Dyno getest met mijn vorige auto (H) . Een openlucht filter zonder koude lucht toevoer levert bijna geen verlies (-1Pk maar wel iets meer koppel) een goede CAI (Cold air intake) kan in combie met een goede uitlaat gauw 5Pk of meer winst geven .

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 18:53
door JohanH
5pk winst op een N/A motor? Zonder verdere afstelling of iets? Dat moet ik nog zien dan, maar goed.

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 18:55
door Zeurdoos
Bij de Nissan SR20DE is er niks af te stellen of je moet bij de ECU een extra daughter board er bij zetten en hem live gaan mappen en dan is er altijd nog veel meer winst te maken als "maar" 5Pk (H)

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 19:04
door Zeurdoos
Moet daar nog wel even bij vermelden dat het wel en goed filter moet zijn zoals bv een K&N of een Green of AEM enz enz (dit zijn filters van om en nabij de 100,- per stuk) dus niet die rotzooi van een paar tientjes want dan ga je echt veel vermogen inleveren . En 5Pk op een N/A motor is niet veel hoor mijn Nissan Primera eGT 2.0 had oem 150Pk en na de nodige mods bankte hij er 190Pk (met een CAI scherpe nokken 2,5" RVS spruitstuk en een 2,5" RVS uitlaat met een Magnaflow midden demper en een custom made Sebring impreza einddemper met het binnen werk van een iNvidia jap demper voor een mooi vol geluid) verder was er niks aan gedaan de geen andere injectors of chip tunen enz. Alleen loopt je auto dan dus wel GRIEP stationair (klinkt vet maar is net een oude tractor)

Hier kun je horen hoe hij dan dus stationair liep
[youtube][/youtube]

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 19:13
door EnigmaEll
Ik ben een beetje in de war Johan. Eerst geef je aan dat een filter meer gasresponse geeft op een non turbo. En nu maak ik eruit op dat het juist vermogensverlies geeft?

Overigens merk ik geen vermogensverlies. Maar echt rap was tie sowieso al niet :D

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 19:23
door JohanH
Als die warme lucht pakt heb je kans op wat vermogen verlies, maar doordat je filter meer lucht doorlaat zal je gasrespons verbeteren. Dat heeft niet veel met vermogenswinst te maken.

@Zeurdoos, die SR20DE blokken ben ik bekend mee, maar dat is meer dan alleen een filter. Zet hem maar eens op de bank met OEM filter, en daarna met een inlegfilter, ook de duurder. Je zult amper of niks verschil hebben, zeker op een bank is kans op verlies wat groter. :P

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 19:36
door EdT4
Je moet een gat in je motorkap zagen en dat luchtfilter erdoorheen laten komen. DAN heb je pas echt meest koele lucht. (H)

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 20:08
door Zeurdoos
JohanH schreef:Als die warme lucht pakt heb je kans op wat vermogen verlies, maar doordat je filter meer lucht doorlaat zal je gasrespons verbeteren. Dat heeft niet veel met vermogenswinst te maken.

@Zeurdoos, die SR20DE blokken ben ik bekend mee, maar dat is meer dan alleen een filter. Zet hem maar eens op de bank met OEM filter, en daarna met een inlegfilter, ook de duurder. Je zult amper of niks verschil hebben, zeker op een bank is kans op verlies wat groter. :P
Ja in mijn 100NX heb ik het verschil bekeken met alleen het filter en spruitstuk . (die had de zelfde motor) en die zat rond de 160Pk tov oem 150Pk en op een Nissan Juke schilt een K&N inleg filter tov oem Nissan ook weer 5Pk winst alleen is bij Nissan het vermogen wat ze op geven meestal wat aan de lage kant want die Juke nieuw had 10Pk meer dan op gegeven door Nissan :-D . Maar al met al wil je echt profijt hebben van een openluchtfilter neem er dan 1 met een Cold Air Intake want dat is bijna 99% vermogen winst :tumbup

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 20:15
door volvoS40
Julie zijn beide zeurdozen :P

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 21:06
door Jimipepsie
volvoS40 schreef:Julie zijn beide zeurdozen :P
Haha.....tja.
Ik zeg er maar niks meer over. :sleeping

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 22:31
door Driver-X
Ik merk altijd wel dat de dicsussies over luchtfilters groter zijn de de Pk-winst... :wall :-D

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 22:33
door Zeurdoos
Mwa valt mee een goede CAI set-up kan 5 tot 15 Pk winst geven ;) en discusie's zijn goed daar kan iedereen iets van leren :-D

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: di 25 jun 2013, 23:39
door JohanH
Kan best zo zijn idd, ik leg mij er even bij neer, ik weet niet beter dan dat dus vandaar. :tumbup

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: wo 26 jun 2013, 00:51
door Infinitus
Heb geloof ik aardig wat los gemaakt :think
Ik ga het allemaal wel merken. En ook al zit de winst tussen de oren... Blijft winst!

Re: Sport, air intake, open high flow luchtfilter CAI info t

Geplaatst: wo 26 jun 2013, 11:51
door Zeurdoos
De winst tussen de oren is het grootste omdat je een meer sportief geluid hebt onder de motorkap en dan denk je ook automatisch dat je sneller gaat :-D