Pagina 3 van 5

Versnellingsbak ph2 2.0 2002 -> T4 1998

Geplaatst: za 17 okt 2015, 20:44
door kelvint4
Hi allen,
Wat ik zo in vida kan zien zijn de bak en aandrijfassen van een 2.0 ph2 2002 hetzelfde als die van een T4 uit 1998.
Heb ik dit mis of kan iemand dit bevestigen?

Groetjes

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Versnellingsbak ph2 2.0 2002 -> T4 1998

Geplaatst: zo 18 okt 2015, 10:03
door krismazur

Re: Versnellingsbak ph2 2.0 2002 -> T4 1998

Geplaatst: zo 18 okt 2015, 13:01
door RichardV
volgens mij zijn de aandrijfassen van een 2.0 hetzelfde als een 1.8 met m56 bak.
Diesels en turbo's zijn anders.bakzijde past, alleen de kant die in het fusee gaat is dikker.
Kwam ik achter toen ik de assen van de 2.0T van edoorklep,op mijn 1.8 wilde plaatsen.

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: zo 18 okt 2015, 21:26
door kelvint4
Bedankt voor de reacties. Ik ga het zien. Ik zal als het gelukt is (of niet) nog even een bevestiging plaatsen.

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: ma 19 okt 2015, 09:34
door ChristiaanW200
De bakken zijn wel gelijk.

Verstuurd vanaf mn CatS50

6 versnellingsbak (of 5 met andere overbrenging)

Geplaatst: do 05 nov 2015, 16:06
door PaulV40ph2
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en van alles gezien, maar niet dat er iemand een 6-bak op een benzine 1.8 heeft geknutseld. Klopt dit of heb ik iets over het hoofd gezien? Ik heb gezocht in het techniek deel (benzine) en bij tuning.

Wat wil ik:
Op de snelweg (bij snelheden vanaf 120 km/u) O een lager toerental en als gevolg hiervan minder herrie en een lager verbruik. Dus bijvoorbeeld door een 6-bak te monteren (is die er überhaupt, passend op een 1.8?) of door een andere 5e versnelling met andere overbrenging te monteren.

Al iemand die zoiets heeft? Of iemand die al wat uitzoekwerk heeft verricht? Ik ben een nieuwe VOLVO rijder, maar heb voorheen veel aan Peugeotjes 205 GTI gesleuteld (heb er nog steeds één; met 400 pk...) en in die scene rijden diverse mensen met een 6-bak of aangepaste 5-bak rond. De vraag is dus niet als grap bedoeld; ik ben serieus benieuwd naar de mogelijkheden om de snelweg aangenamer te maken voor (mij in) m'n V40.

Gr.Paul

Re: 6 versnellingsbak (of 5 met andere overbrenging)

Geplaatst: do 05 nov 2015, 18:12
door volvoS40
even kijken welk type bak je er aan hebt hangen.

van een type bak heb je een paar verschillende (benzine /diesel)
overbrenging is in dat geval dan anders, en kan je eventueel proberen of dit werkt (en past), dan is het toerental wel anders.

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: do 05 nov 2015, 18:45
door R.O.B
Misschien heb je iets aan dit topic: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 36&start=0
Dan zie je wat het verschil is tussen de 5e versnellings verhoudingen van de versnellingsbakken.

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: vr 06 nov 2015, 12:39
door ChristiaanW200
Als je een 1.8 hebt heb je nu een Renault bak. Deze kan je vervangen voor een Volvo m56 bak. Wel veel werk, motorsteun op carrosserie moet aangepast worden, en je versnellingspook moet je ook vervangen inc verbinding. Maar het is te doen. Heb het ook gedaan.

Verstuurd vanaf mn CatS50

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: vr 06 nov 2015, 16:39
door PaulV40ph2
En wat is het voordeel daarvan m.b.t. het toerental / de overbrenging? Rijd je met een volvo 5-bak lager in toeren bij bijv. 120 km/u?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: vr 06 nov 2015, 21:59
door ChristiaanW200
Ten opzichte van mijn 1.8 2001 met Renault bak scheeld het bijna 500 rpm. Rij nu 2800@120 ongeveer. Maar volgens mij deed mijn fase 1 minder toeren als mijn fase 2.

Verstuurd vanaf mn CatS50

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: vr 06 nov 2015, 22:21
door PaulV40ph2
Ah kijk dat is al aardig. 500 rpm is echt n merkbaar verschil. Nog beter zou zijn tussen 2000 en 2500 rpm @120km/u. Ik heb de info van dit topic en alle linkjes erin nog niet door kunnen nemen (ff druk met werken) maar ga er eens induiken. Vind het echt een interessant onderwerp. Eens kijken wat er allemaal al uitgevogeld cq bekend is.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: za 07 nov 2015, 12:36
door ChristiaanW200
Tussen de 2000 en 2500 moet je niet willen. Dan heeft de motor onvoldoende vermogen en ga je hem overbelasten.


Verstuurd vanaf mn CatS50

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 00:54
door PaulV40ph2
Voor cruisen met 120km/u heb je ook niet veel vermogen nodig.. overigens snap ik wel dat (bijvoorbeeld) 2400 rpm beter is dan 2100 rpm. Het nieuwe rijden is gebaseerd op schakelen bij 2500 rpm. Nu rij ik veel sportiever dan dat maar je kunt volgens mij prima rijden rond de 2500 rpm. Dat is ver boven het toerengebied waarin hij hoorbaar hard moet werken (brommen, bokken) en onder het toerengebied (3000+) waarin hij schreeuwt. Maar goed los daarvan moet er wel een bak passen met een andere 5 die zorgt voor een dergelijk laag toerental. De genoemde optie van de volvo bak (-500 rpm) is in ieder geval al een interessante.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 13:59
door ChristiaanW200
Zit wel her en der verschil in de overbrengingen. Hoeveel toeren maak je nu @120?

Verstuurd vanaf mn CatS50

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: di 10 nov 2015, 09:37
door PaulV40ph2
3200/3300 rpm

Afbeelding

Beter (veel rustiger) rijd je rond de 2500 rpm. In mijn auto rijd ik dan rond de 90 km/u.

Afbeelding

De vraag is of er een bak is die past en die een overbrenging heeft die voor een toerenverlaging in de 5e versnelling zorgt. Het verschil in verbruik is aanzienlijk. Op de foto staat bij een snelheid van 120 km/u (volgens de boordcomputer) een verbruik van 7.2 liter per 100 km, maar ik reed toen lichtelijk bergafwaarts op de snelweg (reed net over een bult heen), het verbruik bij een vlakke weg schommelt ergens rond de 8,0 liter per 100 km, dus 1 op 12,5. Bij 90 km/u verbruikt mijn auto (wederom volgens de boordcomputer) 6,5 liter per 100 km, dus 1 op 15,4. Bij 120 km/u heeft de auto natuurlijk wel weer wat meer lucht- en rolweerstand dan bij 90 km/u, maar er is dus een flink zuiniger verbruik mogelijk, mits de juiste onderdelen (bak/overbrenging) gemonteerd worden. Ik schat een verbruik van 1 op 14,5 en stel dat dit mogelijk is, dan kom je dus op elke liter 2 km verder. Bij een tankinhoud van 60 liter vergroot je de actieradius dus met 120 km. Dat scheelt je bij het oude verbruik (van 1 op 12,5) dus bijna 10 liter, a €1,60 per liter, is een besparing van €16,- op de afstand die je met een volle tank rijdt. Dus buiten minder herrie en een rustiger lopende auto, scheelt het ook nog geld.

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: di 10 nov 2015, 12:26
door RobinBluebird
Word de auto daar dan niet weer wat langzamer van? Naar mijn idee is het hoe korter de bak verhouding is hoe rapper de auto is. Is er dan nogwel genoeg vermogen als er bij 100 km in de 5 gas word gegeven? Waardoor je uiteindelijk weer duurder rijd

Re: Alles over versnellingsbak uitwisselbaarheid (bv oa type

Geplaatst: di 10 nov 2015, 12:58
door ChristiaanW200
Tja. Ik heb een T4, dus dat wil wel. Maar mijn 1.8 uit 1996 deed ook krap 3000@120 als ik mij dat goed herinner

Inderdaad, minder toeren is minder power. En te laag, onder de 2500 @120 is gewoon slecht om dat je de motor dan overbelast.

Je zou dus een M3P op kunnen zoeken met lagere overbrenging. Ombouwen naar M56 is imo niet de moeite waard

Verstuurd vanaf mn CatS50

T4 automaat bak

Geplaatst: za 04 jun 2016, 23:25
door Pascal76
Kan ik een automaatbak van een 1.8 vervangen door een t4 automaatbak?
Zo ja is dit dan voordeliger ivm de overbrengingen en heb ik ook de t4 assen nodig?

Re: T4 automaat bak

Geplaatst: zo 05 jun 2016, 02:53
door volvoS40
Ik weet niet of je daar aan wilt beginnen.
Bak, steunen, koppeling, assen, mechaniek van de schakelpook, schakelpook zelf, bedrading, en wellicht nog meer.

Is het vliegwiel of de prieas niet anders ? (Meen laast een topic hier over te hebben gezien)