Alles over gebroken Veer / veren

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door volvoS40 »

-Remleiding los maken van de poot en de abs kabel.

- Slijptol pakken om de stabilisatie stang door te slijpen.
Je mag het ook proberen met een inbus/Torx en een ringsleutel, maar meestal draait de handel stuk.

- 2 bouten loshalen onder aan de poot.

- Onder de motorkap 3 bouten los halen.

Ding er onder vandaan trekken.

De set spanners op de veer zetten en om en om spannen.

Tang op het puntje van de poot zetten voor grip.
En een ring of steek sleutel om de topmounts los te halen en de veer te verwijderen.

Tip.
Druk je demper eens in, als dat lukt is die ook op, evenals het tempo dat ie omhoog moet komen.

Doe de andere kant ook, als je 2 verschillende veren/dempers hebt, rijd dat niet fijn.

Let op, veren staan onder extreme spanning, als je nooit gesleuteld hebt, doe dit dan even met iemand die dat wel heeft.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door LorenzoV40 »

Hallo , bedankt voor het antwoord ,

De stabilisatorstang zal mss wel nog loskomen zit er nog net geen 1 jaar onder heb ze zelf vervangen , heb al wat gesleuteld en achteraan al eens veren vervangen maar vooraan niet ... ermee de vraag het is een klusje voor volgende week als ik kan maak ik er foto's van bedankt alvast...
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door LorenzoV40 »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Veerpoot is er vanonder nieuwe veer is onderweg maar weet iemand die naam van die schijf die volgens mij geplooid zit ?
Was nog makkelijk ervan onder te halen
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Stuur scheef en trekt naar rechts

Bericht door LorenzoV40 »

Beste medeleden , ik had vorige week gebroken chassisveer voor aan , dus veer besteld volledig schokdemper eraf maar schokdemper kon je induwen en keerde niet terug naar boven dus ook een andere besteld nu vandaag alles gemonteerd en ritje met auto maar als ik rechtdoor wil rijden moet ik mijn stuur want links draaien dus stuur staat scheef en als ik het loslaat trekt hij voeding naar rechts..... komt dit enkel door uitlijning of door dat rechts nog niet vervangen is , heb nu enkel links vervangen .
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Stuur scheef en trekt naar rechts

Bericht door Bandbox »

Sowieso is het advies om beide te doen. En na vervanging is uitlijnen ook zeker aan te raden. Oftewel, recht vervangen en uitlijnen. Als het dan niet weg is, wat onwaarschijnlijk is, dan kan je pas verder zoeken.
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Stuur scheef en trekt naar rechts

Bericht door LorenzoV40 »

Ja zit ook met gedacht om de rechtse kant ook te vervangen en dan pas uit te lijnen ,
uitlijning is al enige tijd niet meer super heb ik gemerkt bij wissel van zomer naar winterbanden , lig nu nog steeds met de winterbanden en de zomerbanden zijn nieuw dus die komen er pas onder als rechts ook vervangen is en hij uitgelijnd is dat de nieuwe bandjes toch eventjes mee gaan :-D :P

Bedankt voor uw reactie alvast
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Veerpoot vervangen

Bericht door LorenzoV40 »

Dag medeleden

Ik heb hier al eens de vraag gesteld i.v.m vering maar nu heb ik terug een vraag over volgende .....

Ik heb links en rechts nieuwe schokdemper en nieuwe chassisveer geplaats , niet tegelijkertijd wel maar zijn nu wel beide vernieuwd ,
enkel enige verschil is dat de schokdempers van 2 verschillende merken zijn

De Linkse kant is goed nu heb ik deze week de rechtse kant vernieuwd met monroe chassisveer en monroe schokdemper ,
maar mijn chassisveer komt aan de zijkant tegen mijn carroserie in de wielkast .... heb al alles nagekeken en alles zit er goed op want het is zelfde of links en daar is alles goed en als ik nu rijd en bv in put of vluchtheuvel neem hoor je gebonk door de chassisveer die schuurt tegen mijn carroserie , moet wel zeggen ik heb bij de kant die nu schuurt ook mijn spoorstang losgemaakt omdat het makkelijker werken was , dus uitlijning is volledig weg want auto trekt weg ...
zou dit opgelost zijn als ik hem laat uitlijnen of is er toch iets mis met de schokdemper en chassisveer ?
enige verschil dat ik ook opgemerkt heb dat waar hij nu schuurt dat onderaan waar de schokdemper met de 2 bouten vast zit bovenaan er wat speling was daardoor heb ik de bout bovenaan wat harder moeten aandraaien dat hij wat klemde ....

hopelijk begrijpen jullie mijn tekst en heb ik snel antwoord zit al 3 weken zonder men volvo'tje :(
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door MarcO »

De veren zijn wel hetzelfde? Ik denk dat je eerst moet uitlijnen voordat je opzoek gaat naar problemen.
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door LorenzoV40 »

MarcO schreef: za 24 apr 2021, 23:09 De veren zijn wel hetzelfde? Ik denk dat je eerst moet uitlijnen voordat je opzoek gaat naar problemen.
De veren zijn allebei van Monroe en allebei zelfde type nr

Ja had ook gedacht om hem te laten uitlijnen maar als ik hem laat uitlijnen en heb nog problemen is de uitlijning en de kost ervan voor niks geweest .... want erna moet hij dan terug uitgelijnd worden
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door MarcO »

Ik begrijp je maar je zal toch ergens moeten beginnen. Als je zegt dat je alles goed gemonteerd hebt lijkt me uitlijning nog het enige wat moet gebeuren. Gelukkig zijn die kosten ook niet extreem hoog.

Je hebt de veerpootlagers ook vervangen of op de juiste manier gemonteerd? Door een slecht lager kan het ook gaan bonken omdat de veer niet kan draaien bij het sturen.

**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**

LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door LorenzoV40 »

MarcO schreef: zo 25 apr 2021, 11:57 Ik begrijp je maar je zal toch ergens moeten beginnen. Als je zegt dat je alles goed gemonteerd hebt lijkt me uitlijning nog het enige wat moet gebeuren. Gelukkig zijn die kosten ook niet extreem hoog.

Je hebt de veerpootlagers ook vervangen of op de juiste manier gemonteerd? Door een slecht lager kan het ook gaan bonken omdat de veer niet kan draaien bij het sturen.

**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
Ja net nog alles een gedemonteerd en gemonteerd alles zit goed maar heb het nog lichtjes dus ja ga toch uitlijnen proberen kijken wat het geeft . Zou rond de 50€ zijn dus valt nog goed mee
Hou jullie op de hoogte
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door LorenzoV40 »

MarcO schreef: zo 25 apr 2021, 11:57 Ik begrijp je maar je zal toch ergens moeten beginnen. Als je zegt dat je alles goed gemonteerd hebt lijkt me uitlijning nog het enige wat moet gebeuren. Gelukkig zijn die kosten ook niet extreem hoog.

Je hebt de veerpootlagers ook vervangen of op de juiste manier gemonteerd? Door een slecht lager kan het ook gaan bonken omdat de veer niet kan draaien bij het sturen.

**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
Ik las je tekst nogmaals , de veerpootlager zit goed want als ik links en rechts draai zelf volledig uitdraai hoor ik niks is enkel gebonk bij het veren dus bv als ik in putje rijd ofzo ...dan schuurt de vering tegen de carroserie . Niet bij het draaien dus veer draait goed
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door LorenzoV40 »

Gisteren auto laten uitlijnen vooras en achteras is uitgelijnd , gebonk bij rijden is er nog steeds maar mindere mate enkel bij rijden niet bij het draaien , maar vandaag wel gemerkt de moer die in motorkap zit dus das de schokdemper stang met de bout op dat die mooi in center zit ! Want krijg er geen ringsleutel op dus die zit op 1 of ander manier scheef of schuin of weet niet hoe te omschrijven, kan iemand me vertellen hoe dit komt....
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door MarcO »

Waarschijnlijk je topmount waar de rubbers aan het eind zijn. Heb je die ook vervangen na het wisselen van de veren? Dat bonken kan ook komen dat je de hele veerpoot niet straks genoeg hebt gedraaid, met die bout bovenop inderdaad.
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door LorenzoV40 »

MarcO schreef: vr 30 apr 2021, 23:28 Waarschijnlijk je topmount waar de rubbers aan het eind zijn. Heb je die ook vervangen na het wisselen van de veren? Dat bonken kan ook komen dat je de hele veerpoot niet straks genoeg hebt gedraaid, met die bout bovenop inderdaad.
Beste , heb de topmount nogmaals herplaatst en laten uitlijnen en alles is in goede staat nu , geen gebonk en rijd terug normaal ....
enige dat ik al enkele maanden heb met mijn winterbanden uiteraard dat ik ze serieus hoor ronken op de weg , je kan vergelijken met dat ik precies met een zware uitlaat zit
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5750
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door Arie »

LorenzoV40 schreef: wo 05 mei 2021, 18:37 je kan vergelijken met dat ik precies met een zware uitlaat zit
Zaagtandprofiel op de banden? :think
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
LorenzoV40
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 08:55
4
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over gebroken Veer / veren

Bericht door LorenzoV40 »

Arie schreef: do 06 mei 2021, 06:44
LorenzoV40 schreef: wo 05 mei 2021, 18:37 je kan vergelijken met dat ik precies met een zware uitlaat zit
Zaagtandprofiel op de banden? :think
Ja beetje vooral achteraan want dit zijn de banden die achteraan zaten en die waren al niet gelijk afgesleten door de uitlijning die niet meer correct was ...
Plaats reactie