Pagina 1 van 3

Hoe Auto opkrikken, juist gebruik van steunen, goed op de brug zetten etc

Geplaatst: zo 22 nov 2009, 11:01
door Volvo knuppel
Staan er niet in het volvo boekje waar de krik geplaatst moet worden?

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: zo 22 nov 2009, 12:00
door Volvo knuppel
oh lekker, en ik wil vandaag de auto op krikken voor de winterbanden :'(

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: zo 22 nov 2009, 12:13
door JPS
Ik heb de banden gisteren verwisseld (Ph2), maar had ook moeite om een goede plek voor de krik te vinden. Het is niet duidelijk aangegeven, maar ik heb 'm maar een cm of 7 uit de wielkast gezet. Het is goed gegaan (A) .

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: zo 22 nov 2009, 12:27
door Harry
@JPS: heb je geen sideskirts? Ik wel en daar staan pijlen zodat je weet op welke hoogte de krik moet komen.

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: zo 22 nov 2009, 12:40
door DirkT4
Harry schreef:@JPS: heb je geen sideskirts? Ik wel en daar staan pijlen zodat je weet op welke hoogte de krik moet komen.
Nadeel van die plekken is dat die ook niet echt stevig zijn en je daar zeker de niet zo handige originele krik bij moet gebruiken. I
k heb een wat grotere garagekrik en dan buig je die randjes op de aangegeven plekken gewoon direct om wat dan weer roest tot gevolg heeft.

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: zo 22 nov 2009, 18:52
door JPS
DirkT4 schreef:
Harry schreef:@JPS: heb je geen sideskirts? Ik wel en daar staan pijlen zodat je weet op welke hoogte de krik moet komen.
Nadeel van die plekken is dat die ook niet echt stevig zijn en je daar zeker de niet zo handige originele krik bij moet gebruiken. I
k heb een wat grotere garagekrik en dan buig je die randjes op de aangegeven plekken gewoon direct om wat dan weer roest tot gevolg heeft.
Precies, dat was het probleem dat ik ook had! Met de garagekrik heb ik ook zo'n randje omgebogen. Bij de andere 3 wielen heb ik de krik naast dat randje gezet, maar erg warm werd ik niet van de stabiliteit... Ik heb er ook een assteun voor de zekerheid bijgezet, maar ook die kon ik niet lekker positioneren.

@Harry: die pijlen heb ik gezien en ik dacht al wel dat dit voor de krik was bedoeld. Maar als je dan onder de auto kijkt zie je geen speciale posities waar je de druk op kan zetten. Enfin, het is goed gegaan.

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: zo 22 nov 2009, 20:36
door R.O.B
Je kunt proberen om er een stuk zacht hout tussen te doen zodat daarin de rand in valt.

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 06:58
door Volvo knuppel
Kan je de krik dan niet beter onder de as zetten?
Ik ben maar een leek dus.. :D

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 08:10
door tnjkoster
Volgens mij kan je op een brug met 4 poten, de schotels op de velsrand zetten die over de gehele lengte van de auto loopt onder de bodemplaat, ongeveer 5 cm vanaf de zijkant. Op mijn sideskirts staan geen merktekens, de velsrand zit achter de sideskirts, dus pas op dat je niet per ongeluk de plastic sideskirts verbuigt. Wat ik altijd doe, is tussen de velsrand en de brugschotels een stuk hard rubber zetten, en na afloop de velsrand op de betreffende plekken even invetten tegen de roest.

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 10:11
door Volvo knuppel
Ik heb hem vandaag gezien het weer maar braaf omhoog laten hijsen.
Het kost wat maar ach, onder het genot van een kop koffie en een droge stoel zitten genieten van het pestweer :D

Re: auto vooraan opkrikken

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 12:35
door schaefer
nickv40 schreef:
R.O.B schreef:Je kunt proberen om er een stuk zacht hout tussen te doen zodat daarin de rand in valt.
ook geprobeerd, plooit ook.

niemand die al gekrikt heeft onder de omcirkelde plaats?
Vaak genoeg, geen probleem. Sowieso krikken altijd met beleid doen. Op het moment dat iets gaat kraken c.q. verbuigen auto direct met een noodgang laten zakken om schade te voorkomen :P Op dit punt krikken is geen probleem.

Juist gebruik van as-steunen

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 15:04
door Edwins40
Ik las net weer van iemand die 2 as-steunen gebruikt heeft om zíjn auto op te krikken. Nu heb ik dat onlangs ook geprobeerd en heb het maar even bij 1 as-steun gehouden. Ik vond het dood-eng om de auto te laten 'balanceren' op 1 steun terwijl de andere kant opgekrikt werd.

Kan iemand mij geruststellen dat dit goed gaat en tevens een goeie manier van opkrikken geven (dus met het minste risico :P )

Edit; Ik maak gebruik van een garagekrik

Re: Juist gebruik van as-steunen

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 15:32
door Dodo-tje
Hey heb jij as-steunen?! Goed om te weten! :P

ik hou de antwoorden even in de gaten want daar ben ik ook wel benieuwd naar! :-D

Re: Juist gebruik van as-steunen

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 16:21
door Christopher_T4
Dat was ik volgens mij :)

Belangrijk: zorg er wel voor dat je een goede blokkade hebt voor de wielen die op de grond blijven. Ik heb bij mijn set assteunen 2 opklapbare metalen dingen gekregen die je voor je wielen legt, zodat ze niet weg kunnen rollen.

Ik heb de auto eerst aan de voorkant opgekrikt, assteun eronder geplaatst, auto langzaam laten zakken en toen ik er echt zeker van was dat hij stevig stond, de krik er onderuit gehaald. Daarna de achterkant opgekrikt.

Belangrijkste is dus dat je weet dat je auto echt geen kant op kan. En je moet je auto uiteraard niet te hoog opkrikken. De as-steun stond gewoon op de laagste stand, dat betekent dat de wielen maar een paar cm los waren van de grond aan de kant dat ik hem opgekrikt heb.

Re: Juist gebruik van as-steunen

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 16:26
door Edwins40
Okey! Als ik het goed begrijp heb je de auto dus over de lengte opgekrikt (dat de linkerkant omhoog komt) en niet over de breedte?

Re: Juist gebruik van as-steunen

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 16:36
door Speed
Edwins40 schreef:Ik las net weer van iemand die 2 as-steunen gebruikt heeft om zíjn auto op te krikken. Nu heb ik dat onlangs ook geprobeerd en heb het maar even bij 1 as-steun gehouden. Ik vond het dood-eng om de auto te laten 'balanceren' op 1 steun terwijl de andere kant opgekrikt werd.

Kan iemand mij geruststellen dat dit goed gaat en tevens een goeie manier van opkrikken geven (dus met het minste risico :P )

Edit; Ik maak gebruik van een garagekrik
Haha best een gedoe was dat he?! heb jij nu ook eindelijk assteunen gekocht? ook vanwege aankomend weekend :P

Re: Juist gebruik van as-steunen

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 17:43
door Christopher_T4
Edwins40 schreef:Okey! Als ik het goed begrijp heb je de auto dus over de lengte opgekrikt (dat de linkerkant omhoog komt) en niet over de breedte?
Ja.. Over de breedte is het juist makkelijker... Bijv. voorkant omhoog => achterkant op de handrem. Achterkant omhoog => voorkant in de versnelling (en voor de zekerheid ook altijd blokkeren, zowel voor/achter).

Re: Juist gebruik van as-steunen

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 17:52
door Speed
Christopher_T4 schreef:
Edwins40 schreef:Okey! Als ik het goed begrijp heb je de auto dus over de lengte opgekrikt (dat de linkerkant omhoog komt) en niet over de breedte?
Ja.. Over de breedte is het juist makkelijker... Bijv. voorkant omhoog => achterkant op de handrem. Achterkant omhoog => voorkant in de versnelling (en voor de zekerheid ook altijd blokkeren, zowel voor/achter).
Ja zo hadden wij het ook gedaan, maar als je de ene kant opkrikt en de assteun eronder hebt gezet en je wilt de andere kant opkrikken dan wankeld het allemaal een beetje..

Re: Juist gebruik van as-steunen

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 18:40
door schaefer
Christopher_T4 schreef:Dat was ik volgens mij :)

Belangrijk: zorg er wel voor dat je een goede blokkade hebt voor de wielen die op de grond blijven. Ik heb bij mijn set assteunen 2 opklapbare metalen dingen gekregen die je voor je wielen legt, zodat ze niet weg kunnen rollen.

Ik heb de auto eerst aan de voorkant opgekrikt, assteun eronder geplaatst, auto langzaam laten zakken en toen ik er echt zeker van was dat hij stevig stond, de krik er onderuit gehaald. Daarna de achterkant opgekrikt.

Belangrijkste is dus dat je weet dat je auto echt geen kant op kan. En je moet je auto uiteraard niet te hoog opkrikken. De as-steun stond gewoon op de laagste stand, dat betekent dat de wielen maar een paar cm los waren van de grond aan de kant dat ik hem opgekrikt heb.
Destijds me 440. Je auto valt niet zomaar om hoor :P
Afbeelding

Re: Juist gebruik van as-steunen

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 19:14
door R.O.B
@schaefer Komt er op die manier geen grote druk op je ophanging gebeuren?
Aan de voorkant loopt een balk onder, in de lengte richting. Daar kun je je krik onder zetten en omhoog krikken. Vervolgens aan beide kanten je steunen onderzetten (er staan pijlen op de sideskirts). Zo heb ik het toen ook met de voorspoiler gedaan. Voor de achterkant weet ik zo niet.