Pagina 5 van 5

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: za 11 mar 2017, 20:57
door Musicus
Ik heb het volgende probleem met mijn V40 2.0
Er komt een benzinelucht in het interieur, vooral te ruiken wanneer de motor stationair draait, bijvoorbeeld bij een stoplicht. Afgelopen week de auto op de brug gehad en er komt een enorme stank vanuit de EVAP pot. Ik lees hier dat het niet vaak voorkomt dat deze pot wordt vervangen. Kan de stank komen door een defecte terugslagklep? Of heeft dit niks met elkaar te maken?
Ik heb de bumper er niet afgehad (is wat omslachtiger dan bij een S60) en je kan er moeilijk bij vanuit de onderkant. De slangen zitten nog vast zo te voelen en zagen er prima uit. Niet uitgedroogd oid.

Verder heb ik geen klachten zoals slecht stationair lopen of niet willen starten. Qua power, tja het is een 2.0, ik rijd voornamelijk in een D5, dus dat is niet echt te vergelijken...

Iemand een suggestie?

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: za 10 jun 2017, 20:40
door EnigmaEll
Wellicht ter info voor iemand in de toekomst.
Ik had 2 defecte EVAP/ terugslagkleppen.
Dit zorgde bij mij (uiteindelijk) voor onregelmatige toeren. En een niet helemaal fijne verbranding.
Na het vervangen loopt de wagen weer als een zonnetje.
Ik lees hier veel over een volle/ verstopte EVAP-pot. Dealer had het daar ook over, dat dit wel eens voorkomt.
Misschien ook nog eens checken in de toekomst.

Weet iemand wat dit onderdeel doet?

Geplaatst: do 20 jul 2017, 08:47
door DHVOLVO81
Het is een blokje met wat slangetjes op de radiateur van mijn V40 2.0. Het maakt soms een klikkend geluid als een soort mechanische klep.

Op het onderdeel van het merk Pierburg staat de codering PA6-GF30. Made in Germany.

Afbeelding

Ik lees op internet iets van een turbo boost control valve. Echter heb ik geen turbo.

Iemand? :)

Re: Weet iemand wat dit onderdeel doet?

Geplaatst: do 20 jul 2017, 08:52
door daan27
Deze regelt de inlaat ontluchting wanneer je de motor af gezet hebt. Dit om te zorgen dat je geen uilaatgassen in je inlaat krijgt door een in-uitlaat klep bij 1 van de cilinders die nog open staat, waardoor dan weer je motor slecht zal starten. Hier heb je ook een upgrade kitje voor met nog een extra klepje op deze "ventilatie" wat langer te laten duren als je auto slecht start.

Het is dus een elektrisch menachnische klep. Als je het slangetje volgt gaat deze naar je inlaat toch?

Re: Weet iemand wat dit onderdeel doet?

Geplaatst: do 20 jul 2017, 17:30
door krismazur
DHLVOLVO81, als deze tikt is ie kapot
Ik vermoed ook dat wanneer auto warm is dan loopt deze stationair niet zo lekker :vertag
Uitleg van daan27 klopt ook
heb er genoeg liggen op voorraad
anders nieuwe bij de dealer (kost rond 70 euro dacht ik)

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 11:54
door Kapiteinrob
Afbeelding
Is er een eenvoudige manier om te controleren of deze vriend(pierburg)zijn werk nog doet?

Ik zie nu de post van Kris. Ga dat eerst eens even checken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 18:02
door Musicus
Staat veel over op YouTube. Zoek op: ‘checking purge valve’

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 19:34
door Kapiteinrob
Inmiddels even met draaiende motor gecontroleerd.
Eerst is hij geruisloos en na verloop van een minuut of tien begint hij een beetje een kloppend geluid te maken. Niet hard, het gaat op in het motorgeluid maar met mijn oor boven de pierburg duidelijk hoorbaar. In het slangetje dat naar het motorblok loopt kan ik het “kloppen” ook voelen. Na een paar minuten stopte het weer.
??????? Iemand??????


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: do 19 jul 2018, 13:11
door rejaatje
Heren, ik heb een donkerbruin vermoeden dat er in de kleppen een probleempje zou kunnen zitten bij mijn V40. Ik wil deze dan ook - net als velen voor mij - gaan vervangen voor de meer degelijke messing kleppen.
Ik kom een aantal vragen tegen in het topic, waar ik ook tegenaan loop bij het uitzoeken welke kleppen ik moet hebben, waar nog geen (sluitend) antwoord op is gegeven.

Iemand vraagt het volgende:
V40 Prestige schreef: zo 20 jan 2013, 23:48 Zijn er specificaties van druk van de set die Steffan aanbied?

Druk bij openen, maximale druk, aansluiting terugslag klep ten behoeve van knietjes etc?

Alvast bedankt.
Gr. Sebastiaan
Steffen antwoordt daarop het volgende:
Openingsdruk had ik destijds wel uitgezocht, maar weet ik niet meer zo. Het werkt op onze x40 gewoon prima (kan ook niet zoveel mis mee). De kleppen zijn veel duurzamer, omdat het materiaal van messing is.

Mijn vraag is dus hoeveel druk er op komt te staan en welke maat ik moet hebben. Kan iemand hier een duidelijk antwoord op geven?

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: do 19 jul 2018, 19:57
door lexvolvo
Heb nog een complete set van messing tbv evap, destijds de samengestelde set van Steffen.
Laat maar horen als je geïnteresseerd bent.

Groetjes Lex

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: do 19 jul 2018, 20:18
door rejaatje
Nou, dat klinkt op zich interessant, maar dat ligt een beetje aan het bedrag dat je er voor wilt hebben.
Mijn vriend kan via zijn werk namelijk voor een heel laag tarief allerlei terugslagkleppen bestellen, omdat ze op zijn werk daar veel gebruik van maken. Dus werkelijk in alle denkbare soorten en maten. Maar goed, als je een PB zou willen sturen met wat je er voor wilt hebben, dan denk ik er even over na.

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: do 19 jul 2018, 22:43
door volvoS40
De oude originele kleppen zijn net zo goed.
Kosten minder en gaan jaren mee.

Over de messing kleppen hoor ik zelf ook net zoveel klachten dat ze binnen een paar jaar stuk zijn.

Waaronder die dingen die Steffen leverde.

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: do 19 jul 2018, 23:22
door volvoS40
Messing krijgt corrosie.
In lucht zit.... Goed zo, vocht.
Kunnen zie dingen niet tegen en zijn binnen een paar jaar stuk.aangezien je geen vocht kunt aftappen zoals bij compressors en luchtdrukregelaars bij bedrijfsmachines (waar deze kleppen eigenlijk voor verkocht worden)

Die plastic gevallen zitten in de meeste wagens nog steeds, idd al meer dan 15 jaar.

Het ziet er wel gelikter uit, duurzamer zijn ze misschien in het industriële bedrijfsleven. Maar niet in deze auto's, tenzij je een kapitaal wilt uitgeven aan ander materiaal dat geen corrosie toestaat zoals RVS.

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: do 19 jul 2018, 23:30
door Arie
Gewoon een originele is goed genoeg. Alles gaat een keer kapot, maar de originele kleppen gaan jaren mee.

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 14:30
door jbruijs
Heb die van mij onlangs vervangen voor nieuwe Originele 1-weg kleppen. Nieuwe zijn zwart, veel mooier dan dat grijs :-D
Zijn niet heel goedkoop maar aangezien de vorige bijna 15 jaar zijn meegegaan, is dat het ruim waard!

Wat Ivar als zegt: metaal is gevoelig voor corrosie en kan ook verkleuren (temperatuur wisselingen, vocht etc.). Plastic heeft dit probleem niet. Dus voor deze toepassing is een originele klep in mijn ogen de beste. Natuurlijk is metaal sterker, maar het zit onder je motorkap....je slaat er doorgaans niet met een hamer op en het plastic wordt niet heel snel poreus.

stroomrichting terugslagkleppen

Geplaatst: za 11 aug 2018, 20:26
door ronker
Liefhebbers,

Even een stomme vraag, ik kon het niet vinden vinden via de zoekfunctie.....

Wat is de juiste stroomrichting van de twee terugslagklepjes van het EVAP systeem? Ik had de boel even los om te checken of er ergens een vacuumlek zou zitten en of de klepjes nog werken en toen wist ik het ff niet meer zeker, ik schaam me dood hahaha :tumbdown

Ik heb ze nu zo zitten dat het klepje bij de gasklep richting inlaatspruitstuk opent en de andere richting luchtslang na de LMM.

Lopen doet ie overigens nog net zo beroerd :wall

Wie kan bevestigen dat dit zo goed zit? Of niet natuurlijk :whistle

Re: stroomrichting terugslagkleppen

Geplaatst: za 11 aug 2018, 21:26
door jbruijs
kijk even in mijn WDB. Heb ze pas vervangen. Staan foto's bij. Wellicht kun je de pijltjes zien :-D

Re: stroomrichting terugslagkleppen

Geplaatst: ma 13 aug 2018, 11:03
door ronker
Gecheckt, en meteen even je WDB snel doorgelezen, jij bent goed bezig zeg :tumbup

Maareh, zo afgaande op je foto's zitten de klepjes bij mij hetzelfde als bij jou, zou goed moeten zijn dus. Mooi aan de ene kant, maar balen omdat ik dan verder moet speuren hahaha :whistle