Pagina 1 van 3

Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 19:41
door schaefer
Mensen,

volvo s40 1.8 '97 met M3P handbak.
Bij koude motor, en alleen bij koude motor, hoor en voel ik bij het schakelen van de 1 naar de 2 de tanden poetsen. In de overige versnellingen is dit niet het geval. Ook terugschakelen van 3 naar 2 bij koude motor is lastig (geen tanden poetsen hierbij). Zodra de motor (of versnellingsbakolie) iets warm is, +- na 1 km is het euvel weg.
Het koppelingspedaal is goed ingetrapt, het vloeistofniveau is goed en de hulpkoppelingscilinder lekt niet.
Het tanden poetsen is maar een fractie van een seconde en de bak schakelt wel makkelijk van de 1 in de 2, voelt bijna alsof het te makkelijk gaat, zo weinig weerstand.
Schakelbussen zijn +- 25000 km geleden al gedaan, net als de versnellingsbakolie, koppelingsplaten, drukgroep en gereviseerde bak.
Deze bak zat 6 maand garantie op die inmiddels is verlopen. Wel weet ik dat het lager (v/d drukgroep volgens mij) destijd niet is vervangen omdat die monteur dit nieuwe lager kapot had gemaakt :swear Hij heeft toen 't oude lager erin gezet, echter 't probleem kwam pas 10.000 km later boven.
Iemand een idee na aanleiding van mijn inie minie verhaaltje?? :D

gr. Schaefer

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 19:44
door Koen is Sleeping
Koppelingscilinder werkt goed?

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 19:50
door schaefer
Dat hoop ik wel :P Hij lekt in ieder geval niet. En als hij niet volledig zou ontkoppelen zou hij waarschijnlijk 'tzelfde probleem in alle versnellingen moeten vertonen... ??

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 20:22
door Koen is Sleeping
schaefer schreef:Dat hoop ik wel :P Hij lekt in ieder geval niet. En als hij niet volledig zou ontkoppelen zou hij waarschijnlijk 'tzelfde probleem in alle versnellingen moeten vertonen... ??
Juist terugschakelen en inschakelen van de 1 of naar de 2e versnelling zijn erg gevoelig, de onderlinge snelheden van de tandwielen verschillen dan enorm. Is een heel theoretisch verhaal, even over een andere boeg; wisselen van hogere versnellingen kun je (met evt wat tussengas en gevoel) doen zonder de koppeling te gebruiken. Vraag maar eens aan een vrachtwagenchauffeur.
Dus jouw probleem klinkt als een koppeling die niet helemaal lekker los komt.
Simpele test: stoppen en zo snel mogelijk de achteruitversnelling inschakelen, kraakt hij dan ook?

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 21:29
door DirkT4
Klopt, in mijn tijd als koerier was ik soms ook te lui om te koppelen....
van 3 naar 4 of 5 ging dan gewoon door flink toeren te maken en plots gas los en
dan vol de versnelling inknallen, niet goed maar wel makkelijk.

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 22:46
door Koen is Sleeping
DirkT4 schreef:Klopt, in mijn tijd als koerier was ik soms ook te lui om te koppelen....
van 3 naar 4 of 5 ging dan gewoon door flink toeren te maken en plots gas los en
dan vol de versnelling inknallen, niet goed maar wel makkelijk.
Je kan het ook heel beheerst doen, oefening baart kunst.
Het is een kwestie van toerental en gevoel, maar het kan echt. Behalve in de lage versnellingen.
En aangezien Schaefer juist daar gekraak hoort...

(of even vragen bij je garage?)

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: do 08 apr 2010, 18:38
door schaefer
ja dan koppelen in hoge versnellingen ken ik wel :P
niemand een idee n.a.v. mijn verhaaltje bovenstaande geschreven?
gr.

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: za 17 apr 2010, 17:23
door schaefer
Juist terugschakelen en inschakelen van de 1 of naar de 2e versnelling zijn erg gevoelig, de onderlinge snelheden van de tandwielen verschillen dan enorm. Is een heel theoretisch verhaal, even over een andere boeg; wisselen van hogere versnellingen kun je (met evt wat tussengas en gevoel) doen zonder de koppeling te gebruiken. Vraag maar eens aan een vrachtwagenchauffeur.
Dus jouw probleem klinkt als een koppeling die niet helemaal lekker los komt.
Simpele test: stoppen en zo snel mogelijk de achteruitversnelling inschakelen, kraakt hij dan ook?
Kraakt niet. Als ik vanuit flinke snelheid vol rem en bij stilstand direct in de R schakel --> geen probleem!
Iemand anders andere suggesties?

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: do 06 mei 2010, 13:39
door hcaluwe
schaefer schreef:
Juist terugschakelen en inschakelen van de 1 of naar de 2e versnelling zijn erg gevoelig, de onderlinge snelheden van de tandwielen verschillen dan enorm. Is een heel theoretisch verhaal, even over een andere boeg; wisselen van hogere versnellingen kun je (met evt wat tussengas en gevoel) doen zonder de koppeling te gebruiken. Vraag maar eens aan een vrachtwagenchauffeur.
Dus jouw probleem klinkt als een koppeling die niet helemaal lekker los komt.
Simpele test: stoppen en zo snel mogelijk de achteruitversnelling inschakelen, kraakt hij dan ook?
Kraakt niet. Als ik vanuit flinke snelheid vol rem en bij stilstand direct in de R schakel --> geen probleem!
Iemand anders andere suggesties?

Trek je ook snel op in 1 en daarna snel naar 2 of wacht je tot max toerental tot je naar 2 gaat?

Anders wat rustiger schakelen van 1 naar 2 , zeg maae nieuwe stijl rijden. :-D

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: di 20 jul 2010, 22:02
door schaefer
het is voornamelijk als ik vanuit lagere toerentallen doorschakel. Zodra ik flink toeren maak is het probleem er niet. Ook is het zo dat het lijkt of het schakelen volledig weerstandloos gaat als de motor koud is. Met name als het buiten ook koud is. Zodra de motor warm is of als de buitentemp. warmer is heb ik geen of weinig verschijnselen.

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: di 28 sep 2010, 18:23
door pkosters
Wat voor een olie is er in de versnellingsbak gekomen. Het kan zijn dat de olie te "dik" is naarmate de versnellingsbak warmer wordt schakelt de auto ook beter. En wordt de olie dunner door de warmte.

Re: tanden poetsen van 1 naar 2

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 08:49
door schaefer
Weet niet van voor olie erin is gekomen :swear
Maar zelfs dan. Als ik bij koude start van 1 naar 2 schakelt, voel ik 0,0 weerstand. Als ik 2 minuten heb gereden al wel. Dus als olie dunner is geworden na enkele minuten zou ik juist minder weerstand moeten voelen. Het lijkt erop dat de mechanische delen door de warmte even goed moeten 'zetten'. Maar dit verklaart nog steeds niet het tanden poetsen.
Ook voel ik tijdens het schakelen en het plots oplaten komen van de koppeling (zeker bij terugschakelen) een schok. Net of de koppelingsplaat paar keer schuurt en niet goed gecentreerd is. Een shake zoals bij een rondraaiende ouderwetse centrifuge die afremt. Iemand die twee klachten aan elkaar kan linken?

tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 21:35
door evilneos
hallo,ik ben nou zon 2 weken in het bezit van een volvo v40 1.8 bouwjaar 97 waar ik op zich erg tevreden over ben.
sinds de 2e week dat ik de auto heb,heb ik moeite met het in zijn achteruit krijgen zonder tandjes te poetsen.
nou heb ik sinds 2 dagen de schakelbussen voor en achter vervangen,waarvan ik dacht dat dat het probleem was maar dus niet geval was.
iemand misschien andere suggesties?????
b.v.d :D

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 21:45
door Nick
Welkom evilneos... waarom stel je je niet eerst even voor!! :wtf

http://volvo40forum.nl/forum/viewforum.php?f=6 :vertag


Denk dat je dan een Renault bakje hebt...
voor dat je 'm in de achteruit schakelt....eerst in z'n 1 zetten, stil blijven staan en dan rustig in z'n achteruit schakelen zou een hoop moeten schelen...

succes!

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 22:11
door evilneos
het is idd een renault bak
voordat ik hem tegenwoordig in zijn achteruit zet,zet ik hem eerst in zijn 2e versnelling,dan heb ik er geen last van.
het is meestal vanuit zijn vrijstand wanneer ik er last van heb en om hem in zijn 1e versnelling te zetten kost me ook aardig wat moeite.
ik dacht dat het aan de schakelbussen kon liggen,die heb ik inmiddels vervangen wat niet mocht baten... :swear

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 22:22
door Dimitri
Ik zou ook even de voorste busjes vervangen (die bij de versnellingsbak) misschien dat het dan beter word. Sucses ermee :tumbup

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 22:31
door evilneos
Dimakiro schreef:Ik zou ook even de voorste busjes vervangen (die bij de versnellingsbak) misschien dat het dan beter word. Sucses ermee :tumbup
ik heb de voor en achterkant vervangen,verschil is niet te merken en er zit nog steeds speling op de versnellingspook :tumbdown

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 22:38
door beginner
Was makkelijk te doen he, maar ik zag dat er niet echt verschil was te merken.

Ik zag dat als ie in zijn 1 of een van de andere versnellingen stond, nog steeds veel ( volgens mij evenveel als ervoor) speling opzat van links naar rechts.
Terwijl we voor en achter de schakelbussen hebben vervangen.

Kan je hem niet nog ergens afstellen?
Of ontkoppelt ie niet goed genoeg? hulpkoppelingscilinder?

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 16:06
door schaefer
je kunt je schakelstang wel afstellen. Gewoon even de bout losdraaien en in de draairichting de stang roteren. Wel kleine aanpassingen doen... het is nogal gevoelig. Even markeren hoe de huidige stand is (in lengte en rotatie) zodat je altijd de oude stand kan weervinden.

Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???

Geplaatst: do 03 feb 2011, 19:50
door evilneos
iemand andere suggesties???