Pagina 3 van 4

Re: zoemen onder de motorkap (Bendix)

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 16:36
door Miesjel
Interessant. Hij stopt wel met draaien na een korte tijd. Waar is zo'n ding voor eigenlijk?
Denk dat ik ermee door ga rijden en desnoods af laat sluiten..

Re: zoemen onder de motorkap (Bendix)

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 21:18
door Miesjel
Na 2uurtjes stilstand doet hij het gewoon weer. morgen kijken of het wat anders kan zijn... :O

Re: zoemen onder de motorkap (Bendix)

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 21:35
door volvoS40
Afbeelding

Lokatie van de onderdelen in hydraulische remsystemen

1.Rempedaal
2.Remlichtcontact
3.Remdrukbekrachtiger
4.Tandem hoofdcilinder
5.ABS-regeleenheid (elektrische eenheid samen met hydraulisch systeem)
6.Remdrukbegrenzer, achterwielen
7.Handrem
8.Kabel handrem
9.Remklauw
10.Sensors
11.Pulswiel
12.ABS-waarschuwingslampje
13.Waarschuwingslampje aangetrokken handrem
14.Waarschuwingslampje remvloeistof
15.Vacuümpomp

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Geplaatst: do 03 nov 2011, 13:48
door Miesjel
Toch een laatste vraag hierover. Dat ding begint bij mij steeds harder te joelen!
Hierboven staat beschreven hoe ik een nieuwe kan monteren.

Ik ben van plan hem echter af te sluiten. Heb vernomen dat het toch geen bijzondere functie heeft en zo paar centen in de pocket kan houden. :vertag
Kan ik dat doen door ergens een zekering uit te trekken???

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Geplaatst: do 03 nov 2011, 14:16
door zomertjes
Er zit een dun zwart massakabeltje aan de pomp die aan de carosserie zit geschoefd.
Haal je dit kabeltje van de carosserie af, dan heb je hem buiten werking gesteld. :tumbup
Pomp is niet onafhankelijk gezekerd.

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Geplaatst: do 03 nov 2011, 16:31
door marcveen
Of als je de auto op de brug hebt staan, aan de linkerzijde t.h.v. de aandrijfas, op de kokerbalk de stekker uit het relais nemen. Zo had de dealer hem bij mijn S40 gedeactiveerd.
Note: het is hetzelfde type relais als dat voor de radiator koelfan gebruikt wordt, dus laat je niet misleiden door het opschrift.

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 10:03
door Miesjel
Bij mij is het straaljager gekuid ineens afgelopen! Denk dat de pomp nu overleden is.
Kan dat kwaad of moet ik hem nog steeds afkoppelen?

Re: hulpluchtsysteem

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 22:12
door bum
Hallo volvo S40
Ik heb een 1.8 liter blok B4184S uit 1996 die ik een op een wil vervangen als dat kan anders een jongerblok als ik dan maar geen probleem met het moterregeleenheid krijg.
groeten BUM

Re: hulpluchtsysteem

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 22:34
door volvoS40
Offtopic
vraag in het algmeeen.
waarom heeft een 1.8 dat systeem ?
de mijn hebt het niet

Ivm met dat deze op lpg loopt ?

Re: hulpluchtsysteem

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 00:34
door bum
Alleen de eerste modellen uit 1996 hebben dit systeem op de 1.8 de modellen van 1997 zit het niet meer op

Groeten BUM

Re: hulpluchtsysteem

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 01:02
door volvoS40
Dankje voor het antwoord. :-D

Re: hulpluchtsysteem

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 16:22
door Miesjel
Heb een 2 liter uit 97 en heeft er ook eentje hoor... :P

Re: Korte zoem ( fluit piep...) bij starten koude motor.

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 12:56
door Robbar
Pendix van de Startmotor heb ik ook gehad. :think

Re: Korte zoem ( fluit piep...) bij starten koude motor.

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 13:05
door marcveen
Verder uit de uitleg van de luchtpomp:
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.

Re: Korte zoem ( fluit piep...) bij starten koude motor.

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 16:46
door volvoS40
marcveen schreef:Relais zit aan de binnen zijde, onder bij de linker wielkast, het beste van onderaf bereikbaar als hij op de brug staat.
Relais is van het zelfde type als de koelfan van de radiator.

Ziet er zo uit (dit is bij een 850, maar komt op ongeveer hetzelfde neer).
[ Afbeelding ][ Afbeelding ]
Mag ik hier een aanvulling op geven, omtrent lokatie.
Volgens mij...... is het net, waar volvo het net zin in had om dat ding te plaatsen, bij mijn donor (die dit ook had) zat deze namelijk doodleuk onder de luchtpomp ergens vast gemaakt meer tegen het schutboard aan. (wagen 1996, model jaar 1997)

Hier kon ik met wat vriemelen vanaf de bovenkant gewoon bij om het los te koppelen (moest toch gedemonteerd worden)

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 22:11
door Melvin
Ik heb ook een nieuwer blok in mijn '97 V40 zitten. Hierbij zit de luchtpomp aansluiting er ook niet meer op.

Ik wil nu de rest van het luchtpomp systeem ook verwijderen. De pomp staat nu na het starten 2 minuten te blazen, waarbij de lucht gewoon de motorruimte in geblazen wordt omdat het andere eind van het systeem al niet meer aanwezig is. Ik wil de pomp in ieder geval afkoppelen, maar wellicht ook het de pomp met slangen verwijderen (meer ruimte voor laten zakken zekering kast voor montage originele veerpootbrug).

Hoe dop ik de opening op de luchtinlaat slang af? Zit hier bij de nieuwere motoren een andere luchtinlaatslang zonder deze opening, of is de opening hier afgedopt? Als dat zo is, kan ik die dop waarschijnlijk wel bij de dealer bestellen.

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 22:24
door volvoS40
Het hele systeem kan je zonder problemen er uit rossen.
Wel even een andere luchtinlaatslang op de sloop scooren omdat je hier anders ook een gat in krijgt.
De warme lucht gaat vanaf de luchtinlaatslang daar naar binnen.

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 22:14
door Melvin
Vanavond de luchtpomp en de bijbehorende slangen uit de auto gehaald. Ging best makkelijk. Alleen het onderste boutje was wat lastig te bereiken.

En, zoals voorgesteld, een luchtslang van een nieuwere X40 gebruikt, zonder de aansluiting voor luchtpomp.

Re: Wat is dit?

Geplaatst: di 13 aug 2013, 14:21
door Zeeuw31
Is bij mij ook overleden...
Kwam via onderdelen site uit op een ander artikel nummer..

Secundaire luchtzuigsysteemklepventiel 7.20605.71.0

http://webshop-cs.tecdoc.net/carpartsdirect/home.jsp

[1.8 16v 1997] koude start stofzuigergeluid sinds reparaties

Geplaatst: do 09 okt 2014, 00:03
door LPG3
Goede avond,

Vorige week zijn na een heftige olielekkage beide krukaskeerringen vervangen, en omdat de versnellingsbak eraf moest ook de koppeling die toch al enigzins aan het verslijten was, bleek achteraf. Maar daar gaat het nu niet om.

Sinds ik de auto terug heb heb ik spontaan een stofzuigergeluid bij de koude start de afgelopen week.
Het zit ter hoogte van de versnellingsbak, achterkant blok, voor zover ik kan inschatten.

Hier een video:

Als ik hem even zo laat lopen, minuutje of 3 en hem herstart is het geluid weg zolang de motor warm is.
Ook na het sporten 's avonds, als hij bijna 2 uur stilstaat, hoor ik het stofzuigergeluid niet. De volgende ochtend koude start echter weer wel. Het geluid verandert niet bij gasgeven of bij snelheidsveranderingen.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het opwarmen, extra hulp bij de koude start, maar wat exact weet ik nog niet.
Vreemd genoeg heb ik dit geluid nog nooit eerder gehad in de afgelopen jaren en hoor ik het pas op deze manier sinds ik de auto terug heb gekregen van de garage. Ik heb deze al een bericht gestuurd met dit filmpje, maar heb nog geen reactie mogen ontvangen.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn ? Misschien iets te maken met het opbouwen van gasdruk/opwarmen voor de LPG installatie ? Indien dit zo zou kunnen zijn, heeft iemand een goed LPG specialist adresje om dit te laten checken in de omgeving brabant midden/west ? Bij voorbaat dank !