Pagina 1 van 6

turbo control valve (tcv)

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 16:13
door sdirkx
Alles over de tcv.

Afbeelding

De zin en onzin van een zwaardere tcv op 30forty50:
http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... ternative/

Afbeelding

Tis nogal een lang topic, dus kan op 't moment nog niet een conclusie geven.

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 17:57
door Wouter
Het nut van een andere tcv wordt ook ontkracht door deze topic :

http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW ... _valve.htm

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 19:04
door sdirkx
Paar vragen die we over de tcv zouden willen weten:

Wat zijn de symptomen van een slecht werkende tcv?
Zijn die specifiek voor de tcv of ook voor andere onderdelen?
Hoe check je de juiste werking?

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 20:34
door Wouter

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 21:34
door sdirkx
Als ik die pdf bekijk is de tcv een ander onderdeel dan de op de afbeelding staat. Dat zou dan de 'electric switch over valve' zijn...?

Wat wat zou je dan moeten meten? Weerstand over de 2 contactpunten in de stekkeraansluiting?

(Een originele Volvo TCV kost volgens mij rond de 60,=. De HD TCV $90,=)

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 23:58
door Wouter
Ik zou de informatie hierboven nog eens aandachtig doorlezen en bekijken :-D

Groetjes Wouter

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: za 12 feb 2011, 13:00
door sdirkx
Zijn inmiddels 4 pdf's :-D

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: za 12 feb 2011, 20:08
door sdirkx
Fotootje gemaakt:

Afbeelding

-blauw gaat naar luchtinlaat
-geel gaat naar actuator
-rood gaat naar vacuumslang van de turbo

Heb nog niet alle info gelezen, maar mijn weerstand is 22,8 Ohm.
Valt niet binnen de marge?! (28,5 ±1,5 Ohm)
Wil iemand anders ook 's meten?

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: za 12 feb 2011, 22:30
door Wouter
De weerstand is niet het allerbelangrijkste, het is de werking van de klep.

Lekt de klep, schoon, klopt de stroming bekrachtigt/onbekrachtigt.

Groetjes Wouter

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: za 12 feb 2011, 22:37
door sdirkx
Nog best lastig om te testen als ik dat zo lees. Heb bijv. geen vacuumpomp ed.

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 10:43
door sdirkx
In de PDF's zag ik dat die gingen over de tcv voor een TDI. Dus heb ik gekeken of ik info kon vinden van mij specieke tcv (2.0T).

Afbeelding

En kwam hier op uit (#8627299 komt overeen. Het artikelnummer is dan wel iets anders):

Afbeelding

Heb nog geen specifieke info voor 'onze' tcv kunnen vinden, wel deze extra pdf:
https://onlineshop.ms-motor-service.com ... en_web.pdf

Zoeken op motorcode of model: https://onlineshop.ms-motor-service.com ... E&vko=0001

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 16:58
door Wouter
Dit is ook wel leuk om te lezen : http://www.stonis-world.net/sebcon_uc/d ... ual_v2.pdf

Groetjes Wouter

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 17:07
door sdirkx
Maak me gek! :D Da's best wel nerdy stuff :-D

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: di 15 feb 2011, 13:40
door sdirkx
Zou er niet een maximale turbodruk zijn die de stock TCV aan kan? Dan is een 'zwaardere' tcv wellicht wel nuttig. Er is op engelstalige fora behoorlijk wat over te vinden, maar hier heeft niemand er ervaring mee begrijp ik?

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: di 15 feb 2011, 16:59
door Eugene
sdirkx schreef:Zou er niet een maximale turbodruk zijn die de stock TCV aan kan? Dan is een 'zwaardere' tcv wellicht wel nuttig. Er is op engelstalige fora behoorlijk wat over te vinden, maar hier heeft niemand er ervaring mee begrijp ik?
Meer dan je blok, dus geen nut om om te wijzigen om die reden.
Een betere TCV is een goede upgrade om de druk constanter te houden, omdat een betere TCV sneller regelt en pieken veel sneller opmerkt en tegengaat.

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: di 15 feb 2011, 17:34
door sdirkx
Hoe merk je dat de TCV niet meer voldoet dan? Als je een vooral instabiele druk hebt?

M'n druk is stabiel, maar wel te laag momenteel. Ik moet nog de wastegate actuator bekijken, want 't vermoeden is dat die moet worden afgesteld.

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: di 15 feb 2011, 19:34
door Jimipepsie
Eugene schreef:Een betere TCV is een goede upgrade om de druk constanter te houden, omdat een betere TCV sneller regelt en pieken veel sneller opmerkt en tegengaat.
Als ik letterlijk vertaal, heeft het voordelen om de huidige TCV te vervangen voor een betere?
Waarom wordt dit dan niet vaak gedaan? Of gebeurt het wel en ben ik gewoon niet op de hoogte ervan.

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: di 15 feb 2011, 19:43
door sdirkx
Er is nogal wat discussie over. Heb me er zelf nog onvoldoende in verdiept.

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: di 15 feb 2011, 21:00
door Eugene
Jimipepsie schreef:
Eugene schreef:Een betere TCV is een goede upgrade om de druk constanter te houden, omdat een betere TCV sneller regelt en pieken veel sneller opmerkt en tegengaat.
Als ik letterlijk vertaal, heeft het voordelen om de huidige TCV te vervangen voor een betere?
Waarom wordt dit dan niet vaak gedaan? Of gebeurt het wel en ben ik gewoon niet op de hoogte ervan.
Elke upgrade heeft nut tot een bepaalde hoogte, of het de kosten compenseert is een ander verhaal.

Wanneer je gewoon een chipje + uitlaat hebt, dan is de standaard TCV gewoon prima. Is de TCV kapot, kun je net zo makkelijk een betere monteren aangezien die niet duurder zal zijn. Ga je serieus tunen en hou je ECU controlled boost, zou ik wel de TCV upgraden.

Als voorbeeld: TCV in mijn evo is standaard prima, maar wanneer je naar de 400pk gaat dan komt het nauwer met de druk (piek kan je het standaard blok kosten) en dan is een betere TCV wel een goede investering. Ik heb ook een andere gemonteerd en deze laat zich bovendien veel makkelijker afstellen.

Re: turbo control valve (tcv)

Geplaatst: di 15 feb 2011, 21:09
door R.O.B
Eugene schreef:Ik heb ook een andere gemonteerd en deze laat zich bovendien veel makkelijker afstellen.
Je bedoelt dus door die andere TCV is je turbodruk makkelijker afstelbaar?
Zoeen als die van IPD is toch gewoon plug and play?