Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

ik rijd reeds tien jaar met een s40 van de eerste generatie.
steeds erg tevreden over geweest, juist een keer problemen gehad met bobine's. verder steeds een goede wagen geweest. de laatste weken zijn er echter wel problemen beginnen opduiken.
bij koudstart vooral zakt de motor diep in toeren en valt bijna uit. na even spelen met gas kun je wel vertrekken. het is een automaat en bij vertrek zakt het toerental ook en is het zo erg dat de wagen zo goed als niet optrekt. in de hogere toeren voel je duidelijk dat hij inhoudt. ik heb er zowat genoeg van gehad, dus vandaag naar de garage om hem uit te lezen, let wel, het lampje brandde niet.

volgende codes waren opgeslagen:
TCM-421 accuspanning lage spanning
TCM-FF No match
DIM
VGLA-224 motoren geblokkeerde slotstandsysteem kortsluiting massa
VGLA-522 signaal schakelaar ultrasone sensor kortsluiting massa
IMM
ABS
SRS
CCM-139D+ dynamo
CCM-412 aangagermotor kortsluiting massa
EFI-336 regeleenheid versnellingsbak

nu ik het zo lees is er duidelijk een groot massaprobleem. maar toen ik onderweg van de garage nog een tussenstop maakte en daar dan terug wilde starten begon die wel érg raar te doen. voor de eerste keer kwam er backfire. ik hoorde zo knallen in de uitlaat.

is er iemand die misschien weet hoe of waar ik moet zoeken, en wat de mogelijkheden zijn???

en tevens heb ik gehoord dat de phase 1 en phase 2 een ander onderstel hebben. maar passen de veren van een european sports editie phase 2 op een phase 1 model? deze zijn namelijk -2.5cm
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door Wouter »

Erg vervelend om te horen, maar we hebben dan toch nog meer informatie nodig.

Gas, benzine, motor inhoud, AGR etc.

Groetjes Wouter
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

natuurlijk vergeten vermelden dat mijn wagen beschikt over de 1800 16v benzinemotor (B14845) zonder lpg.
er zijn slechts vier codes met status 'storingscode is met een onbekende status aanwezig'. en allemaal hebben ze te maken met kortsluiting massa.

storingscode VGLA-224 storingsbeeld: de centrale vergendelingsmotoren kunnen niet vergrendelen of ontgrendelen. dit klopt NIET, dat kunnen ze wel, verder zoeken dus..

storingscode VGLA-522 storingsbeeld: de ultrasone detector kan niet in de uitgeschakelde stand worden gezet. voor het overige werkt de ultrasone detector volkomen normaal. Hier heb ik geen idee van? ruststroom meten??

storingscodeCCM-139 storingsbeeld: (airco krijgt geen + van de batterij) storingslampje op dashboard zou moeten branden, lampjes op bedieningsknoppen zouden moeten knipperen, compressor zou niet starten. geen van voorgaande klopt...

storingscode CCM-412: terug knipperen van bedieningsknoppen en aanjagermotor reageert niet. dit klopt ook niet, de aanjagermotor werkt gewoon naar behoren...

dan kom ik op de laatste code die niet uitgelezen kon worden. de computer geraakte niet binnen in het motormanagement. in al de rest wel, maar daarin niet. toen hebben ze een minder geavanceerd toestel op de OBD stekker aangesloten en daaruit kwam volgende code: EFI-336
foutcode in ECU FENIX5.1
comm. storing
ECM-TCM
intermit storing
foutief signaal
dit kreeg ik uitgepring mee:
Informatie over storingscode
Toestand: telkens wanneer de motor wordt gestart, zendt de regeleenheid voor de automatische versnellingsbak een testpuls naar de motorregeleenheid. Als de motorregeleenheid deze puls niet ontvangt voordat het motortoerental gedurende 10 seconden meer dan 2016 rpm heeft bedragen, wordt storingscode EFI-336 opgeslagen. Indien de gasklepstandsensor een volgasstand aangeeft en het motortoerental zich onder de 5000 rpm bevindt gedurende 1 of meer seconden terwijl de motorregeleenheid geen Drive-stand waarneemt, dan wordt ook storingscode EFI-336 opgeslagen.
Storingsbeeld: onjuiste stationairregeling tijdens overschakelingen, laag schakelcomfort tijdens het rijden, activeert het storingslampje.
Ik weet dus niet of ik hier aandacht aan moet besteden of niet, maar ik wil gewoon niets overslaan. Anderzijds is het erg complex…

Verder was ik daarnet wat aan het proefdraaien en toen ging het lampje van de lambdasonde branden. Ik schakelde de motor terug uit, opnieuw starten en het ging terug branden. De derde keer brandde het niet.
Nu heb ik wel het vermoeden dat het misschien met een verstopte brandstoftoevoer kan te maken hebben, meer precies de brandstoffilter aan de tank. Ik heb alle injectors getest en bougies gekuist dus daar kan het probleem volgens mij niet liggen.

maar als het dan echt zo eenvoudig zou zijn, dan zit ik nog steeds met al die foutcodes...
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door Wouter »

Als je de mogelijkheid hebt kijk met een diagnose apparaat naar de realtime data, voor gasklep stand, stationair klepregeling en automaat stand. (je hebt een automaat toch?).

Controleer de verbinding met een Ohm meter tussen Fenix ECU pin 7 en automaat TCM pin 11 of deze netjes aanwezig is en er goed uitziet.

Contact uit, TCM stekker eraf, contact aan, meet op de stekker pin 11 en massa of je 5V meet.

Verder heb je last van veel oude storingen die niet netjes zijn gereset waarschijnlijk.

Veel succes Wouter
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

het is een automaat ja, waar zitten de door jou genoemde ECU's specifiek? ik beschik niet over de bedradingsschema's jammer genoeg.
wat je me daar vertelt van uitmeten, is dat gebaseert op iets wat je zelf al hebt gedaan (een probleem dat je zelf al eens opgelost hebt?), of afgeleid uit mijn omschrijving van daarnet? want je klinkt alsof je het probleem duidelijk kan adresseren?
ik hoop dat ik de boosdoener vind, ik ga er morgen mee verder (intussen straks).
ik beschik jammer genoeg niet over een diagnose apparaat. toch al bedankt voor de hulp naamgenoot :tumbup

misschien even vermelden, ik heb mijn stage in het zesde middelbaar gedaan in zweden in een privegarage van volvo. we hebben volvo ginder zo goed als helemaal gezien. inclusief het museum waar ik honderden foto's van heb. (misschien als er interesse is dat ik ze ergens op het web plaats, maar het is een beetje veel, en dan nog in zeer grote resolutie.) tevens doe ik mijn vakantiejob in de maand Julie in een volvo garage hier in belgie.

en ik heb daarnet gemerkt dat er een soort van pre-historische EGR op de wagen zit (van uitlaat naar airbox.) hebben er hier mensen die EGR al uitgeschakeld? ik hoef die troep niet in mijn blok... :swear
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door Wouter »

[quote="nitro"]het is een automaat ja, waar zitten de door jou genoemde ECU's specifiek? ik beschik niet over de bedradingsschema's jammer genoeg. Deze zitten onderin achter het midden console.
wat je me daar vertelt van uitmeten, is dat gebaseert op iets wat je zelf al hebt gedaan (een probleem dat je zelf al eens opgelost hebt? Nee), of afgeleid uit mijn omschrijving van daarnet? want je klinkt alsof je het probleem duidelijk kan adresseren? Vanuit de foutcode hoe deze gezet wordt, zijn dit de logische eerste stappen.
ik hoop dat ik de boosdoener vind, ik ga er morgen mee verder (intussen straks).
ik beschik jammer genoeg niet over een diagnose apparaat. toch al bedankt voor de hulp naamgenoot :tumbup

misschien even vermelden, ik heb mijn stage in het zesde middelbaar gedaan in zweden in een privegarage van volvo. we hebben volvo ginder zo goed als helemaal gezien. inclusief het museum waar ik honderden foto's van heb. (misschien als er interesse is dat ik ze ergens op het web plaats, maar het is een beetje veel, en dan nog in zeer grote resolutie.) tevens doe ik mijn vakantiejob in de maand Julie in een volvo garage hier in belgie. Maak een WDB en deel je ervaringen en foto's :tumbup

en ik heb daarnet gemerkt dat er een soort van pre-historische EGR op de wagen zit (van uitlaat naar airbox.) hebben er hier mensen die EGR al uitgeschakeld? ik hoef die troep niet in mijn blok... :swear Dit is geen EGR maar warme lucht aftakking boven het uitlaat spruitstuk, deze gaat via een thermostaat klep het luchtfilter huis in.[/quote]

Groetjes Wouter
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

zozo, dus ik moet de middenconsole demonteren, het stuk aan het dasboard, met de radio en zo in, of het stuk op de vloerplaat met de pook en handrem in.
ik heb al ervaring met ECU's uitmeten uit mijn eindwerk (2003 volvo V70 2.3T van school).

wat is een WBD? sorry voor mijn onwetendheid :-D

khad al het vermoeden dat het geen uitlaatgassen waren omdat die aanzuigbuis niet echt luchtdicht afgesloten is. maar koude lucht resulteert toch in een betere vulling en zo in een hoger vermogen? maar volgens dat ik dat vacuumpompje getest heb wordt die warme lucht toevoer volledig afgesloten als de motor warm heeft???
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door Wouter »

Je hoeft alleen het linker en rechterscherm bij de voeten te demonteren en je bent er.

WDB is WebDagBoek.

Groetjes Wouter
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

oke bedankt. ik ga daar straks aan beginnen.
ken ik foto's op dit forum oploaden of heb ik een webhost nodig?

ik vrees alleen dat de versnellingsbak storingscode opgeslagen is geweest door de Drive-stand detectie, en dan sta ik nog nergens, MAARRRRR, meten is weten :D
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

ik krijg de stekker van de ECU niet los. bij de automaatECU is dit geen probleem. bij de motorbesturing is deze met een metalen band geborgd. met een bout zonder kop.. :swear

en de wagen wil nu niet meer starten... en ik krijg het contact niet meer in de nulstand om de sleutel te verwijderen. wat overeen komt met de tweede storingscode die ik gepost heb.
misschien is het mogelijk dat ik tijdens al mijn schroeven diezelfde massasluiting opnieuw gesimuleerd heb. wat er op wijst dat ik wel op de juiste plaats kijk, maar waarschijnlijk niet in de juiste richting.

mogelijke oorzaak storingscode ultrasoonsensor contact: storing in schakelaar naar ultrasone detector, de kabel vanaf de schakelaar naar pos.2.3 (in de regeleenheid) heeft kortstluiting met de massa.

nu moet ik nog steeds de ecu kunnen bereiken om de kabel te checken. voorstellen om die bout eruit te krijgen?
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door Wouter »

In de "afbreek" bout een putje boren en met linkse tap losdraaien en met een nieuwe gewone bout weer vastzetten.

Groetjes Wouter
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

nou die breekbout is eruit. ik was al uren aan het boren, maar ik heb geen linkse tap. daarnet dan toch succesvol geweest. en meteen gemeten.
edit:
ik heb verbinding in de kabel, ik meet geen weerstand maar wel een piep in de diode-stand, misschien toch maar eens overbruggen?
suggesties voor volgende stappen??
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door Wouter »

Spanning gemeten en andere componenten gecontroleerd?

Alles resetten of naar een meeting komen waar ik ook bij ben (lees mijn diagnose topic).

Groetjes Wouter
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

ben jij belg of nl? ik heb het daarnet even over een andere boeg gegooid.
toen de elca bleek te werken ben ik technisch beginnen denken in plaats van elektrisch.
bougies had ik vorige week gecontroleerd, waren in orde, goede vonk en zo. dat kon het normaal niet zijn.
luchtinlaat heb ik gisteren binnenstebuiten gekeerd. daar was ook niets mis mee.
maf sensor of lambdasensor stuk zou getekend hebben op het dashboard.
wat heb je dan nog nodig om je motor te laten werken? juist, brandstof. de benzinepomp gecontroleerd, werkte mooi, geeft ook een mooi debiet (onder de achterband opengehaald). aan de motor zelf komt er echter geen brandstof toe. ik ga dus morgen het traject tussen tank en motor aflopen en waarschijnlijk een nieuwe filter steken. ik hoop dat dit het enige probleem is aan de wagen.
en dat ik alle foutcodes gewoon kan laten vallen.

alles op alles zetten voor de brandstoffilter dus. morgen...
bedankt voor de hulp, dagboek zal er komen.
eventueel ook een van zweden zelf apart?
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

zo, de benzinefilter is verwijderd. straks ga ik om een ander in volvo, moet nog even vervoer regelen.
ik hoop dat daarmee het probleem dan opgelost is. als ik het filter getest heb, door de toevoer naar de motor te verwijderen en ik liet de brandstofpomp werken, dan kwam er bijna niets uit. ik heb 'm leeg laten lopen en uitgeblazen. met een bokaal zwarte brandstof tot gevolg. :D
ik hoop dat straks de wagen weer normaal werkt, maar indien dit niet het geval zou zijn, dan is een vers brandstoffilter geen verloren kost he :P
sdirkx

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door sdirkx »

Even een korte vraag: moet je nog ergens op letten bij het vervangen van een benzinefilter?
Heb het nog niet eerder gedaan.. maar klem je gewoon de in- en uitgaande slang af en ontkoppel je het filter dan? Hoe zorg je dat er geen lucht in het filter achter blijft?
Moet je het filter eerst laten verzadigen/doorlopen voordat je de uitgaande slang weer aansluit?
Anyway, misschien niet echt het juiste topic om deze vragen te stellen, maar misschien is er makkelijk antwoord op te geven.. :-D
nitro
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
13
Locatie: Oudenaarde

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door nitro »

tis inderdaad een goede vraag. het is een benzine motor, dus ontluchten moet er niet gedaan worden. bij een diesel ligt dat anders. voor het filter te verwijderen wordt aangeraden het brandstofcircuit van filter naar motor leeg te pompen. maar als je dat niet doet gaat alles gewoon eruit lopen als je het filter loskoppelt.
als je een nieuw filter aansluit gewoon even enkele keren het contact aan en af zetten zonder te starten. zo zal elke keer de brandstofpomp werken en je motor al voorzien van benzine. meer is er niet (H)

voor meer info: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... 7d37fff604
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door Wouter »

Steffen, vergeet de koppelingen niet in te spuiten met kruipolie, om de ontkoppeling makkelijker te laten gaan.
Bij volle tank kan het gaan hevelen.
Vullen is niet nodig, bij contact draait de pomp net zolang to er voldoende druk opgebouwd is. Diesel is het anders.

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door sdirkx »

Thanks! En er is geen verplichte stroomrichting door een filter of staat dat er wel op?
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: storingscode's s40 phase 1 stotteren en backfire

Bericht door Wouter »

Er staat wel degelijk een pijl voor de stromingsrichting op.

Groetjes Wouter
Plaats reactie