Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Roepnaam: Maikel
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door maikelv »

Als dit nog voor de lambdasonde is kan de wagen daardoor raar gaan lopen inderdaad. Na de lambda is geen probleem.
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door MarcO »

Probeer eerst eens je bouten van het uitlaatspruitstuk aan te draaien. Misschien is ie gewoon los en scheelt het vervangen van van je pakking.
Drooghwater
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 08:39
9
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Drooghwater »

Misschien weet iemand dit, ik kan niet echt iets soortgelijks vinden hier.

Bij mijn 2.0T, als ik volgas zo ongeveer boven de 3000 toeren kom, en dan vooral in de 3,4,5 (omdat je dan wat langer doortrekt), lijkt het alsof de auto 'golvend' optrekt. Alsof je een duwtje krijgt en dat-ie dan weer een beetje afzakt. En dan weer een duwtje enz. Voelt helemaal niet als inhouden, maar meer als golvend doortrekken. Bij minder hard gasgeven doet-ie dat niet.

Wat kan dat dan zijn?
2003 Volvo V40 2.0T
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Wegvallen van vermogen op autobaan

Bericht door poeskat »

Beste Volvofanaten,

Heb het volgende probleem aan mijn Volvo V40, 1.8, motor B4184S2, BJ 2002, Benzine, handgeschakeld:

- Tijdens stadsritten geen problemen.
- Als ik de snelweg op ga rijd ik eerst 10-15 minuten 120km/u. Dan komen de problemen. De auto verliest plotseling vermogen. Ik zie eerst de toerenteller teruglopen en merk dat ik langzamer ga. Ik geef gas bij maar de auto reageert niet. Zelfs niet met plankgas.
- Radio, lampjes e.d. blijven aan. Er is geen motormanagementlampje te zien. Ik kan plankgas geven, maar de auto blijft terugzakken. Ik ga naar de vluchtstrook maar vaak krijgt de auto weer vermogen als de toeren onder de 2000 zakken, en ik terugschakel naar de 4. Dan kan ik weer verder rijden zonder problemen.
- Het terugvallen duurt zo’n 30 seconden. Soms valt hij nog een paar keer terug op dezelfde rit. Precies hetzelfde als ervoor. Als ik stil ga staan, loopt de auto mooi stationair.
- Het motormanagement lampje (oranje motorbloklampje) is één keer aangegaan. Heeft een dag en na een nacht aangestaan. Na parkeren was het plotseling weg de volgende dag. Daarna weer talloze keren terugval van motor zonder dat lampje aangaat. Is ook niet meer aan gegaan.

Daarna laten uitlezen bij Volvo Dealer, maar hier kwam ik niet verder mee:

Code ECM-17, Lambdasonde krijgt te arm óf te rijk mengsel in de motor niet terug bijgesteld naar goede waarde, wat motormanagementlampje doet branden.

Mogelijke fouten bij te Rijk mengsel:
- Contact weerstand op stekkers controleren
- Te hoge brandstof druk, controle bij garage
- Lekkende brandstof injectoren
- Verontreinigde olie
- Lambda sonde defect. Voor

Mogelijke fouten bij te Arm mengsel:
- Contact weerstand op stekkers controleren
- Te lage brandstof druk
- Lucht lekkage in het inlaat systeem
- Lekkage in het uitlaat systeem
- Lambda sonde defect

Eigen idee en eigen onderzoek:
- ECM-17 is alleen een code die ontstaat door een ander probleem.
- De gaskleppositiesensor is defect. Maar waarom doet hij het dan wel in stadsverkeer, en alleen terug vermogen op autobaan?
- Luchtmassameter vervuild of defect; is gecheckt maar is goed
- Valse lucht ergens?
- Injectoren lekken: gecheckt maar zie niets bij injectoren, met motor aan en uit niet.
- Waarom alleen wegvallen vermogen als ik op de autobaan zit?
- Noodloop is het niet, gezien de auto helemaal niet meer reageert op gaspedaal, en noodloop wel nog zou moeten reageren tot 50/km per uur.

Mogelijkheden om te testen:
- Met iemand die uitleesapparatuur heeft de autobaan op en realtime uitlezen terwijl de motor terugvalt in vermogen. Weet alleen niet of er codes zullen verschijnen, gezien er ook geen lampje gaat branden.
- Brandstofdruk laten controleren bij garage; kan dat ook tijdens rijden of het voorkomen van probleem?

Graag hulp gewenst.
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Wegvallen van vermogen op autobaan

Bericht door corhog »

vervuild brandstoffilter?
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Wegvallen van vermogen op autobaan

Bericht door Kuip »

Tank trekt vacuum?
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Wegvallen van vermogen op autobaan

Bericht door poeskat »

- Tank vacuum, zou ook problemen leveren in stadsverkeer
- Vervuild brandstoffilter toch ook?
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Wegvallen van vermogen op autobaan

Bericht door corhog »

Filter alleen bij vollast, als je al het vermogen vraagt van de motor, ik hoop dus dat je niet de hele tijd volgas rijd in de stad :P
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Wegvallen van vermogen op autobaan

Bericht door poeskat »

Fijn dat zo snel meedenkt.

Okay, zal brandstoffilter laten checken.

Zou een kapotte koppakking ook de oorzaak kunnen zijn? Zie bruine druppels tegen de binnenkant van mijn koelvloeistofreservoir zitten (Olie?). Auto verbruikt ook plotseling veel meer olie dan normaal. Maar ik weet niet of dat soms plotseling vermogensverlies geeft.

Vanmorgen op de autobaan viel hij terug van 120 naar 80 km/u. Wilde net naar de vluchtstrook gaan, onder het pompend gas geven, toen ik een schok voelde en de auto weer vermogen had. Die schok voel ik trouwens steeds als hij weer verder kan. Ook geprobeerd om gas constant in de zelfde stand te houden......tijdens het wegzakken. Ook dan voel ik plotseling een schok na zo'n 10 seconden en kan ik weer rijden.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Wegvallen van vermogen op autobaan

Bericht door volvoS40 »

Het is een sensor die stuk is, als ik jou was zou ik daar mijn zinnen op zetten ipv radeloos door gokken. Dan ben je volgende week nog bezig.

Omdat je wagen toch vaart mindert schiet hij "wel" in de noodloop om eventuele schade te voorkomen.

Je lambda regelt oa je lucht en benzinetoevoer. Als deze dus dood aan het gaan is, kan je ook deze problemen krijgen.

LMM exact hetzelfde.

Benzinefilter kan je altijd vervangen, hoort bij standaard beurt / onderhoud.

Defect uitlaatsysteem hoor je snel genoeg en pakkingen van in en uitlaat schieten er niet zo snel uit, wederom hoor je dit snel. Wel kan je dat nakijken of je bij koude motor ergens uitlaatgassen ontsnappen.

Verder kan je de brandstofdruk laten meten met een meter.

Olierestanten kunnen ook van de bovenkant van je blok afkomen (carter ontluchting slang) anders achterkant van je blok inspecteren.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Tijden rit op de snelweg wegvallen van vermogen....

Bericht door poeskat »

Heb een vergelijkbaar probleem aan mijn Volvo V40, 1.8, motor B4184S2, BJ 2002, Benzine, handgeschakeld:

- Tijdens stadsritten geen problemen.
- Als ik de snelweg op ga rijd ik eerst 10-15 minuten 120km/u. Dan komen de problemen. De auto verliest plotseling vermogen. Ik zie eerst de toerenteller teruglopen en merk dat ik langzamer ga. Ik geef gas bij maar de auto reageert niet. Zelfs niet met plankgas.
- Radio, lampjes e.d. blijven aan. Er is geen motormanagementlampje te zien. Ik kan plankgas geven, maar de auto blijft terugzakken. Ik ga naar de vluchtstrook maar vaak krijgt de auto weer vermogen als de toeren onder de 2000 zakken, en ik terugschakel naar de 4. Dan kan ik weer verder rijden zonder problemen.
- Het terugvallen duurt zo’n 30 seconden. Soms valt hij nog een paar keer terug op dezelfde rit. Precies hetzelfde als ervoor. Als ik stil ga staan, loopt de auto mooi stationair.
- Het motormanagement lampje (oranje motorbloklampje) is één keer aangegaan. Heeft een dag en na een nacht aangestaan. Na parkeren was het plotseling weg de volgende dag. Daarna weer talloze keren terugval van motor zonder dat lampje aangaat. Is ook niet meer aan gegaan.

Daarna laten uitlezen bij Volvo Dealer, maar hier kwam ik niet verder mee:

Code ECM-17, Lambdasonde krijgt te arm óf te rijk mengsel in de motor niet terug bijgesteld naar goede waarde, wat motormanagementlampje doet branden.

Mogelijke fouten bij te Rijk mengsel:
- Contact weerstand op stekkers controleren
- Te hoge brandstof druk, controle bij garage
- Lekkende brandstof injectoren
- Verontreinigde olie
- Lambda sonde defect. Voor

Mogelijke fouten bij te Arm mengsel:
- Contact weerstand op stekkers controleren
- Te lage brandstof druk
- Lucht lekkage in het inlaat systeem
- Lekkage in het uitlaat systeem
- Lambda sonde defect

Eigen idee en eigen onderzoek:
- ECM-17 is alleen een code die ontstaat door een ander probleem.
- De gaskleppositiesensor is defect. Maar waarom doet hij het dan wel in stadsverkeer, en alleen terug vermogen op autobaan?
- Luchtmassameter (LMM) vervuild of defect; is gecheckt maar is goed schoon, moet voltage nog meten. Hoeveel Volt moet er op een LMM staan?
- Valse lucht ergens?
- Injectoren lekken: gecheckt maar zie niets bij injectoren onder afdekplaat, met motor aan en uit niet.
- Waarom alleen wegvallen vermogen als ik op de autobaan zit?
- Noodloop is het niet, gezien de auto helemaal niet meer reageert op gaspedaal, en noodloop wel nog zou moeten reageren tot 50/km per uur.
- Als ik tijdens het probleem de auto volledig uitschakel, en weer aanzet kan ik weer gasgeven.

Mogelijkheden om te testen:
- Met iemand die uitleesapparatuur heeft de autobaan op en realtime uitlezen terwijl de motor terugvalt in vermogen. Weet alleen niet of er codes zullen verschijnen, gezien er ook geen lampje gaat branden.
- Brandstofdruk laten controleren bij garage; kan dat ook tijdens rijden of het voorkomen van probleem?
Gebruikersavatar
VolvoWierden
Idle
Idle
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Wierden

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door VolvoWierden »

Hey Poeskat, ik ben eigenlijk wel reuze benieuwd of jou probleem nu is opgelost :tumbup
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door poeskat »

Ik had je al privéantwoord gegeven. Ik ga niet alles vervangen om uitsluit diagnose te doen. Veel te duur. Ik ben eerder bezig met alles door meten elektrisch in eerste instantie en dan mechanisch na te kijken. Dit probleem kan liggen aan de volgende dingen:

- gaskleppositiesensor defect
- breuk in kabel naar gaskleppositiesensor
- LMM defect of breuk in kabel
- defecte bobine/injectors of bekabeling
- defecte benzinepomp of relais voor benzinepomp als je auto die heeft (alleen bi-fuel)
- ergens kabelbreuk tussen b.pomp en motor
- vacuumslangen die dicht slaan tijdens hoog belasting of lek zijn
- valse lucht in het systeem

Je spreekt van gaatjes in het gasklephuis die er niet horen te zitten? Heb je hier een foto van? Kan ik eens kijken of ik dezelfde heb.



Verstuurd vanaf mijn arc 10HD met Tapatalk
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door poeskat »

Heb vandaag mijn brandstofpomp doorgemeten: heb genoeg voltage en aarde en voltage; werken goed op weerstand. Vervolgens met backprobe (naalden achter in connector en met klemmetjes van voltmeter meten) gemeten onder rijden met bovenkant pomp vrij gemaakt zodat ik hem kon horen. 60 km gereden, netjes alles op spanning en pomp blijft draaien. En wat denk je..........geen een keer terugval in vermogen #€%&@@%#%€ :(
Kan ik nog niet realtime testen.

Toch ook een symptoom dat ik soms een hele dag kan rijden zonder problemen in vermogen! Lijkt me dan toch echt een elektrisch probleem.

Verstuurd vanaf mijn arc 10HD met Tapatalk
Gebruikersavatar
VolvoWierden
Idle
Idle
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Wierden

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door VolvoWierden »

Het plaatje van mijn gasklephuis.

De zwarte puntjes zijn de gaatjes

Afbeelding
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door poeskat »

Okay. Gezien het gasklephuis een luchtkanaal is en niet mag lekken, omdat je anders direct valse lucht trekt, mogen de gaatjes niet door en door zijn. Als de positie van de klep open staat zouden de gaatjes niet veel uitmaken. Bij gesloten toestand misschien wel. Toch zal het weinig effect hebben. Meestal zitten vacuumlekken in het luchtsysteem in de leidingen. Je kunt in de handel spray kopen om op de leidingen te spuiten, zodat je kan zien waar lekken zitten. Verder denk ik niet dat deze gaatjes de reden zijn van stotteren en inhouden van de motor.

Gezien ik aan de buitenkant van de bezinepomp geen bijzonderheden zie, ga ik in mijn volgende stap de Lambdasondes demonteren en bekijken op sporen van slijtage, en doormeten met een voltimeter op aarde en continuïteit. Als deze goed zijn, moet ik mijn benzinepomp eruit gaan halen en van binnen bekijken. Dit is een lastiger klusje bij mijn auto, gezien je daar eigenlijk speciaal gereedsschap voor nodig hebt voor de plastic ring van doorsnee +-12cm, die over de bovenkant van de pomp geschroefd is. Ik moet de bezinepomp onder de achterbank benaderen.

Nog tips over hoe Lambdasondes te demonteren?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door MarcO »

Veel geduld en kracht. :whistle
Er is een How-To van.
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Tijden rit op de snelweg wegvallen van vermogen....

Bericht door poeskat »

Eindelijk heb ik mijn probleem na twee maanden opgelost :-)

Zie mijn bericht voor storingssymptomen.

Kreeg na het checken van LMM, gaskleppositiesensor, valse lucht, toch het idee dat brandstofpomp niet goed was. Deze is echter in 2009 vervangen! Wat blijkt......

Zit de aardedraad niet meer goed vast gesoldeerd. Hierdoor liep de pomp niet regelmatig ( aan-uit), waardoor de brandstofdrukregelaar doorgaf aan de ECM dat de auto in noodloop moest. Dit gebeurde altijd op de autobaan omdat de auto dan langdurig veel vraag heeft, en er volgens mij iets gebeurd met de pomp. Door de brandstofvraag loopt mijn tank volgens mij vacuüm, waardoor de pomp in elkaar gedrukt wordt (op Engels forum gelezen) doordat bodem van tank omhoog komt. De pomp heeft een veersysteem waardoor dit opgevangen wordt. Echter de connector aan de pomp heeft draden die dan flink bewegen.

Zwarte draad goed vast gesoldeerd en rijdt nu sinds een week zonder problemen.

Ben wel trots dat ik toch zelf heb opgelost, zonder van alles te vervangen. Doe er je voordeel mee.

Let op! Een pas vervangen brandstofpomp bij Volvo vanaf 2000 is geen garantie voor geen problemen. Brandstofpomp blijkt gewoon technisch niet zo goed in elkaar te zitten, wat blijkt uit meerdere fora!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gebruikersavatar
VolvoWierden
Idle
Idle
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Wierden

Stotterend voorwaarts

Bericht door VolvoWierden »

Inmiddels doet de turbo zijn ding en de rest is zo langzamerhand zoals het moet zijn.
Alleen zit ik nu met het volgende....

Bij het stevig wegrijden lijkt het wel alsof hij zich verslikt en na wat horten en stoten gaat hij wel weer verder, maar het zou toch wel fijn zijn als hij vloeiend op snelheid komt.
Dit gebeurd alleen maar bij de ietwat sportievere rijstijl (H)

Alvast voor wat reacties... :tumbup
Gebruikersavatar
VolvoWierden
Idle
Idle
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Wierden

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door VolvoWierden »

inmiddels vervangen..

LMM
Bougies
Bobines + kabels
Gasklephuis is schoongemaakt
TCV vervangen
stappenmotor gereinigd
Storingen gewist en niet meer teruggekomen
O-ringen injectoren
en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn.
Plaats reactie