Pagina 4 van 6

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 08:53
door RikJ
Thanks voor de opheldering Teake. Het is inderdaad zo dat ik geen motorstoringslampje op mijn dashboard krijg, zelfs niet als ik de LMM losgekoppeld heb.

Het probleem van het inhouden is er bij mij nog steeds. Ik wacht even tot mijn sleutelmaat op zijn werk mijn auto kan uitlezen/grafiekjes kan maken. Dan is het probleem waarschijnlijk een stuk makkelijker te lokaliseren.
Hij verwacht over anderhalve week tijd voor mij te hebben bij de garage, dus tot die tijd even rustig aan :sleeping

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: do 01 okt 2015, 14:28
door RikJ
Nou het heeft even geduurd, maar het probleem is eindelijk gevonden! :tumbup
Na er bij verschillende garages mee langs te zijn geweest en de auto te hebben uitgelezen een hele tijd geen problemen/storingen kunnen vinden. Ook heeft de monteur in mijn auto gereden en die merkte niks van een 'vermogensdip', durfde zelfs te stellen dat mijn auto vlot aanvoelde voor slechts 115pk.
Dus ik heb ook nog wel een tijdje aan mezelf zitten twijfelen of het niet gewoon tussen mijn oren zat. Toch vorige week besloten de turbodrukregelaar te gaan vervangen aangezien het me niet lekker zat (LMM had ik al eerder uitgewisseld). En jawel hoor, auto rijdt weer als voorheen.

Het verschil is niet super groot, maar voor mij toch wel duidelijk voelbaar. De auto is vanaf 1800 rpm toch wat scherper op het gas en dat is vooral goed te merken op de snelweg in de vijfde versnelling.

Voor de duidelijkheid: Ik had last van een klein beetje vermogensverlies, waarbij de motor wat logger aanvoelde. Er waren geen storingen te vinden, bij meerdere garages, meerdere keren laten uitlezen.
Voor iemand die niet ervaren heeft hoe het vermogen ook kan zijn, is het eigenlijk niet merkbaar: Motor wordt als goed beoordeeld.

Onderdeeltje kostte €48,80 excl. btw. Wel even opletten dat ze de goede bestellen (ging bij verkeerd). Ik heb uiteindelijk een mailtje gestuurd met een foto van de bestaande turbodrukregelaar en toen ging het ineens wel goed.

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: vr 09 okt 2015, 17:30
door Endewerf
Ik rij al jarenlang met veel plezier in mn V40 1.9D uit 2001. Gekocht met 185K op de teller en nu iets van 320k. De afgelopen tijd houdt de motor ook in, vooral tussen de 100 en 120km per uur. Hij zakt dan als het ware even weg. Daarvoor en daarna geen problemen en de motor loopt ook prima en verbruikt geen olie. Is stabiel en draait fijn. Na de garage geweest en 4 nieuwe gloeispiralen erin. Volgens de garage omdat er niet genoeg druk was, de oude spiralen waren niet goed gemonteerd en daardoor verloor het blok vermogen. Daarna gaan rijden maar helaas na 50km te hebben gereden komt het probleem terug. Maandag heb ik een nieuwe afspraak gemaakt en ik wil graag weten wat we moeten nakijken. Als ik alles optel wat hier op het forum staat:
- 3 kleppige verdeler nakijken
- luchtmassa meter
- slang intercooler
- EGR stekker (los) of klep (smerig)
- turbodruk regelaar

De turbo ziet er vrij smerig uit en is nog nooit vervangen. Lekt geen olie maar in de loop der tijd komt er natuurlijk wel wat vrij. Zijn er nog meer dingen waar we op moet letten. Ze hebben geen verstand van turbo's (en ik ook niet) dus als daar wat mee is dan moet ik naar een specialist...

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: vr 09 okt 2015, 19:03
door dannyw
Gloeispiralen lijkt me wel erg overdreven om te wisselen. Werken alleen tijdens de start, en bij lekkage zou er veel roetafzetting te zien zijn.

Begin eerst eens om de Egr schoon te maken.
Dan eens de vacuumklep vervangen, en als laatste de luchtmassameter. Dat de turbo kapot is lijkt me niet. Dan zou je vooral met optrekken geen vermogen hebben.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: za 14 nov 2015, 11:31
door Endewerf
EGR laten schoonmaken en het lijkt erop dat het nu beter is. Kreeg als tip dat ik wel de motor een keer goed op toeren moet laten komen, zeg maar 4000 touren, om de zaak goed door te blazen.

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: za 14 nov 2015, 12:32
door texaco
Ja hoor, doe ik af en toe eens, bij het oprijden van de autostrade, eens flink optrekken. Moet ook bij een diesel, alles eens goed doorblazen!
EGR is trouwens wel uitgeschakeld (stekker los) bij mij. Maar zou ook eens moeten opkuisen, vettige zooi rond om rond.

Inhouden Volvo v40 1.9 d

Geplaatst: vr 15 jan 2016, 22:30
door volvostefan
Beste forumleden,

Ik zit met het volgende probleem met mijn Volvo v40 1.9 D 115 pk;

Enige tijd geleden had ik vermogen verlies met de auto, turbo kwam pas bij 2000 toeren erin. 2 weken later helemaal geen vermogen/ turbo meer.

Aanvoerslang van de turbo los gehaald en de turbo draaide moeizaam. Deze laten onderzoeken en er zat een schuur in de turbine huis, daarnaast hadden ze veel roetmeting vastgesteld.
De turbo vervangen voor een nieuwe en olie ververst.
Helaas was het probleem niet opgelost helaas.

Vandaag heb ik de egr losgehaald en het inlaatspruitstuk zat helemaal vol met aangekoekte roet.
Dit laten reinigen en alles weer gemonteerd. Opnieuw zonder veel resultaat.

De auto komt nog steeds moeilijk op gang, met de luchtmassameter eraf komt hij eerder op gang en de turbo er goed in.
De auto is ook al uitgelezen. Geen problemen geconstateerd..

Wie kan mij verder helpen??

Alvast heel erg bedankt

Re: Inhouden Volvo v40 1.9 d

Geplaatst: vr 15 jan 2016, 23:08
door Bigdog
Als de egr dicht geroet is, hoe zit het dan met de inlaat, die ook gereinigd ?

Re: Inhouden Volvo v40 1.9 d

Geplaatst: vr 15 jan 2016, 23:35
door volvostefan
Inlaat heb ik er vandaag afgehaald en door een bedrijf laten reinigen omdat die inderdaad aardig dicht zat..

Re: Inhouden Volvo v40 1.9 d

Geplaatst: za 16 jan 2016, 01:19
door dannyw
Ook al eens geprobeerd om de stekker van de luchtmassa meter los te halen? Om zo te kijken of er dan weer pit in zit?

Turbo druk regelaar wil ook wel eens sneuvelen. Deze zit tegen het schutbord gemonteerd.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Inhouden Volvo v40 1.9 d

Geplaatst: za 16 jan 2016, 10:43
door volvostefan
Ja zonder luchtmassameter heeft hij meer pit.

Re: Inhouden Volvo v40 1.9 d

Geplaatst: za 16 jan 2016, 10:55
door dannyw
Dan is ie overleden.

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: za 16 jan 2016, 11:32
door volvostefan
Zojuist de turbodruk regelaar vervangen, helaas zonder resultaat.
De waardes van de LMm waren goed dus lijkt me niet dat dat het probleem is..

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: za 16 jan 2016, 12:38
door texaco
Zou toch even proberen een andere op te steken en even rijden. Als je morgen naar de meeting komt mag je mijnes es proberen, rijd ook een diesel :D

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 11:59
door volvostefan
Texaco, het bleek toch de luchtmassameter te zijn.. Gisteren s40 diesel op de sloop binnengekomen, daar de lmm van overgezet en hij loopt weer als de malle..
Bedankt voor de reacties.

Ik weet niet waar ik deze tip moet plaatsen maar in die s40 zit een keurig zwart lederen interieur. Ook deurpanelen erg netjes. Staat bij Henk van olst in Nunspeet.

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 12:31
door dannyw
zat ik ook aardig in de goede richting, mooi dat ie weer goed loopt.
Heb al vaker gehoord dat uitlezen niets opleverd. Denk dat wanneer er real time wordt uitgelezen de LMM wel naar voren komt.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 13:05
door texaco
Woehoew goed dat hij weer rijdt zoals het hoort!

Verstuurd vanaf mijn slimme telefoon met Tapatalk

Re: D slecht op toeren komen (inhouden)

Geplaatst: di 09 feb 2016, 21:14
door Arjen76
Danny, waar zit deze zekering?
Ik heb nl precies hetzelfde probleem maar kan geen kapotte zekering vinden.

Gr. Arjen

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: wo 10 feb 2016, 03:11
door dannyw
Deze zekering zit in het zekeringkastje onder de motorkap.

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: wo 10 feb 2016, 07:21
door Arjen76
Dan moet ik op zoek naar een andere oorzaak, daar was niets stuk.
Thanx