Pagina 4 van 5

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscilinder verv

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 22:37
door volvoS40
Gooi er als je blieft de olie in die Volvo voorschrijft.... !!!

Heb de v40 2.0T, maar is bij de vorige eigenaar ook bij een beun geweest die "iets" te dikke olie in geknikkerd heeft...
De wagen gaat al vooruit in de eerste versnelling met de koppeling ingetrapt !
Sterker nog... als de wagen koud is, krijgt ie de motor niet eens lekker mee....

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscilinder verv

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 22:42
door wbe
Lijkt mij dat als je de koppeling intrapt de dikte van de olie toch geen invloed heeft op het slippen van de koppeling

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscilinder verv

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 22:56
door volvoS40
Dat zou je denken idd. toch is het over als de motor en bak, warm zijn ;)

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervange

Geplaatst: za 22 nov 2014, 14:59
door volvoS40
het had betrekking op het vervangen van vliegwiel, etc en de olie die ook bij de bak hoort.
:-D

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervange

Geplaatst: di 25 nov 2014, 13:33
door wbe
heb zaterdag de operatie afgerond en alles werkt weer wat de koppeling betreft maar de motor liep eerst wel erg raar de teller gaf +/- 1500 rpm aan maar het was steeds een seconde vol gas en dan weer geen gas heb toen overal wat aan geprutst en na vele malen op nieuw starten was het over en liep hij netjes en geen geklapper meer uit de versnellingsbak :dance

maar ik hoorde de het verstelbarenokkenastandwiel nog wel tikken
nou had mijn vrouw hem gister mee en na 40 km begon hij weer zo raar te doen zij was bijna op bestemming en heeft daar de motor uitgezet.
een half uurtje later weer gestart en geen probleem meer alleen brande het lampje van motorstoring wel weer.

dit lampje brand de laatste tijd wel vaker en ik hoopte dat het vervangen van het vliegwiel dit op zou lossen maar helaas.
ook blijft het service lampje wat langer branden bij het starten.

heb er vanmorgen ook weer met gereden en hij start wel wat moeilijk maar rijd verder prima ook was de nokkenaspoelie nu niet hoorbaar

een heel verhaal maar wat ik wou vragen of het probleem nu van een sensor komt of gewoon eens gereset moet worden of dat dit verband heeft met de nokkenaspolie.

kan resetten trouwens ook zonder dat je naar de dealer moet ? ik hoor wel eens verhalen van de sleutel op een bepaalde stand en dan op een knop drukken en dan weer terug of zoiets maar of dat ook bij een v40 kan heb ik geen idee van

groet watze

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervange

Geplaatst: di 25 nov 2014, 19:58
door maikelv
Ik zou hem eerst eens uitlezen om te zien welke foutcode er naar boven komt voordat je de foutcodes gaat wissen. Er is iets niet helemaal goed en die foutcode kan je op de goede weg brengen :-D

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervange

Geplaatst: za 14 mar 2015, 19:41
door mnuijen
Tja, met dat dubbelmassavliegwiel ben je wel aan de beurt bij vervanging.
Mijn koppeling had het begeven in december en bij demontage bleek het vliegwiel op de grens te zitten voor herinbouw.
Duur onderdeel waardoor de hele veranging >1500 EU uitkwam.

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervange

Geplaatst: do 25 feb 2016, 12:28
door w.rusman
Hoe kom je er achter of je een dubbelmassa vliegwiel hebt of niet ?
Ik kan koppelingsets vinden voor zowel met als zonder, en bestel graag in 1 keer het goede :whistle

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervangen

Geplaatst: do 24 mar 2016, 10:56
door w.rusman
Ik zie op de website van elferink dat alleen de 2.0T en T4 (de turbo modellen dus) een dubbelmassa vliegwiel hebben, dat scheelt weer :tumbup

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervangen

Geplaatst: do 24 mar 2016, 11:45
door ronker
Alleen de latere T4's toch? Dat dacht ik tenminste ergens hier gelezen te hebben :vertag

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervangen

Geplaatst: vr 25 mar 2016, 15:41
door wbe
w.rusman schreef:Ik zie op de website van elferink dat alleen de 2.0T en T4 (de turbo modellen dus) een dubbelmassa vliegwiel hebben, dat scheelt weer :tumbup
Denk dat dat niet helemaal juist is.

Onze v40 is van 2002 en is een kale 2 liter maar heeft wel een dmvliegwiel.

Van buiten af kan ik het niet zien maar als hij echt versleten is hoor je em wel klapperen.

De dealer heeft mij toen verteld dat er een dmvliegwiel op zat en heb toen ook wel een offerte daar aan gevraagd maar kon via internet de originele onderdelen veel goedkoper krijgen dus heb ik daar voor gekozen.

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervangen

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 14:01
door svdheijden
Ik herken veel van de problemen in dit topic wel bij mijn V40 dus zat ik eens wat rond te zoeken naar vliegwielen en koppelingssets. Nu kwam ik hetzelfde dubbelmassa vliegwiel tegen op boglijn.nl en op misterauto.nl. Echter kost het zelfde vliegwiel op boglijn dik 200 euro minder :wtf .
Kan iemand even checken of ik hier iets mis of over het hoofd zie? Qua specs en nummers zijn het exact dezelfde. Volgens misterauto (voor zoverre dat betrouwbaar is...) past deze op mijn auto.

http://www.bogijn.nl/onderdelen/120/vol ... /vliegwiel
http://www.mister-auto.nl/fl/vliegwiel/ ... 80!11.html

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscilinder verv

Geplaatst: ma 01 mei 2017, 22:04
door marcelsmit
volvoS40 schreef: vr 21 nov 2014, 22:37 Gooi er als je blieft de olie in die Volvo voorschrijft.... !!!

Heb de v40 2.0T, maar is bij de vorige eigenaar ook bij een beun geweest die "iets" te dikke olie in geknikkerd heeft...
De wagen gaat al vooruit in de eerste versnelling met de koppeling ingetrapt !
Sterker nog... als de wagen koud is, krijgt ie de motor niet eens lekker mee....
Ik heb er vanmiddag 10w40 ingegooid, er zat nl geen druppel olie meer in :O is dat erg?

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervangen

Geplaatst: ma 01 mei 2017, 22:28
door volvoS40
Ook niet echt best, zolang de bak nu fatsoenlijk werkt is er denk ik weinig aan de hand.

Er blijven altijd wel olieresten achter wat nog een beetje smeert. Ik zou wel even in de gaten houden waarom die leeg is gelopen.

Re: dubbel massa vliegwiel+koppeling+koppelingscil. vervangen

Geplaatst: ma 01 mei 2017, 22:56
door marcelsmit
Oh ik zat dingen over de koppeling te lezen en toen zag ik jouw opmerking over te dikke olie, maar die 10w40 heb ik gewoon in de motor gegooid, niet in de versnellingsbak.

Dubbel massa vliegwiel

Geplaatst: di 26 mar 2019, 12:30
door Liftback77
Beste medeforumleden,

Ik kan wel wat goede raad gebruiken.
Mijn v40 2.0 16v (b4204s2) op lpg van 2003 heeft 375.000kms gelopen. echter zo’n 2 jaar geleden is de motor door mijzelf vervangen door een ander exemplaar met ca. 80.000kms. Tot volle tevredenheid.
Het probleem dat zich volgens mij nu voordoet is het 2 massa vliegwiel dat aan het overlijden is.
Symptomen: soms licht schudden bij stationairloop,heel soms geeft tijdens starten na een lange rit de motor een enorme luide ratel en schudt het blok heftig, tijdens een lange rit waarbij de motor redelijk zwaar belast wordt door rijden met bagage in de bergen bijvoorbeeld zit er constant een irritante onbalans in de aandrijflijn. Dit verdwijnt na intrappen van de koppeling of gewoon gas loslaten. Het gekke is wel dat deze symptomen zich lang niet altijd voordoen. Het valt op dat het eigenlijk alleen voorkomt na lang en intensief gebruik.
Zit ik in de juiste richting te denken met mijn diagnose? De koppeling werkt overigens feilloos.
Aandrijfassen kan natuurlijk ook een oorzaak zijn,maar die zitten er nieuw onder,origineel Volvo, en staat nog geen 10.000kms op.
Als het mijn dubbel massa vliegwiel blijkt te zijn is het dan eventueel een optie om het geheel te vervangen door een vast vliegwiel? Dit vooral uit kostenoverweging. Deze auto hou ik graag aan de praat,maar echt dure investeringen is ie economisch gezien echt niet meer waard.
Ik ben heel benieuwd naar jullie input! Alvast bedankt!

Patrick..

Re: Dubbel massa vliegwiel

Geplaatst: wo 27 mar 2019, 13:25
door EnigmaEll
Zou best eens kunnen, gezien je verhaal.
Assen lijkt vanwege de ervaring inderdaad uitgesloten, maar je weet nooit.
Koppeling is 100% goed?
Ik had namelijk bij mijn 2.0T ook al enige tijd het idee dat de koppeling er aan kwam. Hij slipte dan soms wat door. Maar daarna was het probleem weer maanden weg. Heel vreemd.
Single mass kan ook. Zeker bij een non-turbo zal het niet veel schelen denk ik.

Re: Dubbel massa vliegwiel

Geplaatst: wo 27 mar 2019, 19:48
door folkertalgera
Dubbelmassa vliegwiel is echt duur.

Een half jaar geleden was mijn kopppeling versleten. Garage gaf aan dat de koppeling versleten was en dat ze voor 600 euro er een andere in konden zetten.
Toen de auto open lag belde de garage op en meldde dat het dubbel massa vliegwiel ook vervangen diende te worden was totaal € 1700 kwijt.
Bij mijn Volvo S40 2.0 uit 2003

Re: Dubbel massa vliegwiel

Geplaatst: wo 27 mar 2019, 20:09
door Bandbox
1700 is wel erg veel. Ik was 1100 kwijt met nieuwe koppeling en dubbelmassa vliegwiel.

Re: Alles over vliegwiel (Dual mass flywheel/Dubbel massa vliegw

Geplaatst: do 28 mar 2019, 10:15
door Liftback77
Bedankt voor de reacties!

Even een update.
Ik twijfel inmiddels sterk aan mijn eigen diagnose. Misschien is het niet het vliegwiel,maar iets anders.
Hoewel ik het toch vreemd vind dat de motor zo’n vreemd geratel heeft gegeven en de motor heftig schudde na het starten. Dit is echter 1 of 2 keer gebeurd in 2 jaar. Héél weinig dus,maar even goed hoort het niet.
Gister een rit van 60km heen en 60km terug. Heenweg niets. Geen geluid,geen trilling. Niks. Na ca. 45 min. aan de terugweg begonnen en op ongeveer de helft begon het. Trillen en ratelen. Overduidelijk vanaf links. Nu echter zo hevig dat het lijkt of het wiel erop zit met 4 losse wielmoeren. Echt heftig. Ben ook van de snelweg af gegaan en verder voorzichtig binnendoor naar huis gereden. Met wat ik herken als een volledig verwoeste homokineet.
Thuis gekomen en even vlug een inspectie met een zaklampje gedaan. Het was al laat. Niets te zien. Vrij recente aandrijfas en ashoezen 100% in tact. ?? De auto is zeer recent gekeurd met de complimenten van de keurmeester. Wel ruikt het sterk verbrand. De bak misschien?
Als het de homokineet is vind ik dat ten eerste heel vreemd dat hij zo extreem vlug stuk is,en ik zie er ook een beetje tegenop om nwe te bestellen. Vorige keer veel problemen met de levering van de juiste exemplaren. Kreeg de 3e! Levering pas de goeie. Met de mededeling dat het zeer onduidelijk is welke assen onder deze volvo zitten door de vele wijzigingen die er in de productielooptijd zijn aangebracht in de voorwielophanging.
Vandaag maar eens verder op onderzoek en eea. demonteren. Ik kijk er niet erg naar uit eerlijk gezegd☹️..