Pagina 10 van 19

Distributieriem uitlijning riem is 1mm naar buiten tov motor

Geplaatst: do 21 mar 2013, 00:13
door mauricem
Hallo,

Ik heb een s40 benzine uit 2000 met B4204S2 motor.

Ik heb laatst mijn distributieriem vervangen. Nu valt me op dat de nieuwe riem 1 a 1.5 mm meer naar buiten ( tov de motor ) over de rollen en tandwielen loopt. Hierbij loopt hij nog volledig binnen de nokkenastandwielen maar hij loopt een millimeter over de rand van de geleiderol en spanrol.

Is dit iets om me zorgen over te maken en te corrigeren of kan ik dit veilig zo laten ?

Met vriendelijke groet,

Maurice

Re: Distributieriem uitlijning riem is 1mm naar buiten tov m

Geplaatst: do 21 mar 2013, 08:35
door Roffel-Patje
Daar zou ik niet mee door blijven rijden. Heb je alleen de riem vervangen of ook de spanrollen en de waterpomp?

Re: Distributieriem uitlijning riem is 1mm naar buiten tov m

Geplaatst: do 21 mar 2013, 10:42
door mauricem
De spanrol, geleiderol en waterpomp zijn ook vervangen. Ik heb er Inmiddels een paar honderd kilometer mee gereden en hem ook even richting 7000 toeren gejaagd. Hij blijft precies op deze plaats zitten en er is ook geen slijtage aan de riem te zien.

Re: Distributieriem uitlijning riem is 1mm naar buiten tov m

Geplaatst: do 21 mar 2013, 15:02
door Roffel-Patje
Persoonlijk zou ik daar niet gerust op zijn, en even een expert ernaar laten kijken.

Re: Distributieriem uitlijning riem is 1mm naar buiten tov m

Geplaatst: ma 25 mar 2013, 20:34
door mauricem
Ik heb er een inderdaad een Volvo specialist naar laten kijken. Hij denkt dat het aan de waterpomp zou kunnen liggen. Deze is van Gates. Het zou kunnen dat deze iets afwijkt tov het originele Volvo onderdeel. Zelf had hij wel vaker rare dingen meegemaakt met oem parts voor de distributieriem en zelf gebruikt hij om die reden in elk geval voor de distributieriem alleen originele Volvo onderdelen.

Verder bevestigde hij wat ik denk over doorrijden ermee:
Zolang ik periodiek controleer of de riem niet gaat slijten aan de zijkant en / of niet nog meer naar buiten gaat lopen dan kan ik wel mee doorrijden. Ik denk dat ik dit maar doe want ik heb weinig zin om de waterpomp nog een keer te vervangen waarbij het bovendien niet eens zeker dat een originele pomp het probleem oplost.

Re: Distributieriem uitlijning riem is 1mm naar buiten tov m

Geplaatst: wo 27 mar 2013, 13:45
door Ztmjeroen
Vind het wel een groot risico wat je neemt, er hoeft maar iets fout te gaan met die riem en je kan je blok weggooien. Die waterpomp kost geloof ik 60 euro .... als je dat afweegt tegen het risico als het fout gaat, zou ik hem direct vervangen, maar dat is mijn mening.

ervaring met distri set online bestellen?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 20:59
door monkeymadness
goedenavond,

mijn volvo s40 moet binnenkort een andere distributieriem hebben, dus ik heb een maatje van me gevraagd, die zit op het 850 forum, en daar komen ze vaak op deze website terecht:

http://profiteile.de/

Schijnbaar is Contitech een goed merk, en het is na horen zeggen net zo goed als/beter als een volvo riem. na even te googlen op auto types, kwam ik bij deze set uit die volgens mij op mijn auto moet passen: http://profiteile.de/zahnriemensatz-ct979k1-31?tid=5393

heeft iemand ervaring met het bestellen van distributie riemen als een set via internet? zo ja, van welke website(s)? Ik ben naar mijn lokale volvo dealer/garage geweest, en deze vroegen voor een distributieriem, spanrol en een waterpomp maar liefst 350 euro exclusief montage. en dat moet zeker wel goedkoper kunnen in mijn mening.

ik heb een Volvo s40 uit 1997, met motornummer B4184S

met vriendelijke groet,
Roy

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 22:36
door René
Conti heeft prima setjes, beter dan Gates.
Deze riemen willen nogal eens 'schreeuwen' / piepen. :wall

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w

Geplaatst: di 22 okt 2013, 09:41
door testkees
hoi prima set ! ik had het besteld bij Misterauto over internet voor een mooie prijs, Multi riem verkeerd besteld werd zo zonderkosten omgeruild SUPER !!! en alles was toen zonder verzendkosten :tumbup
de hele service set koste ongeveer 245, waterpomp, dis.riem, multi riem, rollen spanner, int filter, olie filter, bougies :think

Gezicht! Herkenningspunten krukas en nokkenas S40 2003

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 09:31
door mestreech16
Zoals de titel al zegt: Ik ben op zoek naar de herkenningspunten om de distributie op tijd te zetten.
Ik heb gisteren ( met behulp van de nokkenas vastzetbeugel ) het VVT tandwiel vervangen, de ratel is nu gelukkig weg alleen nu staat op de een of andere rare manier het tijdstip toch niet meer goed ( luchtfilter maakt meer lawaai en ik heb minder vermogen, stationair loopt hij wel goed )
Nu weet ik dat de krukas een herkenningspunt heeft tussen de 2 tanden en bij het streepje op het carter.
Nu moet ik alleen nog de nokkenassen goed zetten.
Als de krukas op dit punt staat, hoe staan de nokkenassen dan als je kijkt vanaf de versnellingsbakzijde van het blok? Staan de gleuven dan horizontaal ( zodat je de beugel kan monteren ) of staan deze dan anders?

Alvast bedankt!

Mvg Mestreech 16

Re: Gezicht! Herkenningspunten krukas en nokkenas S40 2003

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 13:30
door volvoS40
Heb je ook bij het loshalen van je riem ook een nieuwe riem erom gelegd ?
Eventueel met spanrollen etc etc ? Of alleen VVT vervangen ?

Als niemand mij voor is, zal ik vanavond kijken naar een afbeelding over afstelling van de assen.

Re: Gezicht! Herkenningspunten krukas en nokkenas S40 2003

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 14:15
door w.rusman
kun je hier iets mee ?
onderaan staan de merktekens voor de nokkenas

http://www.filedropper.com/vvtadjustment

Re: Gezicht! Herkenningspunten krukas en nokkenas S40 2003

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 16:24
door huub1

Re: Gezicht! Herkenningspunten krukas en nokkenas S40 2003

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 17:08
door volvoS40
Ph1 en ph2 zijn anders
Ph1 heeft ook dat hele vvt niet.
En de riem heeft hij al zelfstandig eraf en erop gezet, alleen is daarbij iets mis gegaan.

En ik zag ook al hoe en wat op het Volvo-forum.
[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Gezicht! Herkenningspunten krukas en nokkenas S40 2003

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 20:13
door testkees
mestreech16 schreef:Zoals de titel al zegt: Ik ben op zoek naar de herkenningspunten om de distributie op tijd te zetten.
Ik heb gisteren ( met behulp van de nokkenas vastzetbeugel ) het VVT tandwiel vervangen, de ratel is nu gelukkig weg alleen nu staat op de een of andere rare manier het tijdstip toch niet meer goed ( luchtfilter maakt meer lawaai en ik heb minder vermogen, stationair loopt hij wel goed )
Nu weet ik dat de krukas een herkenningspunt heeft tussen de 2 tanden en bij het streepje op het carter.
Nu moet ik alleen nog de nokkenassen goed zetten.
Als de krukas op dit punt staat, hoe staan de nokkenassen dan als je kijkt vanaf de versnellingsbakzijde van het blok? Staan de gleuven dan horizontaal ( zodat je de beugel kan monteren ) of staan deze dan anders?

Alvast bedankt!

Mvg Mestreech 16
bij de PH 2 modellen de losse plastic kap terugplaatsen daar staan de merktekens op, en op de nokkenas wielen, jammer dat je de vastzetbeugel al los heb, met de nokken as poelie kan je alles op tijd zetten .

Re: Gezicht! Herkenningspunten krukas en nokkenas S40 2003

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 20:37
door testkees
[youtube][/youtube]

kijk naar dit filmpje goed leer momentje :tumbup

suc6

Re: Gezicht! Herkenningspunten krukas en nokkenas S40 2003

Geplaatst: ma 28 okt 2013, 07:33
door mestreech16
Bedankt voor al jullie reacties jongens!
Afgelopen vrijdag nog snel alles nagekeken,
Ik heb eerst de krukas beneden op tijd gezet en daarna gekeken m.b.v. de losse plastic kap terug te plaatsen of de nokkenassen op tijd stonden. De linker ( vanaf de versnellingsbak gezien ) stond niet op tijd ( 1 tandje verkeerd! ) dus ik heb deze op tijd gezet. Ik heb er niet gelijk een nieuwe riem omgelegd omdat ik de riem nog niet binnen had, maar ik heb hem nu binnen en leg hem er binnekort op. Als je weet hoe het moet is het eigenlijk kinderspel, maar omdat er op internet zo veel verschillende informatie te vinden is weet je niet welke informatie juist is en welke niet! Ben er meteen mee naar Parijs gereden en hij liep als een klokje!

Edit: Geweldige youtube video trouwens! Echter bij de S40 zitten de nokjes in de losse plastic kap ietsjes meer naar buiten!

Distributieriem / waterpomp / multiriem vervangen

Geplaatst: vr 07 feb 2014, 10:53
door DanyalV40
Goedemorgen forumleden,

Van mijn V40 1.8 1998 (b4184s Denk ik) is geen onderhoudsgeschiedenis bekend, daarom wil ik graag de distributieriem laten vervangen, via de zoekfunctie op dit forum en google ben ik al wat wijzer geworden maar toch loop ik nog tegen wat vragen aan.

Wat dient er exact vervangen te worden zodat ik weer een paar jaar vooruit kan?
Driem?? :think
Multiriem?? :think
Waterpomp?? :think
Geleiderol?? :think
Spanner?? :think
Nog meer?? :think

Via Carsom en volvoservicevoordeel krijg ik offertes van 470 tot bijna 1000 euro :O :O
Is goedkoop hierbij ook duurkoop, kan ik beter meer betalen voor betere kwaliteit spullen?
Ik kom uit Rotterdam, hebben jullie nog suggesties waar ik de volvo naar toe kan brengen voor het vervangen van de riem?

Of zal ik de onderdelen los kopen en het bij een allround garage laten doen?

Ik weet het niet meer!! :swear

Alvast bedankt voor de reacties!

Re: Distributieriem / waterpomp / multiriem vervangen

Geplaatst: vr 07 feb 2014, 11:35
door daan27
Je haalt van alles los dus ik zou niet te veel besparen en dingen niet doen.

Wat een must is:

Distributie riem
Spanrol
Geleiderol
Waterpomp met pakking en vloeistof.

Optie is het vervangen van de multiriem. Maar zou ik ook gewoon doen. Tenzij die net nieuw is. Je hebt hem immers toch los. Je zal dan rond de €250 aan onderdelen zitten alles bij elkaar. Daarna ben je als je ervaren bent en goed gereedschap hebt 2 tot 2,5 uur bezig.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w

Geplaatst: za 08 feb 2014, 10:31
door volvoS40
Kom je even mee helpen.....
Voor je de hele tering zooi aan de kant hebt (leidingen, steunen en alles los in die krappe ruitme) ben je al 2 uur verder.