Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 10:50
- 12
Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Forumgenoten,
Help! Ik heb wel eens een betere start bij een 'nieuwe' auto gehad, maar vooruit. Ik schreef net al even kort in mijn WDB over het vermoeden van een falende hulpkoppelingscilinder. In de howto van Haporta beschrijft hij mooi dit probleem (komt volledig overeen met het mijne) en van stap tot stap de vervanging. Lijkt te doen, gaan we dus zelf proberen. Maar nu zie ik op Skandix dat voor de M56 bak een compleet andere cilinder geplaatst is. Ik zie verschillende mogelijkheden en prijzen: Klik. Iemand hier ervaring mee, tips of weet je welke verschillen er zitten tussen de drie aangeboden hulpcilinders?? Ik wil dit graag (ook vanwege kosten) zelf doen, maar is het voor deze hulpcilinders ook te doen, of gaat dit anders in z'n werk?!!
Please let me know
Help! Ik heb wel eens een betere start bij een 'nieuwe' auto gehad, maar vooruit. Ik schreef net al even kort in mijn WDB over het vermoeden van een falende hulpkoppelingscilinder. In de howto van Haporta beschrijft hij mooi dit probleem (komt volledig overeen met het mijne) en van stap tot stap de vervanging. Lijkt te doen, gaan we dus zelf proberen. Maar nu zie ik op Skandix dat voor de M56 bak een compleet andere cilinder geplaatst is. Ik zie verschillende mogelijkheden en prijzen: Klik. Iemand hier ervaring mee, tips of weet je welke verschillen er zitten tussen de drie aangeboden hulpcilinders?? Ik wil dit graag (ook vanwege kosten) zelf doen, maar is het voor deze hulpcilinders ook te doen, of gaat dit anders in z'n werk?!!
Please let me know
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 10:50
- 12
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Update: Een dag later is het probleem verholpen!! Ik kan m'n geluk niet op. Uiteindelijk bleek de oplossing simpel en minstens zo belangrijk: kostenloos!
Een goede tip dus voor mensen die met een vergelijkbaar probleem kampen (ik citeer haporta): "Koppeling ontkoppelt slecht, versnellingen blijven 'haken'. Met name schakelen in 1e versnelling en achteruit gaat zwaar.
Bij schakelen in achteruit gaat dit vaak gepaard met een hoop geknars van tandwielen.
Ook zit het aangrijppunt van de koppeling zeer laag."
Vanaf moment van aankoop last van gehad (niet gemerkt bij proefrit), maar probleem verergerde na ongeveer 3000 gereden km's. Na wat speuren op dit forum kwam ik op de hulpkoppelingscilinder uit, zoals eerder beschreven. Omdat het exemplaar van de M56 bak afweek van de beschikbare howto eens wat gaan informeren. En na stoeien met wat collega's kwamen we eigelijk op het volgende: vloeistofniveau en ontluchting....
Voor mij ging een wereld open toen bleek dat de hulpkoppelingscilinder ook functioneert middels de remvloeistof. Dit betekent dus ook dat een niet goed ontlucht systeem kan zorgen voor problemen met koppelen. Met andere woorden: vervang je remmerij dan kan dit leiden tot problemen met je koppeling! En aangezien ik bij aankoop de remslangen voor heb laten vervangen klonk deze oorzaak steeds logischer. Met de ontluchtnippel het systeem ontlucht (how to beschikbaar op forum). Klein puntje van aandacht is dat je het koppelingsgedeelte ontlucht, dus ook de koppeling intrappen, niet de rem.
Proefritje gemaakt en het resultaat is ongelooflijk. Alsof ik een andere auto rijdt. Koppeling pakt weer geleiden op, grijpt halverwege de slag aan en de versnelling vallen weer netjes op hun plek. Niet eerst doodstil staan voor de eerste versnelling en niet eerst naar de 4e om z'n achteruit gangbaar te krijgen...! TOP!!!
Kortom, begin met de makkelijkste en snelste weg; ontluchten. :)
Een goede tip dus voor mensen die met een vergelijkbaar probleem kampen (ik citeer haporta): "Koppeling ontkoppelt slecht, versnellingen blijven 'haken'. Met name schakelen in 1e versnelling en achteruit gaat zwaar.
Bij schakelen in achteruit gaat dit vaak gepaard met een hoop geknars van tandwielen.
Ook zit het aangrijppunt van de koppeling zeer laag."
Vanaf moment van aankoop last van gehad (niet gemerkt bij proefrit), maar probleem verergerde na ongeveer 3000 gereden km's. Na wat speuren op dit forum kwam ik op de hulpkoppelingscilinder uit, zoals eerder beschreven. Omdat het exemplaar van de M56 bak afweek van de beschikbare howto eens wat gaan informeren. En na stoeien met wat collega's kwamen we eigelijk op het volgende: vloeistofniveau en ontluchting....
Voor mij ging een wereld open toen bleek dat de hulpkoppelingscilinder ook functioneert middels de remvloeistof. Dit betekent dus ook dat een niet goed ontlucht systeem kan zorgen voor problemen met koppelen. Met andere woorden: vervang je remmerij dan kan dit leiden tot problemen met je koppeling! En aangezien ik bij aankoop de remslangen voor heb laten vervangen klonk deze oorzaak steeds logischer. Met de ontluchtnippel het systeem ontlucht (how to beschikbaar op forum). Klein puntje van aandacht is dat je het koppelingsgedeelte ontlucht, dus ook de koppeling intrappen, niet de rem.
Proefritje gemaakt en het resultaat is ongelooflijk. Alsof ik een andere auto rijdt. Koppeling pakt weer geleiden op, grijpt halverwege de slag aan en de versnelling vallen weer netjes op hun plek. Niet eerst doodstil staan voor de eerste versnelling en niet eerst naar de 4e om z'n achteruit gangbaar te krijgen...! TOP!!!
Kortom, begin met de makkelijkste en snelste weg; ontluchten. :)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Kerkrade
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Heej top!!
Goed gedaan.
Goed gedaan.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Klinkt goed
Wist ook niet dat de hulpkoppelingscilinder met remolie werkte, goed om te weten.
Wat betreft het ontluchten, met een ABS systeem schijnt dat niet 100% te werken via het pedaal omdat er altijd wat lucht achter blijft in de ABS pomp.
Heb zelf ook al een tijdje last van een te zacht rempedaal, na plaatsen remleidingen en nieuwe remvloeistof is het wat beter geworden maar nog niet zoals het hoort. Pedaal zakt ook wel eens wat weg bij hard remmen en moet best hard duwen om hard/stevig te remmen... en dat met RVS remleidingen, beter maar even terug naar de garage denk ik
Wist ook niet dat de hulpkoppelingscilinder met remolie werkte, goed om te weten.
Wat betreft het ontluchten, met een ABS systeem schijnt dat niet 100% te werken via het pedaal omdat er altijd wat lucht achter blijft in de ABS pomp.
Heb zelf ook al een tijdje last van een te zacht rempedaal, na plaatsen remleidingen en nieuwe remvloeistof is het wat beter geworden maar nog niet zoals het hoort. Pedaal zakt ook wel eens wat weg bij hard remmen en moet best hard duwen om hard/stevig te remmen... en dat met RVS remleidingen, beter maar even terug naar de garage denk ik
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Weet je nu welke hukpkoppelingscylinder er op je M56-bak zit (verschillende modellen op Skandix heb ik pas ook naar zitten kijken)...?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 10:50
- 12
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Nee weet nog steeds niet exact welke de meest logische keuze is. Omdat de ontluchtingsnippel vrij bereikbaar is krijg je niet echt zicht op de hulpkoppelingscilinder.
Hij valt grotendeels in een rubberen pakking, dat is het verschil tussen die van 105 en 119 euro. Die van 119 euro is inclusief een nieuwe rubberen afdichtingskap.
Hij valt grotendeels in een rubberen pakking, dat is het verschil tussen die van 105 en 119 euro. Die van 119 euro is inclusief een nieuwe rubberen afdichtingskap.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 10:50
- 12
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Dat van die ABS pomp zou best kunnen, is mij niet bekend. Ik ga binnenkort toch proberen de remmerij ook nog eens te ontluchten want ik verlang nog iets meer remdruk van het pedaal. We zien wel of het verbetering brengt. Remolie verversen is altijd goed
Succes ermee!
Succes ermee!
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Nou, heb de hulpkoppelingscilinder gelokaliseerd, maar ben er inmiddels achter dat ie bij de turbomodellen IN de versnellingsbak zit. Een vervanging is dus niet zo simpel
De locatie is bij mij (Ph2 turbo) onder de TB-IC-slang en niet in de buurt van het luchtfilter dus:
De locatie is bij mij (Ph2 turbo) onder de TB-IC-slang en niet in de buurt van het luchtfilter dus:
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 10:50
- 12
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
We kijken naar dezelfde cilinder:
Je ziet de onluchtingsnippel keurig zitten, ik zou dat eerst proberen!
Je ziet de onluchtingsnippel keurig zitten, ik zou dat eerst proberen!
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Ja, ga dat zeker eerst doen. Anders pech. Want de versnellingsbak gaat er niet voor onderuit!
Als jij geen turbo hebt, dan klopt Haynes niet. Dan geldt dit voor de M56-bakken. Andere bakken hebben wel een hulpkopp.cil. die vanaf de buitenkant te (de)monteren is.
Als jij geen turbo hebt, dan klopt Haynes niet. Dan geldt dit voor de M56-bakken. Andere bakken hebben wel een hulpkopp.cil. die vanaf de buitenkant te (de)monteren is.
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Zie ook de aanvulling in het How To-topic mbt de hulpkoppelingscilinder:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =34&t=5374
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =34&t=5374
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 10:50
- 12
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Kijk! Mooie informatieve aanvulling. Zo ontdekken we samen nog weer het een en ander
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Heb inmiddels trouwens ook de vloeistof in m'n koppelingssysteem ververst. Kwam wat troep en lucht uit, dus even goed doorgespoeld. Testrit was OK, maar een langere rit deze week zal uit moeten wijzen of het ontkoppelen na een lang stuk op de cruisecontrol nu niet meer zwaar gaat...
- JohanH
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
- 14
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Ik hoop voor je dat dit hiermee opgelost is!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Kerkrade
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Het merendeel heeft de Koppelingscilinder buiten de bak zitten!
Enkele type's hebben ze erbuiten b.v. een GDI .
P.s. jullie hebben het over de koppelingscilinder!
De hulpkoppelingscilinder zit naast de rembekrachtigger,
Net schuin onder de hoofdremcilinder achter het zekeringkastje.
Enkele type's hebben ze erbuiten b.v. een GDI .
P.s. jullie hebben het over de koppelingscilinder!
De hulpkoppelingscilinder zit naast de rembekrachtigger,
Net schuin onder de hoofdremcilinder achter het zekeringkastje.
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Nee, andersom. Aan het remvloeistof reservoir / pedaal zit de hoofdkoppelingscilinder en de hulpkoppelingscilinder zit aan/in de versnellingsbak. Dat geeft VADIS en Haynes ook zo aan.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Kerkrade
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Hmm..
Bij ons op Vida niet.
haha, maar we weten wel wat we ermee bedoelen
Bij ons op Vida niet.
haha, maar we weten wel wat we ermee bedoelen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 10:50
- 12
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Ga ik de onderdelen opzoeken op bijvoorbeeld skandix.de wordt dit onderdeel de slave cilinder.. hulp cilinder dus Anyway.. dat hij bij de meeste varianten in de bak zit is niet echt een voordeel mijns inziens.. Wellicht heeft het wel een positief effect op de levensduur en kunnen we allemaal uit met het slechts verversen en onluchten van het systeem.. Laten we maar van het positieve uitgaan dan.
Ik reed vandaag na 80 km onafgebroken cruise km's op de snelweg (heerlijk toeren trouwens) de afrit af en merk nog steeds wel dat de eerste keer koppelen zwaarder aanvoelt, maar vindt dit niet echt storend. Ik wijt het maar aan een been wat weer even moet 'wennen' na 80 km niets doensdirkx schreef:Testrit was OK, maar een langere rit deze week zal uit moeten wijzen of het ontkoppelen na een lang stuk op de cruisecontrol nu niet meer zwaar gaat...
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Lijkt me inderdaad sterk dat VIDA het omdraait. Maar goed, mijn koppelingspedaal kraakt ook wat. Heb jij dat ook? Dat zou ook in de hoofdkoppelingscilinder kunnen zitten. Die is gelukkig wat eenvoudiger te vervangen, als dat nog 's echt nodig mocht zijn
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 10:50
- 12
Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak
Nee, daar heb ik na alle verhalen of het forum wel op gelet, maar gelukkig nog muisstil! Even afkloppen... :)