Pagina 4 van 7

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 10:44
door sdirkx
Oh, je had het over 150,= dus ik dacht juist dat je een Bosch had genomen. De varianten die ik van Skandix zie zijn juist veel goedkoper... :wtf
Die van Bosche heeft volgens mij alleen niet de juiste stekker (= universeel),
Lijkt me sterk, omdat Bosch ook standaard in Volvo wordt gebruikt.

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 10:58
door kiwi
Dat was inderdaad €150 (incl verzending), maar ook al was het skandix, het was geen universele. Als ik bij Skandix kijk op mijn motor code, heb ik sowieso niet zo veel keuze bij de lambda sensoren...

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 11:06
door sdirkx
Ik heb zelfs gezocht op VIN (of bedoel je dat)? :-D

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 11:27
door kiwi
yups, daar zit je motor code ook weer in mee gebakken :-D

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 12:17
door sdirkx
Ben benieuwd of Wouter de rest van m'n vragen kan beantwoorden. :-D

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 17:30
door Wouter
Welke DTC('s) heb je en welke status intermittend/permanent/foutief signaal/signaal mist/te laag/te hoog?

Lambda sonde front 30616821
Lambda sonde rear voor chassis nr 773028 30617127
Lambda sonde rear na chassis nr 773029 30630131

Long term fuel trim, part load
Measurement range —50– +50 %
The value indicates how much the injection period at part load has been adjusted compared to a reference value.
The value is first updated after the engine has been revved

Long term fuel trim, idle speed
Measurement range –131– +131 ms
The value indicates how much the injection period at idling speed has been adjusted compared to a reference value.
The value is first updated after the engine has been revved up.

Long term fuel trim status
O/L= Open Loop, fuel trim not active
C/L= Closed Loop, fuel trim active

Front heated oxygen sensor (HO2S)
Measurement range 0–5 V
Voltage from the front heated oxygen sensor (HO2S).
Oscillates between 0 and 1 V when fuel trim is activated.

Rear heated oxygen sensor (HO2S)
Measurement range 0–5 V
Voltage from the rear heated oxygen sensor (HO2S).
Oscillates between 0 and 1 V when the three-way catalytic converter (TWC) is cold (<300°C).
Stabilises at 0.2–0.7 V when the three-way catalytic converter (TWC) is at operating temperature (>300°C)

Groetjes Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 19:44
door sdirkx
P0420: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)

Maar ja, dat was ook 1 van de 3 codes die ik had toen je mijn V uitlas. Thermostaat vervangen en deze is teruggekomen vanaf het moment dat ik de standaard cat-back verving door Ferrita.
De aansluiting van de uitlaat lekte, dus ging ik ervan uit dat het daardoor kwam... maar nu heb ik die afgedicht en komt ie weer terug. Het wissen heeft geen zin, want komt meteen weer terug. Dus ga ik me op de sensors richten.

Als ik een plaatje van Phase II (locatie beide stekkers) kan vinden dan kan ik de sensoren meten.

Ik heb overigens al langer (vorige eigenaar) een 100cpi racekat, maar denk niet dat die het kan zijn (is er eentje van en gemonteerd door ET).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deze vragen had ik nog (zie terug):
1) Voor het meten leek me dit plaatje wel handig, maar deze is voor een Phase I? Kwam deze uit VADIS, want dan moet ik 'm voor Phase II (2 sensoren) ook ff zien te vinden. Is namelijk makkelijker dan onder de auto meten.

2)
De connectoren en pinnen zijn hierboven ook genoemd.

De locatie van de connector is achter de motor op "de firewall".

Afbeelding

Connector bracket:
on the firewall in the engine compartment.
From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.
1 Heated oxygen sensor (HO2S) connector
Voor het meten leek me dit plaatje wel handig, maar deze is voor een Phase I? Kwam deze uit VADIS, want dan moet ik 'm voor Phase II (2 sensoren) ook ff zien te vinden. Is namelijk makkelijker dan onder de auto meten :-D

3)
De vaste waarde die de ECU aanhoudt op dat moment is de "Closed loop" regeling en dit is 396 mV.
Ik zat deze zin te lezen, maar volgens mij moet het "open loop" zijn. Dat is de de loop voordat ie actief de sondes gaat gebruiken, wanneer de motor nog niet warm is. Toch? Dit ging namelijk over een situatie met een kapotte sensor.

4) Wat ik verder vreemd vind is dat er Ph1's zijn met alleen een sensor voor de kat. Als er niet een 2e na de kat zit, hou kan dan de werking van de kat worden gemonitord?

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 20:53
door sdirkx
Al gechecked zekering 18: OK.

Verder een foto van de stekkers:

Afbeelding

Heb wel wat proberen te meten qua weerstanden, maar geen idee over welke polen.
VADIS laat dit zien (ook niet echt verhelderend om weke stekkers het nou gaat):

Afbeelding

Ga 's realtime meten met OBD. Kijken hoe zinvolle info dat oplevert... :sleeping

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: do 18 nov 2010, 12:05
door Wouter
Heb je deze informatie al gelezen :

http://www.p0420.com/

Lambda sensor voor
1 rood/zwart 12V zekering 11A/18
2 groen/wit
3 wit/zwart
4 roze

Lambda sensor achter
1 rood/zwart 12V zekering 11A/18
2 paars
3 wit/zwart
4 geel/bruin

Samen met het stuk wat ik eerder heb geschreven zul je realtime metingen moeten doen, om te kijken hoe het systeem functioneert.
Bij garage uitlaat gas meting doen, of deze uit de pas loopt.
Omdat je geen standaard ECU software en geen standaard CAT hebt is de kans groot dat het probleem hier mee te maken heeft, als de sensoren en regelingen goed werken.

Bij de standaard CAT was het volgens jouw bovenstaande verhaal nog goed en met de Ferrita kwam de foutcode.

Veel troubleshoot plezier Wouter (A)

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: do 18 nov 2010, 12:11
door sdirkx
Bij de standaard CAT was het volgens jouw bovenstaande verhaal nog goed en met de Ferrita kwam de foutcode.
Niet helemaal. T/m de cat was het al Ferrita en zo issie getuned, dus dat zou ook geen DTC op mogen leveren. Het toevoegen van een andere cat-back zou theoretisch niks uit mogen maken (2e sensor zit vlak voor de cat-back namelijk).

De grootste kans is de lambda-sensor schat ik toch in (racekat is vrij nieuw en zou geen probleem mogen geven en uitlaatlek heb ik gedicht, maar is toch nog elders mogelijk).

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: do 18 nov 2010, 12:22
door Wouter
Check the realtimedata en:

Lambda sensor voor
1 rood/zwart 12V zekering 11A/18
2 groen/wit
3 wit/zwart
4 roze

Front heated oxygen sensor (HO2S)
Measurement range 0–5 V
Voltage from the front heated oxygen sensor (HO2S).
Oscillates between 0 and 1 V when fuel trim is activated.

Lambda sensor achter
1 rood/zwart 12V zekering 11A/18
2 paars
3 wit/zwart
4 geel/bruin

Rear heated oxygen sensor (HO2S)
Measurement range 0–5 V
Voltage from the rear heated oxygen sensor (HO2S).
Oscillates between 0 and 1 V when the three-way catalytic converter (TWC) is cold (<300°C).
Stabilises at 0.2–0.7 V when the three-way catalytic converter (TWC) is at operating temperature (>300°C)

Groetjes Wouter

Re: Lambda Lampje knippert brandt op dashboard...

Geplaatst: vr 19 nov 2010, 00:58
door twanvz
oh, ik weet al.
weet je wanneer die gaat knipperen? als je accu rot is.. dan gaat ie gegarandeerd knipperen. zeker icm een slechte dynamo.

Re: Lambda Lampje knippert brandt op dashboard...

Geplaatst: vr 19 nov 2010, 07:13
door douwevermeulen
ik herken dit probleem heb er ook af en toe mee te maken
en ik me zorgen maken om een dure lamba sensor
pfffffffffffffff een beetje pakje van mijn hart alleen heeft de auto een nieuwe accu gehad een half jaar geleden dit heeft de garage gedaan voor de aflevering .
nu denk ik persoonlijk dat ie wat aam de licht kant is kan dit er ook mee te maken hebben
of moet ik meer in de richting van een slechte dynamo denken

Re: Lambda Lampje knippert brandt op dashboard...

Geplaatst: vr 19 nov 2010, 08:36
door sdirkx
Kan ook slechte contacten/verbindingen zijn (accu <-> dynamo)... Check die dus ook iig.

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: za 20 nov 2010, 16:49
door sdirkx
Ik weet weer wat meer... lijkt dat de 2e lamda-sensor kapot kapot is.

Gemeten in closed loop (realtime):
sensor 1: 0,07-0,85V
sensor 2: 0,08-0,79V

Ze oscilleren eigenlijk allebei hetzelfde bij een warme motor. Lijkt dus niet echt sprake te zijn van een stabiliserende waarde voor de 2e sensor (hoewel ik de door Wouter opgegeven 0,2-0,7V ook niet echt stabiel vind...?!).

Was deze info van een Phase I?:
Signaal specificatie:
U = oscillates between 0.1 V - 1 V, cold three-way catalytic converter (TWC).
U = fixed value 0.4 V - 0.6 V, hot three-way catalytic converter (TWC).

0,4 tot 0,6V lijkt me meer een stabiele waarde te kunnen zijn.

Dit is ook een mooie bron voor info: http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm

Daar staat:
"The OBD II system monitors converter efficiency by comparing the upstream and downstream oxygen sensor signals. If the converter is doing its job and is reducing the pollutants in the exhaust, the downstream oxygen sensor should show little activity (few lean-to-rich transitions, which are also called "crosscounts"). The sensor's voltage reading should also be fairly steady (not changing up or down), and average 0.45 volts or higher.
If the signal from the downstream oxygen sensor starts to mirror that from the upstream oxygen sensor(s), it means converter efficiency has dropped off and the converter isn't cleaning up the pollutants in the exhaust.
The threshold for setting a diagnostic trouble code (DTC) and turning on the Malfunction Indicator Lamp (MIL) is when emissions are estimated to exceed federal limits by 1.5 times. See Troubleshooting a P0420 Catalyst Code for more info about converter problems.

If converter efficiency had declined to the point where the vehicle may be exceeding the pollution limit, the PCM will turn on the Malfunction Indicator Lamp (MIL) and set a diagnostic trouble code. At that point, additional diagnosis may be needed to confirm the failing converter. If the upstream and downstream O2 sensors are functioning properly and show a drop off in converter efficiency, the converter must be replaced to restore emissions compliance. The vehicle will not pass an OBD II emissions test if there are any converter codes in the PCM."


Klopt inderdaad dat het voltage van de 2e gemirrored' is aan de 1e. Of de racekat werkt niet goed (meer) of de sensor is niet goed meer. Twijfel of ik nu een andere sensor moet aanschaffen in de hoop dat... :sleeping

Ik heb getest met een stationair draaiende auto. Misschien was de kat nog niet warm genoeg geweest om 't stabiele voltage te kunnen zien.

Hier staat nog meer over code p0420:
http://www.aa1car.com/library/p0420_dtc.htm

Wordt wederom vervolgd.

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: zo 21 nov 2010, 08:12
door sdirkx
Niemand anders die ervaring heeft met lambda-sensoren doormeten?

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: zo 21 nov 2010, 14:27
door Wouter
Je zult het echt met realtime data moeten doen, met de meting en het regelgedrag zoals ik eerder heb beschreven.

Voor waarden zijn zeer aktief en de achter waarden langzaam kleine bandbreedte.

Veel succes Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: zo 21 nov 2010, 18:30
door sdirkx
In m'n vorige post stonden al de voltages (realtime gemeten).
Vandaag na een rit van 70km gemeten in grafiekvorm:

Afbeelding

Sensor 2 lijkt me niet heel netjes qua curves, maar ook niet stabiel qua waarde.

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: zo 21 nov 2010, 20:06
door martink
Zoals je zelf al aangeeft moet de 2e sensor rond de 0,4 en 0,6 regelen, wanneer de cat goed werkt. Is je cat kaopt zal hij ong de zelde waardes aangeven dan de voorste. Als is je scoopbeeld zie, is je cat dus kapot.

Re: Lambda sensor vervangen

Geplaatst: zo 21 nov 2010, 20:28
door sdirkx
De sensor kan toch ook niet goed meer zijn? De (race)kat is namelijk nog vrij nieuw (<3 jaar) en geintegreerd in de downpipe, dus zie uberhaupt niet hoe ik die zou moeten vervangen... :swear