Pagina 1 van 1

Advies nodig met onderstel - Uitzoeken onderdelen sport

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 20:17
door JohanH
Aangezien ik plannen heb om op binnenkort mijn onderstel te gaan vervangen, inclusief rubbers en toebehoren, ben ik ook aan het kijken naar de combinatie van veren en schokbrekers.
Ik ben bekend met Bilstein, ik had een set B8 sprint met geperste Apex veren onder mijn Renault 19, super set, fenomenaal rijgedrag, alleen erg stug.

Mijn eerste keuze was oem schokbrekers met lesjofors progressieve verlagingsveren. Zelfde fabrikaat als origineel, maar dan iets meer of dezelfde verlaging als de standaard volvo verlaging.

Maar eigenlijk wil ik ook wel een wat betere handling krijgen. Rob raadde mij Koni geel met Intrax aan. Alleen over Intrax, en ook Apex, etc, lees je toch wel weer wisselende verhalen.
En is Koni eigenlijk niet te stug?

Een schroefset vind ik in verhouding wat te duur worden, het liefste een goeie vaste combinatie. Het gaat niet om super laag te gaan, maar vooral voor beter stuur en weggedrag.

Alle tips, adviezen, etc is welkom. :tumbup

Is het trouwens ook aan te raden om preventief de stabilisator stang mee te vervangen? En is een T4 stabi stang dikker als die van een 1.9D 115pk?
Verder nog eventuele upgrades mogelijk?

Re: Advies nodig met onderstel

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 23:05
door sdirkx
Heb Koni's in m'n schroefset zitten. Het is wel een sportieve demper, maar denk dat de veren (en vooral de hoogte) meer bepalend zijn voor het comfort. Koni is net als Bilstein natuurlijk gewoon een heel goed merk.
Ik vermoed dat de kosten van een set dempers en veren trouwens best richting de prijs van een aardige schroefset gaan hoor (ca. 500,=). Is alleen veren niet een optie? Eibach Prokit -3cm bijvoorbeeld?
Het is maar net wat je budget is natuurlijk. En als je montage, uitlijnen, nieuwe toplagers en evt topmount er bij rekent, dan komen er nog enkele honderden bij :vertag

Re: Advies nodig met onderstel

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 11:29
door JohanH
Zijn topmounts ook nodig dan, en verder nog? En dan bedoel je dus eibach met oem schokbrekers zeker? Dan zou ik voor mij 1e keuze gaan, oem met lesjofors veren.

Of dan idd direct een fk schroefset met koni schokbrekers of direct een kw onderstel... En is het waardevol om rvs te nemen hierin?

Schroefset is wel in 1 keer compleet op toplagers en schotels na geloof ik dan.

Mm lastige keuze.

Re: Advies nodig met onderstel

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 14:27
door devnullT4
Sommige schroefset's zijn compleet incl. topmounts etc, andere weer niet.

OEM met verlagingsveren raad ik zelf af, tenzij icm. de dempers van een sportsline. Anders zijn de veren echt te hard voor de (te zachte) dempers, vooral aan de voorkant zul je dit merken.
De stabilisatorstang van een T4 hangt af van welk onderstel, wederom, die van de sportsline is dikker

Ik heb zelf wel eens zitten kijken naar een BC racing schroefset en wellicht dat die er nog onder komt. Dat of een phase 2 sportsline onderstel

Heb je verdere info mbt. die Lesjofors veren, is dat -2cm zoals ik uit je verhaal opmaak ?

Re: Advies nodig met onderstel

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 15:03
door JohanH
Volvo oem verlaging is die 2 cm, die lesjofors is zelfde fabrikant maar dan 4 cm verlaging. Maar sportline onderstel, dat is dus een flinke verbetering neem ik aan. Zijn daar verder nog andere dingen die ik mee moet nemen? En is die stabilisator stang wel hetzelfde als die van de T4? Dan word de keuze wel wat gemakkelijker. :D

Re: Advies nodig met onderstel

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 15:38
door sdirkx
Devnullt4: Sommige schroefset's zijn compleet incl. topmounts etc, andere weer niet.
De meeste niet. Sommige duurdere zoals KW wel geloof ik.

Re: Advies nodig met onderstel

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 18:06
door devnullT4
JohanH schreef:Volvo oem verlaging is die 2 cm, die lesjofors is zelfde fabrikant maar dan 4 cm verlaging. Maar sportline onderstel, dat is dus een flinke verbetering neem ik aan. Zijn daar verder nog andere dingen die ik mee moet nemen? En is die stabilisator stang wel hetzelfde als die van de T4? Dan word de keuze wel wat gemakkelijker. :D
Er is dus geen "T4 stabilisator stang", die is van verschillende dikte afhankelijk van type onderstel.
Sportsline is wat lager en de dempers hiervan reageren wat sportiever ja, verder durf ik er niks over te claimen want heb er nooit mee gereden. Misschien iemand die zijn ervaring hierover wil delen ? En dan vnl. phase 2 sportsline.

Re: Advies nodig met onderstel

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 18:49
door sdirkx
Ik had geloof ik Comfort, en dat was dus inderdaad... te zacht (A) Zeker voor het vermogen wat ik inmiddels heb.

Re: Advies nodig met onderstel

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 19:03
door JohanH
Ok duidelijk. Ik vroeg dus voor de stabi stang aangezien bij het snelste model van mijn Renault 19, de 16V, deze ook de dikste stang had. Maar dan ga ik mij dus voor een compleet sportsline onderstel met lesjofors progressieve veren.

Iemand een idee hoe ik de juiste onderdeel nummers kan vinden in vadis? Er zijn namelijk 2 soorten, A en B. :P

Re: Advies nodig met onderstel

Geplaatst: vr 23 sep 2011, 23:01
door JohanH
Zo even een kick omhoog, aangezien ik bezig ben geweest met het uitzoeken van het hoe en wat met het onderstel, en inmiddels weet hoe het in elkaar zit. Met dank R.O.B. en dit topic:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... pic#p11946

En info van nnbd met de code van zijn auto.

Nnbd heeft een S40 2002 Europa Sports met code 3AV1AZ.
Ik heb een V40 2003 (MY2004) Europa Nordic met code 4AV2AZ.

Als ik dan verder ga kijken naar de info over de chassis code, dan vermoed ik dat de combinatie van de eerste en het tweede cijfer voor de voorwielophanging te maken heeft met allereerst de gewichtsklasse. Ik heb een V en diesel, dus het zwaarste. Na dit cijfer staat dan de A, dat is dus het comfort onderstel. Sport onderstel zou een C moeten zijn.

Anti roll bar aan de voorzijde is bij allemaal hetzelfde, 19mm.

Dan krijgen we voor de achterophanging weer een cijfer en een letter. Een 1 voor een sedan, en een 2 voor een station, dus in mijn geval. En dan weer de A voor comfort, wat dus de E moet worden. Achter heb ik wel een dunne anti roll bar (13mm vs 16mm van de Sport Edition). IPD heeft een tijd een 19mm anti roll bar gehad, maar die is niet meer leverbaar. Whiteline levert ze nog wel.

Dat dus vanuit de code. Vanuit Vida heb ik al gezien dat de draagarmen anders zijn, geen punt want het vervangen van de rubbers is duurder en meer werk als een compleet nieuwe draagarm. Die ga ik dus ook allemaal vervangen.

Verder lijkt het mij stug als ze andere bouten en moeren en klein spul hebben gebruikt, maar het kan. Iemand die dit eventueel kan bevestigen of kan zeggen wat ik nog meer moet mee vervangen?

Re: Advies nodig met onderstel - Uitzoeken onderdelen sport

Geplaatst: za 03 dec 2011, 20:26
door myalexx
Ik heb een phase 1 T4 met Sport onderstel, het is veel stugger dan een normaal onderstel ( vooral op klinker wegen merk je dat )
Maar ook ik ga ter zijner tijd voor een schroefset omdat dit voor echt sportief gedrag te hoog en te slap is.