Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Dutchaudio
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
4
Model: V40
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz

Bericht door Dutchaudio »

Vandaag van skandix de pakking set binnen en cil kopbouten, helaas hebben ze er 8 geleverd en moeten er 10 zijn. Een email gestuurd, nog geen antwoord die zal morgen komen.
Dutchaudio
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
4
Model: V40
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz

Bericht door Dutchaudio »

Ik heb een vraag ik had al op het forum gelezen dat je met een special tool klepseals kan verwijderen.
Nu kan ik via de genoemde tool nummers niet het gereedschap vinden. Lijkt alsof ze niet meer leverbaar zijn. Iemand een idee? De klepseals zitten volgens mij nog diep onder de klep veren. Of een methode de seals te verwijderen?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz

Bericht door volvoS40 »

Ik denk ook niet dat je onder die nummers de originele tools vind. Volvo zal niet alles vrijgeven.

Ik denk eerder dat je naar imitatie moet kijken of een afgeleide ervan. En dan zal je zien dat er daar veel van zijn.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Dutchaudio
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
4
Model: V40
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz

Bericht door Dutchaudio »

Inderdaad daar is volvo niet hulp aam in. Heb een set gevonden hiermee gaat het lukken.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -tang-set#
Verder als ik de kop demonteer is er kans dat de cilinder liners nu zonder de aandruk spanning vd kop omhoog gaan komen, hier voor maak ik een kokerbalk die tijdelijk over de cilinder liners geplaatst word, met M12 draadeind vast gezet, dan de kop overhalen en terug plaatsen.
Bedankt voor je reactie
Gozah
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 20:04
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1998
Locatie: Rijswijk

Olie bovenop motor

Bericht door Gozah »

Hallo,

Afgelopen Zaterdag heb ik mijn bougies vervangen.
Maar toen ik de plastic kap had weggehaald zag ik een boel olie liggen.

Ik heb totaal geen verstand van auto's, dus ik heb geen idee waar het vandaan kan komen.
Heeft iemand enig idee waar het probleem kan zitten ?

Groet

Afbeelding
bully
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 14:52
3
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Olie bovenop motor

Bericht door bully »

Ik verwacht dat je de olie bijvul dop moet vervangen. Deze sluit waarschijnlijk al een tijdje niet meer goed af.
Zelf ook bij de hand gehad en opgelost met een nieuwe dop.
Een andere optie, mede omdat ik geen olie zie rondom de vuldop, is het zwarte pijpje linksboven van de vuldop. Die kan ook wat dicht zitten.

Succes.
Volvo lpg rijdend vanaf 1994; 245 big nose, p1800s, 460 GLE sportline, v40 ph1, v40 ph2.
Verdere merkhistorie Fiat 128 & 127, Alfa sprint veloce, Ford fiesta xr2, Opel gt junior, Jaguar xj6 s1, Honda civic & crx, Citroën ax, c5, c4 cactus.
Gozah
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 20:04
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1998
Locatie: Rijswijk

Re: Olie bovenop motor

Bericht door Gozah »

Bedankt voor je reactie.

Een lekke vuldop, totaal niet aangedacht :wall
Ik zie olie liggen en denk gelijk het ergste.

Ik ga opzoek naar een dop

Groet
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Olie bovenop motor

Bericht door Bramzel »

Het kan ook zo simpel zijn als gemorste olie die er onder is gelopen. Als het daar eenmaal zit loopt het niet meer weg. Ik zou me er niet al te druk om maken.
len
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 17:41
4
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Len
Locatie: Kaatsheuvel

Re: Olie bovenop motor

Bericht door len »

De oorzaak is in de meeste gevallen het zwarte pijpje. Ik zou mij wel druk maken met de olie daar boven op. Ik heb zelf een V40 - 2.0T onderhanden gehad, waarvan de olie in de bougie gaten terecht was gekomen. :wall Gevolg kan je wel raden!
Gozah
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 20:04
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1998
Locatie: Rijswijk

Re: Olie bovenop motor

Bericht door Gozah »

len schreef: ma 15 mar 2021, 21:12 De oorzaak is in de meeste gevallen het zwarte pijpje. Ik zou mij wel druk maken met de olie daar boven op. Ik heb zelf een V40 - 2.0T onderhanden gehad, waarvan de olie in de bougie gaten terecht was gekomen. :wall Gevolg kan je wel raden!
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wat daar het gevolg van kan zijn.
Ik heb er echt geen verstand van.
Maar met het vervangen van de bougies zag ik inderdaad dat 2 afdichtings rubbers al vervormt zijn door de olie.

Wat is het trouwens voor pijpje en wat kan ik er aan doen om te zorgen dat het geen olie meer lekt ?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Olie bovenop motor

Bericht door MarcO »

Die is van je carterventilatie... check dit topic -> viewtopic.php?f=37&t=9185
Gozah
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 20:04
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1998
Locatie: Rijswijk

Re: Olie bovenop motor

Bericht door Gozah »

MarcO schreef: di 16 mar 2021, 18:00 Die is van je carterventilatie... check dit topic -> viewtopic.php?f=37&t=9185
Zou me na het lezen van dat topic niks verbazen als dat inderdaad het probleem is.
Zeker toen ik las dat het ook het vermogen aardig naar beneden kan halen.
Ik vind de auto namelijk behoorlijk traag, zeker voor een 2 liter motor.
Als ik bv in de 4e versnelling ( automaat 4 bak ) 80 á 90 km rij en verder op wil trekken zonder de kick down te gebruiken, is de auto niet voorruit te branden.

Wel spijtig, want het vervangen van de oliescheidingspot is zeker geen klus die ik zelf kan.
Beter gezegd, vooral het verwijderen van de inlaat en alles wat daarbij komt kijken is voor mij een brug te ver.

Groet
Gebruikersavatar
LarsGroot
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 10:32
6
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Lars

Olie bovenop motor

Bericht door LarsGroot »

Gozah schreef:
MarcO schreef: di 16 mar 2021, 18:00 Die is van je carterventilatie... check dit topic -> viewtopic.php?f=37&t=9185
Zou me na het lezen van dat topic niks verbazen als dat inderdaad het probleem is.
Zeker toen ik las dat het ook het vermogen aardig naar beneden kan halen.
Ik vind de auto namelijk behoorlijk traag, zeker voor een 2 liter motor.
Als ik bv in de 4e versnelling ( automaat 4 bak ) 80 á 90 km rij en verder op wil trekken zonder de kick down te gebruiken, is de auto niet voorruit te branden.

Wel spijtig, want het vervangen van de oliescheidingspot is zeker geen klus die ik zelf kan.
Beter gezegd, vooral het verwijderen van de inlaat en alles wat daarbij komt kijken is voor mij een brug te ver.

Groet
Gelukkig zit je hier op een forum met vele kundige handen die je erbij willen helpen :)
Ik ga die van mij volgende week samen met Bart doen
Volvo V40 1.8l Europa Elegance, MY2001, Phase 2. X40 van de maand April 2018
Volvo V40 2.0T Europa Prestige, MY2004, Phase 3. Volvo van de maand April 2019
Volvo V40 2.0 Limited Sports Edition, MY2004, Phase 3
Volvo V60 2.0 D4 R-Design, MY2016
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Olie bovenop motor

Bericht door volvoS40 »

Uurtje (met kletsen en wat uitleg) anderhalf uurtje en je kan weer naar huis.

Maar.. maak het eerst eens iets schoon.
Eventueel tankdop rubber vervangen.

Kijken of het terug komt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
bully
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 14:52
3
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Olie bovenop motor

Bericht door bully »

Als je de vuldop eraf haalt moet je kijken of de rubber afsluitring helemaal nat is over de volle breedte.
Zo ja loshalen en droog maken met een doek. Ook de binnenkant van de vuldop droog en schoon maken. En de rubberring omgekeerd er in plaatsen.
Dan de dop weer monteren en rijden. Zodra de motor goed op temperatuur is gekomen kun je hem uitzetten en de vuldop nogmaals checken of het helemaal nat langs het rubber.
Zo ja, deze geheel vervangen door een originele dop van volvo. Kost niet veel.
Volvo lpg rijdend vanaf 1994; 245 big nose, p1800s, 460 GLE sportline, v40 ph1, v40 ph2.
Verdere merkhistorie Fiat 128 & 127, Alfa sprint veloce, Ford fiesta xr2, Opel gt junior, Jaguar xj6 s1, Honda civic & crx, Citroën ax, c5, c4 cactus.
bully
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 14:52
3
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Olie bovenop motor

Bericht door bully »

Ook kun je het beste het pijpje controleren of je die kunt "masseren" door er in te knijpen. Kan ook verstopt zitten. Bij warme motor.
Ik heb ook olie in de bougies kamers gehad maar de vonk sloeg niet over. Ik schrok daar toen ook van.
Ik heb het pijpje gemasseerd en uiteindelijk een nieuwe dop gemonteerd, want het rubber was te hard geworden en sloot niet meer goed af en het was over.
Het hoeft niet altijd het ergste te zijn.
Volvo lpg rijdend vanaf 1994; 245 big nose, p1800s, 460 GLE sportline, v40 ph1, v40 ph2.
Verdere merkhistorie Fiat 128 & 127, Alfa sprint veloce, Ford fiesta xr2, Opel gt junior, Jaguar xj6 s1, Honda civic & crx, Citroën ax, c5, c4 cactus.
Gozah
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 20:04
3
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1998
Locatie: Rijswijk

Re: Olie bovenop motor

Bericht door Gozah »

volvoS40 schreef: vr 19 mar 2021, 10:16 Uurtje (met kletsen en wat uitleg) anderhalf uurtje en je kan weer naar huis.

Maar.. maak het eerst eens iets schoon.
Eventueel tankdop rubber vervangen.

Kijken of het terug komt.
Wauw, 1 á 1,5 uur had ik niet verwacht. Respect voor diegene die dat kan :tumbup

Ik zal het eerst eens schoonmaken en een nieuw rubber in de dop plaatsen.
Daarna zoals bully aangaf het pijpje controleren op een verstopping.
Ook zal ik deze week eens de controle met de omgekeerde vuldop of met de latex handschoen doen om te kijken of er druk word opgebouwd.

Bedankt voor het meedenken
V40special
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
13

Re: Olie bovenop motor

Bericht door V40special »

Vuldop zou ik niet gebruiken. Dat is toch net wat te onnauwkeurig. Gewoon inderdaad met een handschoen of een boterhamzakje of iets.
wimophof
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 15 mar 2020, 10:53
4
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Olie bovenop motor

Bericht door wimophof »

Mensen er zijn losse rubberringen te koop,en met een hamer kun je die uitsteeksels op de dop een tikje geven gaat ie wat strakker dicht.en olie op t kleppendeksel schoonmaken en na n week tjekken of t beter lees klaar is :-D .als je ooit op de sloop komt kun je ook even n paar rubbers meepikken na overleg.
BlackSaphire
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
2
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz

Bericht door BlackSaphire »

Ik heb een olielekkage en een koelvloeistoflekkage gehad en motorruimte zit aardig onder de zooi (van onderen vooral, bovenaf zie je eigenlijk niets), nu zegt een maat van me dat dat prima met remmenreiniger schoon te maken is. Is dit zo of kan dat kwaad? Ik heb verschillende veiligheidsbladen van dat spul bekeken, maar de chemische samenstelling verschilt nogal per fabrikant. In sommige zit aceton, dat lijkt me niet zo'n goeie combi met rubbers en plastic, maar het vervliegt ook heel snel. Hoeveel kwaad kan zoiets?

Ik heb ook motorreiniger van motip gevonden, ik hoop te kunnen aannemen dat dat sowieso geschikt is, maar goed, één universeel product wat voor alle auto's van alle bouwjaren veilig is, voelt ook weer als iets te makkelijk. Dus ik vraag het hier maar.

Daarnaast, dit soort middelen zijn sowieso erg ontvettend, en er is in een auto genoeg aan onderdelen dat gesmeerd is en moet blijven, specifieke dingen in de motorruimte om voor uit te kijken?
Plaats reactie