Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Maikel
- Locatie: Sint Oedenrode
Re: wat gebeurt er bij teveel olie in blok
Wat Hans zegt klopt en dat is dus de belangrijkste reden om nooit teveel olie bij te vullen ! Maar 1cm boven de max is geen enkel probleem
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902
Auto van de maand Augustus 2015
Auto van de maand Augustus 2015
-
- Idle
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 21 mei 2015, 23:55
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Beek
Olie op de kleppendeksel
Ik had het al een keer eerder gepost en dacht toen de oplossing te hebben.
waar steeds olie ligt:
(dit was toen ik het ontdekte, het is niet veel maar wel steeds een paar druppels)
er komt ergens olie bij de kleppendeksel naar buiten maar ik kom er maar niet achter waar het vandaan komt, eerst toen ik een topic las over dat gat wat op de kleppendeksel zit dat daar wel eens olie wilt uitkomen.
Heb ik dit netjes afgedopt:
http://i61.tinypic.com/6r7pky.jpg
Maar aangezien er nog steeds olie op de kleppendeksel terecht komt en dit altijd rond de carterventilatie aansluiting op de kleppendeksel ligt. Dacht ik dat het hier misschien uit komt, doordat de PCV niet goed werkt? Druk opbouw en dat het dan de makkelijkste weg zoekt?
Toen heb ik deze truck geprobeerd
Maar komt geen rook uit de oliepeilstok opening, ook blaast die de handschoen niet op maar zoog die hem 2x toe op (vacuüm)
Iemand nog tips?
waar steeds olie ligt:
(dit was toen ik het ontdekte, het is niet veel maar wel steeds een paar druppels)
er komt ergens olie bij de kleppendeksel naar buiten maar ik kom er maar niet achter waar het vandaan komt, eerst toen ik een topic las over dat gat wat op de kleppendeksel zit dat daar wel eens olie wilt uitkomen.
Heb ik dit netjes afgedopt:
http://i61.tinypic.com/6r7pky.jpg
Maar aangezien er nog steeds olie op de kleppendeksel terecht komt en dit altijd rond de carterventilatie aansluiting op de kleppendeksel ligt. Dacht ik dat het hier misschien uit komt, doordat de PCV niet goed werkt? Druk opbouw en dat het dan de makkelijkste weg zoekt?
Toen heb ik deze truck geprobeerd
Maar komt geen rook uit de oliepeilstok opening, ook blaast die de handschoen niet op maar zoog die hem 2x toe op (vacuüm)
Iemand nog tips?
Laatst gewijzigd door JorisLolvo op zo 26 jul 2015, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Olie op de kleppendeksel
Carterventilatie systeem vervangen ?
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 21 mei 2015, 23:55
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Beek
Re: Olie op de kleppendeksel
Toch? ondanks het laatste wat ik typte? (de handschoen niet opblies, maar opzoog)
Kwaad zal het zeker niet kunnen dat klopt, maar zou het wel graag willen uitsluiten.
de auto heeft nu 197 d km ergens gelopen.
Kwaad zal het zeker niet kunnen dat klopt, maar zou het wel graag willen uitsluiten.
de auto heeft nu 197 d km ergens gelopen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
- 8
- Model: 850
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hoogezand
Re: Olie op de kleppendeksel
Rubber van de vuldop vervangen, en klemmetje van de slang ernaast opnieuw vast zetten of nieuw klemmetje op doen
Verstuurd vanaf mijn S50 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn S50 met Tapatalk
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Maikel
- Locatie: Sint Oedenrode
Re: Olie op de kleppendeksel
Komt van je carter ventilatie af.... mijne heeft het ook. Kan hij heel oud mee worden
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902
Auto van de maand Augustus 2015
Auto van de maand Augustus 2015
-
- Idle
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 21 mei 2015, 23:55
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Beek
Re: Olie op de kleppendeksel
Ok duidelijk
En hoe kom je er vanaf hoe maak je het? of is het kwestie van leer er maar mee leven
En hoe kom je er vanaf hoe maak je het? of is het kwestie van leer er maar mee leven
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Olie op de kleppendeksel
Staat in de how to afdeling, carter potje verwijderen Leuke klus, ben je wel even mee zoet
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Maikel
- Locatie: Sint Oedenrode
Re: Olie op de kleppendeksel
Ik maak het niet. Vind het wel prima zo, keertje doekje erlangs is ook geen moeite En bij mij is het maar heel weinig.
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902
Auto van de maand Augustus 2015
Auto van de maand Augustus 2015
-
- Engine off
- Berichten: 23
- Lid geworden op: di 26 jan 2016, 09:09
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Assen
Olielek B4204S2
Hoi allen,
onze pas aangeschafte V40 uit '99 lekt wat druppels olie.
Het komt van verschillende plekken en gebeurt vaak nadat we hebben gereden, (duh!) en als hij stilstaat houdt het na enige tijd op.
Het gebied waar het lekt zit ongeveer 30 cm naast het re-voorwiel.
Ik hou het oliepeil goed in de gaten en dit gaat tot nu toe goed.
Heb de kap al van het distributiesysteem afgehaald. Er zit wat zwarte olie op die ''tandraderwielen'', maar veel lijkt het me niet. De kap zelf lijkt schoon.
Nou ben ik al wat wezen googlen voor olielekkage en middeltjes om het te stoppen. Ik ben dus nog niet naar een garage geweest om de oorzaak te bekijken, geen tijd voor kunnen vinden helaas. Ik weet dat dit het beste is, maar wou toch even jullie mening en advies peilen.
Nou is mijn vraag: Is zo'n middeltje wat om eens te proberen de lekken af te dichten? Wellicht zijn er wat keerringen poreus? Zou het helpen? Misschien dat er wat mensen zijn die er ervaring mee hebben?
Heb al gekeken speciaal op mijn motorcode en kwam bij dit: http://www.easycarparts.nl/volvo/v40-vw ... toevoeging . -->> zie ''OLIEVERLIES-STOP. (9,95)
Graag jullie advies en thnx alvast!
onze pas aangeschafte V40 uit '99 lekt wat druppels olie.
Het komt van verschillende plekken en gebeurt vaak nadat we hebben gereden, (duh!) en als hij stilstaat houdt het na enige tijd op.
Het gebied waar het lekt zit ongeveer 30 cm naast het re-voorwiel.
Ik hou het oliepeil goed in de gaten en dit gaat tot nu toe goed.
Heb de kap al van het distributiesysteem afgehaald. Er zit wat zwarte olie op die ''tandraderwielen'', maar veel lijkt het me niet. De kap zelf lijkt schoon.
Nou ben ik al wat wezen googlen voor olielekkage en middeltjes om het te stoppen. Ik ben dus nog niet naar een garage geweest om de oorzaak te bekijken, geen tijd voor kunnen vinden helaas. Ik weet dat dit het beste is, maar wou toch even jullie mening en advies peilen.
Nou is mijn vraag: Is zo'n middeltje wat om eens te proberen de lekken af te dichten? Wellicht zijn er wat keerringen poreus? Zou het helpen? Misschien dat er wat mensen zijn die er ervaring mee hebben?
Heb al gekeken speciaal op mijn motorcode en kwam bij dit: http://www.easycarparts.nl/volvo/v40-vw ... toevoeging . -->> zie ''OLIEVERLIES-STOP. (9,95)
Graag jullie advies en thnx alvast!
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Olielek B4204S2
Dat soort middelen zijn "lapmiddelen".
"Als" het een afdicht ring is, en ding is verstafd, brood of what effer, is ie gewoon op.
Dan rest 1 ding, en dat is vervangen.
[ Geplaatst met iPhone ]
"Als" het een afdicht ring is, en ding is verstafd, brood of what effer, is ie gewoon op.
Dan rest 1 ding, en dat is vervangen.
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- ronker
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ronald
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Re: Olielek B4204S2
Eens, maar toch kleine kanttekening
Er zijn een paar toevoegingen die verharde rubberafdichtingen weer soepel kunnen maken en dus ook weer zorgen voor een goede afdichting. Oa Forté heeft daar een goedje voor.
Zaken zoals krukaskeerringen (scrabble iemand?) edg kunnen dan echt weer verbeteren, maar inderdaad zaken zoals brosse en ehh verstafde? afdichtingen ga je daar ook niet meer mee redden.
Er zijn een paar toevoegingen die verharde rubberafdichtingen weer soepel kunnen maken en dus ook weer zorgen voor een goede afdichting. Oa Forté heeft daar een goedje voor.
Zaken zoals krukaskeerringen (scrabble iemand?) edg kunnen dan echt weer verbeteren, maar inderdaad zaken zoals brosse en ehh verstafde? afdichtingen ga je daar ook niet meer mee redden.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
-
- Engine off
- Berichten: 23
- Lid geworden op: di 26 jan 2016, 09:09
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Assen
Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.
Hoi allen,
onze V40 2.0 uit 2000 (benzine) lekt olie in de buurt van de distributieriem. (linkerkant motorblok dus als je ervoor staat)
Wat is de beste manier om nu de plek van het lek te vinden? Laatst op de brug bij een lokale uni-garage zat er overal zoveel drek dat het niet te zien was.
Kan ik het blok aan de linkerkant zo schoonspuiten of kom ik in de buurt van elektronica?
Wat zouden jullie adviseren? Ik weet dat er ontvetters zijn, maar kan ik die zo gebruiken bij een wasstraat??
onze V40 2.0 uit 2000 (benzine) lekt olie in de buurt van de distributieriem. (linkerkant motorblok dus als je ervoor staat)
Wat is de beste manier om nu de plek van het lek te vinden? Laatst op de brug bij een lokale uni-garage zat er overal zoveel drek dat het niet te zien was.
Kan ik het blok aan de linkerkant zo schoonspuiten of kom ik in de buurt van elektronica?
Wat zouden jullie adviseren? Ik weet dat er ontvetters zijn, maar kan ik die zo gebruiken bij een wasstraat??
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.
het beste is hem schoonmaken met ontvetter en papier doekjes of keukenpapier, paar rondjes rijden en dan weer kijken of je iets ziet ( wel alles grondig weghalen anders heeft het niet veel nut)
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.
Hogedruk is opzich geen probleem. Dynamo, abs etc wat afschermen. Verder zit daar weinig aan elektronica.
Wel met afgekoelde motor.
Wel met afgekoelde motor.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.
hogedruk kan maar de kans is dan een heel stuk groter dat je ergens water inspuit als dat je het met de tuinslang doet of alleen de olievlekken met ontvetter weghalen.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.
je moet wel met zon ding overweg kunnen natuurlijk
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Even mijn input geven aangaande dit probleem;
op de dashboard meeting kwam ik erachter dat mijn olie retour leiding lekt (blok zijde); ik heb nu ein-de-lijk de tijd gehad om hem te vervangen (ik rij niet veel). Ik had nieuwe pijp, pakking turbo zijde, ringetje motor zijde en 2 maal bouten besteld (inbus, 5mm dacht ik).
Hele middag ervoor uitgetrokken omdat ik wist dat het een rotklus zou worden, maar uiteindelijk in een uurtje gepiept. Je hoeft niets anders los te maken, maar het juiste gereedschap is het halve werk:
1 bout kun je makkelijk bij van onderen, maar de andere heb je een knietje/flexibele koppeling nodig en een +/- 30cm lang verlengstuk van je 1/4 sleutelset. Dikker (1/2 of 3/4) werkt niet, dat is allemaal te dik om ertussen te komen. M.a.w. inbus 5mm / torx 27 (ligt eraan wat er gemonteerd zit) koppeling + knietje + verlengstuk allemaal max 1/4 sleutelset. Dan heb je de meeste ruimte (en genoeg ruimte)
Overigens zijn de bouten die al aanwezig waren torx 27, terwijl de nieuwe bouten inbus 5mm zijn. Ik heb echter de orginele buis en torx bouten gebruikt, omdat torx betrouwbaarder is m.b.t. doldraaien en mijn orginele buis nog mint gaaf was (niet ovaal, nagemeten met schuifmaat). Echter het ringetje was helemaal verweerd en vergaan.
Tip van flip; ik heb eerst een lange 6mm bout gebruikt om de pakking + buis aan de turbo zijde te monteren. Anders valt de pakking er hele tijd tussen uit als je de buis tegen de flens probeert te monteren. Daarna de 'moeilijke' bout vastzetten met een orgineel en dan de lange 6mm eruit en vervangen voor een orgineel.
Zoals gezegd, al met al een uurtje en meeste werk was om de buis op zijn plaats terug te krijgen; het lijkt niet te passen (gaten lijnden niet op), maar beetje pielen en duwen en toen schoot hij op zijn plaats. Je moet zorgen dat hij goed aan de motor zijde in het gat gedrukt zit.
op de dashboard meeting kwam ik erachter dat mijn olie retour leiding lekt (blok zijde); ik heb nu ein-de-lijk de tijd gehad om hem te vervangen (ik rij niet veel). Ik had nieuwe pijp, pakking turbo zijde, ringetje motor zijde en 2 maal bouten besteld (inbus, 5mm dacht ik).
Hele middag ervoor uitgetrokken omdat ik wist dat het een rotklus zou worden, maar uiteindelijk in een uurtje gepiept. Je hoeft niets anders los te maken, maar het juiste gereedschap is het halve werk:
1 bout kun je makkelijk bij van onderen, maar de andere heb je een knietje/flexibele koppeling nodig en een +/- 30cm lang verlengstuk van je 1/4 sleutelset. Dikker (1/2 of 3/4) werkt niet, dat is allemaal te dik om ertussen te komen. M.a.w. inbus 5mm / torx 27 (ligt eraan wat er gemonteerd zit) koppeling + knietje + verlengstuk allemaal max 1/4 sleutelset. Dan heb je de meeste ruimte (en genoeg ruimte)
Overigens zijn de bouten die al aanwezig waren torx 27, terwijl de nieuwe bouten inbus 5mm zijn. Ik heb echter de orginele buis en torx bouten gebruikt, omdat torx betrouwbaarder is m.b.t. doldraaien en mijn orginele buis nog mint gaaf was (niet ovaal, nagemeten met schuifmaat). Echter het ringetje was helemaal verweerd en vergaan.
Tip van flip; ik heb eerst een lange 6mm bout gebruikt om de pakking + buis aan de turbo zijde te monteren. Anders valt de pakking er hele tijd tussen uit als je de buis tegen de flens probeert te monteren. Daarna de 'moeilijke' bout vastzetten met een orgineel en dan de lange 6mm eruit en vervangen voor een orgineel.
Zoals gezegd, al met al een uurtje en meeste werk was om de buis op zijn plaats terug te krijgen; het lijkt niet te passen (gaten lijnden niet op), maar beetje pielen en duwen en toen schoot hij op zijn plaats. Je moet zorgen dat hij goed aan de motor zijde in het gat gedrukt zit.
-
- Engine off
- Berichten: 23
- Lid geworden op: di 26 jan 2016, 09:09
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Assen
Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Hoi,
weet niet of ik mijn vraag hier zo 1,2,3 mag en kan zetten, maar ff het volgende:
Heb hier dus een flesje LeakLock liggen omdat onze V40 uit 2000 dus af en toe wat lekt, ene keer meer dan anders.
Heb gelezen dat je dan 3% van je totale motorolieinhoud moet nemen.
Dat is dus 4.3 liter X 3% is ongeveer 130 ml.
Maar hoe weet ik dat er nou ongeveer 4.3 liter aan olie in het blok zit???
Te meten aan het peil lukt het niet lijkt me.....
Sorry if stupid question......
weet niet of ik mijn vraag hier zo 1,2,3 mag en kan zetten, maar ff het volgende:
Heb hier dus een flesje LeakLock liggen omdat onze V40 uit 2000 dus af en toe wat lekt, ene keer meer dan anders.
Heb gelezen dat je dan 3% van je totale motorolieinhoud moet nemen.
Dat is dus 4.3 liter X 3% is ongeveer 130 ml.
Maar hoe weet ik dat er nou ongeveer 4.3 liter aan olie in het blok zit???
Te meten aan het peil lukt het niet lijkt me.....
Sorry if stupid question......
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Olieinhoud is volgens mij zelfs 5 liter en een beetje.
Maar lekt hij wel motorolie, is het geen bakolie?
En spul om olielekkage tegen te gaan maakt meestal meer kapot dan dat het helpt.
Wat het in de basis doet is de rubber afdichtingen wat zachter maken, dat is een rare manier om olielekkage tegen te gaan.
Ik zou toch eerst kijken waar de lekkage vandaan komt.
Maar lekt hij wel motorolie, is het geen bakolie?
En spul om olielekkage tegen te gaan maakt meestal meer kapot dan dat het helpt.
Wat het in de basis doet is de rubber afdichtingen wat zachter maken, dat is een rare manier om olielekkage tegen te gaan.
Ik zou toch eerst kijken waar de lekkage vandaan komt.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.