t viel mij op dat bij mijn 2002 T4 de temp indicatie op mijn dashboard van koude start binnen 5 min (eigenlijk al binnen 3min) op bedrijfstemperatuur is (middn van de schaal, rond 90 graden).
Bij diagnose rijd je een rondje:
Motor ECU : temperatuur (wordt gemeten bij thermostaat) 90 graden +/- 5 graden ivm openen en sluiten thermostaat.
Instrumenten ECU : temperatuur (wordt gemeten linkerkant motorblok boven versnellingsbak) 100 graden +/- 5 graden ivm openen en sluiten thermostaat.
Groetjes Wouter
Ik vond dat wat snel en bij voelen van de radiator slangen zijn deze nog koud. Na langer rijden worden deze slangen warm zoals je zou verwachten.
Nu heb ik de temp sensor bij de thermostaat losgekoppeld en de fan slaat dan aan (oneindig hoge weerstand is zeer lage temp, en ik begreep dat bij extreme uitersten de fan aanslaat) wat ok lijkt te zijn.
Echter de temp indicatie op mijn dim blijft normaal rond 90 graden met stekker los. Nu begreep ik uit dit topic dat buj een ph1 de temp,voor je dim een andere sensor is, is dat ook voor een ph2?
En is t normaal dat die temperatuur zo snel op bedrijfs temperatuur is? Is er een miniloop van koelvloeistof om de motor zsm op temp te krijgen? En is t logisch dat de ene sensor al heel snel op bedrijfstemp is terwijl de ect bij de thermostaat wss nog geen 30 graden zal meten (slang naar themostaat is niets eens lauw op dat moment).
Alles lijkt verder normaal, blok loopt goed, temp is stabiel, maar t viel me wel op. Na nog geen km op bedrijfstemp had ik nog nooit gezien!