Pagina 21 van 27

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 09:10
door marcelossendrijver
Waar zou dat door kunnen komen, dat er geen druk meer is? Verstopte radiator? Want als de motor koud is, is t koelvloeistof reservoir helemaal gedaald, laat ik hem warm lopen, komt het omhoog. Radiator word ook niet warm.

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 11:00
door MarcO
Nou de waterpomp is dan wel een verdachte. Maar voordat je dingen zomaar los gaat halen kun je beter eerst dingen uitsluiten. Dat de vloeistof uitzet bij warmte is normaal. Is de wagen bij het vervangen van de thermostaat wel goed ontlucht? Maak een slang iets los en bij druk komt het water wel als de pomp goed is.

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 12:42
door marcelossendrijver
Bedankt voor je reply. Ik heb de thermostaat vervangen en de auto daarna met de dop van t koelvloeistof reservoir eraf laten ontluchten. Weet niet hoelang dat moet? Het rare is dat de temp stabiel blijft en opeens omhoog gaat, en dan weer stabiel. Hij blijft schommelen, plus de kachel vol aan op zn heetst doet het niet meer. Wanneer kan je zien dat de waterpomp kapot is?

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 13:12
door ronker
Ik weet niet of dit bij onze auto's speelt maar ik weet van diverse merken, BMW, Alfa, Fiat, enz. dat het schoepenwiel los kan komen te zitten op het asje waardoor er soms wel flow is en soms niet. Daar kan je dit soort klachten van krijgen, soms wel koeling soms niet, wel warmte uit de kachel, soms niet, enz.

Vaak gaat het bij lage toeren nog goed en bij hoger toerental slipt het asje door en valt de flow weg.

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 14:10
door MarcO
Zoals hierboven al gezegd als je pomp niet goed werkt heb je ook geen druk. Druk kun je simpel testen.

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 14:54
door volvov4020t
Als de pomp kapot is komt er uit t zwarte slangetje geen koelw

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 17:48
door marcelossendrijver
Was inderdaad de pomp, meteen riem, en rollen vervangen. Alleen t probleem nu is dat de koelvin door blijft lopen :tumbdown :swear Iemand suggesties?

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: za 23 apr 2016, 13:17
door Hansje
Koelwatersensor, schuin onder het thermostaathuis al vervangen?

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: za 23 apr 2016, 17:21
door marcelossendrijver
Is vervangen ja

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 12:30
door ronker
Gelukkig heb je het probleem gevonden, maar wazig van die koelfan :think

Het is niet toevallig zo dat je airco aanstaat en dat de fan daarom draait? Of blijft ie draaien als de motor uit staat?

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:00
door marcelossendrijver
Ja blijft draaien als de motor uitstaat, net zolang totdat de accu leeg is:(

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:03
door texaco
Die koelfan is gestuurd met een sensor ook, kijk die ffe na.
Thermostatisch contactje geloof ik.

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 23:57
door marcelossendrijver
En waar zit die dan? De sensor aan de bakzijde? Die is pas vervangen. En relais in de zekeringkast?

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: ma 09 mei 2016, 12:40
door Topruler
Even een vraagje tussendoor: Wanneer hoort de koelfan bij de radiateur aan te slaan?

Het valt mij namelijk op dat na een ritje van 35km snelweg als ik dan voor een stoplicht stop vaak de fan begint te draaien. Vrij snel nadat ik gestopt ben. Ook zonder zon en toen het nog 5-10 graden was buiten. Als hij eenmaal aangegaan is gaat hij wel bij rijden weer uit maar springt als ik stop ook weer aan. Als ik parkeer en de motor stop gaat hij wel altijd met de motor uit. Verder voor zover ik weet geen problemen met koeling of verwarming oid. Metertje blijft strak horizontaal staan op het midden.

Bij mijn vorige auto sprong de fan aan bij 90°C. Ik weet niet of dat bij een S40 ook het geval is. In dat geval zit die dan dus veel sneller op de 90°C.

(Ik rij redelijk normaal op de snelweg. Het zijn allemaal 100kmpu snelwegen dus 100-120kmph en allemaal netjes in zijn 5 tussen de 2500-3000 toeren. Met misschien af en toe een uitschieter naar 3000-3500 toeren om in te halen).

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: ma 09 mei 2016, 18:26
door MarcO
WEet je zeker dat het niet de fan is van je airco?
Bij mij weten gaat de fan pas aan bij +/- 100 graden (Bij een T4 in ieder geval). Alles kan natuurlijk na 35km.
Je kan die temperatuur op een simpele manier uitlezen met een OBD2 tool.
Volgens mij zit er geen verschil tussen de wagens.

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: di 10 mei 2016, 08:34
door Topruler
Springt de fan van de airco aan als je de airco niet gebruikt? In dat geval weet ik het niet zeker. Als de airco fan het sowieso niet doet als de airco uitstaat dan weet ik zeker dat het niet de fan van de airco is. Ik gebruik de airco namelijk bijna nooit. Sinds ik hem heb (5-4-2016) heb ik de airco een keer of 6 gebruikt. Dat de fan aanspringt is dagelijks.
MarcO schreef: Bij mij weten gaat de fan pas aan bij +/- 100 graden (Bij een T4 in ieder geval). Alles kan natuurlijk na 35km.
Je kan die temperatuur op een simpele manier uitlezen met een OBD2 tool.
Volgens mij zit er geen verschil tussen de wagens.
Ik kan me haast niet voorstellen dat de motor 100°C is als de fan aanspringt. Of deze motor word heel snel (te) warm. Ik heb het bij geen enkele van mijn auto's gehad dat de fan zo snel aanspringt. Lijkt mij eerder een sensortje/thermostaat die niet goed werkt

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: di 10 mei 2016, 09:41
door dannyw
Thermostaat die dicht blijft staan misschien?
Hierdoor loopt temperatuur op. Maar dit zou dan ook op de meter te zien moeten zijn

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: di 10 mei 2016, 10:59
door Topruler
Als ik wegrij loopt het metertje langzaam naar halverwege. Daar blijft hij strak staan. Is nog nooit boven halverwege gekomen. Maar volgens mij is het geen meter die de temperatuur aangeeft of hij is heel onnauwkeurig. Bij mijn broers Volvo's deden die meters hetzelfde: Met koude motor langzaam van 0 naar halverwege lopen en dan strak onvermurwbaar halverwege blijven staan. Mijn broer zei dat die meters gewoon 3 standen hebben:
0= koud
Halverwege= normaal
Boven halverwege= Er gaat iets niet goed

Maar gezien die meter bij mij ook niet meebeweegt met de temperatuur van mijn motor vermoed ik dat hij gewoon een paar standen heeft of maar een paar temperaturen aangeeft.

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: di 10 mei 2016, 11:48
door svdheijden
Zitten er niet 2 temperatuur-sensoren op? 1 voor de meter, en 1 voor de ecu? Meen dit eens ergens tegen te zijn gekomen... :think

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Geplaatst: di 10 mei 2016, 12:32
door dannyw
Ben niet zo heel bekend met de benzine uitvoeringen, echter op mijn diesel zitten er ook twee op.

Zou dus kunnen dat er 1 sensor kapot is, dit verklaard dan ook het nadragen van de fan bij contact uit.
Deze blijft nadraaien tot de temperatuur gezakt is.