Pagina 23 van 27

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 13:34
door w.rusman
simpelste en goedkoopste onderdeeltje kan je thermostaat wel eens zijn.
Naast dat deze vaak als defect heeft dat hij open blijft staan kan deze namelijk ook dicht blijven staan waardoor je hele radiator en slangen worden buitengesloten van het circuit

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 13:51
door DDC
Net naar de garage geweest, ook daar blijft ie zijn water uitkotsen wat lijkt te duiden op geen circulatie. Koppakking is niet lek, dat konden ze me wel vertellen.

Thermostaat is net vervangen en er ook al even uit geweest om te testen.

Ik zou het liefste inderdaad alles op mijn gemak testen maar heb daar jammer genoeg te weinig tijd voor, vandaar dat ik al snel over vervangen praat.

Morgen eerst nieuwe autotje halen, kan ik in alle rust aan de Volvo werken (nu kom ik thuis om 7, eten, aan de auto werken tot de zon onder is). Daarna de radiateur er maar eens uithalen en alles goed spoelen (hopen dat het daar aan ligt :think :think ), ook handig om een tuin slang in de motor te gooien om alles goed uit te spoelen?

Indien het de radiateur is, nieuwe zoeken, anders wordt het nieuwe riem+waterpomp. Bij garage waar ik was zou het +/- 500 euro kosten, is dat een redelijk bedrag?

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 15:54
door volvoS40
Als je 2e hands haalt (radiator) op een sloop ben je goedkoper uit en het is zelf te doen.

Als je db riem net 50.000 gele vervangen is (met alle rollen neem ik aan) dan alleen een riem en waterpomp.

Afhankelijk van waar je woont kan ik het ook voor je doen. Zit je alleen aan onderdeel kosten en wat hobby kosten :)

Maar 500 euro is ook niet echt gek (voor een garage)

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 16:34
door DDC
Woon zelf in Venlo, niet erg om de hoek. Maar super bedankt voor het aanbod.

Nieuw plan, dit weekend radiator schoonmaken, motor doorspoelen.

Maandag met de B Kadett naar het werk en dinsdag nieuwe distributie MET waterpomp. Dan in de avond de remblokken en veerpoten achter. Dan volgende week maar de blokken voor en hopen er weer X duizend KM tegenaan te kunnen.

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 17:31
door volvoS40
Hmm heb mijn woonplaats nog niet gewijzigd, woon in Tilburg namelijk

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 08:28
door DDC
Radiateur is het niet. Water liep er goed en snel door. Daarna koelvloeistof aangevuld, motor gestart en toen zakte het reservoir pijl ook niet.

Hopen dat het de pomp is, morgen weet ik het

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 12:09
door DDC
Waterpomp was de boosdoener. Hij draaide niet meer, nogal wiedes dat ie te warm wordt.

500 euro lichter, maar een blij man!

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: do 12 jan 2017, 20:56
door marcelossendrijver
Ik heb sinds kort weer probleem met koeling. Door het koude weer lijkt het of de motor niet warm wordt, vooral als ik op de snelweg rij, dan bijft de temp. meter ver in de nul staan. De kachel wordt ook niet warm, beetje lastig als het vriest:(
Wat ik al vervangen heb:
- waterpomp
- temp. sensor
- thermostaat
Iemand een idee?

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: do 12 jan 2017, 20:59
door ronker
Als de temperatuur wel langzaam stijgt als je de auto stationair laat draaien voor een kwartiertje ofzo dan is het 100 procent de thermostaat.

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: do 12 jan 2017, 21:05
door ikbat
Komt er druk in je koelleiding.
En je thermostaat zou je kunnen controleren door hem er uit te halen en in een pannetje water te leggen met water dat tegen de kook aan zit.
Dan zou je moeten zien dat hij open springen.

Dat je kachel in de auto niet warm word is een duidelijk teken dat er geen koelvloeistof door heel je systeem gepompt word.
Vaak een teken ook van een lekke koppakking.

Het kan ook zijn dat er een grote luchtbel in je systeem zit. Heb je je systeem de kans gegeven te ontluchten?

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: do 12 jan 2017, 21:14
door ikbat
Begin maar eens eerst met een koude motor de dop van je koelvloeistof reservoir er af te draaien. Start je motor en laat m dan maar rustig een 10 tot 15 min draaien. Dat hij de kans krijgt om warm te worden. En rond te pompen zonder druk op te bouwen. Je van zal ook aan slaan dan kun je kijken hoe het echt zit met je koelvloeistof peil

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: do 12 jan 2017, 21:40
door texaco
Verwarming aanzetten ook, dat uit dat systeem ook lucht wegkan

Verstuurd vanaf mijn slimme telefoon met Tapatalk

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: do 12 jan 2017, 21:44
door ronker
Onze auto's hebben voor zover ik weet geen kachelkraan, er is continu flow van koelvloeistof door de kachelradiateur en de temperatuur wordt met een luchtklep geregeld. Kachel aan of uit maakt daarom geen verschil bij ontluchten. Bij bijvoorbeeld BMW is het wel een vereiste. :tumbup

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: do 12 jan 2017, 22:18
door texaco
Ah ok, wist ik niet
Laatste keer dat ik koelsysteem ontlucht heb was op men 164

Verstuurd vanaf mijn slimme telefoon met Tapatalk

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: do 12 jan 2017, 22:42
door volvoS40
Er zit wel een ontluchtingsnippel op de dikke buis van radiator naar het blok toe ter hoogte van de versnellingsbak. Wel uitkijken, ding is van plastic

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 08:18
door marcelossendrijver
Top, ga t ontluchten proberen. Zal welgek zijn als t de thermostaat is als deze net vervangen is? Bedankt voor jullie tips:)

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 08:22
door Marnixjee
draai die nippel inderdaad NIET te strak aan gewoon handvast ronddraaien dicht is dicht bij mij ligt ie er namelijk al naast terwijl ik niet heel veel kracht gebruikte, zal wel al half zwak zijn geweest.

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 18:42
door marcelossendrijver
Beste allemaal, ik heb het systeem proberen te ontluchten, auto bij koude motor stationair laten lopen, totdat de fan aanslaat, maar geen verbetering:( Ik heb geen luchtbellen gezien in t reservoir, wel kwam t koelvloeistof omhoog. Wat nu, toch thermostaat vervangen die ik al recentelijk heb vervangen (orig. volvo)

Misschien belangrijk om te weten, ik heb van de zomer op vakantie wel een koelprobleem gehad, zwaar beladen auto de berg op in de file, de temp. liep zo hoog op dat hij vloeistof eruit spuugde bij de reservoirdop. Tijdje stilgestaan om af te laten koelen. Kan dat ook iets te maken hebben met de kachel? Heb toen vaak de kachel voluit gedaan om de temp. van de motor kwijt te kunnen, want die liep steeds op.

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 20:06
door ikbat
Het kunnen eigelijk maar een paar dingen zijn nog.

De pomp
De thermostaat
Een kappotte koppakking
Een blokkage in het koelsysteem

En dat is nu ook een beetje de volgorde van logica

We weten zeker dat de koelvloeistof niet helemaal rond gaat. (Evt wel de kleine ronde maar zeker niet de grote)

De thermostaat is het makkelijkste te controleren.

Haal hem voorzichtig er uit dat je de pakking niet beschadigd en zet een pannetje water op het fornuis.
Laat het net niet koken. En gooi de themostaat er in.
Je ziet hem dan meteen open ploppen als hij werkt.
En haal je hem er uit dan gaat hij langzaam aan dicht.

Is dit het niet. Dan word het echt sleutelen.
En met de waterpomp is het makkelijkste gelijk de distributie aan te pakken.

Een waterpomp gaat gemiddeld net zo lang mee als een distributieriem. Maar ook hier kun je eens pech mee hebben.
Heb zelf ook wel eens gehad dat er 1 met kunststof vinnen weg gesleten was tot de as.

Dan zal er ook niets rond gepompt worden en word je interieur ook niet warm.

De laatste is de mindt voor de hand liggende. Dat is een kappotte koppakking.
Hierbij zou je vaak meer zien, en bij het ontluchten zal dan vaak blijken dat je veel koelvloeistof moet bijvullen, en evt witte rook uit de uitlaat of vocht bij de olie,

Dus ik zou eerst de thermostaat controleren (of het moet zijn dat de distributie al aan de beurt is)

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Geplaatst: zo 22 jan 2017, 20:14
door ikbat
Dat je de kachel vol open hebt gezet, kan absoluut geen kwaad voor de kachel. En daarmee heb je waarschijnlijk meer schade aan je motor voorkomen.

De hoge themperatuur heeft natuurlijk wel effect kunnen hebben op je waterpomp, thermostaat, leidingwerk, radiator en meters.

Het is moeilijk van een afstand te bepalen of het echt oververhit is geweest. Met echte oververhitting komt die koppakking wel weer een stapje na voren