Pagina 2 van 5

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: za 30 jan 2010, 22:29
door Dimitri
Kijk daar hebben we wat aan Wouter :tumbup Mooi wark :tumbup :tumbup

En het is idd normaal dat bibberen/stoten/schokken van je rempedaal das gewoon je ABS die ingrijpt op glad wegdek. Zeker op sneeuw of ijs.

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: za 30 jan 2010, 22:50
door Speed
Haha ja, de eerste keer dat ik met een ABS auto op een besneeuwd wegdek doorremde schrok ik me het apenzuur.. dacht dat de steekas eronder uit kwam ofzo :P

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: za 30 jan 2010, 23:04
door Dimitri
Hahahaha mooi he Speed dat ABS :tumbup

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: za 30 jan 2010, 23:47
door Speed
Haha, ja dat was met mijn Ford Escortje.. was al aardig roestig en koste een drol en 3 knikkers, dus ik dacht dat het einde oefening was :P

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 10:21
door leemburg
En als je vast zit in de sneeuw dan kan je beter die tractioncontrol even uitzetten hebben ze mij altijd geleerd. Is dat inderdaad zo?

En ja ik schrok me ook het apezuur tot ik voor het eerst "slipte" met abs. Mijn pa lachte zich dood toen hij mijn angstzweet bijna kon ruiken. (was zijn auto)

koste een drol en 3 knikkers
HA aha ha mooi uitdrukking.

ik zeg altijd: "was voor een frikandellen-prijs"

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 11:42
door Speed
Haha! naja zelfs de prijs van een frikandel was nog duur voor dat ding :P

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 11:45
door Volvo knuppel
Het kan nog gekker, ik was een poosje in de veronderstelling dat me abs het niet deed.
Toen vertelde men me dat ik gewoon niet hard genoeg trapte en er veel grip was.
Gisteravond in Duitsland nader ik een kruising, daar lag ijs.. Lang leven abs en winterbanden.. ik stond nog op tijd stil.

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 12:44
door roy
hahahaha wat een humor hier

maar toen ABS net uit was gebeurden er relatief veel ongelukken door omdat de mensen zich dood(hahaha)schroken van het kabaal en rare gevoel in hun rempedaal ze lieten het pedaal los met alle gevolgen van dien
dus bij sneeuw en ijs testen dat ding en je het gevoel eigen maken zodat je bij een evt noodzaak je remt en je niet dood schrikt

groet Roy

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 13:08
door Wouter
leemburg schreef:En als je vast zit in de sneeuw dan kan je beter die tractioncontrol even uitzetten hebben ze mij altijd geleerd. Is dat inderdaad zo?
Het is beter om dan de tweede of zelfs de derde versnelling dan te gebruiken.

Groetjes Wouter

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 13:59
door schaefer
weet iemand dat ABS op sneeuw/ijs de remweg zelfs verlengt? Op droog wegdek verkort abs de remweg aanzienlijk, maar op sneeuw en ijs wordt de remweg hierdoor verlengd. De snelste manier om op sneeuw/ijs te stoppen is remmen tot de abs ingrijpt en 't pedaal iets op laten komen zodat de abs net niet meer ingrijpt. Probeer 't maar eens voorzichtig uit op een verlaten stuk besneeuwde weg.

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 14:41
door leemburg
schaefer schreef: De snelste manier om op sneeuw/ijs te stoppen is remmen tot de abs ingrijpt en 't pedaal iets op laten komen zodat de abs net niet meer ingrijpt. Probeer 't maar eens voorzichtig uit op een verlaten stuk besneeuwde weg.

Damn je wordt bedankt. Nu is mijn bumber is naar de k.l.o.t.e. :tumbup




(geintje)

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 19:49
door Volvo knuppel
Ijs, zomerbanden volledige slip.. Ja.
Ijs, winterbanden... Nee nog wat grip.

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 08:23
door Dodo-tje
@ Wouter, best grappig, toen we de nieuwe V40 net hadden (eind december vorig jaar) zag ik het fenomeen DSA voor het eerst. Dus toen het glad was dacht ik, nou dan die maar aanzetten.
Knopje indrukken, niks
Knopje nogmaals indrukken, weer niks
Knopje langer indrukken, hey er gaat een lampje aan...

hhhmm, heb ik `m nou juist aan of uit gezet...
Boekje erbij, en inderdaad, hij staat standaard aan, nu is ie uit!! :P :vertag

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 16:48
door Wouter
Klopt, DSA staat standaard aan.

Groetjes Wouter

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: di 02 feb 2010, 20:55
door Tijs
@Wouter.

Als ik dit verhaal over DSA zo lees, begrijp ik niet dat het niet achteraf in te bouwen is (aldus de Dealer).
Je zou zeggen dat het maar een module is, die de info van de ABS sensoren gebruikt en de ECU aanstuurt voor koppel vermindering.
Vreemd verhaal, of er zitten toch stiekem meer haken en ogen aan.
Wellicht toch de moeite om eens over door zoeken.

Mijn 2,0T is (zeker na de tuning) behoorlijk zoekerig met hard (volgas) accellereren, ook bij gladheid icm de automaat slipt hij graag en al vlug door.

Gr Tijs

Re: Traction Control met gladheid

Geplaatst: wo 03 feb 2010, 00:11
door Wouter
Het DSA systeem ziet er als volgt uit :
Afbeelding
Ik weet niet of het achteraf als nog ingebouwd kan worden, veel is het niet.
-DSA ECU
-DSA schakelaar
-DSA lampje intrumentenpaneel
-Bedrading

Groetjes Wouter

DSA, nuttig of niet?

Geplaatst: ma 29 nov 2010, 10:07
door Doeke Dobma
In mijn zoektocht naar een 'phase 3' S/V40 zie ik soms auto's die geen DSA hebben. Soms zijn deze auto's qua uitrusting en aanbieding wel erg interessant. Mijn vraag is, mis ik iets als ik geen DSA heb? Is DSA echt de moeite waard?
Ik heb al eens gelezen dat DSA in winterse omstandigheden beter uit kan staan, klopt dat?

Re: DSA, nuttig of niet?

Geplaatst: ma 29 nov 2010, 10:14
door krismazur
DSA is gewoon TC (traction Control) princiepe is hetzelfde maar werk beetje anders.
Dus ligt eraan of je het nodig hebt. Autos genoeg zonder DSA(TC) die in de winter tijden op de weg blijven.

Re: DSA, nuttig of niet?

Geplaatst: ma 29 nov 2010, 10:24
door devnullT4
heb momenten meegemaakt dat de situatie een stuk veiliger was doordat DSA geactiveerd werd. Denk aan Duitsland ineens een dikke laag sneeuw op de snelweg. Verder vind ik het persoonlijk wel fijn dat de DSA bij plankgas met een T4 er toch voor zorgt dat er niet al te rare dingen gebeuren.

Zie het lampje weleens flink knipperen, maar omdat ie eigenlijk nooit uitstaat (je moet 'm elke rit expliciet uit zetten) weet ik niet wat de auto eaxct zou doen zonder. Kan me d'r wel iets bij voorstellen dus hou ik 'm maar aan :-D

Re: DSA, nuttig of niet?

Geplaatst: ma 29 nov 2010, 11:44
door MarcO
Volgens mij voorkomt dit systeem dan je linker wiel harder gaat spinnen dan je rechterwiel en houdt dan vermogen in.
Dit wil niet zeggen dat de auto niet meer kan slippen :-D