Pagina 1 van 1

Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: di 20 dec 2011, 12:35
door ChrisV40
Op het eind van de modellen van de X40 is Volvo afgestapt van de gebruikelijke hydraulische kleppen in benzine motoren. Hydraulische kleppen stellen zichzelf automatisch en de nieuwere motoren met "vaste kleppen" doen dat dus niet. Dit heeft mogelijk invloed op de klepspeling.

De klepspeling is heel belangrijk voor het goed functioneren van de motor. Is de speling te krap dan kan de klep niet goed sluiten. Dit geeft compressieverlies maar ook kan de klep zijn warmte niet meer goed kwijt aan de cylinderkop waardoor de klep kan verbranden met hoge reparatie kosten als gevolg.

Image
(Deze foto is gewoon van internet gejat trouwens, is niet mijn blok)

Toch zie ik in het onderhouds schema het klepstellen niet opgenomen. Mijn auto is nu 200.000 kilometer oud, maar voor zover ik weet zijn de kleppen nog nooit gesteld.

Mijn vraag is dus… Heeft iemand van de laatste generatie benzine (en gas) motoren zijn of haar kleppen wel eens laten stellen? Of heeft iemand wel eens problemen gehad door niet goed gestelde kleppen?

Het stellen van de kleppen is namelijk een hele onderneming. Het stellen zelf valt op zich nog wel mee, maar je moet de halve motor uitbouwen om er überhaupt bij te komen. Dus de loonkosten zijn nogal hoog. Niet echt een handig ontwerp ook als je regelmatig de kleppen moet controleren. Dus ik vraag me dan ook af of het wel de bedoeling is dat ze regelmatig gecontroleerd en gesteld moeten worden. In het blok zitten ook geen inspectiegaatjes om met een voeler de klepspeling te kunnen controleren.

Wat zijn jullie ervaringen met niet hydraulische kleppen in onze Volvo’s?

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: di 20 dec 2011, 20:28
door ChrisV40
Niemand die wel eens aan zijn of haar kleppen heeft zitten rommelen? :-D

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: di 20 dec 2011, 20:41
door volvoS40
ChrisV40 schreef:Niemand die eens aan zijn kleppen heeft zitten rommelen? :-D
Je moest eens weten !
Alhoewel... dat wil je ook liever niet :P

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: di 20 dec 2011, 21:09
door ChrisV40
volvoS40 schreef:Je moest eens weten !
Alhoewel... dat wil je ook liever niet :P
Kunnen we er met z'n allen iets van leren? Of tenminste hartelijk om lachen? :-D :jerry

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: wo 21 dec 2011, 20:32
door w.rusman
ik moest vandaag even langs de dealer voor schakelbusjes en ruitensproeiertjes, dus heb meteen maar eens gevraagd wat ze rekenen voor kleppen stellen.

Hij wist niet zo uit het hoofd of mijn 1.6 hydraulische klepstoters had of niet, maar over het algemeen kwam het stellen op ongeveer €64,- per klep (dus x16) :O

Hij gaf tevens aan dat ze kleppen niet vaak stellen, ook niet bij lpg modellen...
Alleen als er bijgeluiden of problemen zijn doen ze er wat mee... :think

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: wo 21 dec 2011, 22:28
door Wouter
Het is geen voorgeschreven onderhoud check.

Valve clearance:
Intake valve 0.15-0.45 mm
Exhaust valve 0.35-0.60 mm

Note! Carry out this check with the engine at room temperature.

Dit zijn de inspectie gaten, achter de bouten:
Image

Afstellen is een ander verhaal, namelijk nieuwe cups (ping) :vertag

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: do 22 dec 2011, 10:02
door ChrisV40
Laatst bij de 180.000 km beurt heb ik er specifiek om gevraagd om de klepspeling te checken middels inspectiegaatjes. Volgens de monteur (dealer Groningen) zitten die gaatjes er niet in bij mijn blok (2.0T uit 2004). Die gaatjes heeft hij me wel laten zien in een ander blok dat daar lag, maar hij verzekerde mij dat ze niet in mijn blok zitten.

Eerder heb ik dezelfde vraag gesteld bij de 160.000 km beurt (dealer in Drachten) en die zeiden dat ze het wel gechecked hebben middels inspectiegaatjes.

Is in Vadis na te gaan of die gaatjes er nou wel of niet in zitten? :wtf

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: do 22 dec 2011, 18:50
door Wouter
Makkelijkste is toch even de kap eraf en zelf checken.

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: za 24 dec 2011, 11:29
door ChrisV40
Misschien moet ik dat maar eens doen dan. Verder maak ik me er maar niet te veel zorgen om. Als het echt kritisch was om regelmatig te stellen dan had het vast in het onderhouds schema gezeten.

Verder niemand die hier wel eens mee te maken heeft gehad? :think

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 17:05
door joris2010
HOi
Weet iemand of mijn 1.8 benzine v40 uit 2001 zelfstellende kleppen heeft?
Gr
Joris

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 19:55
door volvoS40
joris2010 schreef:HOi
Weet iemand of mijn 1.8 benzine v40 uit 2001 zelfstellende kleppen heeft?
Gr
Joris
als jij je profiel dan eens zou willen invullen met de motorcode etc etc. dan kunnen we daar wat beter antwoord op geven.

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 20:50
door René
En je zou ( bijna 2 jaar geleden :sleeping ) foto's plaatsen. :tumbdown
joris2010 schreef:zal even wat foto's gaan schieten..

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 21:09
door jdeleur
Nou Rene jij hebt wel een mega geheugen haha...

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 21:10
door sdirkx
Wouter schreef:Het is geen voorgeschreven onderhoud check.

Valve clearance:
Intake valve 0.15-0.45 mm
Exhaust valve 0.35-0.60 mm

Note! Carry out this check with the engine at room temperature.

Dit zijn de inspectie gaten, achter de bouten:
[ Afbeelding ]

Afstellen is een ander verhaal, namelijk nieuwe cups (ping) :vertag
Moet ook 's checken of ik die inspectiegaten heb. En ben dan wel benieuwd hoe je zelf de speling checkt. Zegt VADIS daar iets over?

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: wo 18 jul 2012, 11:53
door Bart82
Mijn V40 op gas houdt de laatste tijd in bij accelereren. Met een toevoeging in de benzine gaat het beter, maar toch niet helemaal soepel. Het rijdt stotterig bij optrekken. Als ik alleen op benzine rijd begint ie bij optrekken vanaf 0 ook al wat te stotteren. Net of er niet genoeg toevoer is van brandstof naar de cilinders. Bij starten (koude motor) hetzelfde af en toe. Daarbij zit er een vreemd soort ruis in het motorgeluid.

Diverse mensen in mijn omgeving geven aan dat de kleppen dan misschien niet meer goed staan afgesteld. Klopt dit? En zo ja,...

Wie heeft hier ervaring mee, en wil de kleppen van mijn V checken en evt. afstellen? Ik wil wel assisteren en leren hoe het gaat.

Mocht het aan iets anders liggen (gasverdeler bijv. wat ik niet hoop), dan hoor ik het natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Bart Jan

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: wo 18 jul 2012, 13:29
door RichardV40
wat voor lpg inst? verdeler reinigen kan geen kwaad

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: wo 18 jul 2012, 14:29
door Bart82
Het is een Bi-fuel auto, dus ik ga er een beetje vanuit dat de hele gasinstallatie dan een ontwerp is van Volvo...

Re: Kleppen stellen B & G (Niet hydraulische kleppen)

Geplaatst: di 10 dec 2013, 21:31
door Telegraphroad
Bart82 schreef:Het is een Bi-fuel auto, dus ik ga er een beetje vanuit dat de hele gasinstallatie dan een ontwerp is van Volvo...
De bi-fuel motoren hebben klep stoters en kunnen niet afsteld worden met afstelplaatjes...
bij 235dkm is de klepspeling gecontroleerd door de dealer. een klep had een iets grotere afwijking maar viel ruim binnen specificaties.

Naar mijn mening is de bi-fuel installatie wel storingsgevoelig zeker de verdamper en de verdeler kunnen voor problemen zorgen.

Overigens de klachten die je hier uit kunnen ook heef goed met onsteking te maken hebben,
bij mij waren de bougies aan vervanging toe en bleek een bobine te lekken. netjes laten vervangen en geen problemen meer.

arnold