Pagina 1 van 2

Alles over de katalysator (bv welke?, rammelt enz

Geplaatst: zo 24 jul 2011, 09:02
door madnessmark
Hallo heren(en dames)

ik heb bij Tosun gezien dat mijn katalysator kapot is van binnen :tumbdown ,nou ben ik aan het rond neuzen en kan ik bij Winparts kiezen uit 2 types.....geen obd en wel obdhttp://www.winparts.nl/19
hoe kom ik erachter welke eronder moet?

Re: katalysator....welke?

Geplaatst: zo 24 jul 2011, 09:07
door sdirkx
De link komt niet echt uit bij Volvo-onderdelen, maar met OBD verwacht ik dat er aansluiting voor de lambdasonde in zit. Als je die eentje na de kat dan moet je die dus wel aan kunnen sluiten.

Re: katalysator....welke?

Geplaatst: zo 24 jul 2011, 09:16
door madnessmark
sdirkx schreef:De link komt niet echt uit bij Volvo-onderdelen, maar met OBD verwacht ik dat er aansluiting voor de lambdasonde in zit. Als je die eentje na de kat dan moet je die dus wel aan kunnen sluiten.
oke.....moet over paar weken de remschijven achter ook vervangen en dan zal ik even kijken wat betreft de aansluiting.
Waarom moeten dat nou twee type's zijn :swear

Re: katalysator....welke?

Geplaatst: zo 24 jul 2011, 10:19
door René
Kijk even hier Mark.
Het is afhankelijk van chassisnummer. :vertag
http://start.mijngrossier.nl/catalog/ui ... QNPMQRQKPX

roodgloeiende katalysator

Geplaatst: di 30 aug 2011, 14:09
door grodam
goedendag,

sorry bij verkeerde topic gezet.
na het vervangen van de schakelbussen leek mijn volvo v40 weer goed te rijden, maar na 2 dagen zat er weer speling in de pook, (het probleem was dus weer terug), nu keek ik onder de auto en bleek de katalysator roodgloeiend te zijn. Ook leek het alsof hij weer op drie poten liep, houdt dit verband met elkaar ? of kan het een kapotte katalysator en/of labdasonde zijn. Heeft iemand enig idee? groetjes dennis

Re: roodgloeiende katalysator

Geplaatst: di 30 aug 2011, 14:28
door sdirkx
Katalysator zou verstopt kunnen zitten, maar als ie ook mank loopt, dan zou je eerst moeten uitlezen/testen of er iets met de ontsteking is. Een verstopte injector kan trouwens een verstopte katalysator veroorzaak (gevolg) en dit is niet zo eenvoudig vast te stellen!

Re: roodgloeiende katalysator

Geplaatst: di 30 aug 2011, 17:10
door Robzor

Re: roodgloeiende katalysator

Geplaatst: di 30 aug 2011, 19:51
door sdirkx
Als ie op 3 cilinder loopt kan dat niet. Maar of dat zeker is...

Katalysator rammelt

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 12:00
door navigator
Heren en dames van het goede leven,


Sinds een week of 4 trilt mijn Katalysator zo'n beetje onder de auto uit rond de 1000 toeren.

Nu zegt de ene garage dat ik er nu niet meer mee moet rijden, de ander zegt dat het geen probleem is.
De ene garage zegt dat je zo een beetje elke Katalysator eronder kan gooien en de ander zegt dat je specifiek een bepaald type moet hebben.

Nu moet mijn auto over 1 maand op voor keuring dus ik neem aan dat dit sowieso geregeld moet worden?


Alvast bedankt voor je tijd,


Groeten!

Re: Katalysator rammelt

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 13:18
door volvoS40
Top man :tumbup

Wat was de vraag ? :P



Persoonlijk zou ik orgineel bij de Volvo dealert halen.
Kost een paar stuiver, weet je in ieder geval zeker dat deze goed is en goed past.

Succes.

Re: Katalysator rammelt

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 13:35
door Robzor
Laat ze ook even checken of er een oorzaak is. Ik heb bij mijn S40 3 nieuwe katalysators gehad. 1 toen ik de wagen kocht, 2de keer toen m'n bobines kapot waren (en ik te ver had gereden :whistle ) en de 3de ging ook weer "gewoon" kapot.....

De oorzaak bij mij waren kapotte bougiekabels. Nadat ik deze had vervangen heb ik geen andere katalysator meer nodig gehad!

Overigens kan je met een beetje rammel gewoon rijden denk ik...

Re: Katalysator rammelt

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 15:56
door myalexx
leeg kloppen en kijken of je door de apk komt ?

bij mij hebben ze nog geen 1 keer meting gedaan dus :tumbup

Katalysator winparts

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 18:48
door domi83
Vraagje over de kat van winparts. Het verschil van obd en gewoon weet ik inmiddels al maar passen deze 100% goed voor de s40 2.0 of is er enige aanpassing nodig?

Re: Katalysator winparts

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 18:56
door myalexx
domi83 schreef:Vraagje over de kat van winparts. Het verschil van obd en gewoon weet ik inmiddels al maar passen deze 100% goed voor de s40 2.0 of is er enige aanpassing nodig?
OBD is een aansluiting om je computer uit te lezen hé :vertag

Re: Katalysator winparts

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 19:21
door domi83
myalexx schreef:
domi83 schreef:Vraagje over de kat van winparts. Het verschil van obd en gewoon weet ik inmiddels al maar passen deze 100% goed voor de s40 2.0 of is er enige aanpassing nodig?
OBD is een aansluiting om je computer uit te lezen hé :vertag

Ok dus kan ik gerust die zonder obd bestellen...

Re: Katalysator winparts

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 19:27
door RichardV40
Zou eerst de auto uitlezen. Wellicht bestel je hem voor niets

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Katalysator winparts

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 20:34
door fmaassen
Ik zou een originele van Volvo kopen.
Veel duurder maar wel veel stiller en naar het schijnt ook veel duurzamer.
Ik heb een half jaar geleden midden en einddemper via winparts gekocht en mijn v lijkt nu wel een racewagen..
Eeuwige spijt!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Katalysator winparts

Geplaatst: di 23 apr 2013, 19:19
door domi83
fmaassen schreef:Ik zou een originele van Volvo kopen.
Veel duurder maar wel veel stiller en naar het schijnt ook veel duurzamer.
Ik heb een half jaar geleden midden en einddemper via winparts gekocht en mijn v lijkt nu wel een racewagen..
Eeuwige spijt!

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]

nou heb uiteindelijk toch een zeer goed originele volvo kat gekocht welliswaar occasie maar in zeer goede staat kostte me 150 euro alsook krijg ik de lambda sonde mee is deze niet aan vervanging toe mag ik hem weer terug brengen. :tumbup hopelijk gaat de co uitstoot nu geleidelijk aan minder zijn

Goedkope vs dure katalysator

Geplaatst: zo 04 okt 2015, 18:58
door wilbert61b
Hallo Allemaal,

Ik weet niet zeker of dit onderwerp hier thuis hoort maar als dat niet het geval is dan hoor ik het graag.

Ik ben sinds kort in het bezit van een volvo s40 2liter uit 1996. Sinds een week is mijn katalysator overleden. Hij rinkelt en er ligt kennelijk vanalles los in. Nu ben ik op internet wezen kijken wat een nieuwe kost en daar valt mij het enorme prijs verschil op. De goedkoopste komt op 94 euro en de duurste op plm 450 euro. Wie kan mij vertellen waar dat dat prijs verschil inzit? Uit de gegevens die ik op de diverse websites lees kan ik het niet opmaken.

Ik ben benieuwd.

Groeten Wilbert

Rammel uit de uitlaat (katalysator)

Geplaatst: di 17 mei 2016, 20:40
door PietervG
Omdat een filmpje meer zegt dan 1000 woorden:

[youtube][/youtube]

Hm filmpje doet t bij mij niet.. Linkje:
https://youtu.be/o9lkGFGIpQc

Hij rammelt :tumbdown doet ie hoorbaar van binnen de auto, en van buiten nog harder :swear
meest specifiek rondom 900 rpm
Zoals je hoort alsof je grind in een blikje heen en weer schud
Zowel stilstand als rijdend in alle versnellingen bij dat toerental net iets meer gas, of stationair en t is weg ook dat in filmpje
Net even eronder gedoken en lijkt uit de uitlaat te komen, meest specifiek de kat

Bij de APK 2 mnd terug was de viergasmeting eerst randje, bij iets opwarmen uiteindelijk toch goedkeur. Rammelde toen nog niet zo.

Was de kat aan het overlijden, en is dat nu gebeurd? En moet ik daar dan wat mee? Rammel kan ik mee leven zolang ik maar weet wat t is (en upside is er ook, zie onder) Of zit alleen die steen los, en kan t weinig kwaad zolang t beestje nog door de Viergasmeting komt?

Wagen lijkt iets meer vermogen te hebben/lekkerder door te trekken bij 4-5.5k (A)
Stroomt t uitlaattraject net lekkerder door zo?

Iemand van jullie ervaring mee?