Pagina 1 van 2

Een bepaalde storingscode foutcode, waar staat deze voor

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 20:39
door Jimipepsie
Sinds een week brandt bij mij het lampje van de motor. Vandaag heb ik de auto laten uitlezen bij een garage, maar daar kwam een uitlezing waar zij niks mee kunnen.
Uitlezing gaf 2 codes aan:

code 001: <1,2,0,a1>
please refer to relevant technical manual

code 002: EMC-25
air/ fuel ratio
deviation

Zou die code 002 duiden op problemen met de LMM of.....?

Motorisch merk ik eigenlijk niks.

Nadat hij uitgelezen was, was het lampje (gereset?), maar na een rit brandde hij weer.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Optie is om de auto ook nog eens uit te laten lezen door een Volvo dealer.

Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: do 01 mar 2012, 20:46
door myalexx
Current Fault Log
------------------
P0171: System too Lean (Bank 1)
P0103: Mass or Volume Air Flow Circuit High Input

Pending Fault Log
------------------
P0171: System too Lean (Bank 1)

Kan iemand mij hiermee helpen wat het precies inhoud die codes ?

Re: Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: do 01 mar 2012, 21:04
door R.O.B
P0103: Mass or Volume Air Flow Circuit High Input
De MAF misschien?
Als gevolg
P0171: System too Lean (Bank 1)
Wellicht daardoor meting lambda sonde niet goed?

Re: Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: do 01 mar 2012, 21:33
door myalexx
Ik wil zeker weten wat dit allemaal inhoud :vertag

voor ik de verkeerde dingen evt ga kopen / vervangen :vertag

Re: Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 16:08
door JannekeB
Ojee, wat heb jij nou weer....

Re: Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 16:26
door Rob
Bel ff je volvospecialist of de dealert...

Staat op internet nergens iets?

To lean is "arm lopen" maar dat zal je ook wel begrijpen

Toch maar ff snel een AFR-meter erop?

Re: Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 19:40
door myalexx
Morgen een andere goeie T4 LMM testen levert dat niks op, maandag een nieuwe brandstof druk regelaar bestellen.

mocht dit ook na vervanging niks opleveren dan snel verder zoeken.

Op de momenten dat hij echt te arm loopt houd hij in, dit blok zal niet snel kapot draaien lijkt me ( met al die veiligheids sensoren en computers.

Anders was dit vermoedelijk al gebeurd ?!

Hij geeft ook geen motor managment lampje aan, dit kwam bij uitlezen in beeld.

Als er leden zijn die meer info hebben of tips hoor ik het wel

Re: Storing code ECM-25

Geplaatst: za 03 mar 2012, 19:58
door Jimipepsie
Niemand?

Wellicht moet ik hem maar eens laten uitlezen of bekijken bij een Volvo dealer.

Re: Storing code ECM-25

Geplaatst: za 03 mar 2012, 23:36
door MarcO
Misschien weet Wouter iets?

Re: Storing code ECM-25

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 13:37
door Wouter
Je lange termijn fuel trim klopt niet, de motor loopt te arm of te rijk.
De regeling loopt naar de max instelling en bereikt niet de gewenste ontbranding (Lambda =1)

De foutcode ECM 25 is gelijk, maar de uitlezer zal aanvullend vertellen of het arm of rijk is.
Of is dit een algemene uitlezer?

De fuel trim (aktieve brandstof regeling) is uitgeschakeld

Mogelijke oorzaak

Rich limit:
-Contact resistance in the terminals.
-High fuel pressure.
-Leaking injectors.
-Contaminated oil.
-Defective heated oxygen sensor (HO2S).Front

Lean limit:
-Contact resistance in the terminals.
-Low fuel pressure.
-Air leakage in the intake system
-Leakage in the exhaust system
-Defective heated oxygen sensor (HO2S).Front

Fault symptom
-Malfunction indicator lamp (MIL) lit.

Op basis van deze mogelijke oorzaken kun je gaan troubleshooten.

Veel succes Wouter

Re: Storing code ECM-25

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 14:08
door Jimipepsie
Bedankt Wouter.

Ik heb alleen geen flauw idee wat ik nu motorisch moet gaan proberen. Eerlijk gezegd ken ik niet alle onderdelen die opgenoemd zijn..... :think

Re: Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 14:08
door Wouter
Alex lees even de volgende topic:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =37&t=8313

Met deze informatie kun het een en ander controleren.

Veel succes Wouter

Re: Storing code ECM-25

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 14:18
door Wouter
Poging

Rijk limiet:
-Contact weerstand op stekkers controleren, met oa de lambda sensor.
-Te hoge brandstof druk, controle bij garage.
-Lekkende brandstof injectoren.
-Verontreinigde olie, met bijv teveel brandstof dampen.
-Lambda sonde defect. Voor

Lean limit:
-Contact weerstand op stekkers controleren, met oa de lambda sensor.
-Te lage brandstof druk, controle bij garage.
-Lucht lekkage in het inlaat systeem
-Lekkage in het uitlaat systeem
-Lambda sonde defect. Voor

Hoop dat dit wat helpt.

Re: Storing code ECM-25

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 14:44
door Jimipepsie
Bedankt voor het vertalen. Op zich was dat het probleem niet, meer waar al die onderdelen zitten.

Olie heb ik vorige week laten vervangen, inclusief oliefilter.

Ik denk dat ik voor de zekerheid de V40 laat uitlezen bij een Volvodealer, zodat wellicht enkele mogelijke oorzaken uitgesloten worden en om te checken of er genoeg brandstofdruk is. De brandstofdrukregelaar heb ik ruim een jaar geleden al vervangen. Starten is ook geen probleem.

Vreemde is dat ik motorische sowieso niks anders merk. Hij rijdt nog gewoon super, wil ik wel uiteraard zo houden......

Eerst volgende stap wordt dan maar uitlezen bij de Volvodealer in Goes.

Re: Storing code ECM-25

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 13:36
door Jimipepsie
Zojuist ben ik naar de volvo dealer in Goes geweest.

Tijdens het uitlezen kwam inderdaad hetzelfde rijtje als van Wouter naar voren, met als voordeel nu dat we ons moeten richten op "te arm".

Daar hebben ze het inlaattraject gecontroleerd op een lek. Dat hebben ze niet gevonden...

Terwijl de motor draaide, hebben ze gekeken naar de waarde die werd aangegeven van de werking van de voorste Lambda sonde. Die regelt wel, alleen schommelt die naar hun idee vrij weinig. Hij werkt dus nog wel, de vraag is of hij nog helemaal goed is.
Een colllega stelde voor om de "kanaaltjes' bij de lamdasonde schoon te maken. Andere collega zei hierop dat dat bij dit type geen zin heeft.

Voorlopige conclusie:

Zolang het lampje niet meer gaat branden (hij heeft het wel vaker gehad dat hij even brandde, dit keer was het wel lang), laat ik het even zo.
Als het lampje weer gaat branden, ga ik er maar eens een nieuwe lambda sonde inzetten.
Tijdens de rit terug (20 min.) is het lampje niet meer aangegaan.

PS Nu ik het rijtje van Wouter weer zie, vraag ik me af ( ben het zelf vergeten), waarom er niet naar de volgende punten is gekeken:

- Contact weerstand op stekkers controleren, met oa de lambda sensor.
-Te lage brandstof druk, controle bij garage.
-Lucht lekkage in het inlaat systeem
-Lekkage in het uitlaat systeem
-Lambda sonde defect. Voor

Maar goed....eens kijken of het lampje uitblijft.

Re: Storing code ECM-25

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 13:54
door Robzor
Had jij toen ook problemen in frankrijk? Indien ja; zelfde probleem als toen?

Re: Storing code ECM-25

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 14:09
door Jimipepsie
Robzor schreef:Had jij toen ook problemen in frankrijk? Indien ja; zelfde probleem als toen?
Of het hetzelfde probleem was, weet ik niet. Na Frankrijk is niks vervangen. Het lampje brandde in Frankrijk ook en toen ik bij een garage daar aan kwam plotseling niet meer. Wat er in Frankrijk in ieder geval speelde, was dat er veel olie weg was. :think Dat heb ik daarna nooit meer gehad.

Re: Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 21:59
door sdirkx
Heb je in inmidddels de FPR vervangen die je al een half jaar wil vervangen? (A) Doe dat eerst 's. Codes wissen, en dan zie je die wellicht nooit meer terug...

Re: Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 22:09
door myalexx
sdirkx schreef:Heb je in inmidddels de FPR vervangen die je al een half jaar wil vervangen? (A) Doe dat eerst 's. Codes wissen, en dan zie je die wellicht nooit meer terug...
FPR ??

Re: Foutcodes airflow ? Help ?!

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 23:23
door R.O.B
Fuel Pressure Regulator.