Pagina 6 van 6

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: wo 09 aug 2017, 18:59
door RobertV
Ik ben me aan het inlezen op de carterventielatie omdat een test met mijn handschoen op de vuldop, maar ook pijlstok de handschoen doet opblazen.
Mijn 2.0 is uit 2004. Zie nu in vida 2 olietraps 1271988 en de 31338023. Deze laatste lijkt voor de 2003+ versies. En lijkt kwa vorm overeen te komen. Verder vraag ik me af of ik die 100 euro slang ook nodig heb? Is die alleen voor de turbo modellen? Ook hier twee typen. De 8631286 en voor de 2003 de 8677832. Motor is de B4204S2.
Als ik het zo zie is het alleen een bocht naar het inlaatspruitstuk.

Verder kan ik door de kleppendeksel buis gewoon nog lucht blazen, al lijkt deze er door de oliedop weer volledig uit te komen?
Dus zit het wel verstopt en kan ik beter eerst eens een compressie/lektest laten doen.
Lijkt me wel dat ik actie moet ondernemen aks ik dit lees.
Iemand adviezen hierin?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: wo 09 aug 2017, 21:44
door MarcO
Als je Vida hebt kun je ook zien welke je nodig hebt voor je wagen. De 31338023 heb ik nog niet eerder gezien bij onze wagens.
Waar blaas je nou precies op?

Heb je ook olie verlies? Het is nooit verkeerd om die pot en eventueel ook de slangen te vervangen. Reinigen wil ook mits ze niet te vervuild zijn.

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: wo 09 aug 2017, 22:30
door RobertV
Ik heb de 2004 v40 versie en na uitzoeken in vida blijkt dat idd alleen die bocht naar het inlaatspruitstuk te zijn.
Een handschoentest op de oliedop zuigt hem bij koud eerst licht vacuum en als de motor warm wordt gaat hij over in de blaasmode. De pijlstok idem. Olieverbruik neemt langzaam toe, maar is nog niet overdreven. 1/3000 maar dat was vele maken minder. Zoek dus naar een rede.
Mijn inlaat temperatuur heeft een tijdje op rond de 60 graden gewerkt omdat mijn filterhuis niet goed werkte. Vandaar dat ik nu de boel naloop.

Blazen heb ik gedaan door die buis langs de oliedop. Da's toch waar hij op ventileert of heb ik dat mis.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: wo 09 aug 2017, 22:36
door MarcO
En dan blaas je richting oliedop of naar het potje? Ook als je lucht er door kan blazen wil niet zeggen dat het potje leeg is.
Olieverbruik kan heel goed komen door een verstopte ventilatie

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: wo 09 aug 2017, 22:50
door RobertV
Richting het potje idd, de andere kan ik zo niet bij. Met een lopende motor voel ik aan deze slang geen vacuum en geen blazende lucht.
Maar na 280K op de teller is vervangen geen verkeerde denk ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 11:16
door PKing
Goed de handschoentest met koude en warme motor moet ik alleen oppassen dat de handschoen er niet ingezogen wordt :wtf
Geen druk op de peilstok dus mag ik er vanuitgaan dat de carterventilatie nog redelijk is?

Olieverbruik komt van slijtage denk ik 320.000 km :D

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: wo 16 aug 2017, 23:33
door RobertV
Zo, de carterontluchting is vervangen. En hij zuigt weer keurig vacuum.
Het de zuig uitgangen en olie retourgang op de motor waren nog niet volledig verstopt, pheww. Alles schoongemaakt en de doorgang gecontroleerd.
De oude en nieuwe box getest door een vacuum te creeren aan de ingang en de rest in een plastic zak. De nieuwe geeft het vacuum keurig door ende zak zuigt keurig vacuum, met de oude gaat dit ook, maar vele male minder snel. Hij zat dus toch verstopt.

Dit is de versie op mijn motor v40 2.0 2004. partnummer 31338023. De slangen waren na schoonmaken weer goed te gebruiken.
Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: di 19 jun 2018, 14:45
door RoyvW
Even weer een schop tegen een oude topic. Zowel de V70XC 2.5T als de V40 2.0T hebben een positieve onderdruk (rook uit peilstok en handschoen opblazen), dit is volgens mij dan ook echt een Volvo kwaaltje.
Voor de V70 kan ik een hoop info en onderdelen vinden in de vorm van complete sets met slangen. Voor de V40 2.0T kom ik eigenlijk geen sets (slangen, pakking, oliescheider) tegen. Kan iemand mij vertellen waar ik een complete set met slangen kan vinden voor de 2.0T van 2002 of is het vervangen van de oliescheider en schoonmaken van de betreffende slangen genoeg om alles weer op orde te krijgen? Wat dien je aan de turbo versie meer te vervangen/schoonmaken dan een non-turbo?

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: di 19 jun 2018, 15:57
door MarcO
De V40 lijkt veel op de V70.
Het beste is om alles te vervangen maar het ligt ook aan de vervuiling. Ik heb mijn set destijds schoongemaakt en slangen door gespoten met hoge druk juist omdat deze nog niet zo vol zat. Je kunt ook losse delen bestellen en dat maakt samen een set.
Flushen helpt om naderhand de pot schoon te houden.

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: di 19 jun 2018, 17:21
door volvoS40
Dan wel eerst flushen en daarna de handel vervangen

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: di 19 jun 2018, 17:25
door Smoker
Skandix estateservices en Partsforswedes eens kijken. Heb het boeltje bij elkaar liggen voor een 1.8


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 11:17
door RoyvW
volvoS40 schreef: di 19 jun 2018, 17:21 Dan wel eerst flushen en daarna de handel vervangen
Met Flushen bedoel je dan de leidingen van de carterontluchting zelf of bedoel je dan een toevoeging bij de olie, 15 minuten stationair draaien en de olie aflaten?

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 12:18
door volvoS40
Denk dat Marco eerder met flushen , motor flush bedoeld.

Als je de handel eerst vervangt en daarna flusht krijg je die drek in je net schoon gemaakte leidingen en potje.

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: wo 20 jun 2018, 22:12
door MarcO
Correct.

Verstuurd vanuit de ruimte met ruimtetalk.


Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic

Geplaatst: di 24 jul 2018, 14:03
door RoyvW
Dit weekend de carterventilatie van de 2.0T van vrouwlief vervangen. In de ochtend begonnen en in de avond pas klaar, was een flinke klus die af en toe wat spannende momenten had. Zo was ik verrast door twee koelslangen die aan de linkerkant het inlaatspruitstuk in/uitkwamen, mijn V70 XC 2.5T heeft ze namelijk niet. Het nadeel is dat de dynamo er precies onder zit en als je niet goed oplet de koelvloeisotf de dynamo in loopt en dat wil je niet. Heb de koelventilator laten zitten, dit geeft je niet veel werkruimte en daardoor kon ik ook niet de bout onder het spruitstuk loskrijgen die op de beugel uitkomt. Heb daarom de beugel aan de bak kant losgemaakt wat het ook lastiger maakte om het spruitstuk eruit te krijgen. De bout linksonder op het spruitstuk is ook een lastige, deze met een knietje (met plakband vastgemaakt) en enkele verlengstukjes nét los kunnen krijgen. Let op; de onderste bouten van het spruitstuk werken als steun voor het spruitstuk en hoeven er niet helemaal uit, je kunt het spruitstuk eraf tillen. Voor de rest is wel alles goed gegaan, alleen het stekkertje van op de gasklep (gasklep positiesensor) dat een beetje verstopt zit was gesneuveld maar die is gelukkig makkelijk te vervangen.

Voor een 2.0T kost de vervangset bij P4S 89,- je zult even chassisnr en motorcode moeten mailen want er schijnen veel verschillende varianten te zijn, op de site vind je de set niet.
Voor de mensen die graag zien hoe de boel in elkaar zit heb ik een tekening bijgevoegd met de de onderdeelnummers en onderdelen die vervangen zijn;

Afbeelding