Pagina 3 van 6

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 31 okt 2013, 19:02
door latten
Helemaal geen verschil in lopen van de motor, wel hoor je een brom uit het blok komen. Ook duidelijk een verschil met de s60 van een familielid, daar hoor je niks als je de dop eraf draait... :think

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 31 okt 2013, 19:51
door stigma
latten schreef:...duidelijk een verschil met de s60 van een familielid, daar hoor je niks als je de dop eraf draait... :think
Wat voor een generatie motor :), appels en peren? :whistle :think

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 31 okt 2013, 20:57
door latten
Helder, zal uiteraard een verschil zijn (overigens +/- zelfde bouwjaar). Wat me met name opvalt is dat m'n auto dit voorheen niet deed (de genoemde brom als ik de dop losdraai). Lang verhaal kort, hoe iets klinkt/aanvoelt is altijd lastig uit te leggen in een bericht. Ga de lokale specialist eens laten kijken, mocht er iets spannends uitkomen zal ik dit ook hier posten uiteraard :whistle

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:00
door stigma
Succes en laat het sowieso even weten, aangezien je aangeeft dat je nu iets hebt wat er eerst niet was.

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:11
door stigma
stigma schreef:
latten schreef:Beste mede volvo liefhebbers,
... en eens met stationair draaiende motor naar het oliepeil gekeken: draaide de dop eraf, olie spetterde met draaiende motor tot op de voorruit. Wordt flink lucht uit de motor geblazen daar.....
Dit is volgens mij een normaal gewenst effect omdat je nokken assen boven op liggen.
Er ligt voor de rest niets tussen je nokkenas en de buiten wereld als je de dop eraf draait.

Misschien dat je vanwege verhoogde onderdruk meer olie opgeworpen krijgt?
Zodra de motor start, gaat alles draaien en daarbij komt kracht kijken en de druk in het blok gaat er via de makkelijkste uitweg eruit, in dit geval direct uit de vul dup :)

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:46
door volvoS40
Ik had haast een filmpje verwacht met sputterende olie spettertjes :-D

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 31 okt 2013, 22:10
door stigma
volvoS40 schreef:Ik had haast een filmpje verwacht met sputterende olie spettertjes :-D
:wall kijk eens zo schoon het is :wall
Ik heb de tekst maar even aangepast om al die valse verwachtingen de kop in te duwen :sleeping

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:42
door sdirkx
sdirkx schreef:Wegwerphandschoentje (latex) over de vul opening getrokken al?
Geprobeerd of niet...? Want dan kun je zien of er ook daadwerkelijk druk op staat (opblazen handschoen).

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 10:18
door latten
Jup, handschoen blaast op, tenminste: als de motor warm is. Vanochtend met koude motor stationair laten draaien, geen problemen. Het wordt wel steeds spannender zo... :think

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 10:23
door sdirkx
Ik zal ook nog ´s met warme motor proberen. Hoe hard/snel blaast ie dan op. Zou je kunnen filmen?

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 07 nov 2013, 14:37
door stigma
sdirkx schreef:Ik zal ook nog ´s met warme motor proberen. Hoe hard/snel blaast ie dan op. Zou je kunnen filmen?
en?

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 08 nov 2013, 15:15
door latten
Nou, het verlossende woord:

Oliedruksensor bleek sowieso kapot, dus die is vernieuwd, probleem met lampje is nu dus opgelost. Verder heeft de specialist de drukken in het blok gemeten, die waren allemaal goed. Wel zou er een flinke vervuiling in het blok zitten, dus nu wordt het blok geflushd en nieuwe olie en filter erin. Verder niks bijzonders kunnen ontdekken, gelukkig! :tumbup

Koppakking was ook nog helemaal goed en carterontluchting zonder problemen. Maandag mag ik m weer ophalen, zal nog laten weten of er verschil is! Bedankt voor al het meedenken!

Gr. Gideon

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 13:01
door stigma
latten schreef:Nou, het verlossende woord:

Oliedruksensor bleek sowieso kapot, dus die is vernieuwd, probleem met lampje is nu dus opgelost. Verder heeft de specialist de drukken in het blok gemeten, die waren allemaal goed. Wel zou er een flinke vervuiling in het blok zitten, dus nu wordt het blok geflushd en nieuwe olie en filter erin. Verder niks bijzonders kunnen ontdekken, gelukkig! :tumbup

Koppakking was ook nog helemaal goed en carterontluchting zonder problemen. Maandag mag ik m weer ophalen, zal nog laten weten of er verschil is! Bedankt voor al het meedenken!

Gr. Gideon

en?

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 20:54
door sdirkx
En wat?

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 21:41
door volvoS40
sdirkx schreef:En wat?
latten schreef:Maandag mag ik m weer ophalen, zal nog laten weten of er verschil is! Bedankt voor al het meedenken!

Gr. Gideon
:-D

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 22:43
door stigma
sdirkx schreef:Wegwerphandschoentje (latex) over de vul opening getrokken al?
Geprobeerd of niet...? Want dan kun je zien of er ook daadwerkelijk druk op staat (opblazen handschoen).
sdirkx schreef:Ik zal ook nog ´s met warme motor proberen. Hoe hard/snel blaast ie dan op. Zou je kunnen filmen?
Of deze
:-D

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 23:25
door sdirkx
Oplossing is er al, dus heeft niet zoveel zin om alleen maar 'en' te blijven zeggen.....

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 23:36
door stigma
Oorzaak ja.
Oplossing was vervangen van de oliedruk sensor?

Ik ben nog steeds benieuwd hoeveel er bij jou uit klettert en of dat nou normaal is.

Aangezien dat jouw turbo naar alle waarschijnlijkheid 100% goed is zou het handig zijn als jij de benchmark zou kunnen zetten.

Los van dit alles zou ik dus ook inderdaad op een reactie van latten wachten :)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: za 14 dec 2013, 09:27
door Jeuris
Geldt deze eventuele oplossing (verstopte pot-carterontluchting) voor olie verbruik ook voor een 1.8 2000?
Zo ja, waar bevindt zich deze pot bij dit blok?

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: za 14 dec 2013, 14:30
door stigma
Jeuris schreef:Geldt deze eventuele oplossing (verstopte pot-carterontluchting) voor olie verbruik ook voor een 1.8 2000?
Zo ja, waar bevindt zich deze pot bij dit blok?
Lees vanaf pagina 1 even terug.
En het antwoord is, ja :)
De olieafscheider zit onder je inlaatspruitstuk.
Het zal voor jou een stuk makkelijker zijn om de pot te wisselen om jij er geen turbo slangen en intercooler er tegenover hebt hangen.

@sdirkx:

Superrrr!
Ik denk eerlijk gezegd dat de onderdruk van mijn blok veel hoger is.
Ik zal straks een stukje gaan rijden als m'n vriendin thuis is en het zelfde pogen te filmen (als er dan nog licht genoeg is)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding