Pagina 4 van 6

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 12:05
door sdirkx
Naja, als het inlaattraject is nog niet heel lang geleden grondig is gereinigd dan ga je uberhaupt geen smerigheid zien, dus dat hoeft niet perse.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 15:42
door stigma
sdirkx schreef:Naja, als het inlaattraject is nog niet heel lang geleden grondig is gereinigd dan ga je uberhaupt geen smerigheid zien, dus dat hoeft niet perse.

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Eens, en daarop aansluitend, die leuke slang (met meerdere slangen) van €100+ EU (die naar boven loopt vanaf de pot) kan ook redelijk verstopt zitten waardoor de ontluchting niet goed werkt.

Ik snap de tijd en geld besparende factor van het kijk mechanisme maar, ik zou het toch laten vervangen aansluit stukken,klemmen e.d.

1 op 1000 is gewoon veel, vooral een NA blok.

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 10:54
door Jeuris
Dank voor alle info!

Ik ben voornemens om dan toch maar zelf de pot te vervangen. Aangezien de auto over 1000km toch een beurt moet kan ik het zelf gelijk meepakken.
Mijn vraag nu is; kan het verder kwaad voor de auto, is het slecht of kun je er prima mee rijden?

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 13:20
door stigma
Jeuris schreef:Dank voor alle info!

Ik ben voornemens om dan toch maar zelf de pot te vervangen. Aangezien de auto over 1000km toch een beurt moet kan ik het zelf gelijk meepakken.
Mijn vraag nu is; kan het verder kwaad voor de auto, is het slecht of kun je er prima mee rijden?
Verhoogde onderdruk is nooit bevordelijk :) daar moet het ventileren.

Als alles recentelijk verschoond is lijkt het dat er op korte termijn niet zoveel kan gebeuren.

Misschien foto's maken van hoe het eruit ziet (slangen en afscheider)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 21:02
door sdirkx
stigma schreef:
Jeuris schreef:@sdirkx:

Superrrr!
Ik denk eerlijk gezegd dat de onderdruk van mijn blok veel hoger is.
Ik zal straks een stukje gaan rijden als m'n vriendin thuis is en het zelfde pogen te filmen (als er dan nog licht genoeg is)

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
En? ;)

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 21:37
door stigma
Nog niet aan toe gekomen ;(
Teveel te doen gehad binnen het huis.
Kerstboom staat enmhuis is schoon en gang is weer wit :).

Ik wilde vandaag naar de sloop gaan maar het is er niet meer van gekomen.

Ik heb contact met meerdere forumleden voor onderdelen (kleppen).

Ik kom er deze week nog op terug.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: di 17 dec 2013, 12:28
door stigma
Dat de schraap veren ZO VER heen zijn met zulke lage km op het van blok...no way.
Dan zou dit via de compressie meting er wel uit zijn gekomen lijkt mij :wall

Tja het kan zijn dat de veren gewoon vast zitten, je zou dit KUNNEN (ik vrijwaar alle verantwoordelijkheid bij deze) gebruiken:

http://www.toralin.nl/anti-olieverbruikset-benzine.html
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... Flush.html

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: di 17 dec 2013, 13:41
door Jeuris
Als ik het goed heb begrepen hoef je versleten olieschraapveren niet af te lezen uit de compressie omdat daarboven nog de compressieveren zitten die de compressie in tact houden.
Helaas is het, zonder ingrijpende acties, niet mogelijk om met een cameraatje o.i.d. de veren te bekijken.

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 20:39
door sdirkx
stigma schreef:Nog niet aan toe gekomen ;(
Teveel te doen gehad binnen het huis.
Kerstboom staat enmhuis is schoon en gang is weer wit :).

Ik wilde vandaag naar de sloop gaan maar het is er niet meer van gekomen.

Ik heb contact met meerdere forumleden voor onderdelen (kleppen).

Ik kom er deze week nog op terug.

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Wat deed de handschoenentest?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: ma 23 dec 2013, 21:11
door stigma
Crap, dat was ik dus vergeten.
Ik zal het morgen doen.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: di 24 dec 2013, 17:28
door stigma
Het filmpje is gemaakt... alhoewel er qua het filmpje vrij weinig duidelijk wordt....en het is ook nog zeer onduidelijk film materiaal op zichzelf.
Ik had alleen me mobiele telefoon en het regende behoorlijk buiten op het moment van opname.
De handschoen scheurde direct zonder dat deze er goed overheen zat maar het was al een oude handschoen, helaas heb ik geen "verse" handschoenen.

Het komt er op neer dat ik hetzelfde opspattings effect had als bij sdirkx.

Nou weet ik niet wat zijn oliepijl was, wat voor een kwaliteit handschoenen etc etc (meetbare resultaten moeten zoveel mogelijk in identieke scenario plaats vinden) maar in principe is er bij mij hier niet uit af te leiden dat er een eventuele (merkbare) verhogende carterdruk is.
Het opspatten van olie is bijna nihil.

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 23:29
door sdirkx
Filmpje nog niet kunnen bekijken, maar was dit na een lange(re) rit van zeg 30+ km? Dan is je blok pas goed warm. Met koude motor zegt t misschien ook niet zoveel.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 26 dec 2013, 02:35
door stigma
sdirkx schreef:Filmpje nog niet kunnen bekijken, maar was dit na een lange(re) rit van zeg 30+ km? Dan is je blok pas goed warm. Met koude motor zegt t misschien ook niet zoveel.

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Nee, ik kon nergens heen ik zat thuis met de kids waarvan 1 ziek :shhh
Uiteindelijk laat het filmpje alleen maar zien dat er vrijwel geen opspatting is.
Ik heb zojuist alle onderdelen besteld die ik nodig heb om de carterventilatie aan te pakken, het is nu wachten tot volvoS40 nu een duidelijk tijdstip aangeeft :jerry :jerry

Uiteraard zal er een serie aan foto's volgen omdat de gemaakte foto's van de "how to" van een non turbo zijn en van een ontkoppeld motorblok.
Het zal iets meer challenging zijn maar voor Ivar is geen klus te groot :whistle

p.s.
Ik denk dat een koud blok meer olie zou moeten opgooien dan een warm blok omdat de olie nog dik(ker) is en iets minder makkelijk circuleert.
Als de slangen en olie afscheider dan echt redelijk geblokkeerd zijn, zou je er dan meer last van hebben dan wanneer de olie dunner zou zijn, plus dat de olie dampen erger zijn wanneer de olie koud i.p.v. dan warm (als mijn natuurkunde me nog niet in de steek heeft gelaten :'(

Ik hou je op de hoogte zodra er nieuws is.

(net klaar met mijn 20 uur dienst.... :sleeping ..tijd voor slaaaap)

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 26 dec 2013, 13:17
door sdirkx
Ben benieuwd naar de How to, want zal 'r zelf ook nog 's aan moeten geloven.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 26 dec 2013, 13:25
door dutchlimits
Als ik het goed begrijp dan is dit niet te voorkomen?

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 26 dec 2013, 19:40
door stigma
dutchlimits schreef:Als ik het goed begrijp dan is dit niet te voorkomen?
Nope, het zit in een gesloten circuit.
het is hetzelfde als je badkamer altijd opwarmt en afkoelt, als je dat niet naar buiten ventileert komt er aanslag (in dit voorbeeld dan schimmel).

De dampen uit de karter worden afgevoerd naar de olie afscheider en daar komt de gefilterde lucht weer terug in het verbrandings proces. Het is een kwestie van tijd voordat de aanslag te groot is en de afscheider zijn werk niet meer kan dan en dan koekt het aan de leidingen etc etc.

@sdrikx:
Hoeveel km heb jij nu inmiddels? Ik denk dat zo'n pot naar 250k sowieso wel vervangen mag worden.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 26 dec 2013, 21:04
door sdirkx
Regelmatig met goede kwaliteit olie verversen en langere ritten maken voorkomt t wel enigszins. Net zoals je er sludge mee voorkomt. Op die punten zit ik wel goed. Momenteel 215.000 km.
Vanaf ca 2 ton kun je wel gaan overwegen om t systeem n keer te vervangen inderdaad.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 26 dec 2013, 21:39
door stigma
Hoeveel km doe jij denk je op 1l olie en welke olie gebruik je?

Ik gok voor mijzelf op 1 op 1000, echt veel meer zal het zeker niet zijn.
Ik rij op 5w30, dat is zo'n beetje de duurste gangbare oli,e dus ik zou graag mijn actie radius van de olie willen vergoten.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 26 dec 2013, 21:54
door volvoS40
Waarom 5w30 in je blok ?
Duur zegt niets over de kwaliteit van de olie.

Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top

Geplaatst: do 26 dec 2013, 22:15
door stigma
Klopt, 10w40 is naar alle terror op mijn turbo toch ietjes aan de dikke kant.
Ik heb meerdere soorten oliën geprobeerd naar olie wissels en 5w30 lijkt toch minder restrictie te geven.
De motor trilde opvallend minder en het vermogen kwam sneller, sindsdien ben ik het altijd blijven gebruiken en ik zie geld niet als valide reden om te besparen op het levens bloed van mijn motorblok.

Ook voor de winter (als het dan wel wat kouder is/word) is het een praktischere olie dan 10w30/40