Knop tussen linker/rechter blazer op middenconsole

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Knop tussen linker/rechter blazer op middenconsole

Bericht door DirkT4 »

Daarmee kun je de luchtmix regelen, in principe is dat buitenlucht die wat warmer of kouder gemaakt kan worden.

Totaal overbodige optie!!!

Ik heb een engineer gesproken die meegeholpen heeft met het ontwerp van het dashboard en die heeft het hele ding na de modificatie (phase II) dan ook weggelaten.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4217
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: Knop tussen linker en reochter blazer knop op middenconsole

Bericht door DinanT »

DirkT4 schreef:Totaal overbodige optie!!!
Inderdaad.... ik snap ook niets van die knop
Omleiding
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 01:50
14
Locatie: Middelburg

Re: Knop tussen linker en reochter blazer knop op middenconsole

Bericht door Omleiding »

ik heb m zowieso altijd naar beneden, vind ik het prettigst omdat het dan et koelst blijft in de auto, heb m sinds juni dus nog geen winter meegemaakt.

weetniet hoe het dan is:)
Mijn Webdagboek! Volvo S40 1.8i 1996
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Knop tussen linker en reochter blazer knop op middenconsole

Bericht door V3lv3T »

Daar hebben we toch verwarming voor of heb ik het nou mis :P
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
coenvandal
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 08:58
14

Re: Knop tussen linker en reochter blazer knop op middenconsole

Bericht door coenvandal »

Ok, mij is iets heel anders verteld door de Volvo dealer,

Die knop is bedoeld voor op het moment dat de Climate control aanstaat, de airco zorgt dus voor de koele lucht, maar die knop is om warme lucht uit de roostertjes die ernaast zitten te krijgen, en is dus bedoeld om als je koude handen krijgt je die knop op warm kan zetten! dan komt daar warme lucht uit, en uit de rest van de roosters blijft koude lucht komen! Handig toch?!

groetjes
Volvo V40 2.0AUT EXCLUSIVE
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Knop tussen linker en reochter blazer knop op middenconsole

Bericht door schaefer »

Stimpy schreef:Hmmm, als dat het is, dan zou er iets mis zijn met de mijne...
Ik krijg koude oren als de airco aanstaat (heb die roosters op mijn gezicht staan), ongeacht of de knop omhoog of omlaag staat..
Tip: laat je airco altijd half op je voeten blazen. Dit voorkomt gevoeligheid voor snotteren(verkouden) worden. Daarnaast verdeelt de lucht dan prettiger door de auto. Zet je airco ook niet kouder dat ongeveer 3 tot 5 graden onder de buitentemperatuur. De gevoelstemperatuur is dan aangenaam en de klap als je uitstapt (op vakantie in een warm land) is dan minder.
suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
MathijsT4
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 19:54
14
Locatie: Utrecht

Re: Knop tussen linker en reochter blazer knop op middenconsole

Bericht door MathijsT4 »

Aanbevolen ideale rijtemperatuur volgens volvo is 19graden! Laatst het boekje van een nieuwe S80 doorgelezen voor een familielid..

heb hem dus meestal op 19/20 graden staan.
(is het buiten 30graden oid dan ga ik daar ca 6 graden onder zitten)

Maar vroeg het mij laatst ook af waar dat knopje voor dient..
had zelf al bedacht dat het de buitenlucht doorlaat en indien je m op warm zet er een geleiding via de warmte van het blok plaatsvind.


:P
Ex- V40 T4 aut. 1998, mis hem!!! (maar niet de kosten)
nu een Skoda Fabia 1.2
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Knop tussen linker en reochter blazer knop op middenconsole

Bericht door V3lv3T »

Erg late reactie maar toch, was het uit het oog verloren...
coenvandal schreef:Ok, mij is iets heel anders verteld door de Volvo dealer,

Die knop is bedoeld voor op het moment dat de Climate control aanstaat, de airco zorgt dus voor de koele lucht, maar die knop is om warme lucht uit de roostertjes die ernaast zitten te krijgen, en is dus bedoeld om als je koude handen krijgt je die knop op warm kan zetten! dan komt daar warme lucht uit, en uit de rest van de roosters blijft koude lucht komen! Handig toch?!

groetjes
Vind ik knap, ik heb niet eens airco, laat staan climate control, maar wel die knop...
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door Edwins40 »

Mijn vriendin merkte gister iets aparts op aan mijn verwarming.

Om even een uiterste als voorbeeld te nemen; Als de verwarming op maximale warmte staat, blaast alles ook warme lucht, behalve de blaasmonden in het midden (dus boven de radio). Hier komt dan koele lucht uit.

Weet iemand hoe dit kan? Ik niet snap... :vertag
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door Speed »

Ik heb hetzelfde.. zou nog steeds niet weten wat het is.. ik hou je op de hoogte!
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door DirkT4 »

Dat is een luchtmix van buiten, zorgt voor frisse lucht. Deze zal nooit zo warm worden als de lucht die uit
je andere blaasmonden komt.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door Edwins40 »

Speed schreef:Ik heb hetzelfde.. zou nog steeds niet weten wat het is.. ik hou je op de hoogte!
So I'm not an anomaly thank god! Ik heb eens zitten denken, dat schuifje dat boven je blaasmonden zit (rood/blauw) kan dat er wat mee te maken hebben? Want als je die op rood zet reageert ie op de warmte van de motor, en als je hem op blauw zet op de rijwind..

Verdere logica kan ik er niet aan hangen..

Edit; Zoals Dirk hierboven al meld, dat is dus het geval!
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door schaefer »

als je de middelste blaasmond op warm zet komt er wel iets warmere lucht uit... maar nooit zo warm als de andere blaasmonden. Deze knop is echt de meest nutteloze knop van onze x40 phase 1 modellen :P Om 't aangenaam in de auto te krijgen op deze koude dagen moet je de middelste blaasmonden uitzetten dmv de schuifjes dichtdraaien. Dit staat zelf in het instructieboekje om de auto zo snel mogelijk lekker behagelijk te maken qua temperatuur.
suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door Edwins40 »

schaefer schreef:als je de middelste blaasmond op warm zet komt er wel iets warmere lucht uit... maar nooit zo warm als de andere blaasmonden. Deze knop is echt de meest nutteloze knop van onze x40 phase 1 modellen :P Om 't aangenaam in de auto te krijgen op deze koude dagen moet je de middelste blaasmonden uitzetten dmv de schuifjes dichtdraaien. Dit staat zelf in het instructieboekje om de auto zo snel mogelijk lekker behagelijk te maken qua temperatuur.
suc6
Jep, volle bak voetverwarming aan en blazen maar!
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door schaefer »

boekje zegt dat je bij climatecontrol je 'richt' knop op de meest rechtse stand moet zetten. Dus het pijltje naar boven en beneden. Zo richt je op de ramen en zijmonden + de voetmonden...
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
david
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 18:23
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Noord Brabant

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door david »

bevestig. middelste blaast kouder(buitenlucht)
Afbeelding
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door Dodo-tje »

Ik heb dit ook altijd een vreemd fenomeen gevonden maar het zal vast iets te maken hebben met de veiligheid waar volvo voor gaat. Op die manier wordt het nooit te warm binnen zonder dat je er echt zelf voor hebt gekozen. (ja, als je alles dicht draait kunnen zij er ook niks meer aan doen)

Zelfs als je de buitenlucht afsluiter aanzet (dus je lucht circuleerd) wordt het middenconsole niet warm! X40 dingetje geloof ik!
david
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 18:23
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Noord Brabant

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door david »

dit is zodat je nog altijd frisse lucht op je snoet kan krijgen. (om alert te blijven)
Afbeelding
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door krismazur »

En daarom maakt dit onze X40 unieke auto's van :tumbup :P
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: Verschillende temperaturen uit blaasmonden

Bericht door Speed »

krismazur schreef:En daarom maakt dit onze X40 unieke auto's van :tumbup :P
Haha ja precies! :D
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Plaats reactie