Pagina 1 van 1

Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Geplaatst: ma 05 mar 2012, 17:29
door marcveen
Weet iemand wat de aanhaalmomenten moeten zijn voor de z.g.n. "Engine Bracket" (nummer 26 op onderstaande tekening) aan de rechterzijde op de motor (type B4184S).
Deze kan ik namelijk nergens terugvinden in VIDA 2010.
Beide bouten zijn van het type M10x1.25, dezelfde diameter en draad als de bouten waarmee het motorophangpunt op dit bracket vast zit.
Het aanhaalmoment van die bouten is 76Nm, dus ik vermoed dat het ongeveer dezelfde waarde zal zijn maar wil het toch even zeker weten.
Hieronder de afbeelding uit VIDA en het gaat om de bouten met nummer 28 en 29.
Image

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Geplaatst: ma 05 mar 2012, 18:06
door marcveen
Ik was toch weer te snel............... :wall
Het stond onder "Replacing timing belt/mechanical tensioner pulley".
Image

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Geplaatst: ma 05 mar 2012, 19:27
door myalexx
Gelukkig zit de multisnaar er niet aanvast of wat dan ook :D

Alleen 35nm + 75 graden ??

die snap ik niet echt :sleeping

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Geplaatst: ma 05 mar 2012, 20:17
door marcveen
Ik denk dat de vertikale krachten opgevangen worden door de z.g.n. "mounting pin" en niet door de bouten.
De bouten houden hem 'alleen maar' op z'n plaats, vandaar de lagere aanhaalmomenten.

Alleen één van de rollen van de multiriem moet eraf, die zit op het bracket vast.

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Geplaatst: ma 05 mar 2012, 21:55
door myalexx
Zie nergens op de bracket een wiel die langs je snaar loopt ( of zit dit erachter ?)

Ik bedoel te zeggen, wat betekent die 75 graden ?

35nm spreekt voor zich.

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Geplaatst: ma 05 mar 2012, 22:59
door marcveen
Helemaal onderaan zit een rol van de multiriem vast met een bout in dit bracket, maar die staat niet op vorige tekening.
Op onderstaande tekening is het de grijze rol. Die moet je dus overzetten.
V.w.b. het aantrekken van de bouten, je gaat eerst naar 35 Nm en dan draai je hem nog 75 graden door.

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Geplaatst: ma 05 mar 2012, 23:05
door myalexx
Is bijv 37 of 40 nm niet handigere aanduiding ?

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Geplaatst: di 06 mar 2012, 07:20
door marcveen
Ja wel, maar door een draaihoek aan te geven i.p.v. een momentwaarde sluit je de weerstand van de schroefdraad uit. En het is belangrijk dat je de hoekverdraaiing in één beweging doet zonder te stoppen.
Vaak zie je deze manier van vastzetten ook bij cilinderkopbouten.

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 22:43
door quincy
wat marcveen zegt, dit kom je veel meer tegen bij hogere momenten.

je zou evt kunnen berekenen hoeveel Nm het vast moet, maar iets met grades te verdraaien is gewoon precieser.
ook vaak om een bepaalde rek in de bout te verkrijgen.