Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
sniperv
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 21:01
13
Locatie: hilversum

Re: slecht starten (nee niet door t weer)

Bericht door sniperv »

Thermostaat staat bij excl turbo dus ik ben bang dat dat een andere moet worden......
Volvo V40 2.0 02-1999, 179000 en een beetje.....
douwevermeulen
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 00:50
14
Model: V40
Type: 1.8

Re: slecht starten (nee niet door t weer)

Bericht door douwevermeulen »

heb ze de egr (stationairklep) al eens schoon gemaakt deze kan wel eens vervuild zijn
en anders de drukregelaar laten vervangen
Carrie
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 23:13
13
Locatie: Geervliet

Re: slecht starten (nee niet door t weer)

Bericht door Carrie »

@ sniper: daar was ik ook al bang voor, maar het is de enige die k kan vinden van 90c, vandaar.

@ douwe: yep ook die is schoongemaakt!!!!!!
Volvo 1 was V40 2.0 T uit 1998
Volvo 2 is V40 1.8 uit 2002
Die Lange
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 13 okt 2010, 19:50
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Breda

Re: slecht starten (nee niet door t weer)

Bericht door Die Lange »

klinkt als een slechte/kapotte brandstofdrukregelaar
er zijn er meer hier incl me
zoek maar eens op het forum naar brandstofdrukregelaar
grtn dennis
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: slecht starten (nee niet door t weer)

Bericht door Wouter »

Dit klinkt als realtime diagnose, om te zien waar het motor management op reageert.

De thermostaat wil je vervangen, omdat je temperatuur indicatie op het instrumentenpaneel laag is?

Mijn vermoeden op basis van je verhaal ligt bij een verbindingsprobleem, bij het thermostaat huis en je thermostaat.

De thermostaatkit => 271664 dus de juiste :tumbup

Groetjes Wouter
Carrie
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 23:13
13
Locatie: Geervliet

Re: slecht starten (nee niet door t weer)

Bericht door Carrie »

het schommelen van de toeren is over (thermosensor vervangen), dus sta nie meer voor GRIEP bij de stoplichten.

@ wouter, yep mn indicatie blijft idd laag. Mn garage wilde t wel doen voor €100,-, maar dag!!!! dat doe ik dan zelf wel (ja vrouwens kunnen ook nog wel wat zelf :P)
Volvo 1 was V40 2.0 T uit 1998
Volvo 2 is V40 1.8 uit 2002
Gebruikersavatar
erwinV40
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 10:07
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Enschede

Re: stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door erwinV40 »

Hoi

Ik kreeg vanmiddag onder het rijden ook de foutmelding: storing in het elektronica motor. De auto viel uit. Als ik starte lukte dat wel maar onder de 1000 toeren gelijk weer uit. Na het starten gelijk rijden ging wel, ook tussentijds op of terug schakelen verliep goed. Maar bij rode licht (kwam er weinig tegen) sloeg de auto weer af. Als t groen was starte ik de V weer en reed gewoon. De nieuwere auto's doen dat automatisch :tumbup
Thuis gekomen gelijk dit forum bezocht en kwam ik hier terecht. Ik heb dus die 'toerentalregelaar' los geschroeft (zie rode pijl, en het palletje vd linkerkant (wat aan t blok blijft zitten) paar keer ingedrukt (blauwe cirkel). Alle stekkers los gehaald en weer opgedrukt. Alles weer vast gezet en gestart en tadaa hij loopt weer goed.

Maar nu wil ik het schoonmaken, hoe kan ik dat nu het beste doen, gewoon overal remreiniger inspuiten ??? Ook binnen in ?? Tast het niet de rubbertjes aan ??Alvast bedankt!Afbeelding
[color=#0000FF]Erwin V40[/color]
[url=http://cid-a3b55794cf82b6d0.skydrive.live.com/redir.aspx?page=play&resid=A3B55794CF82B6D0!226]klik hier voor mijn fotoalbum[/url]
[url=http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=5987&start=0]klik hier voor webdagboek[/url]

[url=http://www.volvocars.com/nl/sales-services/services/Onderhoud%20en%20reparatie/Pages/VolvoAankoopinspectie.aspx]2e hands van een opaaaaatje ????.....klik hier voor de volvo Aankoopinspectie[/url]
sdirkx

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door sdirkx »

Die 2 torx-schroeven van de stationairklep eruit en dan flink daar carb-cleaner erin spuiten (zou ik persoonlijk eerder doen dan remmenreiniger ivm het risico van aantasting kunststof), wattenstaafje gebruiken en dan laten drogen.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door myalexx »

Kijk wel uit welke reiniger je gebruikt.

ik heb speciale carburateur reiniger gekocht ( werd mij aangeraden ) omdat normale van motip ofzo te sterk is en je elektrische delen in de klep dan aantast.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Koude start, niet stationair........

Bericht door Tijs »

Laatste tijd een steeds vaker voorkomende kwaal. Wanneer ik de auto start (koud), moet ik al bij het starten gas bijgeven, voordat hij aan slaat. Laat ik het gas los, slaat hij onmiddellijk af. Dus ook bij tijdens de eerste paar kilometer, continu iets gas bliven geven, want anders slaat hij direct af.
Erg lastig icm de automaat, remmen met de linker voet dus ook bij stilstaan gas blijven geven.
Wanneer hij iets warm begint te worden, loopt hij wel weer stationair. Dit is iets eerder en soms iets later dan het moment dat hij overschakelt naar gas.

Hij gaat maandag over een week naar de garage,vanmiddag al even langs geweest en uitgelezen. Hij heeft een storing, die had ik al eens eerder, nokkenas magneet ventiel sluit niet, oid. Ik weet niet of dit hier iets mee te maken kan hebben?

Verder het volgende plan gemaakt.
- Koud de temperatuursensor nameten
- Stappenmoter stationair controleren/ schoonmaken
- gasklephuis reinigen..
- brandstofdruk controleren

Iemand nog verdere tips....

Het vreemde is, dat het niet altijd voorkomt, maar wel met een steeds grotere regelmaat.
Voor de rest loopt hij prima, niet onregelmatig ofzo, keurig zoals het hoort.

Gr Tijs
sdirkx

Re: Koude start, niet stationair........

Bericht door sdirkx »

-Bougies lijken nog te nieuw inderdaad.
-Bougiekabels gaven bij mij misfires, maar je zou kunnen kijken of ze oud zijn. Code op kabels. Anders vervangen.
-Brandstofdrukregelaar zou kunnen. Genoeg over te vinden hier!
-Ooit je brandstoffilter al vervangen? Anders vervangen.
-Mijn instabiele stationair toerental heb ik laatst opgelost door m'n externe BOV te reinigen/smeren. Had jij die? Zie mijn How to.. is eigenlijk ieder jaar nodig.
-Stationairklep, maar weet (nog) niet hoe je die test.
-Zomaar wat checks dus.
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Koude start, niet stationair........

Bericht door Tijs »

Nou auto is bij de garage geweest.

Nu even afwachten, maar vooralsnog lijkt het goed te gaan.

Als eerst is in koude toestand de temperatuur sensor doorgemeten: is goed
Brandstofdrukregelaar : is goed
Stappenmotor verwijderd en schoongemaakt
gasklephuis schoon gemaakt, was niet tot nauwelijks vervuilt

Na montage liep hij veel netter, rustig terug naar stationair. Gaat nu goed, maar ik wacht de eerste aantal dagen in spanning af, want de klacht was er ook niet dagelijks.

Als de klacht toch weer de kop opsteekt zal de stappenmotor vervangen moeten worden. Wel typisch, is een onderdeel van Ford, dat dat nou net weer kapot moet gaan...............

De storingsmelding van het magneetventiel nokkanenas, was nu weer niet teruggekomen, ook gek.

Gr Tijs
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door volvoS40 »

[youtube][/youtube]

stond gisteren in de file, kon dit dus rustig even opnemen.
bij stationair draaien lag deze net onder de 500 toeren, soms nog iets minder maar slaat niet af.

neem aan dat bij de mijn ook de stationairklep een schoonmaak beurt nogdig heeft ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
sdirkx

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door sdirkx »

Ben eigenlijk benieuwd of iemand wel 's de stationklep heeft vervangen. Reinigen helpt soms, hoe lang gaat zo'n regelaar nou eigenlijk mee... kan me niet herinneren dat iemand 'm hier ook echt vervangen heeft.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door myalexx »

Ik heb er eentje uit de sloop auto van Ivar gehaald en in mijn T4 gezet :D
(Deze werkt een stuk beter, nooit meer gezeur gehad)
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door sdirkx »

Wat waren toen precies de klachten? Toerental wat heen en weer gaat?
Of ook afslaan (welk toerental)? Wanneer? Afslaan na starten, bij afremmen stoplicht/parkeren,..?
FACTAV40
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 11:47
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door FACTAV40 »

Ik herken het probleem, ik heb het ook gehad, voor de brienenoord in de file staan,oprijden, stilstaan en dat maal 100.
Hij vertoont dan dezelfde kuren als het filmpje, alleen staat mijn V40 dan te horten en te stoten maar slaat niet af.
Dat deed hij voorheen wel, stoppen voor een een uitrit of voorrang verlenen, plof..motor uit, mijn garage heeft het gasklephuis eraf gehaald, gereinigd met remmenreiniger en een droge doek, MAAR, MAAR, het probleem is aanzienlijk minder maar nog niet helemaal verdwenen. Ik heb begrepen dat een nieuwe een dure zaak is.
Some spit and a little bit of elbowgrease ....


Volvo v40 phII 2.0 2001
sdirkx

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door sdirkx »

Weet iemand wat de naam van de stationairklep in VADIS is?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door volvoS40 »

Stationairregelklep is de orginele benaming uit het VADIS

Alex heeft de zijne al eens gereinigd, na zijn schoonmaakbeurt viel het mij op (nadat ik Alex een paar keer ontmoet had met zijn S) dat zijn naaldje nog niet helemaal stationair bleef hangen op het punt waar deze (ongeveer) zou moeten hangen.
Deze uitgewisseld met 1 uit mijn donor auto.
Mijn eigen heb ik ook grondig schoongemaakt, en loopt nu stukken beter en stationair, de oude van Alex peuter ik (als ik er eens zin in heb) nog eens uit elkaar en krijgt nog eens een schoonmaak beurt.

Algemene klachten.

Auto draait niet het gewenste toerental bij stationair lopen, meter zwalkt, en je hoort de motor onrustig lopen.
Bij normaal regulier gas geven, is er hoofdzakelijk niets aan de hand, tot je het pedaal los laat. dan zakt je toerental onder wat deze zou moeten draaien.
Je motor slaat in dat geval nog (net) niet af.
En wanneer laat jij je pedaal los... op de meest leuke en vervelendste plekken, kruisingen, opritten, parkeer vlakken waar je te lang koppelt.

Na het starten kan (mag) het niet gebeuren, dan start je motor in een hoger toerental omdat deze nog koud is. Naarmate de motor warmer wordt, en het stationaire toerental zakt word het erger.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
sdirkx

Re: B stationair te laag toerental bijna afslaan

Bericht door sdirkx »

Ja, dacht ik ook. Maar de zoekfunctie doet het dus niet met 'vrije omschrijving'. Inmiddels wel iets gevonden waar deze inderdaad stationairregelklep wordt genoemd, maar nog geen artikelnummer tegengekomen. Was wel benieuwd wat zo'n ding nou kost nieuw.
Die klachten komen bekend voor. Nu is het wel zo dat ik 'm 'n keer heb gereinigd zonder een nieuwe pakking te gebruiken. Dus die ga ik 'r eerst 's tussen zetten. :-D Hoef ik hopelijk niet meer heel-and-toe op een stoplicht of rotonde af te rijden :D

Zijn trouwens (minstens) 2 verschillende pakkingen:
Pakking -99: 9146297
Pakking 2001-: 9470027

Klep zelf kost dus nieuw rond de €200,=!

edit: VADIS noemt 'm ook 'regelschuif onbelast lopen'! :think :D
Plaats reactie