Pagina 1 van 10

Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 19:25
door BOULLIET4
hoi sinds gisteren heeft mijn t4 iets raars ik tank altijd 98 voor de duidelijkheid
als ik heb gereden en dan is de motor warm heeft hij af en toe dat het toerental stationair onregelmatig loopt dus van zegt 850toeren naar ongeveer 300toeren en als ik gas geef merk je helemaal niks dus niet dat hij op 3cilinders loopt en hij houdt ook niet in ofzo ik kan zo gauw niet bedenken wat het probleem kan zijn wie kan mij helpen
gr ruud

Re: af en toe statinair toerental onregelmatig bij mijn t4 uit98

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 20:22
door schaefer
misschien gasklephuis eens reinigen? Of misschien luchtmassameter??
Uitlezen bij de dealer op zo'n moment is het makkelijkste en veiligste....

Re: af en toe statinair toerental onregelmatig bij mijn t4 uit98

Geplaatst: di 01 dec 2009, 22:16
door Ralph
Heb je een airco? Ik had laatst ook een probleem met toerental bij stationair draaien op en neer ging en bleek een sensor van de airco te zijn. Zeer vervelend. Heeft mijn dealer netjes opgelost.

Re: af en toe statinair toerental onregelmatig bij mijn t4 uit98

Geplaatst: di 01 dec 2009, 22:30
door schaefer
Airco is niet het eerste waar je aan moet denken hoor, al kan het wel zoals hierboven genoemd. Wel is het normaal
dat je stationair toerental daalt als je de airco aanzet.

Re: af en toe statinair toerental onregelmatig bij mijn t4 uit98

Geplaatst: di 01 dec 2009, 22:53
door Ralph
Heb je gelijk in schaefer.

Maar ik merkte het toen ik de airco uitzette probleem was in eens weg. Dus simpel te testen.

Re: af en toe statinair toerental onregelmatig bij mijn t4 uit98

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 04:59
door BOULLIET4
Het is als de airco uitstaat dus dat kan ik wel uitsluiten lijkt me.

B Stationair klep controle/werking

Geplaatst: za 19 dec 2009, 09:55
door Wouter
Hoe loopt de motor stationair als je deze net gestart hebt?

+/- 1000 toeren en als hij warm loopt zakt deze dan zelf netjes terug naar +/- 750 toeren.

Als de stationair klep niet goed werkt of vuil is, heb je een te laag toerental en zal hij niet lekker rijden zolang die koud is.

Link met plaatjes en engelse uitleg:
http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... ight=guide

De stationair klep zit op gasklep met twee torx schroefjes.
Reinig eerst de stekker en het aansluitpunt met contact reiniger.
Maak stationairklep schoon met carbarateur reiniger en laat het klep gedeelte even weken in de reiniger, monteer deze dan weer met een nieuwe pakking.

Groetjes Wouter

Re: B Stationair klep controle/werking

Geplaatst: za 19 dec 2009, 13:00
door V401999
450 toeren lijkt mij wel erg laag!

Re: B Stationair klep controle/werking

Geplaatst: za 19 dec 2009, 13:32
door Wouter
Hij loopt dan prima en rustig.

2e controle:
Activeer de airco, het toerental verandert even en de stationairklep regelt de motor weer netjes af op 750 toeren.

Wat het verschil bij mij kan zijn :
- Het is een analoge aanwijzing met z'n nodig toleranties waardoor het bij mij 450 toeren is.
- Dit is voor de phase 1, met 2 liter benzine motor, Fenix 5.1 ECU en handgeschakeld, waarbij de ECU dit ingebakken stationair toerental afregelt als de motor warm is.
- Het kan misschien wat verschillen bij de andere motor types en ECU's (EMS 2000), maar de werking blijft gelijk.

Dus is het bijvoorbeeld bij jou:

Koud 1300 rpm en als deze warm gelopen is 750 rpm, dan werkt stationair klep goed.

Bedankt voor je kritische noot groetjes Wouter

Re: B Stationair klep controle/werking

Geplaatst: za 19 dec 2009, 18:04
door Speed
Ik heb ook een phase 1 met Fenix ECU 2 liter benzine motor, die van mij loopt ongeveer 700 RPM stationair warme motor, koude motor is het precies 1000 RPM.

Re: B Stationair klep controle/werking

Geplaatst: za 19 dec 2009, 20:30
door Wouter
Speed dank je voor je opmerking.

Ik heb net nog eens kritisch naar mijn zomers vastgestelde waarden gekeken.

Koude start bij lokaal nu -7 levert een stationair toerental op van 1100 toeren.
Na 10 km rijden was deze gezakt naar 750 toeren en na 20 km ongeveer 650 toeren.
Afbeelding

Dus nu in de winter door de kou zit ik op een hoger stationair toerental als in de zomer.

Maar ja zoals ik al had gezegd in het bovenstaande stationaire test, het gaat over het testen van de stationaire klep en dat deze netjes regelt.
Bij koude motor nu zonder de werking van de stationaire klep loopt de motor super slecht, bij mij slaat deze af.

Mannen bedankt voor jullie input!

Groetjes Wouter

Re: B Stationair klep controle/werking

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 17:04
door Slick
Werkt dit bij een 1.9td hetzelfde, dus met een stationairklep?

Ik heb namelijk het probleem dat de motor koud slechts 500 rpm draait! Iemand dit ooit gehad met een diesel?

Re: B Stationair klep controle/werking

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 17:34
door Wouter
Nee bij een diesel werkt het systeem anders.

Met een vacuum klep die een stangetje bediend op de dieselpomp.
Toerental ongeveer 825 rpm moeten zijn.
Afbeelding
Groetjes Wouter

Re: B Stationair klep controle/werking

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 18:03
door Slick
Kijk eens aan, daar heb ik wel wat aan denk ik.
Als ik weer thuis ben, zit nu in de US, dan zal ik dit eens gaan bekijken.
Bedankt voor de info!

Re: B Stationair klep controle/werking

Geplaatst: do 21 jan 2010, 12:29
door Slick
Net even onder de motorkop gedoken met het plaatje van hierboven en het euvel gevonden.
Het veertje van het armpje voor koudstart was losgeschoten. Daardoor wordt er voor een koude motor niet bijgeregeld, en loopt ie warm ook niet stabiel idle omdat dit armpje alle kanten op kan bewegen. Is nu weer prima dus. Bedankt voor het plaatje!

B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat

Geplaatst: di 26 jan 2010, 22:16
door robvanz
Beste mede Forummers,

Ik heb een vraagje over een verschijnsel van de laatste weken. Het stationair toerental blijft soms hangen tussen de 1500 en 2000 toeren maar dit is niet altijd zo. Dacht eerst dat het met de buitentemperatuur te maken heeft maar dat staat er los van. Ook als de motor warm is heeft ie er last van. Het lijkt ook wel of er de laatste tijd meer rook uit de uitlaat komt maar dit is ook niet altijd zo. De rook is trouwens wit van kleur en het lijkt condens. Meestal rookt een auto bijna niet als ie op temp is maar de onze blijft roken.

Kortom, weet er iemand raad. Zou het roken het het toerental met elkaar te maken kunnen hebben en waar kan ik beginnen met zoeken. Ben op zich best handig dus hoef niet meteen naar de dealer. Heb alleen wat sturing nodig omdat het 1001 dingen kunnen zijn en misschien zijn er wel typische volvo-kwaaltjes waar jullie meer van weten.

Alvast bedankt

Rob

Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat

Geplaatst: di 26 jan 2010, 22:29
door benoben
eerst en vooral, is dat niet enorm hoog 1500 toeren stationair :O

Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat

Geplaatst: di 26 jan 2010, 22:30
door René
Idd, mag wel iets van 600 à 700 lager. :vertag

Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat

Geplaatst: di 26 jan 2010, 22:40
door Wouter
Is er misschien nog extra info PH1, PH2, benzine, 1.6 etc

Of heb ik de voorstel topic gemist.

Groetjes Wouter

Re: B Hoog stationair toerental en rokende uitlaat

Geplaatst: di 26 jan 2010, 22:43
door Mr-officer
Misschien te hoog afgesteld op de kabel en de brandstofpomp...

Hoe zit het met de autochoke? Blijft deze niet hangen?

Betreft het een turbo? of gewoon benzine?

Cheers, Vé