Pagina 6 van 10

Re: Stationair toerental 2300 toeren v40 1.8 1997

Geplaatst: ma 07 jan 2013, 23:07
door Roffel-Patje
Waarschijnlijk met draaiende motor leegspuiten in het luchtinlaatkanaal. Deden we vroeger in de garage ook. Toen hielp het (soms) wel....

Re: Stationair toerental 2300 toeren v40 1.8 1997

Geplaatst: di 08 jan 2013, 14:22
door twanvz
Weet iemand dit?
Onder je gasklephuis zit een sensor met 3 pinnen er op. De kabel daarvan gaat naar boven toe in een rubber mantel maar daar zitten 5 draden in?

Wat ik had gehoord is dat je die sensor moest doormeten en als die niet op 0,6 volt zit maar heel anders dat dan het hoge stationair toerental aan die sensor ligt.

Als ik die stekker van die sensor los trek tijdens dat de motor draait gaat ie ook in toerental omhoog als ie warm is dacht ik

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Stationair toerental 2300 toeren v40 1.8 1997

Geplaatst: vr 01 feb 2013, 13:43
door twanvz
is solved bij mij.

heel simpel inderdaad remmenreiniger spuiten en je weet zo waar je ongeveer moest zijn.
ik dacht eerst gasklephuis zelf iets, maar het was een rubber slang. vervangen met stukje benzineslang zelfde binnendiameter.

ik zei al tegen roffel patje voor een kratje grolsch los ik het op inclusief materiaal, geldt ook voor ieder ander via hier, is niet zo'n probleem.

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: ma 18 mar 2013, 21:02
door mirage
Ik ga waarschijnlijk morgen of woensdag het gasklephuis en stationairregelaar reinigen.
Nu wil ik alleen mijn probleem eerst even voorleggen of het nog meer kan zijn. De pakkingen zijn morgen binnen bij dealer.

Klachten:
Soms start de auto pas na bijv 8 keer doorstarten. Het toerental schiet naar de 3000 toeren en regelt zichzelf meteen terug. Na 4 keer starten schiet deze naar de 2000 ongeveer.
Het aanslaan wisselt dus. nu is dit niet altijd zo ook regelmatig genoeg dat hij al na 1 a 2 keer start zoals het hoort.

Nu kwam ik er vandaag achter nadat ik nog even met stationaire motor met mijn autoradio zat te klooien dat het toerental erg fluctueerde en de auto zelfs stilviel terwijl ik dus al even stilstond. Nadat ik de auto weer startte bleef deze rond de 500 toeren zitten en bokte de motor constant alsof hij bijna uit wou vallen. (hiervoor een kort ritje gemaakt en niks gemerkt)

Zijn dit allemaal klachten gerelateerd aan het gasklephuis en stationairregelaar? of kan het ook nog iets anders zijn wat ik meteen vrij makkelijk mee kan pakken.

Injectorreiniger staat ook nog op mijn lijstje maar het is eigenlijk alleen bij starten/stationair rijden.

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: ma 18 mar 2013, 21:21
door sdirkx
BDR lijkt me.

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:05
door mirage
Nog even een reactie voor toekomstige volvo rijders die deze problemen tegen gaan komen en een oplossing zoeken.

Ik heb ondertussen de stappenmotor en het gasklephuis gereinigd afgelopen weekend. Ze waren beiden niet bijzonder vies. Wel was de stekker van de stappenmotor goed dik in het vet gezet. Dit heb ik er grotendeels weer af gehaald ivm mogelijk slechte contacten door het vet juist.

Daarna leken mijn stationair problemen iig nog niet verholpen het starten heb ik niet gemerkt omdat hij meestal wel oke startte.

Ondertussen is ook mijn VVT (nokkenas positie motor) of hoe mensen het ook noemen vervangen naar aanleiding van het eerder gepostte geluid in het VVT topic. En tot nu toe start de motor perfect en ook stationair lopen heb ik dit keer niks bemerkt ondanks al wat file gereden te hebben.

Mocht het terug komen ga ik als eerste zelf de brandstof druk regelaar nog vervangen maar op dit moment zie ik daar geen noodzaak toe omdat alle problemen verdwenen lijken te zijn door vervangen van die VVT.

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:10
door EdT4
VVT is neem ik aan hetzelfde als een BDP sensor en nokkenassensor, toch?

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 09 apr 2013, 21:19
door mirage
Hehe ik heb ondertussen zoveel namen voor dat ding gehoord :P ik zou het echt niet meer durven zeggen. ik ken hem dus als VVT (Variable Valve Timing) en nokken positie motor of tandriem poelie (de namen die ik onthouden heb). Het is een tandwiel wat meedraait op de distributieriem. Maar ongetwijfeld mensen hier die kunnen zeggen of het inderdaad hetzelfde is :)

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: ma 13 mei 2013, 14:18
door fmaassen
Hallo Mannen (en enkele vrouwen natuurlijk),

Ik heb een raar probleem.
Het hele forum al doorgelezen en gezocht maar helaas niks gevonden.

Afgelopen donderdag het ik in de avond mijn binnen verlichting in de auto aangelaten.
De middag erna deed de auto uiteraard helemaal niks en is de anwb gekomen om de accu spanning te geven.
De accu is nu weer in orde maar sinds dat de accu leeg is geweest heb ik last van een heel erg laag maar constant stationair toerental.
Met koude motor gaat de motor stationair ongeveer 600 Rpm.
Bij een warme motor is dat ongeveer 300 a 400 Rpm.

Heeft iemand een iedee wat dit is?

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: ma 13 mei 2013, 14:35
door volvoS40
Stationairklep. Genoeg over te vinden.
Dit is een zelf lerend apparaat en zou zich automatch weer moeten bij stellen.

2e optie, ding is smerig, en zal schoongemaakt moeten worden.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: wo 22 mei 2013, 18:41
door fmaassen
Zo we zijn weer een tijdje verder..
Ondertussen heb ik de stationairklep helemaal schoon gemaakt maar merk ik geen verschil.
Ook doet het zichzelf niet inleren.

Bij een koude motor loopt de wagen heel netjes stationair, zodra de motor warm wordt gaat het stationair veel minder.
Zeg maar tegen de 300 R Pm.

Ik denk dat er ergens een verband gezocht moet worden tussen de accu die leeg is en het stationair slecht lopen.

Heeft iemand nog iedeen?

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: do 23 mei 2013, 16:09
door LarsJanse
Dag allen,

ik merk dat mijn V40 1.8 af en toe (echt af en toe) staat te hunten op stationair toerental. Het is dan maar kort, maar je merkt het toch wel. Als ik dan even gas geef en weer los laat draait de motor weer gewoon normaal.
Stationair Toerental is verder prima, gewoon rond de 750 rpm, maar met dat hunten zie je de naald echt heen en weer schieten tussen 650 en 850 (ongeveer).

Is dit een indicatie voor een probleem ergens in de motor of is het gewoon iets normaals wat weleens kan gebeuren?

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 28 mei 2013, 13:14
door fmaassen
Zo, ik wil even melden dat het stationair probleem is opgelost. :dance
Geen idee hoe.

Ik heb de regelklep schoon gemaakt en pas na 1200km rijden heeft het toerental zich hersteld.. :wtf

Kan het inleren van de regelklep zo lang duren?

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 28 mei 2013, 23:18
door sdirkx
Schoonmaken stationairklep is sowieso verstandig. Heeft bij mij samen met vervangen door n andere niet geholpen. Heb nog last als de airco aan staat. Lijkt toch samen te hangen met de extra belasting daarvan. Accu is inmiddels vervangen, maar dat was t niet. Pakking gasklephuis schijnt soms ook te helpen. Die moet nog steeds worden vervangen.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: wo 29 mei 2013, 10:00
door volvoS40
Is idd raar, toch vind ik het zelf niet wereld vreemd.
Had het dacht ik al ergens aan gegeven dat het lang kan duren voor deze weer normaal werkt.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: za 24 aug 2013, 11:58
door volvoS40
Het is een zelf lerend systeem :-D

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 04 mar 2014, 12:28
door Koentakinte
Pffff...Ik blijf problemen houden met mn toerental. Vorige week heeft de Volvo geen problemen gehad (Op en neer Rotterdam-Veluwe met het nodige schakelwerk en max 140km/u), in het weekend begonnen de problemen weer met hangend toerental bij schakelen en remmen op de motor en toerentaldip met uitvallen als gevolg...Ik heb op de sloop naar een andere stappenmotor gezocht en er een stuk of vijf gevonden, helaas allemaal het verkeerde type :tumbdown . Zondag wederom de bekabeling goed op de stappenmotor aangedrukt en een probleemloos rondje gereden. Gisterochtend op weg naar het werk na 5 minuten op de snelweg omgekeerd om naar huis te gaan (uiteraard wel de goede rijbaan gebruikt :-D ) omdat de motor af en toe weer inhield! De laatste kilometers naar huis moest ik het toerental kunstmatig hooghouden met het gaspedaal :wall

Opvallend vind ik de rare waarden die de verbruiksmeter aangeeft; bij stilstand 3 streepjes (- - -) bij het accelereren schiet de meter af en toe naar max verbuik (25.5) en tijdens het rijden schiet het verbruik ook heen en weer van normale waarden naar onwerkelijke waarden. Krijgt de verbruiksmeter zijn signaal van de stappenmotor? Lijkt me raar...Of zou het toch de gasklep zijn? Ieder geval ga ik vrijdag naar een Volvo specialist vlak bij mij om de hoek. Ik kom er niet echt uit...Tot die tijd rij ik in de brulkikker (peugeot 107) van mn vriendin :whistle

s40 2.0t klein plofje stationair uitval.

Geplaatst: di 18 mar 2014, 17:20
door mikeyall
ik start net de auto en de auto kreeg een klein plofje voor zijn kiezen.
nog een keer gestart en sloeg aan maar nu viel de auto gelijk weer uit en alleeen als ik wat gas bijgeeft wilt het motortje blijven lopen.
nu heb ik zojuist de gaskabel de plastic schroef rechts van het gasklephuis wat aangedraait en hij blijft weer lopen , deze was erg slap. een maand of drie geleden begon de auto al wat te schudden voor het stoplicht en iets gas erbij en me stuur die trilde, trilde niet meer, de motor draaide iets te weinig toeren.
zal het probleem dus bij deze aan de gaskabel liggen? of wordt het stationair niet de schroef geregeld ??
Als ik nu het gas pendaal helemaal omhoog duwt in plaats van intrap dan valt het toerental weer naar beneden en valt het motortje uit.
Maar gewoon gas loslatende blijft de motor gewoon lopen zoals het hoort. Iets teveel toeren maar moet het diei schroef even beter afstellen.
hoeveel toeren moet de motor eigenlijk lopen stationar 800/900 hij loopt nu iets meer dan 1000??

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 18 mar 2014, 18:46
door sdirkx
Stationair wordt elektrisch geregeld. Warm zo rond de 650-750 rpm.
Ik kwam er pas achter dat ik n lek had bij de downpipe. Dat geeft ook een onregelmatig stationair toerental omdat er zuurstof door die lek naar binnen komt die de LMM niet heeft gemeten. Dan raakt de lambdasensor in de war en gaat ie te arm lopen en stotteren.
Je zou de LTFR s moeten (laten) uitlezen en realtime de STFR. Daar kon ik t zelf ook aan zien. Moet je wel n OBD-interface hebben en t mechanisme n beetje snappen.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 18 mar 2014, 21:11
door mikeyall
Ik heb een obd en kan inderdaad ook live info erop zien.
als je even kunt uitleggen wat de ltfr's zijn en stfr dan zoek ik dat even op in het menu van de obd en dan kan ik de waarde doorgeven. Gaat het hier om iets van de manifold pressure ?
Morgen ochtend gelijk even kijken!
al gevonden je bedoeld de Short Term Fuel Trim en Long Term Fuel Trim weet jij toevallig de juiste waarde?
ik heb ttrouwens deze http://www.obd-partner.nl/diagnosecompu ... uct_id=122